Bijvoeding vraag

04-02-2011 07:22 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel is misschien een beetje karig maar ik weet niet hoe het anders te formuleren.

Ik heb even jullie hulp nodig.

Een vriendin van mij heeft een flesweigeraar (vooral omdat ze niet tot nauwelijks heeft geoefend) en moet sinds deze week weer aan het werk. Kind is 3,5 mnd.

Ik mailde haar om haar succes op haar 1e werkdag te wensen en ik kreeg een mailtje terug dat ze, doordat kind fles weigert, al met bijvoeding (banaan en pap) is begonnen.

Ik dacht dat ik van mijn stoel viel en heb haar een mail terug gestuurd dat dat echt veel te vroeg is en dat de darmpjes dat echt niet aan kunnen.

In dubio gezeten of ik haar zou bellen gisteren, maar zelf te druk gehad en ook een beetje raar gevoel erbij. Van morgen weer een mail terug dat ze dit in overleg heeft gedaan met het CB en dat nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat kindjes te weinig ijzer binnen krijgen en dat het nieuwe advies is om vanaf 4 maanden te bijvoeden.

Vind het echt belachelijk.

Mijn vraag nu is dat ik op zoek ben naar artikelen om haar "mee om de oren te slaan" dat ze als een dom doosje bezig is en dat 3,5 mnd echt belachelijk is.

Maar ik weet even niet waar ik moet beginnen.

Wie wil mij helpen?
Op borstvoeding.com staan een aantal artikelen
Kan geen link plakken want iPhone
Lekkere vriendin ben jij. Ik ga er maar even vanuit dat je vriendin deze beslissing niet zomaar genomen heeft en met haar handen in het haar zat. Overlegd met CB en dan in vredesnaam maar bijvoeding, kind moet toch iets binnen krijgen.

En dan ga jij haar wel even om de oren slaan met onderzoek dat aantoont hoe vreselijk het is wat ze doet. Ja, daar wordt het vast beter van.

En aangezien de inzichten steeds weer veranderen mag je sowieso wel voorzichtig zijn met deze uitspraken.

Mijn oudste moest vanaf 4 maanden bijvoeding (dat was toen nog het gangbare advies), bij mijn jongste (2 jaar later) was dat ineens 6 maanden. Nu ligt er net weer een onderzoek dat aangeeft dat 4 maanden zo zijn voordelen heeft.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
Wat ben jij een betweterige vriendin. Bah
Pardon?

Ik bedoel het helemaal niet betweterig, ik probeer haar te helpen. En ja, het zal niet op jullie manier zijn. En ik zal het heus voorzichtig aanpakken.

Ik heb ook totaal geen zin om mij hier te gaan zitten verdedigen
Voorzichtig aanpakken? Je moet het helemaal niet aanpakken. Dat kind wordt niet mishandeld, dat kind krijgt te eten. Niet wat jij zou doen, niet wat algemeen gezien wordt als 'normaal', maar in overleg met de deskundigen van het CB. Laat het.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
Je zegt:

Nieuw onderzoek heeft uitgewezen

Ik vind dat belachelijk.

Sorry mobiel, kan niet kwoten.

Nou ik vind dat heeeeel betweterig overkomen.

Wie ben jij om wetenschappelijk onderzoek in twijfel te trekken?

Ze zal er heus over nagedacht hebben. Haar kind, haar keus!
Hier ook een flesweigeraar... veel geduld en moeite, volhouden en na een maand ging het langzaam de goede kant op.

Maar gaan werken en het een week vantevoren proberen werkt inderdaad vaak niet. In dat opzicht zou ze inderdaad dommig kunnen zijn...

Grote kans dat ze nu met een kind met krampjes zitten...
DJMomo, zo staat het er inderdaad, maar zo bedoelde ik het niet.

Laat ik het anders zeggen. Ik vind haar manier niet mijn manier en hoop haar op andere ideeen te kunnen brengen door haar ook andere geluiden te laten lezen over bijvoeden en BV.

Ze heeft heel weinig geoefend met een fles, niet geprobeerd om andere flessen te laten drinken. Ze had flessen van het merk avent en daar moest dochter het mee doen.
Hé Barba,

goeiemorgen

Met wat tips komt deze baby wel aan de fles.

Hier heeft de breastflowfles geholpen en laten konden we anderen gaan gebruiken. En toch is ze later weer gaan weigeren, daar doe je dan weer niets aan.

Ze moet het nu gaan aanpakken.

Een pre-verbale logopedist kan helpen als ze alles zelf al heeft gebruikt.

Misschien kun je haar mijn horrorscenario voorhouden.

Een kind dat nooit meer aan de fles wil en een moeder die nooit wegkan en het alleen met internetcontacten moet doen

En dat je 'snachts met een lepeltje je baby pap moet geven, terwijl je in je bed wil liggen, alleen omdat je een bv dip hebt.

Met drie maanden is het nog leuk, met 13 maanden echt niet meer.

Onderzoeken gaan elkaar steeds meer tegenspreken, helaas.

Wordt er niet makkelijker op.
12 jaar geleden toen mijn oudste geboren werd was het nog normaal dat ze met 4 maanden bijvoeding kregen.
Dank je wel Spook.

Ik ga het is voorzichtig bij haar aankaarten. (daarom stond om haar oren slaan ook tussen aanhalings tekens)

@Coebergmetijs, nou en? Dingen veranderen
Hi Bar

Scenario van Spook voorleggen vind ik een hele goeie (sorry Spook ) Breastflow proberen ook! En gewoon heel veel thuis oefenen. N. ging ook opeens de fles weigeren. Wij hebben haar toen niets anders gegeven. Als ze honger hebben geven ze uiteindelijk toch wel toe. Was hier uiteindelijk wel 't geval. En anders maar niet... die 8 uur kdv zonder drinken overleven ze wel. Beetje jammer alleen dat ze het daarna 's nachts gaan inhalen.
Ik heb haar inderdaad al een keer gewezen op de breastflow fles, maar daar was ze nog niet voor op pad geweest geloof ik.

Ik weet dat het drammerig klinkt om haar nu te gaan wijzen op vroege bijvoeding en wat daar de gevolgen van kunnen zijn, maar ik vind het zo jammer dat ze verder niet probeert en oefent met andere dingen en gelijk aan de banaan en pap begint.
Ja is ook zo Bar...

Maar mensen die daar al zo vroeg aan beginnen zijn vaak niet meer te overtuigen, hoe jammer dat ook is.

Hoop wel dat ze rijstebloempap geeft en geen pap met tarwe erin!!! Bijvoeding zo vroeg geven is helemaal niet goed (vind ik) maar als ze 't dan toch doet moet ze iniedergeval wachten met tarwe totdat het kind 7 maanden is ofzo. Tarwe is heel moeilijk op te nemen door de darmen en kan veel problemen opleveren.
risico's op te vroeg bijvoeden
T.O, er heeft laatst inderdaad een heel artikel over in de Volkskrant gestaan over het vroeger gaan geven van bijvoeding ( wat het cb bedoelt).

Ik zou me er persoonlijk niet mee bemoeien, als ik in jouw schoenen zou staan: haar kind, haar beslissing.

Ik kan je geen tips geven over artikelen/ wetenschappelijk onderzoek dat het tegendeel bewijst.

Succes met je zoektocht en het voorzichtig brengen aan je vriendin.
Visje, ergens heb je (en DJ momo en Solomio) ook gelijk. Waar bemoei ik me mee.

Het is eigenlijk vooral dat ik ervan geschrokken ben en dat het niet mijn manier is.

Beetje overhaasd misschien dit topic. Maar nogmaals, ik ben ervan geschrokken
Hey Barba,

Hier nog altijd een flesweigeraar zoals je weet (13 maanden).

Gelukkig had ik de mazzel dat ik ouderschapsverlof had tot hij bijna 6 maanden was.

Daarna heben ze op het kdv met een lepeltje wat pap gegeven (bv met Biobim), en we zijn op een gegeven moment begonnen met yoghurt (ik weet niet vanaf welke leeftijd dat mag).

Ik snap dat je vriendin het een naar idee vindt dat haar kind honger moet hebben, maar mijn ervaring is (met mijn dochter) dat ze meestal wel overstag gaan (meestal, want zoon doet het dus nog steeds niet). Even apart gaan zitten met kind, of juist afleiden met muziek of tv wil nog wel eens helpen.

Een hele rigoreuze methode hoorde ik van een kennis van me: uithongeren.

Dus moeder weg, fles aanbieden. Niks anders. Na 2 dagen pakte haar kind de fles. Het zou mijn methode niet zijn (en ik denk ook niet de methode van je vriendin, gezien het feit dat ze met bijvoeding is begonnen)

Ik vind 3,5 maand ook erg vroeg.

In sommige gevallen werd 4 maanden geadviseerd (maar volgens mij zeker niet eerder!). Als ze geen allergieën of astma o.i.d. in de familie heeft zou die 4 maanden nog niet eens zo erg zijn. Ik heb me niet voldoende ingelezen in de nieuwste berichten om daar over een uitspraak te doen.

Behalve dan dat het mij persoonlijk te vroeg lijkt...

(maar goed, toen ik geboren werd was het advies volgens mijn moeder dat kinderen vanaf 8 pond liga met sinaasappelsap mochten, mijn kinderen werden geboren met ruim 8 pond!)

Misschien eens kijken wat ze op het borstvoedingsforum hierover zeggen, over die nieuwe onderzoeken?
@Bar; Ik ben het volledig met je eens, en mijn manier zou het zeker niet zijn. En tóch zou ik me er niet mee bemoeien. Ik vond het in het begin (later ook), bijzonder vervelend als mensen mij steeds wezen op de manier waarop zij dingen zouden aanpakken.

Ik weet niet of je er goed aan doet om iemand met ongevraagde adviezen om de oren te slaan, hoe zeer ik je ook begrijp.
Ik denk dat je vooral de zorg van je vriendin wil wegnemen, of zit ik er naast?

Ze maakt zich zorgen dat zij gaat werken (schuldgevoel) en haar kind honger heeft op een kdv.

Wat dat betreft zou ik dus zeker bespreken of ze het probleem flesweigeren al heeft overlegd op het kdv. En haar uitleggen dat daar heel veel kinderen komen die de fles weigeren. En dat dat meestal echt goed komt.
Over dat 'onderzoek'. Dat is een oud onderzoek, op een andere manier geinterpreteerd. Er is dus niets nieuws onderzocht.
Heb haar net teruggemaild met mijn excuus dat ik mij in eerste instantie ermee bemoeid heb en nog even de breastflow benoemd dat ik daar goede verhalen over heb gehoord.
Tja, ik heb in mijn eerste mail aangegeven dat ze "moet" vertrouwen op de leidsters op het kdv, daar hebben ze vast ervaring met weigeraars. Maar goed.

Jullie hebben gelijk, moet mij er niet mee bemoeien.

(maar om mij nou een slechte vriendin te noemen, ook wel weer wat overdreven)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven