Uitbetaling ziektegeld
zaterdag 5 februari 2011 om 22:42
Hallo,
Ik ben in december ziek geworden (mentaal) en opgenomen geweest. Ik heb mij ziek gemeld bij mijn werk, en na 2 weken gebeld wat er precies aan de hand was, en dat ik nu niet kon/mocht werken (ik mocht nou niet echt naar buiten). Nu ben ik weer thuis, en wil ik zelf op zich wel werken, maar mijn psycholoog denkt dat dat teveel is voor mij. Ik zou denk ik wel graag misschien in het begin iets minder, maar dan weer opbouwen. Mijn baas heeft echter besloten om mij niet meer te betalen vanaf half december (dus ik heb wel mijn werkelijk gewerkte uren uitbetaald gekregen) Ik ben student, en dit is trouwens mijn bijbaan, misschien handig om erbij te vermelden.
Nu wilde de psycholoog en maatschappelijk werk mij helpen om een ww aan te vragen, als overgang naar een andere regeling( ik begrijp het nog niet allemaal precies). Maar toen bleek dat ik nog officieel in dienst ben bij mijn baas volgens zijn administratie. Ik ben eind juli begonnen, maar hij heeft 1 juli opgegeven, en er staat kennelijk ergens in een systeem waar het UWV inkijkt, dat ik daar nog werk. Ik had een half jaar contract tot 28 januari (maar dat klopt dan ook niet helemaal omdat hij kennelijk 1 juli opgegeven heeft bij de belastingdienst) Ik heb ook elke keer alsnog een rooster opgestuurd gekregen, en moest dan zelf voor vervanging zorgen. In het ziekenhuis kon dat niet, dus toen heeft een vriend, en collega dat voor me gedaan, en nu deed ik het tot een week geleden zelf (vervanging zoeken)
Ik kan alleen niet rondkomen zo, ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen? ik heb een aangetekende brief gestuurd naar het cafe, maar ik weet dat hij de post bijna nooit leest. Ik heb gebeld, en een mail gestuurd. Ik wil niet dat ik hem onnodig geld kost, maar ik word ook een beetje hysterisch van het feit dat ik mijn rekeningen niet kan betalen, en in dagbehandeling ga, en dan niet kan werken(ook niet studeren trouwens, dat is dan ook nog een probleem) en met nouja, niks ook niet kan leven. Omdat ik afspraken heb gemaakt met universiteit en psycholoog om nog te proberen wel af en toe naar college te gaan als 'bezigheidstherapie' sta ik nog ingeschreven, en ik wil ook wel graag proberen iets te halen. Ik weet gewoon niet wat ik nu moet doen.
Zelf heb ik het idee dat mijn baas me, hoe lullig dan ook, zou moeten uitbetalen vanaf half dec tot 28 januari, en het daarna niet meer zijn verantwoordelijkheid zou moeten zijn. Maatschappelijk werk dacht dat ook maar wisten niet hoe verder omdat ik dus kennelijk in een systeem sta, waarin staat dat ik daar nog werk. Maar ik heb geen vervolgcontract gekregen, en stilzwijgend verlengd lijkt me ook gek, want ik ben niet meer op de werkvloer geweest(zowel niet na 1 januari als na 28 januari) Weet iemand wat ik nu het beste kan doen?
Bedankt voor het lezen.
ps ik heb niet het idee dat het onwil is bij mijn baas, maar hij is nogal verstrooid, en ik denk dat hij een betere horecatijger is dan echt een baas die dingen regelt qua administratie e.d.
Ik ben in december ziek geworden (mentaal) en opgenomen geweest. Ik heb mij ziek gemeld bij mijn werk, en na 2 weken gebeld wat er precies aan de hand was, en dat ik nu niet kon/mocht werken (ik mocht nou niet echt naar buiten). Nu ben ik weer thuis, en wil ik zelf op zich wel werken, maar mijn psycholoog denkt dat dat teveel is voor mij. Ik zou denk ik wel graag misschien in het begin iets minder, maar dan weer opbouwen. Mijn baas heeft echter besloten om mij niet meer te betalen vanaf half december (dus ik heb wel mijn werkelijk gewerkte uren uitbetaald gekregen) Ik ben student, en dit is trouwens mijn bijbaan, misschien handig om erbij te vermelden.
Nu wilde de psycholoog en maatschappelijk werk mij helpen om een ww aan te vragen, als overgang naar een andere regeling( ik begrijp het nog niet allemaal precies). Maar toen bleek dat ik nog officieel in dienst ben bij mijn baas volgens zijn administratie. Ik ben eind juli begonnen, maar hij heeft 1 juli opgegeven, en er staat kennelijk ergens in een systeem waar het UWV inkijkt, dat ik daar nog werk. Ik had een half jaar contract tot 28 januari (maar dat klopt dan ook niet helemaal omdat hij kennelijk 1 juli opgegeven heeft bij de belastingdienst) Ik heb ook elke keer alsnog een rooster opgestuurd gekregen, en moest dan zelf voor vervanging zorgen. In het ziekenhuis kon dat niet, dus toen heeft een vriend, en collega dat voor me gedaan, en nu deed ik het tot een week geleden zelf (vervanging zoeken)
Ik kan alleen niet rondkomen zo, ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen? ik heb een aangetekende brief gestuurd naar het cafe, maar ik weet dat hij de post bijna nooit leest. Ik heb gebeld, en een mail gestuurd. Ik wil niet dat ik hem onnodig geld kost, maar ik word ook een beetje hysterisch van het feit dat ik mijn rekeningen niet kan betalen, en in dagbehandeling ga, en dan niet kan werken(ook niet studeren trouwens, dat is dan ook nog een probleem) en met nouja, niks ook niet kan leven. Omdat ik afspraken heb gemaakt met universiteit en psycholoog om nog te proberen wel af en toe naar college te gaan als 'bezigheidstherapie' sta ik nog ingeschreven, en ik wil ook wel graag proberen iets te halen. Ik weet gewoon niet wat ik nu moet doen.
Zelf heb ik het idee dat mijn baas me, hoe lullig dan ook, zou moeten uitbetalen vanaf half dec tot 28 januari, en het daarna niet meer zijn verantwoordelijkheid zou moeten zijn. Maatschappelijk werk dacht dat ook maar wisten niet hoe verder omdat ik dus kennelijk in een systeem sta, waarin staat dat ik daar nog werk. Maar ik heb geen vervolgcontract gekregen, en stilzwijgend verlengd lijkt me ook gek, want ik ben niet meer op de werkvloer geweest(zowel niet na 1 januari als na 28 januari) Weet iemand wat ik nu het beste kan doen?
Bedankt voor het lezen.
ps ik heb niet het idee dat het onwil is bij mijn baas, maar hij is nogal verstrooid, en ik denk dat hij een betere horecatijger is dan echt een baas die dingen regelt qua administratie e.d.
zondag 6 februari 2011 om 00:36
Ik denk dat je beter aan je baas kunt vertellen dat hij je ziek uit dienst moet melden, je bent namelijk nog niet beter. Wel is het zo dat er tegenwoordig in de ziektewet eerst drie maanden WW doortellen maar weet niet of dit ook geldt als je uit dienst bent. Je moet in ieder geval even contact met het UWV opnemen. Wanneer je namelijk wél ziek uit dienst gaat (wat volgens mij voor jou ook geldt, heeft je baas je niet beter gemeld?) kun je na vier weken zelf de aanmelding doen, als je baas het nog niet heeft gedaan.
Sowieso dus maandag even het UWV bellen.
Sowieso dus maandag even het UWV bellen.
zondag 6 februari 2011 om 00:38
Soms kun je trouwens "broodnood" claimen, als het echt te lang gaat duren. Dan krijg je eerst voor eten ed een voorschot. Wacht er in ieder geval niet te lang mee om op te bellen. Je baas zou inderdaad officieel tot 28 januari door moeten betalen. Volgens mij kan een contract dat een einddatum heeft niet zomaar stilzwijgend verlengd worden. Het kan zijn dat hij het nog niet door heeft gegeven en de gegevens bij UWV nog niet kloppen.
zondag 6 februari 2011 om 00:46
Ok, dat kon ik niet direct uit de OP opmaken, sorry. Maar je bent officieel dus wel ziek sinds die datum dus eigenlijk moet je bij het UWV dan met terugwerkende kracht ziekgemeld worden. Niet zozeer voor de uitbetaling van je werkgever maar wel voor de gegevens die bij het UWV bekend moeten zijn. Als je psycholoog van mening is dat je beter rustig kunt opbouwen zou mijn advies zijn je ziek te melden bij het UWV vanaf je eerste ziektedag en aan te geven dat je per 29 januari geen loon/ziektegeld meer krijgt van de werkgever maar dat je nooit bent ziekgemeld. Het kan dan best zijn dat je niet die vier weken hoeft af te wachten en je zelf gewoon kunt ziekmelden. Dat scheelt weer wat wachttijd. Je werkgever is officieel wel verplicht je ziek te melden als je dertien weken ziek bent dus ik denk dat daarom de melding er nog niet in staat.
zondag 6 februari 2011 om 01:02
Maar voor zijn tijd zeg maar (dus binnen mijn contract) ben ik maar zo'n 6 weken ziek. Ik snap er niets van, ik heb UWV gebeld, maar die beweren dus dat ik daar nog werk (of iig nog een contract heb lopen) maar ik heb hier een contract van 28 juli voor ene half jaar. Ik snap het niet, en mijn baas laat ook niets horen. Bedankt voor al je advies hoor, ik moet gewoon nog een keer proberen bij UWV.
zondag 6 februari 2011 om 01:05
Ja, lijkt me inderdaad goed. Ik herstelde me ook een beetje in mijn reactie want hij moest je inderdaad pas met dertien weken ziekmelden. Echter als je ziek bent als je contract eindigt moet je werkgever je bij UWV ziek uit dienst melden, dat bedoelde ik eigenlijk. Heb er zelf gewerkt maar de kennis is wat weggezakt. Dat van je contract is raar ja maar de gegevens bij UWV zijn niet altijd actueel/kloppend. Gewoon ziekmelden dus.
zondag 6 februari 2011 om 10:06
Ik vind het vreemd dat een vriend/jij vervanging hebben gezocht voor jouw uren? Als dat zou gebeuren waar ik werk boek ik diegene dan namelijk op OBV (die dus was ingeroosterd, maar vervanging heeft gezocht). Nu lijkt het namelijk net alsof je baas je helemaal niet als ziek had staan (je werd immers gewoon ingeroosterd?).
zondag 6 februari 2011 om 11:06
Hoi Alfea, ja dat snapte ik ook al niet helemaal. Ik denk dus dat dat komt doordat hij echt een lieve man is, maar niet zo bezig is met administratie e.d. Ik zal hem morgen weer proberen te bellen, en hopen dat er dan iets uitkomt. En het UWV bellen. Ik zou het denk ik gewoon ook fijn vinden als hij wel mijn ziekteuren uitbetaald, want ik heb nu gewoon helemaal geen geld. En als hij me dan ergens ziek meld bij UWV zou dat natuurlijk ook fijn zijn.