Goede aardappelgratin!!!

10-02-2011 19:11 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand HET perfecte recept voor een goede aardappelgratin. Heb het nu al een paar keer gemaakt, maar ben er eigenlijk nooit echt tevreden over. Vaak blijft hij iets te waterig (te veel melk, of helemaal geen melk gebruiken?) of te zompig, of de aardappels zijn nog net te hard etc etc. Er staan driemiljoen recepten op internet, maar welke is de perfecte en welke kaas moet ik gebruiken?

Wie weet het? Mijn eeuwige dank
Heb je hier wat aan?

Ik zoek het perfecte recept voor aardappelgratin
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ja!

http://www.ah.nl/recepten/recept?id=369630

Ik ben ook tijden op zoek geweest naar het perfekte recept.

Ik maak hem altijd van te voren. Dan zet ik hem in de koelkast, snij er punten van en warm die dan nog even op in de oven.

Een topper.
Slagroom eerst een beetje inkoken met kruiden, nootmuskaat en knoflook. Dan over de gesneden aardappelen, in de oven en smullen maar. Moet je even googlen voor het volledige recept/de verhoudingen en tijd. Ooit met kerst gemaakt, jemig wat was dat lekker.

Succes
Ik maak altijd het recept dat ramiaatje heeft geplaatst. Valt altijd goed in de smaak bij mensen die komen eten.
quote:ramiaatje schreef op 10 februari 2011 @ 19:13:

Ja!

http://www.ah.nl/recepten/recept?id=369630

Ik ben ook tijden op zoek geweest naar het perfekte recept.

Ik maak hem altijd van te voren. Dan zet ik hem in de koelkast, snij er punten van en warm die dan nog even op in de oven.

Een topper.Ja, deze is echt de lekkerste. Voor hele dunne plakjes snij ik de aardappels met de kaasschaaf. Wel een werkje, maar oh zo lekker!
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:Gamuza schreef op 10 februari 2011 @ 19:30:

[...]

Ja, deze is echt de lekkerste. Voor hele dunne plakjes snij ik de aardappels met de kaasschaaf. Wel een werkje, maar oh zo lekker!Het lijkt mij ook lekker, maar heb wel een vraagje: in het recept staat keukenmachinen, maar hoe schaaf je de aardappels met de hand zonder telkens een kwart aardappel over te houden omdat je bang bent voor je vingers? De rest alsnog met een mes snijden? Hele grote aardappels?
Ik gebruik een rasp om dunne plakjes te maken.

Ziet er goed uit dat recept!

Wij maken het altijd heel simpel... Aardappels schillen en wassen als ze nog heel zijn, daarna overschaal vullen met aardappelplakjes *niet meer wassen, zetmeel is belangrijk voor de binding!* (wij hadden thuis altijd handige handmatige rasp waar je van de snijschijven in kon doen en dan draaien met een hendel, helaas nu op mezelf en momenteel ook alleen een kaasschaaf voor handen... niet goed voor je vingers ).

Zout er op, bekertje slagroom (ik hab nooit beweerd dat dit gezond was) en bekertje water er op... aluminium folie er overheen en een half uur op hoge temperatuur in de oven. Daarna folie er af, kaas er overheen (maakt niet uit welke, ik doe meestal niet te oud want vind die smaak te sterk)... nog een kwartiertje in de oven, klaar!

Tegenwoordig kun je ook kookroom gebruiken! Die dikt iets in als hij warm word, dat is natuurlijk wel zo makkelijk.

Ps. ik heb het ooit geprobeerd met van die kant en klare aardappels plakjes... dat werkte die niet :-s die bleven hard...
@Tegucigalpa

Maar als je dan zeg driekwart van de aardappel hebt geschaaft, komt het mes dan niet akelig dichtbij je vingertoppen? Enig gegoogel levert mij overigens een mandoline met een vasthouhulpje op, maar zo vaak snij ik nou ook weer niet van die dunne plakjes..

@borderwalk: Na driekwart aardappel moet je inderdaad iets beter op je vingers letten, maar alleen de laatste halve centimeter wordt echt lastig. En voor die paar keer dat ik plakjes maak, ben ik erg tevreden met mijn rasp (voor nog geen 5 euro bij de Blokker).

Ik heb trouwens dit idee, maar dan met ook een aparte rasp voor plakjes.

Cursus aardappels snijden met de kaasschaaf:

1 aardappel over de lengte schaven tot net over de helft

2 aardappel kwartslag draaien (je krijgt dan plakjes met een rechte zijde, maar daar proef je niets van)

3 laatste stukje opmaken door van de top naar de onderkant te schaven (kleine korte plakjes)

Lastig in woorden uit te leggen, ik hoop dat jullie me begrijpen...
quote:Gamuza schreef op 10 februari 2011 @ 20:23:

Lastig in woorden uit te leggen, ik hoop dat jullie me begrijpen...Ja ik snap het, dus eerst maak je 'hele" plakjes, dan draai je en maak je nog halve plakjes en dan nog snippertjes.
quote:borderwalk schreef op 10 februari 2011 @ 20:30:

[...]

Ja ik snap het, dus eerst maak je 'hele" plakjes, dan draai je en maak je nog halve plakjes en dan nog snippertjes.

Jaa!

Een tip: na het in plakjes snijden de plakjes niet meer wassen/afspoelen. Dan spoel je teveel van het zetmeel weg, da's ook een natuurlijk bindmiddel, samen met de slagroom en het ei. Overigens neem ik altijd een teentje knoflook extra, en dek ik de taartvorm/ovenschaal af met aluminiumfolie en haal ik dat eraf voor het laatste kwartier. Zo voorkom je dat de kaas te bruin wordt voordat de aardappels gaar zijn.
Bedankt dames voor alle tips en..... het is gelukt, was echt heerlijk. Niet sompig, niet waterig, met voldoende smaak en het zag er prachtig uit. Had het recept van Mylene_Valerie gebruikt in de aparte bakjes, staat bij haar link. Super. Voor dit soort dingen is het Vivaforum echt een uitkomst!
Ah wat goed Ivy dat het een succes was. Lekker en makkelijk was het he!
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven