Overlast van buurkatten

09-02-2011 14:25 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Buren van een paar huizen verderop hebben drie katten. Helaas gebruiken die katten onze tuin als kattenbak. We hebben al een aantal dingen geprobeerd (kattenkruid/draden spannen/etc) maar dat helpt allemaal maar tijdelijk. Ondertussen wordt ons gazon omgeploegd, liggen er drollen in onze borders en plassen de katten tegen het zeil van vriend zijn motor.

Over een tijdje wil ik mijn peuter van drie en baby van 10 maanden weer lekker buiten laten spelen zonder bang te hoeven zijn dat ze onder de kattenpoep zitten.

We hebben het wel eens aangekaart bij de buren, maar meer dan 'tja, katten zijn nu eenmaal buitendieren', kwam er niet uit. Nu heb ik met de buurvrouw wel goed contact, onze dochters spelen wel eens met elkaar en dan drinken we thee. Afgelopen zaterdag was ik daar voor de verjaardag van haar dochter en kreeg ik een niesaanval omdat ik ook nog eens allergisch ben voor katten (verder vind ik het wel lieve beesten hoor). Ik kreeg de cynische opmerking 'van die katten heb je alleen maar overlast' naar mijn hoofd. Ik ben er maar niet op in gegaan vanwege het feestje, maar die opmerking kwam wel aan.

Kort gezegd veroorzaken hun katten overlast in onze tuin en doen ze er niks aan. Voor de kattenliefhebbers hier: hoe zouden jullie het oplossen als jullie kat andermans tuin als kattenbak gebruikt? Wat zou een voor alle partijen acceptabele oplossing kunnen zijn?
O hier precies hetzelfde. Een grote grijze dikke kater gebruikt onze tuin als toilet. Heb geen idee van welke buur hij is maar ben het spuugzat!
Ik denk dat die buren misschien hun eigen tuin maar moeten gaan afzetten als ze de katten naar buiten willen laten. Ik ben niet tegen vreemde katten in de tuin maar als ze echt zoveel overlast veroorzaken, zeker omdat je ook kleine kindjes hebt.. Ik snap ook wel dat de buren ze niet binnen willen houden (heb hier zelf een kater rondlopen die ook heel graag buiten is, maar wel alleen in eigen tuin) maar dan mogen ze ze lekker in de eigen tuin houden.
Ik zou mijn eigen tuin zo inrichten dat mijn kat er niet meer uit kon. Maar dat is in mijn situatie niet aan de orde want ik heb een binnenkat (en geen tuin).
Ik als kattenliefhebber hou mijn katten binnen. Als mijn buren katten hadden gewild, hadden ze er zelf wel genomen. En ik ben bang dat stadslijn 20 over ze heen dendert.

Maar goed, misschien voorstellen dat buren je tuin elke week drolvrij komen maken? En anders zelf de drollen bij hun op de stoep/in de tuin deponeren.
Nope
Miriammm, met die oplossing kwam vriend ook al... Maar ik denk niet dat dat de oplossing is. Bovendien is dat zielig voor de katten die nu gewend zijn lekker weg te kunnen.

Kun je katten leren om alleen in eigen tuin te ontlasten?
ik zou het vreselijk vinden als mijn katten dat deden , een enkele keer komt het voor en dan ruim ik het hoogstpersoonlijk zelf op

je kunt misschien sateprikkers in de grond steken , maar dat is denk ik niet echt een goede oplossing voor je kids

ik zou het voor de rest niet weten eigenlijk, succes!
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 09 februari 2011 @ 14:29:

En anders zelf de drollen bij hun op de stoep/in de tuin deponeren.Vriend wilde dit ook al gaan doen, maar dat vind ik dan weer asociaal en niet goed voor de burenverhouding.
Roosdezoveelste, die satéprikkers hebben we ook geprobeerd, maar dat hielp niet.

Zoals ik het hier leesl vinden alle kattenliefhebbers het ook niet kunnen. En zijn mijn buren dus asociaal omdat ze zelf niet met een oplossing komen...
quote:TessTan schreef op 09 februari 2011 @ 14:25:[/. Ik kreeg de cynische opmerking 'van die katten heb je alleen maar overlast' naar mijn hoofd. Ik ben er maar niet op in gegaan vanwege het feestje, maar die opmerking kwam wel aan.

?wat een rare opmerking, en waarom kreeg jij die? het zijn toch niet jouw katten?
Je hebt ook van die anti-kattenspray, die je bijv. op meubels/gordijnen kunt spuiten zodat katten hun nagels er niet meer in zetten. Zou je op wat strategische plekken in de tuin kunnen spuiten zodat ze er niet meer komen?

(Ik heb echt geen idee of dit werkt, ik heb het zelf deze week voor het eerst gebruikt op een nieuwe bankhoes en resultaat is dus nog onbekend)
Buren zouden hun eigen tuin moeten afzetten. Aangeven dat jullie katten gaan vangen en bij 'n asiel gaan inleveren zodra je er weer overlast van ondervindt. En laat hen eerst 'ns jullie tuin bekijken en ruiken naar de smerigheid van hun huisdieren. Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar dat hun dieren geen overlast veroorzaken.

Ze konden beter kattenbelasting invoeren en 'n flinke ook. Die zorgen volgens mij voor meer overlast dan honden. Honden komen meestal alleen buiten in gezelschap van de baas, katten darren maar overal door ieders tuinen heen.
quote:TessTan schreef op 09 februari 2011 @ 14:30:

Kun je katten leren om alleen in eigen tuin te ontlasten?

Nee, een kat is een zindelijk dier en zal zijn eigen nest niet bevuilen. Dus de kat zal altijd buiten zijn terrein poepen en plassen.

Wat je ook kan proberen is een emmer water klaar zetten en als je toevallig een kat ziet, water erover gooien.
Nope
Ik vind het ook geen stijl dat jullie kosten moeten maken om het ongedierte van je buren buiten te kunnen houden. Laat de buren maar 'n catstop voor jullie kopen en installeren mocht dat werken.
quote:TessTan schreef op 09 februari 2011 @ 14:31:

[...]

Vriend wilde dit ook al gaan doen, maar dat vind ik dan weer asociaal en niet goed voor de burenverhouding.De buren laten hun ongedierte toch ook in jullie tuin schijten? Ik zou het ook terug bezorgen als ze niet bereid zijn hun dieren op eigen terrein te houden.
Maar idd is de eigenaar van de kat verantwoordlijk en moet zijn kat binnen in huis of eigen tuin houden.

Misschien kan je het daar over hebben met je buren. Dat ze hun tuin afzetten?

"ja, het zijn buitenkatten.", vindt ik trouwens altijd zo'n onbeschofte dooddoener. Is zelfde niveau als je de drollen weer in hun tuin werpt.
Nope
Supersoaker en goed mikken. Een beetje slimme en waterschuwe kat blijft dan na een paar keer wel weg.

Omheining is vaak niet genoeg, ik zie de buurtkatten zonder probleem over onze schutting heen komen dankzij hun nageltjes. Overigens zitten die wel een stuk minder in onze tuin nu onze eigen kat daarin rondhobbelt. En die klimt dan weer niet over de schutting, want dat mag ie niet (en durft ie niet).
Miriamm, we hebben al van dat kattenkruid geprobeerd, maar dat hielp maar tijdelijk.

Elninjoo, ik ben het met je eens, maar katten vangen en naar het asiel brengen is vragen om een burenruzie en daar heb ik ook geen zin in.

Machu, daar was ik al bang voor... En een kattenbak in de tuin (hun tuin natuurlijk ), onder een afdakje ofzo? De katten hebben al regelmatig water of een slipper of iets dergelijks naar hun hoofd gehad, maar ze blijven terug komen....
je kunt het asociaal vinden om de drollen in de tuin van de buren te deponeren maar ze zijn zelf asociaal om zo te reageren , wat maakt het dan nog uit?

als het niet goedschiks kan ... (dat vind ik)
quote:Miriammm schreef op 09 februari 2011 @ 14:34:

Je hebt ook van die anti-kattenspray, die je bijv. op meubels/gordijnen kunt spuiten zodat katten hun nagels er niet meer in zetten. Zou je op wat strategische plekken in de tuin kunnen spuiten zodat ze er niet meer komen?

(Ik heb echt geen idee of dit werkt, ik heb het zelf deze week voor het eerst gebruikt op een nieuwe bankhoes en resultaat is dus nog onbekend)Er is verschillend spul voor buiten. Ik kan igg al melden dat de soort lolly's die je in de tuin kunt zetten hier niet hielpen.
quote:elninjoo schreef op 09 februari 2011 @ 14:35:

Ze konden beter kattenbelasting invoeren en 'n flinke ook. Die zorgen volgens mij voor meer overlast dan honden. Honden komen meestal alleen buiten in gezelschap van de baas, katten darren maar overal door ieders tuinen heen.Nee dus. Mijn kat komt niet buiten. En de enige die er kosten aan heeft ben ik zelf. Er hoeven geen kattenuitlaatplaatsen aangelegd te worden, geen prullenbakken voor de kattendrollen en geen kattenpoepzuigers.
Het is vooral omdat we op dit moment wel een goede verhouding hebben. Ik heb niet zo'n uitgebreid netwerk in deze stad en dan is het heel handig om in geval van nood even de babyfoon bij ze neer te kunnen zetten of iets dergelijks. Ik wil de verhoudingen dus liever niet op scherp zetten, maar wel van het probleem af. Mijn vriend vindt ook dat ik veel te soft ben in deze kwestie.
hondenstront zie je overal liggen en je kunt er in trappen , kattenstront ligt onder de grond en zie je niet liggen , erg fijn als je lekker wilt gaan tuinieren of je kind wil lekker in de zandbak en je graait in zo`n kattendrol *ieuw*
quote:TessTan schreef op 09 februari 2011 @ 14:42:

Het is vooral omdat we op dit moment wel een goede verhouding hebben. Ik heb niet zo'n uitgebreid netwerk in deze stad en dan is het heel handig om in geval van nood even de babyfoon bij ze neer te kunnen zetten of iets dergelijks. Ik wil de verhoudingen dus liever niet op scherp zetten, maar wel van het probleem af. Mijn vriend vindt ook dat ik veel te soft ben in deze kwestie.Tja, ik zou geneigd zijn ze te behandelen als ratten, mochten die in mijn tuin zitten. Een plaag is 'n plaag.
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 09 februari 2011 @ 14:35:

[...]

Nee, een kat is een zindelijk dier en zal zijn eigen nest niet bevuilen. Dus de kat zal altijd buiten zijn terrein poepen en plassen..

Ik weet niet hoe je aan die wijsheid komt maar mijn katten poepen wel in mijn tuin. Ik heb achterthuis allemaal tegels maar heb een stukje vrijgelaten en daar ligt zand. En daar poepen mijn katten altijd.

Ik zou het trouwens heel vervelend vinden als mijn katten altijd bij de buren zouden poepen en zou daar ook direkt een oplossing voor proberen te vinden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven