Terror kat, advies gevraagd

09-12-2010 14:22 60 berichten
Hallo iedereen,

Ik heb sinds een klein jaar een schat van een siamees, Loki genaamd. Het is een dominant beestje, maar 2 van de drie andere katten kunnen hem wel aan en geven hem een mep als hij te vervelend is. Alleen Balthasar, buiten ook dominant en vechtend met vreemde katten is in huis een beetje softie. En sinds hij een ongelukkig ongeluk heeft gehad, lang verhaal maar hij is een deel van zn mannelijkheid verloren door helaas onbekende oorzaak. Maar sinds hij dus 2 weken ziek is geweest, heeft Loki zn kans gegrepen en het vooral op Balthasar gemunt. Hierdoor heeft hij de laatste drie weken vooral onder bed gezeten.

Nu zijn we sinds anderhalve week verhuisd en gaat het wel een stuk beter, maar af en toe grijpt Loki zn kans nog om Balthasar onder de stoel te jagen (zn nieuwe schuilplaats). Hij komt nu wel gewoon tevoorschijn om lekker op de bank te knuffelen en voor eten laat hij zich absoluut niet wegjagen.

Maar toch blijft hij een beetje bangig voor Loki. Ik vind het erg zielig voor Balthasar en ik stuur Loki ook wel weg als hij hem weer "de blik"probeert te geven, maar het is nog niet helemaal over.

Kan het zijn dat hij midden in zijn katerpuberteit zit en dat het wel minder word, of zal dit altijd zo blijven?

Zijn er mensen hier die ook zoiets hebben meegemaakt, of tips hebben. Ik heb zelf aan Feliway spray gedacht, iemand hier ervaring mee?

In elk geval bedankt alvast
Alle reacties Link kopieren
MissLoki!!

Tijd niet gesproken, alles goed met je? Verhuisd lees ik, leuk!

Ik heb niet echt tips voor je, maar zo te lezen gaat het de laatste weken toch wel redelijk? Misschien moeten ze even een nieuwe rangorde uitvechten/bedenken door dat ongeluk en het nieuwe huis?

Eigenlijk niet echt tips van deze kant, ik heb het nooit meegemaakt, mijn poezentweeling is nog steeds 8 poten op 1 buikje
Heeey Nem,

Met jou alles goed?

Ja, ik ben lang afwezig geweest, inderdaad ook door de verhuizing. Weg van t vakantiepark, naar een superschattig jaren 20 monumentenhuisje. Een heerlijk huis. Ik wil alleen de tuin, een betegelde binnenplaats, nog afzetten want we wonen nu aan een drukke weg dus wil ze liever niet meer uit te tuin hebben...

Ik hoop ook dat het over een poosje overgaat, want ik zou liever niet een kat willen wegdoen, maar dat is wel iets want in mn hoofd zit als er echt totaal geen oplossing meer voor is, want het is te zielig als een kat niet normaal kan rondwandelen in huis zonder besprongen te worden door mijn machomonster
Is Loki ontdoen van zijn mannelijkheid een optie?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hij is ongeveer een maand of 2 geleden gecastreerd. Dus die hormomen zouden al een beetje minder moeten zijn.

Nu weet ik ook dat siamezen erg fel zijn, en de andere katten kunnen het goed aan, waarom Balthasar zich zo laat ondersneeuwen is me een compleet raadsel omdat hij buiten (ook nar zn ongeluk) gewoon vocht met de buurkatten.
quote:MissLoki schreef op 09 december 2010 @ 14:48:

Heeey Nem,

Met jou alles goed?

Ja, ik ben lang afwezig geweest, inderdaad ook door de verhuizing. Weg van t vakantiepark, naar een superschattig jaren 20 monumentenhuisje. Een heerlijk huis. Ik wil alleen de tuin, een betegelde binnenplaats, nog afzetten want we wonen nu aan een drukke weg dus wil ze liever niet meer uit te tuin hebben...

Ik hoop ook dat het over een poosje overgaat, want ik zou liever niet een kat willen wegdoen, maar dat is wel iets want in mn hoofd zit als er echt totaal geen oplossing meer voor is, want het is te zielig als een kat niet normaal kan rondwandelen in huis zonder besprongen te worden door mijn machomonster

Wat leuk dat huis! Jaren 20, mooie stijl van bouwen vaak. Tuin afzetten zou ik inderdaad wel doen naast een weg. Hier gaat het wel goed, alles z'n gangetje, Halloweenversieringen zijn eindelijk bijna weg. Bijna, want de pompoenen staan nog vrolijk naast de kerstverlichting ik ben je trouwens ooit vergeten terug te mailen geloof ik

Kan je dierenarts misschien iets betekenen door advies te geven? Het zou wel heel erg zijn als je een van je lieverds weg moest doen
Dat is ook wel een goed idee, ik zal die eens bellen. Kat weg is ook een uiterste oplossing die ik echt niet wil doen, vandaar ook dat ik hier eens wat tips vraag...
Ze zijn bezig met het herstel van de hierarchie en door steeds partij te trekken voor de zwakste verstoor en verleng je dit proces alleen maar, niet mee bemoeien dus. Alleen als er haren in het rond vliegen moet je ingrijpen door er bijv. een sleutelbos naast te gooien. Zo trek je geen partij, maar schrikken ze wel en stoppen ze met vechten.

Voor de bange kat kun je daarnaast een Feliwaystekker kopen, Royal Calm brokjes geven en Zylkène over het eten doen (dit is een kalmerend middel op natuurlijke basis).
Echt vechten doen ze niet gelukkig. Het is meer dat omdat Loki achter hem aanrent en Balthasar zichzelf een heel stuk minder laat zien. Vandaar dat ik dan Loki ook wegstuur. Op zn flikker geven doe ik sowieso niet want hij kan er niets aan doen dat Balthasar er zo van onder de indruk is. Maar wegsturen is dus ook geen goed idee?

Hoe lang kan zo'n proces duren, heb zoiets nog niet eerder meegemaakt.

Dat van die sleutels kende ik, dat de kat niet moet zien dat het van mij afkomt, omdat ze dat anders weer linken met mij.
Nee, niet mee bemoeien. Dit kan best een tijdje duren, maar de kansen van de "zwakke" kat zijn een stuk sterker als je die eerst kalmeert met de genoemde hulpmiddelen. Die andere kat reageert namelijk op zijn angst en zo blijven ze aan de gang.
Dan ga ik toch zo'n stekker halen. Ik had al het idee dat Loki alleen maar aangemoedigd word door Balthasar zn gedrag, hij is ook wat dominanter van karakter dan rest van mijn katten.

Kan het ook iets te maken hebben gehad met de periode dat balthasar gewond was, omdat ik het idee heb dat het toen is begonnen.

Bedankt voor je tips Iris, ik ga zsm feliway halen, en waar zou ik die andere 2 producten kunnen halen? En dan eigenlijk de Zylkene, omdat ik dat dan apart kan voeren.
hoi ik heb ook een siamees maar die kunnen eigenlijk ook echt niet met andere katten...

wordt ook vaak afgeraden, een siamees ziet jou en het huis echt als zijn territorium en wordt ook vervelend en ongelukkig van andere huisdieren. wij hebben een paar maanden een kat erbij gehad (baasje was in het buitenland) en die werd ook geterroriseerd... onze kat werd er ook niet gelukkiger van.
Ik heb juist altijd gehoord dat siamezen goed met andere katten kunnen, omdat ze zo sociaal zijn. de andere katten kunnen het ook goed aan, en Loki heeft ook weleens momenten dat hij met zn kopje naar beneden naar Balthasar gaat zodat hij zn kopje kan wassen. Ik heb ook niet het idee dat Loki ongelukkig word van andere dieren, dat zou hij juist meer worden als hij alleen zit, vriend en ik werken allebei overdag, alleen als hij het baasje kan spelen doet hij dat graag.
Siamezen zijn heel dubbel daarin, aan de ene kant kunnen ze heel sociaal zijn naar andere katten, zeker naar andere Siamezen, maar ze kunnen vaak ook slecht in groepen leven (want ze hebben veel persoonlijke ruimte en aandacht nodig) én ze hebben sterke persoonlijke voor- en afkeuren.

Aangezien het zeer conflictgerichte dieren zijn (in tegenstelling tot bijv. Perzen) kan dit tot ruzies en geschillen leiden. Soms kort en heftig en soms slepend.

Zylkène is overigens een capsule die je over het eten strooit en dat koop je bij de DA (ook te gebruiken bij nier- en blaasgruiskatten), net als Royal Canin Calm (niet te gebruiken door nier- en blaasgruiskatten). Bij gezonde katten kun je het samen gebruiken.

Alvast een tip voor vanavond: wrijf met een wattenpad over de mondhoeken, de kale ruimte net boven de wangen en de oren en bij de staartaanhechting op de rug van de kat, Hier zitten de feromonen van een kat. Smeer dit vervolgens uit op de andere kat. Doe dit bij beide katten. Zo krijgen ze elkaars geur en dat vergrooit de acceptatie.
Hey Iris, bedankt. Ik dacht dat ik me goed had ingelezen over siamezen, maar dit wist ik nog niet. Ik herken Loki wel heel erg in wat je over siamezen zegt. Als een kat durft te blazen of grommen is Loki er inderdaad als de kippen bij om mee te rellen, dus dat klopt inderdaad.

Ik probeer alee katten veel aandacht te geven en merk ook dat Loki het het meeste van allemaal opeist. Ik hoop ook dat het nieuwe huis gaat helpen qua ruimte omdat we zo'n 30m2 meer ruimte hebben, en een bovenverdieping dus ze hebben ook meer ruimte om elkaar te ontlopen.

Ik ga in elk geval vanavond de tip doen met het wattenschijfje, en hopelijk ben ik morgen niet te laat klaar met werken zodat ik een stekker kan halen. ik kan dan alleen de Zylkene gebruiken want ik heb een blaasgruisgevoelige kater.

Ik ben in elk geval een stuk wijzer geworden weer vandaag, ben ik echt blij mee.
Die stekker werkt niet gelijk hoor, dat kan soms even duren, dus leg het huis lekker vol met wattenpads van alle katten door elkaar heen. Net sneeuwvlokjes, haha.

Overigens hoeven niet alle katten evenveel aandacht, want een Siamees moet beduidend meer aandacht dan een andere kat, dus geef aandacht naar behoefte. Uiteraard moet je de andere katten dan niet te kort doen, maar precies evenveel hoeft dus niet.
Even weer dit topic omhoog. Na de verschillende tips te hebben geprobeerd en het even goed ging en loki wel minder is gaan terroriseren lijkt Balthasar er toch een tic aan overgehouden te hebben.

Hij plast nu soms op de bank, en plast en poept soms op de badkamer. Behalve dat het behoorlijk vies is is het voor mij vooral een teken dat het nog niet goed gaat met Balthasar.

Hoelang kan het duren voor feliway helpt? Dat hangt er nu anderhalve week. met de watjes wrijven heeft wel even geholpen en ook katten speeltjes met valeriaan of kattenkruid helpen, tot de nieuwigheid eraf is, en ze helemaal natgelebberd zijn. En die kan ik ook niet wekelijks nieuwe kopen.

Ik wil volgende week naar de DA om zn urine te laten onderzoeken en eens te laten nakijken of het allemaal een beetje goed is daaronder.

Maar ik ben bang dat het een psygologisch iets is, en dan is mijn vraag dus vooral aan Iris gericht. Jij bent gedragstherapeut toch? Zou je mij hiermee verder kunnen helpen als het niets lichamelijks is. Ik wil niet dat het zover komt dat ik Loki weg moet doen, maar ik wil ook dat het weer helemaal rustig is.
Zylkine heb ik trouwens nog niet geprobeerd dus dat ga ik gelijk bestellen. Ik merk ook dat Balthasar onzekerder lijkt geworden. Behalve als het om eten gaat, dan kunnen ze elkaar prima naast elkaar verdragen en staan Loki en Balthasar naast elkaar om het hardst te schooien en eet Balthasar ook voor Loki.

Af en toe mept Balthasar een keer naar Tijgertje, en hij komt ook wel eens kroelen als Loki in de buurt is, maar toch laar hij zich af en toe wegjagen en heel soms komt het tot vechten, maar dat is maar heel af en toe gelukkig.....
Balthazar is zeer duidelijk gestresst, want anders zou hij niet in huis poepen en plassen (bij een blaasgruisprobleem plast hij namelijk alleen in huis en poept hij op de bak).

De feliwaystekker is waarschijnlijk niet aangeslagen, dat gebeurt soms, want niet alle katten trappen erin, maar het kan ook zijn dat het nog komt (duurt meestal 2 weken).

Je moet dus zeker met Zylkène aan de slag en als dat niet werkt met Clomicalm, dat je DA je voor kan schrijven.

Verder heeft Baltazar een rustige plek voor zichzelf nodig waar hij zich kan terugtrekken (bijv. een slaapkamer), want als hij zijn stress niet even kwijt kan zal hij ook niet rustiger worden en blijft Loki reageren op zijn onzekerheid/stress/angst.

Als alles mislukt is Baltazar de kat die je het beste een nieuw huis kunt geven, want hij is degene die niet gelukkig is, Loki niet, die functioneert precies zoals hij hoort te functioneren, namelijk als dominante kater. Dat hebben ze samen zo afgesproken, alleen Baltazar lijdt hieronder.

Maak verder alles in de badkamer schoon met azijn en spuit er Ecodor overheen en gooi de badmat weg (daar zit de geur te veel in). De kussens van de bank moet je wassen of chemisch reinigt en daar ook Ecodor overspuiten en maak de omgeving van de bank ook schoon met azijn en Ecodor.

Als je weggaat moet de kat uit de woonkamer naar zijn rustige plek en als dat niet kan doe dan dubbelzijdig tape of aluminiumfolie op de bank, want katten hebben hier een hekel aan.
Bedankt voor je advies Iris, je verwoord het erg duidelijk. Ik ga vanavond de logeerkamer in orde maken voor balthasar voor als we zijn werken en slapen. Zal hij in het begin ook niet fijn vinden maar hopelijk is dat een goed begin.morgen zal ik zylkene bestellen.

Ik kreeg ook een tip over bachbloesem?

Over het apart zetten, ik zat eraan te denken om loki juist als we weg zijn apart te zetten omdat hij aan het pesten is. Maar het is dus juist andersom. En kan balthasar geen stress krijgen omdat hij alleen op die kamer zit?
Ik heb een vriendin die op een dag een kruising pers x noorse boskat mee naar huis nam.

Ook een dominant exemplaar. Het dier stond op marktplaats en ze is helemaal naar het zuiden er naar toe gereden. Toen ze binnenkwam, zag ze hoe het gezin (pa, ma en 2 kinderen) samen op het kleine bankje zaten terwijl de kat prinsheerlijk op een grotere bank er tegenover lag.

Mijn vriendin wist meteen hoe de wind waaide.... MAar toch pakte ze de kat op en het verblufte dier liet zich gewoon door haar aanhalen. Ze nam de kat mee.

Thuis aangekomen begon de kat (Zaza geheten) meteen te grommen en te blazen tegen de andere katten die zich gelijk rotschrokken.

Steeds als Zaza dat deed, werd ze buitengesloten. Ze werd opgepakt en alleen op de saaie gang gezet. En dit heeft toch gewerkt. Mijn vriendin is de baas in huis en staat niet alles toe wat de katten uitspoken, ook niet onderling. En aan de andere kant zijn de dieren verwend maar ze voelen zich er allemaal gelukkig bij.
Dat is dan misschien wel een truc die ik kan doen als ik thuis ben. Elke keer als loki naar balthasar rent, hem op de gang zetten, in de hoop dat ie er niet plast, of een kwartiertje?
quote:MissLoki schreef op 09 februari 2011 @ 20:17:

Dat is dan misschien wel een truc die ik kan doen als ik thuis ben. Elke keer als loki naar balthasar rent, hem op de gang zetten, in de hoop dat ie er niet plast, of een kwartiertje?

WAarom zou hij dan plassen? Ik zou hem zeker een kwartier daar laten zitten.

Maar als je weg bent, en je kunt niet ingrijpen, moet je de dieren wel gescheiden houden want anders kost te Baltasar te veel stress.

Loki.... dat is een noorse god. Ik geloof een soort van een duivel, niet waar? Toepasselijke naam.
Ja dat klopt, een viking God van ondeugd en kattenkwaad, was de eerste omschrijving die ik ervan las en vond ik bij een Siamees passen. Na verder lezen blijkt het best een botte dodelijke God te zijn. De naam is dus heel toepasselijk. Maar het isnook een verschrikkelijke knuffelkont, net als balthasar trouwens.

Daarom wil ik eerst alles proberen wat ik kan voor er misschien eenmkat wegmoet.

Morgen ga ik zylkine ennecodor kopen en daarmee aan de gang, incl logeerkamer voor balthasar....hopen dat het helpt
Oei ik vind de tips van Iones niet zo goed, want dat doe je met honden niet met katten. Niet ingrijpen dus, dan verstooor je de natuurlijke rangorde. Loki is echt heel gewoon, alleen Baltazar moet je helpen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven