Overlast van buurkatten

09-02-2011 14:25 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Buren van een paar huizen verderop hebben drie katten. Helaas gebruiken die katten onze tuin als kattenbak. We hebben al een aantal dingen geprobeerd (kattenkruid/draden spannen/etc) maar dat helpt allemaal maar tijdelijk. Ondertussen wordt ons gazon omgeploegd, liggen er drollen in onze borders en plassen de katten tegen het zeil van vriend zijn motor.

Over een tijdje wil ik mijn peuter van drie en baby van 10 maanden weer lekker buiten laten spelen zonder bang te hoeven zijn dat ze onder de kattenpoep zitten.

We hebben het wel eens aangekaart bij de buren, maar meer dan 'tja, katten zijn nu eenmaal buitendieren', kwam er niet uit. Nu heb ik met de buurvrouw wel goed contact, onze dochters spelen wel eens met elkaar en dan drinken we thee. Afgelopen zaterdag was ik daar voor de verjaardag van haar dochter en kreeg ik een niesaanval omdat ik ook nog eens allergisch ben voor katten (verder vind ik het wel lieve beesten hoor). Ik kreeg de cynische opmerking 'van die katten heb je alleen maar overlast' naar mijn hoofd. Ik ben er maar niet op in gegaan vanwege het feestje, maar die opmerking kwam wel aan.

Kort gezegd veroorzaken hun katten overlast in onze tuin en doen ze er niks aan. Voor de kattenliefhebbers hier: hoe zouden jullie het oplossen als jullie kat andermans tuin als kattenbak gebruikt? Wat zou een voor alle partijen acceptabele oplossing kunnen zijn?
quote:TessTan schreef op 09 februari 2011 @ 18:39:

Als de buren niet meewerken? Daar ga ik vooralsnog wel vanuit.

En ik heb wel wat gehad aan dit topic, heb in ieder geval wat geleerd over katten. DE tip heb ik helaas niet voorbij zien komen.Wat zie je als DE tip? Wat zouden de buren kunnen doen of jezelf? Wellicht kunnen we zo verder brainstormen.....
De buren zouden hun tuin kunnen afzetten zodanig dat de katten er niet meer uit kunnen of ze in 'n ren doen of aanlijnen.

Vind de oplossingen die hier worden genoemd van smerige troep in je eigen tuin strooien (koffie, citroenschillen e.d.) niet echt constructief. Dan is je tuin nog 'n vuilnisbelt.
Ook hier waren wij de kattendrollen heel erg zat!

In de zomer konden wij niet eens het badkamer raam openzetten omdat de zon aan die kant scheen op mijn tuin die vergeven was van de kattedrollen.

Zo vreselijk vies die lucht brrr!

En waar ik nog meer pissig van werd dat de katten mijn oude bejaarde konijn in zijn hok lastig vielen.

Wij hebben gekozen voor een minder diervriendelijke oplossing nl kleine balletjes gevuld met waterverf op ze afgevuur met een proppenschieter/katapult ( zal een beetje zeer hebben gedaan en natuurlijk de schrik) dat in combi met schrikdraad is de oplossing gebleken.

Dat gaf hele bont gekleurde katten in de buurt. Nu mijden ze onze tuin en dat is wat mij betreft prima.
quote:Donewithit schreef op 09 februari 2011 @ 20:09:

Dat gaf hele bont gekleurde katten in de buurt. Nu mijden ze onze tuin en dat is wat mij betreft prima.

Heb je nog leuke kleuren gebruikt?

Eigenlijk had je ook de mogelijkheid gehad moeten hebben om op de lakse eigenaren van die katten te schieten. Alleen dan hun kattenstront gebruiken....
Uiteraard hebben wij eerst de buren aangesproken op hun katten.

Ook daar kwamen tips als hierboven gegeven, wij moesten onze tuin maar aanpassen?

De omgekeerde wereld in mijn ogen. Ik wens geen overlast van andermans katten/honden.

Het schrikdraad zit prima, soms vergist een kat zich nog wel eens en hoor je een harde miauw in de nacht, jammer dan!
quote:iones schreef op 09 februari 2011 @ 20:25:

[...]

Heb je nog leuke kleuren gebruikt?

Eigenlijk had je ook de mogelijkheid gehad moeten hebben om op de lakse eigenaren van die katten te schieten. Alleen dan hun kattenstront gebruiken....

Dit heeft echt niets met laksigheid te maken hoor.

Ik kan moeilijk de hele dag achter mijn kat aan gaan lopen en ik neem geen dier om hem op te sluiten. Als mijn kat niet meer buiten mag lopen omdat hij in andermans tuin komt dan zou ik nooit geen

kat nemen. Katten zijn geen binnendieren.
odi et amo
In dat geval, geen kat nemen want jouw kat heeft niets te zoeken in andermans tuin.

Jouw kat, jouw verantwoordelijkheid.
quote:elninjoo schreef op 09 februari 2011 @ 20:07:

De buren zouden hun tuin kunnen afzetten zodanig dat de katten er niet meer uit kunnen of ze in 'n ren doen of aanlijnen.

Vind de oplossingen die hier worden genoemd van smerige troep in je eigen tuin strooien (koffie, citroenschillen e.d.) niet echt constructief. Dan is je tuin nog 'n vuilnisbelt.Dat is maar tijdelijk hoor, het blijft geen stortplaats .
quote:Donewithit schreef op 09 februari 2011 @ 20:52:

In dat geval, geen kat nemen want jouw kat heeft niets te zoeken in andermans tuin.

Jouw kat, jouw verantwoordelijkheid.

Er is geen wet die verbied dat mijn kat in andermans tuin komt.

Als er vreemde katten in mijn tuin komen moet ik het ook zelf oplossen als ik dat vervelend vind.

Ik zie me al aan bellen bij iemand met de mededeling dat hun kat weleens in mijn tuin komt. Ja, so what, dat beest loopt gewoon buiten.
odi et amo
Je kunt het proberen met afrikaantjes, van die lelijke, stinkende plantjes die van die vreselijke oranje bloemetjes krijgen. Heb er zelf geen ervaring mee maar heb vaker gehoord dat dit zou werken.
Lastig...

Ik heb ook katten gehad, maar dit is de reden waarom ik het bij een hond/ konijntjes houd. Mijn katten zijn lang binnenkatten geweest. Toen ze de tuin in mochten waren ze inmiddels te stijf om over de schutting te komen. Jonge kids, jonge katten...Dan houd je de katten niet binnen; deuren vliegen open om de haveklap. Geen zin in burenruzie, dus geen katten meer.

Dat een kat een gazon omploegt heb ik echter nog nooit gehoord! Ze poepen bij voorkeur in los zand. En ja, dat is vies en stinkt.

Hebben die mensen een schuttng rondom hun tuin? Ik ken 2 oplossingen van kennissen. De een heeft over de hele schutting een stroomdraad geplaatst. Katten springen er dus niet op. Een vriendin van mij heeft gaas gespannen over de schutting, en dan 45 graden naar binnen. Katten kunnen er dus ook niet meer uit.

( Helaas) moet je dus wel de medewerking van de buren hebben... Of je moet zelf zoiets om je tuin kunnen maken...
quote:TessTan schreef op 09 februari 2011 @ 18:31:

Missphoebe, ik ben echt geen kattenhater. Ik wil alleen een oplossing voor dit probleem.

Wij zijn er vrij zeker van dat de stront van de katten van de buren komt. Dat zijn de enige katten die we hier in de tuin zien. En het is ook ook niet zo dat er af en toe een drol ligt, het gaat dagelijks om meerdere drollen. Daarnaast is heel ons gazon aan gort. Ze gebruiken ons gazon dus echt als kattenbak. Van af en toe een drol van een buurkat had ik geen probleem gemaakt.ik begrijp heel goed dat je het vervelend vind. jij kiest niet voor katten en het is ook niet jouw verantwoordelijkheid. snap mijn buren nu ook wat beter. dat wilde ik eigenlijk zeggen. wat betreft de kattenfans en de kattenhaters doelde ik niet op jou, meer algemeen.
quote:TessTan schreef op 09 februari 2011 @ 18:34:

Missphoebe, hoe blijven je katten in de tuin en op het balkon?

Ik denk dat we maar moeten voorstellen dat de buren op hun gazon een lekker plekje met los zand maken en de katten trainen daar te poepen, en dan maar hopen dat het werkt.

in de tuin heb ik tuigjes met lijntjes, en op het balkon blijven ze niet ( ), zal poging doen om het uit te leggen. ik woon in een nieuwbouwrijtjeshuis. bij de zolder zit dus nog een ruimte achter het huis. niet iedereen heeft daar een balkon, ik wel. ze kunnen van het balkon springen en dus die hele ruimte aflopen zeg maar.

heb wel klachten gehad van dat ze huizen inliepen als zomers de deuren openstonden. ze mogen dus alleen naar buiten als de deuren dicht zijn. ik doe het luikje dan ook meestal alleen snachts open.

ze kunnen theoretisch dus ook op andermans balkon, maar geen klachten over gehad en bovendien doen ze daar niet zoveel aangezien de bak op zolder staat.

ik twijfel wel of ik toch niet een x het balkon afscherm (geen idee hoe ik dat ga doen maar goed)

het spijt me zeer, maar dat mensen katten niet binnen kunnen houden 'omdat het buitenkatten zijn' vind ik echt gelul.

katten zijn namelijk erg flexibel en passen zich erg snel aan.

ja het buitenleven zit in hun natuur en gaat er echt niet 1,2,3 uit maar ze worden er echt niet deprie van.

mijn katten gaan ook een stuk minder vaak naar buiten dan eerst, maar dat hebben ze tot nu toe echt overleeft.

wie is nou de baas, die kat of jij. (ja volgens die kat is hij de baas maar goed zo werkt het niet )
...
Pas je op met ophangingsgevaar van lijntjes MissPoebe? Je kat zal helaas niet de eerste zijn die per ongeluk zo dood gaat .
Iris, ik blijf altijd in de buurt. mijn gehandicapte-homo-jeweetwel-kater is namelijk kampioen vast zitten..... (dan loopt ie om een stoel en daarna om een pot, en dan kan hij niet meer verder)
quote:lamaatje schreef op 09 februari 2011 @ 20:50:

[...]

Dit heeft echt niets met laksigheid te maken hoor.

Ik kan moeilijk de hele dag achter mijn kat aan gaan lopen en ik neem geen dier om hem op te sluiten. Als mijn kat niet meer buiten mag lopen omdat hij in andermans tuin komt dan zou ik nooit geen

kat nemen. Katten zijn geen binnendieren.

DAn moet je dus inderdaad geen kat nemen als dit inhoudt dat hij anderen in hun tuin gaat lastig vallen.

En katten kunnen heus wle binnendieren zijn en als de eigenaar niet te laks is, kan hij zijn tuin dermate afzetten dat de kat naar buiten kan.
quote:lamaatje schreef op 09 februari 2011 @ 23:08:

[...]

Er is geen wet die verbied dat mijn kat in andermans tuin komt.

Als er vreemde katten in mijn tuin komen moet ik het ook zelf oplossen als ik dat vervelend vind.

Ik zie me al aan bellen bij iemand met de mededeling dat hun kat weleens in mijn tuin komt. Ja, so what, dat beest loopt gewoon buiten.

Maar het is niet correct.

Ander voorbeeld. Je woont in een rijtjeswoning en voor de stoep is er mogelijkheid om de auto te parkeren. Helaas kun jij nooit je eigen auto voor je eigen huis kwijt. Want de buren hebben meerdere auto's. De parkeerstrook is openbaar en van iedereen en geen wet die mensen opdraagt hun auto voor hun eigen deur te parkeren. Dus moet jij jouw auto altijd een eind verder neerzetten. Het mag. MAar het stoort je WEL. En even heel eerlijk: zo horen mensen niet met elkaar om te gaan.

Zo ook met katten. Je hoort anderen niet met je kat op te schepen alleen omdat de wet dat toestaat. Het is niet correct. Het is eigenlijk ronduit asociaal te noemen.
quote:iones schreef op 10 februari 2011 @ 17:02:

[...]

Maar het is niet correct.

Ander voorbeeld. Je woont in een rijtjeswoning en voor de stoep is er mogelijkheid om de auto te parkeren. Helaas kun jij nooit je eigen auto voor je eigen huis kwijt. Want de buren hebben meerdere auto's. De parkeerstrook is openbaar en van iedereen en geen wet die mensen opdraagt hun auto voor hun eigen deur te parkeren. Dus moet jij jouw auto altijd een eind verder neerzetten. Het mag. MAar het stoort je WEL. En even heel eerlijk: zo horen mensen niet met elkaar om te gaan.

Zo ook met katten. Je hoort anderen niet met je kat op te schepen alleen omdat de wet dat toestaat. Het is niet correct. Het is eigenlijk ronduit asociaal te noemen.Joepie, ik ben samen met half Nederland A-sociaal
odi et amo
Lamaatje: stel, je buren hebben een hond. En die hond blaft 8 uur per dag als je buren naar hun werk zijn terwijl jij thuis probeert te werken. Uiteindelijk ben je het zat en bel je aan bij je buren. Het antwoord dat je dan krijgt is 'sorry, maar het zit in de aard van het beestje, niks aan te doen'. Daarnaast krijg je nog de tip om maar oordoppen in te doen of maar ergens anders te gaan werken. Zou je daarmee akkoord gaan?

Iedereen nog bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik heb nu even de puf niet om te reageren. Van de buren heb ik nog niks gehoord...
quote:TessTan schreef op 10 februari 2011 @ 21:22:

Lamaatje: stel, je buren hebben een hond. En die hond blaft 8 uur per dag als je buren naar hun werk zijn terwijl jij thuis probeert te werken. Uiteindelijk ben je het zat en bel je aan bij je buren. Het antwoord dat je dan krijgt is 'sorry, maar het zit in de aard van het beestje, niks aan te doen'. Daarnaast krijg je nog de tip om maar oordoppen in te doen of maar ergens anders te gaan werken. Zou je daarmee akkoord gaan?

Iedereen nog bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik heb nu even de puf niet om te reageren. Van de buren heb ik nog niks gehoord...Dan bel ik de politie voor geluidsoverlast
odi et amo
quote:lamaatje schreef op 10 februari 2011 @ 21:28:

[...]

Dan bel ik de politie voor geluidsoverlastJa hoor, zo lust ik er nog wel een paar. Goed fatsoen komt echt niet in jouw woordenboek voor hè.
Inderdaad Lama, dan ben je met half Nederland a-sociaal.

Jij hebt een kat? prima, jij wilt hem om wat voor reden dan ook niet binnen houden, ook prima. Jij bent verantwoordelijk voor jouw kat.

Ik wil jouw kat niet in mijn tuin, is dat zo heel erg moeilijk voor je te begrijpen? of mogen alle buurhonden bij jou loslopen in je tuin, op je balkon of in je portiek en de boel volschijten? Daar heb je dus geen problemen mee? want honden zijn ook natuurlijk van oorsprong ook geen binnen dieren he?

De katapult werkte hier uitstekend en wordt gewoon weer gebruikt als de overlast weer zou toenemen.

De oude buurman van mijn ouders deed het nog heel anders, die bakte gewone huishoudspons in spekvet zodat het kromp en voerde het zo aan de katten. Die aten dat en vervolgens zwol de spons van binnen weer op en gingen ze dood, dat is wat mij betreft pure dierenmishandeling.

TO, op MP staan verschillende schrikdraad apparaten soms al voor 25 euro. Het draad kun je kopen bij bv de Boerenbond en kost ik meen 9 euro voor 40 meter. Als je een schutting hebt kun je het eroverheen vastzetten. Ik weet het dan nog maak jij de kosten maar zolang andere mensen te beroerd zijn hun verantwoordelijkheid te nemen heb je weinig andere keuze.
quote:fozziebear schreef op 09 februari 2011 @ 14:38:

Supersoaker en goed mikken. Een beetje slimme en waterschuwe kat blijft dan na een paar keer wel weg.

dat was ook het eerste dat in mij opkwam. Mijn moeder deed altijd een emmer water - wij hadden maar weinig katten in de tuin.

Vind het ook behoorlijk asociaal die reactie van je buren.
quote:Donewithit schreef op 11 februari 2011 @ 08:20:

Inderdaad Lama, dan ben je met half Nederland a-sociaal.

Jij hebt een kat? prima, jij wilt hem om wat voor reden dan ook niet binnen houden, ook prima. Jij bent verantwoordelijk voor jouw kat.

Ik wil jouw kat niet in mijn tuin, is dat zo heel erg moeilijk voor je te begrijpen? of mogen alle buurhonden bij jou loslopen in je tuin, op je balkon of in je portiek en de boel volschijten? Daar heb je dus geen problemen mee? want honden zijn ook natuurlijk van oorsprong ook geen binnen dieren he?

De katapult werkte hier uitstekend en wordt gewoon weer gebruikt als de overlast weer zou toenemen.

De oude buurman van mijn ouders deed het nog heel anders, die bakte gewone huishoudspons in spekvet zodat het kromp en voerde het zo aan de katten. Die aten dat en vervolgens zwol de spons van binnen weer op en gingen ze dood, dat is wat mij betreft pure dierenmishandeling.

TO, op MP staan verschillende schrikdraad apparaten soms al voor 25 euro. Het draad kun je kopen bij bv de Boerenbond en kost ik meen 9 euro voor 40 meter. Als je een schutting hebt kun je het eroverheen vastzetten. Ik weet het dan nog maak jij de kosten maar zolang andere mensen te beroerd zijn hun verantwoordelijkheid te nemen heb je weinig andere keuze.

Het is bij wet geregeld dat honden alleen op de daartoe aangewezen

plaatsen binnen de bebouwde kom los mogen lopen.

Misschien kunnen jullie een petitie indienen dat er voor katten ook zo,n wet komt.
odi et amo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven