Gezondheid alle pijlers

Het roer (drastisch) omgooien. Wie doet er mee?

30-12-2010 12:22 479 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er staat een nieuw jaar voor de deur en ik wil in dat nieuwe jaar het roer drastisch omgooien. Daarmee bedoel ik, stoppen met roken, beter eten en (meer) bewegen. Ik zit nu op een drastisch dieptepunt, dus er is alleen maar te winnen. Qua voeding ben ik al begonnen. Stoppen met roken gaat 3 januari gebeuren en qua bewegen ben ik er nog niet helemaal uit.

Ik ben op zoek naar mensen die ook het roer om willen gooien. Om elkaar te motiveren en/of tips te geven. Er is zoveel bos op dit gebied dat ik de bomen soms niet meer zien. Waar begin je? Wat is prioriteit? Hoe blijf je gemotiveerd?, enz.

Wie doet er mee?
Ik ben even niet zo aanwezig. De menstruatie, met de hoofdpijn erbij put mij altijd zo uit.

Soulsearch, het geeft helemaal niets. Goed dat je het zegt. Het is en blijft een hele lastige verslaving. Heb je ondertussen de draad weer kunnen oppakken?

Nammma, leuk een feestje, heb je al wat hapjes bedacht? Nog steeds rookvrij?

Sarah, even niets gehoord, hoe is het met jou?

Met dochter en schoonzoon komen zo met hun hond langs (benieuwd hoe dat gaat). De kat en de hond komen steeds dichter bij elkaar

Morgen hopelijk geen hoofdpijn meer. Ik loop wel steeds meer (moet ook wel met een hond)
Zo, vandaag gaat mijn vijfde week in. Gisteren gegeten bij vrienden, die ook gestopt zijn een week geleden. Zij rookten samen zo'n 8 of 9 pakjes shag!!

Hij heeft er het meeste moeite mee, want voor zijn werk zit hij bijna de hele dag in de auto en kan dus overal roken. Maar hij zei: Als het zo niet lukt, ga ik die medicijnen van jou gebruiken. Zij was al drie kilo aangekomen, maar is daar erg blij mee, aangezien zij de grootste kindermaat heeft (ze is 56) en dolgraag aan wil komen! Hij was ook al 2 kilo aangekomen...

Ik gelukkig nog niet, dankzij de sport en het gezonde eten denk ik.

Vanavond heb ik een heerlijk recept op het menu staan, gisteren al mee begonnn. Het is namelijk met rundvlees en dat moet lang in de oven. Kleine blokjes rundvlees kruiden, daarna in bloem en snel bruin bakken in olie. Daarna even knoflook en ui mee fruiten. daarna doe je 2 eetlepels kerrie, 2 eetlepels mango-chutney en runderbouillon er door en dan in de oven sudderen...Heerlijke combinatie van pittig (kerrie) en zoet (mango). Erbij doe ik dan rijst en gebakken ananas....

Hoe gaat het met de rest?
Dames, gooi het roer eens weer om en kom hier schrijven! Waar is het enthousiasme van iedereen van het begin van dit topic gebleven???
Ik ben er nog en heb weer een flinke wandeling gemaakt vanmiddag . Straks eet ik biefstuk met spinazie om het ijzerverlies weer wat goed te maken. Stivoro heeft nog steeds niet gebeld :(

Dat recept van jou klinkt erg goed, Nammma, zou je het hier volledig willen neerzetten?
2 uien, 2 of 3 knoflookteentjes, 2 eetlepels kerrie, 3 eetlepels mangochutney, 400 gram runderpoulet, runderbouillon, bloem, olijfolie.

Uien knoflook aanbakken in de olijfolie, het runderpoulet kruiden met zout en peper en daarna door de bloem rollen. Bij de uien en knoflook en bruin bakken.

Daarna 2 eetlepels kerrie, 3 eetlepels mangochutney door het geheel roeren. Daarna bouillon erdoor roeren tot een mooie saus is ontstaan en in een overnschaal overdoen. In een afgedekte schaal ± 2½ uur in een oven (200 graden).

Lekker met rijst en gebakken ananas en een ijsbergsalade!
Klinkt echt lekker. Kerrie is kerriepoeder neem ik aan en mangochutney, kan je dat bij de supermarkt halen? Is het recept voor 2 of voor 4 personen?

Gebruik je nog champix? Hoe is het nu met het denken/missen aan/van roken?
Ja, kerriepoeder en mangochutney koop ik bij de supermarkt, staat bij de artikelen van Conimex (bij ons tenminste).

Recept is voor 4 personen (kleine eters) of 3 grote(re) eters...

Ik gebruik nog steeds Champix, het mag 16 weken en omdat het vergoed wordt, doe ik dat ook. Dan heb ik immers 4 maanden niet gerookt en dan moet het op eigen kracht. Maar dan zit het al zo in het systeem, het niet-roken. Ik denk er steeds minder aan. Ik drink ook weer koffie na het eten, alleen nu zonder rokertje.

En geloof me, het verbaast mezelf ook, want je kon mij uittekenen met een shaggie in mijn hand of anders was ik er wel 1 aan het draaien. Het eerste wat ik deed na het opstaan: Koffie en een shaggie. Ik stond om 6.15 uur op en voordat ik naar mijn werk ging had ik er al 3 of 4 gerookt. En op mijn werk elk uur koffie halen voor de vrijwilligers en even roken....

Vlak voordat ik naar huis ging, draaide ik er vast 1, die kon ik dan op weg naar huis oproken.....

En zo ging het maar door!! Ik stond er mee op, ging er mee naar bed.....ik kwam wel aan 25 per dag.

Ik voel me nu zoveel beter, geen stress. Ik had gedacht dat ik heel nerveus zou zijn, chagrijnig etc. Maar die medicijnen helpen dus echt.....het neemt de zin in nicotine weg. Dus ik ga het volhouden, ik wil niet meer roken....punt!
Ik ben nu 19 uur rookvrij ;)

Het begin is er, ochtend en avond en nacht zijn het moeilijkste, maar de eerste nacht en ochtend zonder sigaret heb ik achter de rug.

@SoulSearch. goed dat je gewoon weer doorgaat met niet roken!

@Nammma, klinkt idd ideaal stoppen met Champix, maar Zyban is mij heel slecht bevallen, vandaar dat ik het CT doe. Uiteindelijk moet je het gewoon echt willen en alleen dan lukt het, maar dat zit in jouw geval wel goed. Althans zo lijkt het
Ik heb net heerlijk gewandeld met mijn vriend, mijn dochter en de honden. Wat een zalig weer. Als dat zo blijft tot de zomer, mopper ik nergens meer over.

Vanmorgen havermout en een appeltje, tussen de middag vette vis. Straks broccoli, dus qua eten ook een goed dag

Nammma, bedankt voor het recept, ga het zeer binnenkort klaarmaken!

Sk8ter, supergoed van jou! De kop is er af!!

Ik heb weer niets van Stivoro gehoord, wordt onderhand irritant. Omdat ik de afgelopen week zoveel gewandeld heb, merk ik dat ik echt last heb van het roken. Hoest allemaal slijm op.

Mijn dochter is ondertussen ook gestopt met roken, 8 dagen al! Vind het supergoed van haar. Ben apetrots.

zo, nu even naar de biep en vanavond weer werken.
@Taha, dat begint wel erg vervelend te worden.

Wil je zo graag stoppen, werkt Stivoro niet mee. Ze zullen het wel erg druk hebben.

Ik heb me de afgelopen periode ook erg gefocust op de nadelen van roken, wanneer merk je het het meest, dat je rookt.

Om extra motivatie te verzamelen.

MIjn lijstje is lang zat, maar dan blijft het moment van stoppen moeilijk.

Het gaat nu weer goed met me, maar net een uurtje super sjaggo tegen mijn man gedaan. Gelukkig begrijpt hij het wel, dus daar krijg ik geen ruzie mee ;)
En hier is het roer om en een nieuwe koers ingezet, eindelijk ben ik van die ellendige rookverslaving af! Jawel, en ik ben niet eens in een anti-rook fundamentalist veranderd...we hebben hier bezoek uit NL en die stomen er samen met m´n man lustig op los en het doet me helemaal niks meer! Pffff, wat een opluchting, letterlijk.

Kopop Taha, jij kan dat ook, als je maar weet door te zetten! Ik denk geregeld aan je, weet je dat....echt, je zou zo gauw mogelijk voorgoed moeten stoppen....mij is het ook pas bij de zevende poging gelukt, maar dat schijnt heel normaal te zijn. Stoppen met roken is een makkie vergeleken met lijden aan longemfyseem, vooral in de latere stadia is dat echt een hel, wat ik erover heb gelezen. Stop nu, voor het te laat is....

Voor mij betekent dat ik hier goeddeels in de meeleesstand zal gaan, want het roer is dus bij mij echt om. Bye bye dus, ik leef nog wel erg met jullie allemaal mee en misschien zal ik nog wel eens iets posten.

Veel liefs uit tropisch Trinidad, van Sahara
Bij mij is ook het roer om én de nieuwe koers ingezet, maar ik wil toch wel even mee blijven schrijven. Jammer dat jij dat niet wilt Sahara.

Taha, ik zou gewoon beginnen hoor, want ik vind het wel erg lang duren op deze manier en ik kan me voorstellen dat je je dan ontmoedigd voelt. Of misschien is het voor jou wel fijn, omhet nog even uit te stellen...kan ook!
Jammer dat je niet meer mee schrijft, Sahara; ik had veel aan jouw stukjes! Maar wat een heerlijke ontdekking dat zoveel rokende mensen om jou heen, jou niets meer doet.

Ik eet nu al een tijdje goed en ben de afgelopen week al behoorlijk in beweging gekomen. Dus dat roken zit mij echt dwars. Ik heb maandag en dinsdag als dagen opgegeven dat Stivoro mij kan bellen. Ik heb nog 9 pleisters in huis. Dus ik stop sowieso maandag 14 februari met roken. Valentijnsdag! Uit liefde voor mezelf. Waarschijnlijk belt Stivoro a.s. maandag of dinsdag, dan heb ik nog 9 dagen voor de verklaring (waarmee ik dan gratis pleisters kan ophalen bij de apotheek).

Wel heb ik 's avonds een vergadering, maar ach, zo is er altijd wel wat, wil ik geen excuus meer laten zijn. Met dat lopen wat ik doe, komt er zoveel slijm los, dat ik echt merk wat roken met mij doet. Het is tijd voor een stap verder.
Goed zo!!!
Idd jammer, dat je niet meer mee schrijft Sarah.

@Taha, klinkt goed en 14 februari is een mooie stop datum.

Ik heb nu 2 dagen niet gerookt en blijf het moeilijk vinden. Overdag gaat het redelijk, maar s'avonds denk ik maar aan 1 ding. Word er behoorlijk sjaggo van en ga vroeg naar bed. Wat wel lief is, mijn man is solidair en is ook gestopt. Dat geeft wel extra motivatie, maar het blijft lastig.

Gewoon doorgaan is het enige wat er op zit en vooral de stukjes van Sarah en Nammma lezen ;)
Dubbel
anoniem_28476 wijzigde dit bericht op 10-02-2011 06:52
Reden: dubbele posting
% gewijzigd
Weet je wat zo leuk is? Heel veel mensen verbazen zich er over, dat het mij is gelukt, omdat iedereen me als hele forse roker kent/heeft gekend.

Dus er zijn nu een aantal mensen al, die me gevraagd hebben hoe dat medicijn heet. Gisteren zei een collega: jeetje, wat zie je er goed uit zeg. Mijn huid heeft er dus ook baat bij....

En skater, die momenten dat ik ineens zin heb, zijn er ook hoor, alleen worden ze steeds minder. Als ik zo'n moment heb, ga ik afwassen of stofzuigen of een dom programma op TV kijken. Ze gaan namelijk heel snel voorbij..
Sk8ter, hou vol. Met 3 dagen is alle nicotine uit je lijf! Fijn dat je man solidair is.

Nammma, ik vind het fijn om te lezen dat jij als verstokte roker, toch gestopt bent, geeft de burger moed, gezien ik ook zo'n verstokte roker ben.

Gisteren gefietst, ging bij mijn zoon eten, wat voelde ik dat in mijn benen, idioot. Toch ben ik in de 2 de brug overgegaan i.p.v in de 1, dus vooruitgang . Vandaag een drukke dag.
Maar als je elke keer zou fietsen naar jouw zoon, zul je merken dat je elke keer minder moe bent!

Kleine stapjes...bij Body Attack bijv. kon ik eerst die Jumping Jacks nooit volhouden. Nu kan ik het al steeds langer. Over een maand kan ik ze allemaal volhouden...wedden?

Geloof me, als er 1 een verstokte roker was, dan was ik dat. Mijn Zwitserse schoonzoon belde voor mijn verjaardag en zei dat hij erg verbaasd was geweest en het bijna niet had geloofd, toen mijn dochter hem had verteld dat ik gestopt was...
UP....UP...
sorry, ik heb het echt druk. Ben net terug van de hele dag behang eraf trekken bij een vriendin die gaat verhuizen. Even snel eten (peultjes, magere hamburger) en dan werken vanavond.

Lichaamsbeweging en spierkracht opbouwen zit dus wel goed met dat klussen.

Hoe gaat het met jou, Nammma? En Sk8ter en Soulsearch?
Hier alles ok, vanmorgen even op de weegschaal gestaan, nog steeds niets aangekomen. Dat valt dan weer mee, want ik heb met mijn verjaardag toch wel gebak gegeten.

Maar dan houd ik daar wel rekening mee, de dagen erna eet ik dan extra gezond. Vanavond een feestje met wat vrienden hier, ook dan zal ik wat snoepen, maar morgen weer sporten.
Ben je tevreden met hoe je gewicht nu is, Nammma? Zo ja, dan is het superfijn dat je niets aankomt met het stoppen met roken. Toch een bewijs dat als je niet gaat snaaien, stoppen met roken niet zoveel effect heeft op je gewicht.

Ik blijf op hetzelfde gewicht, ondanks het betere eten en het meer bewegen. Nog steeds zo'n 7 kilo te zwaar van het snaaien tijdens eerdere stoppogingen. Ik laat het maar even. Het zal vanzelf minder worden als ik meer/intensiever ga bewegen. En omdat ik vaak 's avonds werk, eet ik laat op de avond vaak nog een boterham. Moet mezelf aanwenden wat fruit mee naar mijn werk te nemen.

Vanmiddag in de grote zaal gewerkt (500 man), en het was bloedheet, net een sauna. Flink hard gewerkt!

Nog 1 dag roken en dan is het schluss. Ga niet meer op Stivoro wachten.

Hoe is het met de rest?
Nou, ik ben niet helemaal tevreden met dit gewicht Taha. Ik weeg 77 kg en ben 1.75, ik zou graag 70 kilo willen wegen. Maar dat komt wel. Ik concentreer me nu eerst op het niet meer roken en gezond eten.

Gisteravond was gezellig, ook al hadden er een aantal afgezegd wegens ziekte en een ander feest.

Ik heb geen gebak genomen, wel wat toastjes met tonijn.

Vandaag was ik (voor mijn doen) laat wakker: 9.35 uur. Ik "wijt" dit ook aan de Champix, want ik kon voorheen nooit uitslapen en was dan ook in het weekend al om 6.30 uur/7.00 uur wakker.

Te laat dus om te gaan sporten, maar ik ga straks een eind wandelen, dus mijn beweging heb ik dan toch wel.

Ik ben een beetje lui vandaag, want ik loop nog in mijn badjas.....Straks even bed verschonen en alles wassen, douchen en dan zie ik wel verder. Ik heb nog een mooi boek liggen, een wandeling én een spannende detective op de DVD-recorder van UPC, dus ik kom de dag wel door.
Hoi dames,

Het roer is hier nog steeds niet écht om. Ik ben nog steeds gestopt met roken (3 maanden op 8 februari) en daar ben ik trots op.

Qua sporten heb ik al 3 weken niets gedaan. Komt door een blessure. Ga straks voor het eerst weer even proberen of ik kan hardlopen.

Het gezonde eten deed ik op zich wel, maar ik snaai nog steeds veel. En schep ook gerust mijn bord enorm vol. Moet gewoon minder.

Door de week niet snoepen wordt het dus weer vanaf morgen. Vooral 's avonds ga ik vaak de mist in. Chips (evt. een wijntje) en nootjes enzo zijn mijn valkuil.

Ben niet echt aangekomen gelukkig, maar zou eigenlijk graag een paar kilo afvallen.

Ik lees jullie nog regelmatig hoor. Ben gewoon niet een hele trouwe schrijfster. Heb vaak ook niet zoveel te melden of toe te voegen.

@ namma: wat ben je lekker bezig (en positief steeds). Super!

@ taha: succes per morgen. Goed dat je blijft doorzetten. Eens gaat de knop om, echt. Ik had ook veel pogingen nodig.

Groet famke.
tsja.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven