Gezondheid alle pijlers

Menstruatie stoornis.

07-02-2011 21:27 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Op het moment ben ik een beetje radeloos en hoop via deze weg in contact te komen met mensen die mijn probleem herkennen.

Op mijn 11e ben ik begonnen met menstrueren, dit was zo onregelmatig voor een aantal jaar dat ik al erg vroeg met de pil begonnen ben om een beetje regelmaat erin te krijgen.

Ik geloof dat ik 13 jaar oud was toen ik met de pil begon.

Nu ben ik 23 jaar oud en mijn menstruatie stopt vrijwel nooit, tenzij ik de pil slik of de prikpil gebruik.

Mijn dokter zegt simpelweg dat ik de pil moet slikken om dit te stoppen, dit is de 3e huisarts die mij dit advies geeft.

Ik heb een bloedonderzoek gehad en daaruit kwam dat ik 'vermoedelijk' het 'pco syndroom' heb. Ik kon de pil blijven slikken zodat mijn menstruatie regelmatig zou worden. (zou stoppen)

Ik ben niet seksueel actief dus de pil slikken zou enkel en alleen zijn om mijn menstruatie te reguleren.

Stop ik hiermee, dan blijf ik menstrueren.. dit is wat op dit moment gebeurd, inmiddels al zo'n 8 maanden non stop. Wanneer ik lees over mensen met het 'pco syndroom' dan lees ik alleen verhalen over vrouwen waarvan de menstruatie uit blijft, voor maanden en soms jaren, of helemaal.

Dit komt niet overeen met mijn klachten.

Het is juist het tegenovergestelde van mijn klachten.

Ik vraag me nu af of er meer mensen zijn met dit probleem? : /
Klinkt mij niet als PCOS. Maar ik ben niet je gyn. Misschien eens een second opinion aanvragen?
Het klinkt mij ook niet als PCOS. Wie vertelden dan dat je PCOS zou hebben? De huisarts of een gyneacoloog?
Een gynaecoloog heeft me verteld dat het vermoedelijk het PCO syndroom is na een bloedonderzoek en inwendige echo, ik ben doorverwezen naar haar toen ik vroeg voor een second opinion.
Ze hebben me toen verteld dat mocht ik ooit een kinderwens hebben dan zouden ze meer onderzoeken starten. Ik vrees dat ik inmiddels zo gewend ben om altijd te menstrueren dat ik de ernst heel lang niet ingezien heb van deze klachten.

Mede doordat het weggemoffeld werd door pilgebruik/prikpil.

Maar nu besef ik me dat dit geen goed teken kan zijn.

Ik ben nu bewust gestopt met de pil zodat wanneer ik nu een nieuw onderzoek krijg mijn lichaam 'clean' zou zijn.
Ze hebben je wel een beetje met een kluitje het riet ingestuurd, zeg! Het is niet normaal om maar de hele tijd te menstrueren. Vind het raar dat het met het nemen van de pil wordt afgedaan. Zou je terug durven gaan en meer onderzoek durven vragen?
Toen ik mijn diagnose kreeg ben ik thuis op google gaan zoeken naar een forum over PCO en ik kwam al snel op de symptomen uit. Niks komt overeen met mijn symptomen.

Toen ik daarna bij mijn huisarts kwam heeft hij in de computer gekeken en zei dat in de papieren van de gynaecoloog stond dat ik 'vermoedelijk' het PCO syndroom heb, dat het dus niet zeker was.

Nu vraag ik me af hoe een gynaecoloog zo'n grove fout kan maken, niet eens zo zeer dat de diagnose misschien wel eens helemaal fout kan zijn.

Maar dat ze dat vermoeden had en verder geen onderzoek heeft gedaan om een duidelijke diagnose te krijgen.

Ik als leek zie geen overeenkomst tussen altijd menstrueren en PCO. Verder heb ik geen klachten, ik heb nooit buikpijn zoals ik had toen ik de pil gebruikte en een stopweek had en daarop begon met menstrueren.

Heel vreemd misschien, maar juist omdat ze me continue wegsturen met een recept voor de pil hoop ik nu in contact te komen met mensen die mijn verhaal herkennen zodat ik meer te weten kan komen over de mogelijkheden.
Ik heb zelf PCO en heb een tijdje op een poli gynaecologie gewerkt.

En nee, bij jouw symptomen doet helemaal niets me aan PCO denken.

Heb je overgewicht? Overbeharing? Acne? Die drie dingen zijn op zich geen reden om aan te nemen dat je PCO hebt, maar het komt wel opvallend vaak voor bij vrouwen met dit syndroom.

Ik zou terug gaan. En vragen waarom ze bij deze symptomen aan PCO denken. Het klopt dat ze aan PCO pas iets gaan doen als je een kinderwens hebt, er is ook verder heel weinig aan te doen behalve de pil slikken.

Het eerste wat er bekeken zou moeten worden is of je een eisprong hebt. Als je netjes elke maand een eisprong hebt, heb je in ieder geval geen PCO.
Hallo

Bedankt voor jullie reacties.

Nee, al die symptomen herken ik niet.

Ik heb geen overbeharing, nooit last gehad van acne of jeugdpuistjes. Ik ben 170 lang en weeg 55 kg, geen overgewicht.

Hoe kunnen ze controleren of ik een eisprong heb?
(Ze hebben een bloedonderzoek gedaan, en de hormoonspiegel zou PCO doen vermoeden)
Om een eisprong te controleren zouden ze echo's kunnen geven maar meer nog zullen ze je vragen om je temperatuur op te meten. Als je basaaltemperatuur stijgt met 0,6 of 0,7 graden ten opzichte van je normale temperatuur kun je ervan uitgaan dat je een eisprong hebt. Hiervoor moet je elke morgen op hetzelfde tijdstip je temperatuur meten.

Je kunt zo je cyclus in kaart brengen.
Ik vergat erbij te melden dat tijdens de inwendige echo meerdere cysten gezien zijn.

Wat kan er 'afgestoten' worden als er geen eisprong geweest is? Zou daar een logische verklaring voor zijn?

Het temperaturen zou dat niet beïnvloed kunnen worden door de verwarming, het weer etc? Omdat het verschil zo minimaal is.
Daarom moet je ook elke ochtend op hetzelfde tijdstip rectaal temperaturen. Voordat je opstaat.

Cysten kunnen een aanwijzing voor PCO zijn, maar er zijn veel meer oorzaken aan te wijzen dan alleen PCO.

Het is wel duidelijk dat het met je hormonen niet jofel is, maar als uit je temperatuurlijst blijkt dat je een eisprong hebt, heb je dat alvast om mee te nemen naar de gynaecoloog. dan zullen ze toch echt verder moeten zoeken dan de PCO.
Ik slik ook de pil vanaf m'n 16e voornamelijk voor mijn ongesteldheidsproblemen. Ik zie er 't probleem niet van in, ik slik 'm zolang mogelijk door zodat ik maar 'n keer of 4-6 per jaar ongesteld hoef te zijn. Bovendien kun je zo ook zorgen dat je die ellende niet krijgt tijdens vakanties of andere dagen waarop je het niet kunt gebruiken. Je moet de pil niet alleen meer zien als anticonceptie, maar gewoon als medicijn voor 'n heel vervelende kwaal.

Ik ga overigens in april novasure laten doen, dan wordt de binnenkant van de baarmoeder geelektrocuteerd zodat met 'n beetje mazzel m'n ongesteldheid helemaal stopt.
Bedankt voor je reactie elninjoo, maar ik zie niet in wat dit met mijn vraag/'kwaal' te maken heeft?
Je schrijft toch dat je menstruatie nooit stopt tenzij je de pil slikt? Dan is dat voor jou toch de oplossing, gewoon die pil blijven slikken ipv zonder proberen?
Ja dat zou een oplossing zijn. Maar daar was ik al achter.

Het gaat erom dat dit niet normaal is, ik ben nu 8 maanden geleden gestopt met het slikken van de pil om eens helemaal 'clean' te zijn van hormonen. Dit heb ik gedaan omdat ik wil weten of mijn lichaam zelf kan 'herstellen' en een normale cyclus kan ontwikkelen. Niet dus.

Ik wil graag in contact komen met vrouwen die ook blijven menstrueren, die dus constant menstrueren wanneer zij stoppen met anticonceptie zoals de pil/prikpil etc.
Ik blijf idd niet continu door bloeden, maar toch teveel naar m'n zin. Daarom ga ik ook Novasure laten doen, dan wordt de baarmoederwand weggebrand zodat je veel minder gaat bloeden als 't goed is.
Wat is teveel als ik vragen mag?
Ik ben op zoek naar de oorzaak van mijn probleem, niet eens zo zeer een oplossing op dit moment. Komende week woensdag heb ik een afspraak met mijn huisarts en daar zal ik aangeven dat ik de oorzaak nu eindelijk wil weten. Hoeveel onderzoeken daar ook voor nodig zijn. Altijd menstrueren lijkt mij niet gezond.

Ik heb even wat informatie opgezocht over Novasure;

"NovaSure is een procedure voor vrouwen in de premenopause die geen kinderwens meer hebben."

Dit jaar word ik 24 jaar, ik wil graag kinderen in de toekomst.

Bedankt voor de tip, maar dit is niet iets waar ik in geïnteresseerd ben
Ik zou ook de oorzaak willen weten hoor. Ook al zou er niks anders aan te doen zijn dan het slikken van de pil, je weet dan tenminste wat er aan de hand is.

Succes!
Dankjewel : )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven