Gezondheid alle pijlers

PGB voor peuter?

10-02-2011 13:52 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons kind is ruim 2 1/2. Ze loopt nog niet los en praat nog niet, maar qua overige ontwikkeling loopt ze niet zo ver achter. Sinds kort zit ze op een therapeutische peuterzaal ter observatie en voor therapie.

Op de dagen dat ik werk gaat ze naar de opvang en daar vroegen ze ineens of ze een persoonsgebonden budget heeft. Nee, dat heeft ze niet: ze is voor ons (nog) een gewoon kind met wat gebruiksaanwijzing. Maar ik vraag me toch of is het nodig dat we een pgb aanvragen voor op de opvang en zo ja kan ze er dan mee naar de gewone opvang?
dubbel
Misschien kun je hier wat info vandaan halen of evt je vraag stellen als je hier geen antwoord kunt krijgen?

www.pgb.nl
Ja hoor. Een kennis van me heeft pgb aangevraagd (en gekregen) voor haar kind van 2. Is zwaar lichamelijk en geestelijk gehandicapt en kan zo nu mkdv, busreis, therapie en thuiszorg betalen.
Ik vraag me dan wel meteen af of je al een diagnose zwart op wit hebt. Dat lijkt me toch wel handig, net als medewerking van artsen/behandelaars.
Nee, ze heeft geen diagnose. Ikzelf denk nog steeds (misschien heel naïef) dat ze gewoon pech heeft.
In dat geval lijkt het me lastig, zo niet onmogelijk om pgb aan te vragen. Dan kan iedereen wel een extra zakcentje regelen op die manier. Het is een hele papierwinkel, waarbij je dus ook exact moet aangeven waarom je dat geld nodig denkt te hebben.
Ik denk dat je het verkeerd om beredeneerd. PGB is er voor als je kind dingen nodig heeft die je zelf niet kan bekostigen. Niet om uit te zoeken of je iets kan vinden wat misschien wel handig zou kunnen zijn.

Wat zou je zelf van een PGB willen? Als je daar antwoord op weet kan je kijken of je het krijgen kan.
Ja hoor. Ik word ingehuurd door een 3 jarige Hij staat ook echt als mijn 'werkgever' op het loonstrookje enzo. Zijn moeder neemt natuurlijk wel alle taken waar
Zonder diagnose lijkt een PGB aanvragen mij trouwens lastig. Waar ik werk speelt wel veel en ligt er ook al een tijd een diagnose.
Hier staat veel info en linkjes over alle voorzieningen die er zijn. Volgens mij moet een indicatiestelling laten doen via de WMO. Dus sowieso even wat informatie vragen aan het loket bij de gemeente.

http://adhdwatnu.punt.nl/ ... 1&id=383203&tbl_archief=0
Herstel, PGB valt nu onder de sociale verzekeringsbank (SVB)

Huishoudelijke hulp valt onder de WMO. Maar een indicatiestelling moet sowieso.
quote:_Carrera_ schreef op 10 februari 2011 @ 14:09:

In dat geval lijkt het me lastig, zo niet onmogelijk om pgb aan te vragen. Dan kan iedereen wel een extra zakcentje regelen op die manier. Het is een hele papierwinkel, waarbij je dus ook exact moet aangeven waarom je dat geld nodig denkt te hebben.

Zó zwart-wit is het bepaald niet. Ik heb alweer bijna 10 jaar diverse PGB's, waarbij in de eerste jaren er totaal niet duidelijk was wat de oorzaak van mijn medische problemen was. Idem dito voor allerlei andere voorzieningen, aanpassingen en WAO. Het is een groot misverstand dat het al dan niet hebben van een diagnose het Heilige Graal is. Veel belangrijker is dat eventuele problematiek duidelijk is, vast gelegd kan worden, objectiveerbaar is en aanleiding geeft tot het daadwerkelijk nodig hebben en recht hebben op desbetreffende voorziening. Sterker nog; al deze voorzieningen zijn gebaseerd op de aan- of afwezigheid van objectiveerbare problematiek, belastbaarheid etc. waarbij een diagnose-sticker een secundair gebeuren is (die overigens wel van invloed kan zijn voor wat betreft duur, verwachtingen etc.) Voor mij kwam die diagnose zo'n 5 jaar na eerste moment waarop mijn gezondheid duidelijk ineenstortte en zo'n jaar nadat we voor het eerst vermoedde waar de oorzaak gezocht moest worden. Op een leeftijd van 25 jaar was het dan eindelijk bekend; ehlers-danlos syndroom. Een aangeboren afwijking, die al vanaf dat ik een baby was de kop op stak. In eerste instantie 20 jaar lang door niemand herkend (ik verzweeg zelf veel, denkend dat de pijn normaal was en het was "algemeen bekend" dat ik "lichamelijk gewoon niet zo handig was"). Vervolgens niet herkend omdat het nog altijd te onbekend in de medische wereld is en totaal over het hoofd werd gezien. Kan gebeuren, was volledig ondergeschikt aan het verkrijgen van allerlei indicaties. Daarvoor waren de medische problemen objectiveerbaar genoeg.

Wel ben ik het met Zwartbloem eens dat de focus hier verkeerd ligt. Zoals m.i. steeds vaker gebeurd; focus op "wat kan ik krijgen" in plaats van op "waar is behoefte aan, hoe kunnen we dat bewerkstelligen?"

Eendtje, PGB's komen in vele vormen en soorten. Er is al gelinkt naar de site van Per Saldo, wat een goede info bron is omtrent de AWBZ-PGB's en het huishoudelijke hulp PGB binnen de WMO. Een PGB staat voor persoonsgebonden budget en is een van de vormen waarin zorg gegeven/genoten kan worden. De andere vorm is ZIN, zorg in natura. Hierbij wordt al het regelwerk uit handen genomen en krijg je een toegeewzen hulpverlener/instantie die de geïndiceerde hulp levert. Het PGB is een vorm waarbij je een vastgesteld bedrag krijgt waarmee je zelf hulpverleners en instanties in kan huren om de geïndiceerde zorg te verlenen, waarbij je achteraf verantwoording over de gelden moet afleggen. Op beide vormen geldt een (gelijke) eigen bijdrage.

De zorgvraag is altijd leidinggevend. Welke zorgvraag is er? Welke zorg is zogenaamde gebruikelijke zorg (welke zorg mag je verwachten dat een ouder, kind, partner etc. aan de zorgvrager verleent) en welke zorg ontstijgt dat? Alleen het laatste wordt meegenomen in een eventuele indicatie. In hoeverre is er recht op zorg betaalt door de overheid? Dat alles wordt beoordeeld en geïndiceerd, waarbij de zorgvrager (of zijn/haar gemachtigde) kan bepalen of men dit in ZIN of PGB wenst. Officieel kan deze keuze alleen ontnomen worden indien er zeer zwaarwegende gronden tegen het PGB zijn (denk aan historie met fraude). In de praktijk gebeurt het nog wel eens dat er een tekort is aan PGB-gelden voor nieuwe PGB's en mensen die later in het jaar een beschikking krijgen dus op dat moment nog geen PGB kunnen gaan gebruiken, maar pas in het nieuwe jaar als de fondsen er weer voor zijn. Het laatste zou op de schop gaan, maar eerst even zien alvorens ik geloof.

Daarnaast zijn er PGB's die minder bekend zijn. Dit zijn PGB's die ingezet kunnen worden in plaats van een voorziening in natura (VIN) in het kader van de WMO. Het kan per gemeente verschillen welke mogelijkheden hierin zijn, maar denk bijv. aan vervoersvoorzieningen, woningaanpassingen, rolstoelen en wat al niet meer.

Een zak geld komt overigens niet alleen met "oh leuk, joepie". Er hoort ook een verantwoordelijkheid bij. JIJ bent verantwoordelijk voor het inhuren van de juiste hulp(verleners) passend bij gestelde indicatie/kopen van juiste hulpmiddel volgens pakket van eisen etc. Je zult verantwoording af moeten leggen over hoe het geld besteed is en al het geld dat je niet correct kunt verantwoorden uiteraard moeten terug betalen. Als je hulpverleners inhuurt, ben je werkgever. Je zult contracten moeten opstellen, loonadministratie voeren (vereenvoudigd, indien er belasting afgedragen moet worden of voorkeur voor is kun je kosteloos hier een instantie voor inhuren), ziekteadministratie moeten voeren etc. etc. Bij PGB's voor een hulpmiddel kan het een "total package" zijn waarbij je zelf ook verantwoordelijk bent voor het onderhoud van het hulpmiddel en bijkomende kosten.

Zowel een PGB als ZIN/VIN hebben beiden vele plus- en minkanten. Diverse daarvan zullen erg afhankelijk zijn van de persoon in kwestie, hun levenswijze en zorgvraag. Het is allemaal maar net wat jij je past.

Maar nogmaals, het begint m.i. met kijken naar de persoon in kwestie. Wat is nodig en hoe kan dat geregeld worden, niet waar valt wat te halen.

Voor zover hypermobiel zijn gaat; komt relatief vaker voor bij kleintjes en kan heel goed "recht trekken" naar mate ze ouder worden. De meerderheid van mensen die hypermobiel zijn, hebben dit als eigenschap, net zoals anderen blauwe ogen of bruin haar hebben. Voor een kleinere groep is het hypermobiel zijn een symptoom van een onderliggende problematiek. Vaak zijn dit bindweefselafwijkingen zoals er bijv. hypermobiliteitssyndroom, ehlers-danlos syndroom, marfan syndroom en diverse anderen zijn. Helaas zijn dit aandoeningen die nog altijd (zeer) weinig bekend zijn in de medische wereld. Voor die groep kan vroegtijdige signalering, begeleiding en waar nodig behandeling een groot goed zijn. Alleen jullie als ouders kunnen inschatten in hoeverre je waarschijnlijk gelijk gaat hebben met "gewoon pech" of dat er wellicht meer aandacht nodig kan blijken. Hopelijk is het het eerste. Mocht het optie 2 zijn, wees dan een geïnformeerde ouder. Lees je in, weet waar je mee te maken kunt hebben, doe je huiswerk. Helaas is het op dit moment nog nodig om in die hoek zelf een deel heft in handen te nemen.
when you wish upon a star...
@Pixiedust; De regels zijn de afgelopen 10 jaar nogal veranderd. Op dit moment is het niet meer mogelijk om zonder diagnose een pgb te krijgen, tenzij men al in een onderzoekstraject zit naar diagnostiek en ontlasting noodzakelijk is. Het pgb kan dan voor een half jaar afgegeven worden. In dat half jaar moet dan een diagnose komen om een verlenging van de zorg te kunnen krijgen. Bij een kind van 2,5 jaar valt tevens nogal veel gebruikelijke zorg, en de aard van de problematiek moet zodanig heftig zijn dat de gebruikelijke zorg met een uur per dag overschreden wordt. Hetgeen voor een 2,5 jarige dus erg veel is.
Ditje, zelfs bij duidelijke beelden wordt geen enkele indicatie voor 10 jaar of langer gesteld. Wat op zichzelf al dus al helder maakt dan mijn indicatie "vast niet" zo oud is. Inmiddels heb ik inderdaad een diagnose en zou ik vanuit mezelf dus geen ervaring meer hebben, ware het niet dat ik al diverse jaren mensen hierin begeleid en help en ook aan de "andere kant van het loket" alweer een divers aantal jaren aan de weg timmer. Lang niet iedereen heeft altijd (helaas) direct een diagnose. Nog altijd is daarin de noodzaak tot ondersteuning nodig hebben én recht daarop hebben volgens voorliggende regeling belangrijker dan slechts het hebben van een diagnose. Logisch ook, anders zouden we vaste staffels hebben waarin we vaststellen dat diagnose X voor indicatie A staat etc. Afhankelijk van de situatie kan die indicatie inderdaad korte termijn afgegeven worden, maar ook voor lange(re) termijn.

Mijn reactie omtrent het niet koste wat kost een diagnose te moeten hebben was dan ook puur daarop gericht; dat dwaalbeeld uit de wereld proberen te helpen. Zo steekt ons sociaal stelsel niet in elkaar maar het dwaalbeeld kan er wel voor zorgen dat mensen al dusdanig afschrikken dat ze niet eens meer durven te vragen of uitzoeken waar ze wellicht recht op hebben als het water letterlijk aan de lippen staat. Doodzonde, imho.
when you wish upon a star...
quote:_Carrera_ schreef op 10 februari 2011 @ 14:09:

Nou, om een extra zakcentje gaat het me niet hoor! De aanleiding is juist andersom: mijn dochter gaat naar de gewone opvang en daar begonnen ze over een PGB. Iets waarvan ik denk dat het overdreven is, maar steeds meer mensen zien mijn dochter als gehandicapt terwijl ik haar (misschien naïef) als 'iets achter' blijf zien... Therapeuten zijn wel aan het kijken of er een diagnose te stellen is of dat het echt alleen achterstand is.

Bedankt voor alle reacties. Ga alles op mijn gemak lezen en de links volgen. Ik laat daarna weer van me horen:)
Voor een PGB in de vorm van een zakje geld om zorg in te kopen geldt wel degelijk deze regel. Anders is de provincie waarin ik woon een uitzondering blijkbaar op NL. Mooi dat je deze ervaringen hebt, maar aangezien ik zelf PGB's indiceer en ook hertoets weet ik voor onze regio dat een diagnose wel leidend is en een psycho-sociale grondslag niet voldoende...Dit geldt als ik mij goed herinner sinds de hervormingen van 2009.
quote:hanneke000 schreef op 10 februari 2011 @ 15:03:

Ja hoor. Ik word ingehuurd door een 3 jarige Hij staat ook echt als mijn 'werkgever' op het loonstrookje enzo. Zijn moeder neemt natuurlijk wel alle taken waar Mag ik jou hierover iets vragen? Maar dan eigenlijk het liefst per mail.
quote:eendtje schreef op 10 februari 2011 @ 17:20:

[...]

Nou, om een extra zakcentje gaat het me niet hoor! De aanleiding is juist andersom: mijn dochter gaat naar de gewone opvang en daar begonnen ze over een PGB. Iets waarvan ik denk dat het overdreven is, maar steeds meer mensen zien mijn dochter als gehandicapt terwijl ik haar (misschien naïef) als 'iets achter' blijf zien... Therapeuten zijn wel aan het kijken of er een diagnose te stellen is of dat het echt alleen achterstand is.

Bedankt voor alle reacties. Ga alles op mijn gemak lezen en de links volgen. Ik laat daarna weer van me horen:)

Geven ze dan ook aan wat de reden is dat ze dit vragen? Kan ze meedraaien in de groep of heeft ze 1-op-1 begeleiding nodig?

Het zou kunnen dat er wel iets uit de observaties komt en dat je dan recht hebt op pgb ter ontlasting.
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Bedankt voor je meedenken Pixie dust. Ze heeft geen duidelijke symptomen van bv ED, maar daar kijken we ook naar.

Een diagnose is dus geen voorwaarde voor ene eventueel pgb begrijp ik uit jullie woorden.

Ze kan gewoon meedraaien in de groep, ze praat nog niet, maar ze snapt je gewoon maar zegt zelf nog niets verstaanbaars. En ze kan niet los lopen, maar kruipt, klimt en speelt als de beste:) Voor de leidsters is ze voor zover wij inschatten niet meer werk dan een gewone peuter, maar bijvoorbeeld buiten spelen als het kou is of regent is lastiger (skibroek en oude schoenen aan of binnen blijven).

Ik wil wel wat meer weten over pgb voor het geval de opvang haar gaat weigeren zonder pgb. Wat ons betreft is het niet nodig. Thuis is het wel veel tillen, improviseren etc, maar thuis willen we (op dit moment) geen hulp, zelfs als we daar voor pgb voor in aanmerking zouden komen. Het gaat dus puur om de opvang. Kunnen ze uberhaupt iets met een pgb op een gewone opvang of zou ze dan naar een medische opvang moeten, dat willen we namelijk ook niet en is (nog) niet nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven