Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Hmm phoehee, irritant! Kan me voorstellen dat je eraan blijft denken. Ik heb op onze wintersport in italie vaak in restaurants gevoed (ski restaurants, overdag dus niet formeel) en nooit vreemde blikken gehad. Al zonderde ik me zelf ook vaak af omdat het dan beter ging.

Je kent deze mensen niet echt dus een principe kwestie ervan maken is niet zinnig, toch? Dan zou ik in dit geval een compromis sluiten en ergens afgezonderd (leeg tafeltje, stoel bij toiletten) voeden. Niet mee gaan is ook ongezellig.

Hier al 2 dagen te weinig gekolfd voor avondfles. Ik heb ca 210 nodig, meestal s avonds en s ochtends ruim 100. Gister had ik in totaal maar 150. Was vrij dus twee keer geprobeerd bij te kolven maar beide keren wilde ze dat alsnog ook! Beetje zinloos dus, eerst kolven en dan uit de fles geven... Uiteindelijk maar aangevuld met flesvoeding, dat vond ze prima.

Vandaag mis ik ca 30cc, misschien lost zich dat nog op (of wordt het alleen maar erger, druk op werk en voel me niet lekker).

Ben benieuws of het weer aantrekt of dat dit het begin van het einde is... Ik ga in elk geval nirt heel veel moeite doen om het weer op te krikken.

Oh ja, en ik ben ook aan de cerazette maar nooit invloed op productie gehad. Wel op andere dingen maar dat vroeg je niet
Phoehee, Tuurlijk is dat niet gek, maar dat weet jij ook wel Wat 26gelukkig zegt is misschien t beste, maar eerlijk gezegd zou ik niet weten of ik zo schappelijk zou zijn hoor. Vrees dat ik gewoon voet bij stuk zou houden met t argument 'iedereen eet, dus Okkie ook'. Hoewel ik eerlijk gezegd afgelopen weekend in m'n eigen huis ook op de babykamer ben gaan voeden omdat de vriend van m'n schoonzusje er moeite mee heeft. Maar goed, ik was toch al daar voor een verschoning en zeg ook regelmatig tegen m: ga maar even n peukje roken want ik ga nu hier voeden :-) Is er bij jou één iemand die er moeite mee heeft? Misschien kan die dan even de keuken in duiken tijdens t voeden ofzo?

K snap echt niet dat mensen dat zo raar vinden en moeilijk over doen. Kwestie van gewenning misschien. Vriend van schoonzusje lijkt er ook steeds minder aversie tegen te hebben en zei laatst: 'T is voor mij gewoon raar en nog (let op 'nog') nieuw. Gebeurde in mijn omgeving niet.' Och, Fles en aardappels met appelmoes-gerenatie
Wat vervelend Phoehee, als het er zo expliciet bij wordt gezegd. En de toon zla ook wel iets gedaan hebben, of niet?

Ik kan me voorstellen dat je gezegd hebt dat je dan liever niet meegaat hoor. Maar wat hier ook al wordt geopperd: vraag wie er een probleem mee heeft en kijk wat je met die persoon kan regelen? En misschien is er wel geen probleem en is je vriendin al op voorhand bang voor reacties van de familie?

Wat vindt je man ervan?

26gelukkig, als je het niet bijgekolfd krijgt kun je ook nog besluiten om domperidon te gaan gebruiken. Of misschien drink je minder nu je drukker bezig bent?
He wat een vervelende situatie Phoehee. Ik zou in de contramine gaan wij eten, kind ook eten. Maar ik kan ook erg slecht tegen zo'n houding tegenover baby's.

Voor zover ik weet is het in Duitsland gebruikelijker dan hier.
@phoehee: ik begrijp ook niet dat mensen er zo moeilijk over doen. Echt debiel. Maar goed, ik zou ook zeggen, jammer dan, Okkie moet ook eten en daar heeft hij nou eenmaal jou borsten voor nodig. Keurig een sjaal mee oid, en hupsakee, niemand die er last van heeft. Sterkte, want het is echt niet leuk als mensen zo moeilijk doen...
@phoehee, wat een gek verhaal. Weet je waarom ze er zoveel moeite mee hebben? Je gaat daar toch niet spiernaakt zitten voeden? Inderdaad, sjaal erover en niemand die het ziet. Bovendien kàn het bijna niet anders, tenminste, ik zou het niet kunnen. Mijn zoon eet ongeveer elke 3 en 's avonds vaak nog meer, dus ik kan niet uit eten gaan en kind niet voeden. Dus ik zou gewoon lekker niet mee gaan. Wat heb je gedaan?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Nee we zijn niet mee, we eten pizza. Het is trouwens niet vriendin die er moeite mee heeft maar haar moeder. En moeder had ons uitgenodigd, maar mag zij dan verlangen dat Okkie maar niet eet? Of dat ik 40 minuten in een hoek ga zitten? (als die er al is en een toilet vind ik een no-go.)

Dan nog iets, hebben mensen er last van? Doe ik ze wat aan? Is de aanblik zo schokkend?

Zijn hoofd is 43,4 cm, mijn borst echt niet.

Ik ben er nog steeds een beetje boos over eigenlijk.

Fijn dat jullie begripvol zijn!

Ps mijn vriend vindt het ook van de zotte en staat 100% achter mij. Vriend van vriendin snapte moeders ook niet. Vriendin deed geen uitspraak.
Fijn dat je man het met je eens is Phoehee. En dat vriendin geen keus maakt tussen jou en haar moeder snap ik ook wel.

Maar jammer is het wel! Hopelijk heb je verder nog wel een fijne vakantie!

Ik ben blij. Ik kolfde zonet zomaar 150 ml. Ha! En dat in de middag
Een moeder?!?! Jaloers zeker omdat zij t niet gedaan heeft
Sjapoo, fuss!
Poehee wat een dwaze situatie ...

misschien moet je Okkie zo een discreet mutsje opzetten

haha Yamuna, heel discreet..

@ Fabindia: bedankt, hoop ook zover te komen!

@26Gelukkig: Ben nu wel benieuwd naar de bijwerkingen van de Cerazette...

Heb nog steeds niet gelijktijdig gevoed/gekolft, dochter gooit de tijden steeds om en als ze vroeg komt doe ik liever nog n voeding vanuit bed...

Heb wel 2 nieuwe houdingen geprobeerd: snachts liggend beide borsten vanaf 1 zij, maar heb het idee dat ze de bovenste dan niet echt goed leeg krijgt. Iemand tips?

En de half achterover hangende houding, waarbij zij boven op zit/ligt. die gaat wel goed!

@Poehee, wat vervelend dat jij nu aan de pizza zit!
phoehee wat een gezeur zeg! Waar hebben ze last van?? Dat iemand dat durft te eisen zeg! Nouja, was je pizza lekker?

Yam! cool!

Siena, zo doe ik het ook in bed, laatste borst (bovenste) heb ik ook altijd het idee dat die niet helemaal leeg gaat, maar uiteindelijk valt ie toch in slaap, en dat wil je. (toch?) Geen tips verder. Lekker in bed voeden hoor als ze zo vroeg is. En van tijden omgooien is nu nog geen sprake aangezien ze nog veel te klein is voor een vast schema. Hoeveel te vroeg was ze eigenlijk?
die muts!

Pizza was lekker en daarna met lief gedouched. In het restaurant hadden ze alleen hele lappen koe en varken dus niet echt een gemis voor mij.

Morgen weer snowboarden en Okkie voeden op 1000 meter. Dus ik ga eerst met Okkie in de draagdoek en snowboard in outfit naar boven en draag daar Okkie over. Mensen zullen wel denken, kindermishandeling ze gaat met die baby snowboarden!
En dan nog voeden ook. Tsssssk....

Veel plezier daarboven!
@ Phoehee: jeetje zeg, wat een gezeur! Ik merk wel aan de reacties om mij heen dat mensen het "lang" vinden (bijna de 6 maand vol, ben stiekem super trots ) en "waarom het nog nodig is..." Ik denk dat voeden in het openbaar vanaf een bepaalde leeftijd (welke?) ook vreemde gezichten/reacties opleverd. Net of het alleen geschikt is voor de "baby"- baby's ....

Sinds mijn nachtdienst van afgelopen weekend heb ik het late kolven (23u) er ingehouden en mijn productie dus iets opgekrikt! Nu kan de vriezer gespekt worden voor Barcelona, is al over 3 weken

Vraagje voor diegenen die ook Rapley'en.....mijn meisje eet als een bootwerker, is dat wel normaal? Halve avocado, broodkorst van 1 hele boterham, net zo veel bloemkool als ik....ze eet werkelijk alles, er is niks bij wat ze niet lust en alles gaat zo goed als op.....Of heb ik gewoon een wonderkind

@ Fussie: goed gedaan hoor
@ Yamuna: waar verkopen ze die mutsen?
Zuster volgens mij geven kindjes zelf goed aan hoeveel ze willen eten, de een eet wat meer als de ander. Zo staat het ook in het boek van Stefan Kleintjes, de een zit bij 8-9 maanden nog op bijna volledig melk terwijl de ander al met de pot mee-eet.

Okkie eet sinds een paar dagen ook echt, dus zonder uitspugen. (wat een lucht die luiers en scheten!)
Zuster, dat doet die van mij ook. Ze wordt ook echt boos als ze ziet dat we gaan eten en ze niet snel genoeg ook wat krijgt (bijvoorbeeld omdat het nog te heet is!). Ze schrokt ook erg waardoor ik met rapleyen meer uit kijk, heb al meerdere keren bij kokhalsgeluiden een stukje (pompoen) uit haar mond/ keel gevist. Gelukkig kokhalst ze zelf goed en schrikt ze er niet van, maar ik hoop maar dat ze gauw tandjes krijgt, die zouden goed van pas komen!

Vanaf wanneer mag broodkorst? En rijst mag nu al toch? Broccoli is nog steeds favoriet maar ze lust alles tot nu toe.

Denk trouwens dat ik volgende week de 2ex kolven overdag ga afbouwen, het breekt me mu echt op: prestatiedruk tijdens mn werk waar het heel druk is en tijdens het kolven omdat muppet zoveel drinkt! En de elektrische kolf doet ook weer raar (veel lawaai, niet goed vacuum, alles uitgebreid gecheckt...) dus dat helpt niet. Best netjes toch, 5,5 mnd? Met buiten werktijd voeden ga ik nog langer door hoop ik.
Zuster, dat ze alles lust is op deze leeftijd niet gek. Geeft geen garanties voor de (peuter)toekomst, want er zijn kinderen die als baby alles eten en twee jaar later niet meer, maar voor de lange termijn is het een goed idee om haar nu aan heel veel smaakjes te laten wennen: nu doet ze dat waarschijnlijk een stuk makkelijker dan als ze peuter is.

Phoehee, is die vriendin niet hoogzwanger? Wordt leuk voor haar als ze bv zou willen geven.
quote:zuster25 schreef op 08 februari 2011 @ 22:20:

@ Ik merk wel aan de reacties om mij heen dat mensen het "lang" vinden (bijna de 6 maand vol, ben stiekem super trots ) en "waarom het nog nodig is..." Ik denk dat voeden in het openbaar vanaf een bepaalde leeftijd (welke?) ook vreemde gezichten/reacties opleverd. Net of het alleen geschikt is voor de "baby"- baby's ....

Kun je nagaan hoe de reacties zijn met 2 jáár (al voed ik niet meer in het openbaar)

Met Rapley is het kindgeleid eten, dus als je een bootwerker hebt, heb je een bootwerker
Haha, dat mutsje wil ik ook!
Er zitten elf a's in tralalalalalalaaaaa!
Miffy ja ze is behoorlijk zwanger, bijna 32 wk. We hebben er gister nog over gepraat met vrienden, dat was fijn. Zij vindt het ook gek en wil absoluut bv gaan geven en ze gaat zich daar niet door laten beïnvloeden zegt ze.
Bij de oudste heb ik toen ik flesjes gekolfde melk in de koelkast zette op het kdv wel eens de reactie gekregen "kolf jij nog steeds? Wat goehoed!), maar verder alleen neutrale reacties. Ik ben herstellende van griep, en vroeg me af of we nog iets bijzonders moesten doen als de jongste van 7 maanden die niet zo lang geleden longontsteking heeft gehad, besmet zou raken. De huisarts (waar hij voor iets anders was): gewoon alert blijven, en verder is bv geven het beste wat je kunt doen.

Op het cb: krijgt hij bv? Ok, loopt het nog steeds goed?

En de rest van mijn omgeving neemt t eigenlijk vooral voor kennisgeving aan. Waar zou het verschil vandaan komen?
Phoehee, dan moet ze haar moeder maar vast vertellen dat die zich terug moet trekken in een hoekje of op de wc als zij straks in haar eigen huis wil voeden terwijl haar ouders op bezoek zijn (Lijkt me best vervelend als je bv wil geven en de houding van je moeder is zo negatief.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven