antidepressiva tijdens borstvoeding

12-02-2011 22:10 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Bij mijn eerste kind had ik last van een PND, helaas nu weer.

Ik geef BV, maar ben benieuwd of er ook antidepressiva zijn die samengaan met borstvoeding. Daar heb ik namelijk weleens iets over gehoord. Deze schijnen dan maar in een zeer kleine concentratie over te gaan in de moedermelk.

Wie heeft dit gebruikt tijdens BV? En welk middel? Waren er effecten op het kind?

Groetjes,

R.
Op de site van de poppoli kun je een overzicht vinden. Deze zit in Amsterdam, maar veel andere ziekenhuizen hebben ook zo'n poli voor zwangere/voedende vrouwen. Neem contact op met je huisarts!
Het is een hele lap tekst maar hier staat veel nuttigs in:

http://www.borstvoeding.com/problemen/m ... n/bv1.html

Vriendin van me heeft paroxat gebruikt en dat staat ook op deze pagina.

Hopelijk zou dit ook voor jou werken? Wat heb je de vorige keer gekregen?
quote:choca schreef op 12 februari 2011 @ 22:18:

Het is een hele lap tekst maar hier staat veel nuttigs in:

http://www.borstvoeding.com/problemen/m ... n/bv1.html

Vriendin van me heeft paroxat gebruikt en dat staat ook op deze pagina.

Hopelijk zou dit ook voor jou werken? Wat heb je de vorige keer gekregen?Bij mijn eerste PND heb ik niets gebruikt. Ik zal eens kijken op jullie gegeven sites.
Ik zou persoonlijk t risico niet nemen, onderzoek is pril.
quote:dophertje schreef op 12 februari 2011 @ 23:06:

Ik zou persoonlijk t risico niet nemen, onderzoek is pril.Eens. Als je medicatie gaat slikken zou ik overstappen op flesvoeding omdat de voordelen van borstvoeding niet opwegen tegen de risico's die je kindje loopt als het jouw medicatie binnen krijgt.
Allereerst: wat naar voor je dat je weer depressieve klachten hebt gekregen!! Ik zou wel (al heel snel) naar een psychiater gaan en daar gedegen advies inwinnen (spoedverwijzing via huisarts).

Er zijn een daarnaast al een aantal punten die je kunt overdenken:

Heb je eerder antidepressiva gebruikt, en met welk effect? Antidepressiva zijn niet altijd aangewezen, bij de lichte-matige depressie wordt ook vaak therapie aangeraden (moet je nu wel de energie voor hebben).

Sommige vrouwen gebruiken al tijdens de zwangerschap antidepressiva, dan kan het niet anders dat het kindje het binnenkrijgt. Verschillende antidepressiva hebben verschillende nadelen voor het kindje. Daar wordt ook nog steeds onderzoek naar gedaan, is nog relatief weinig over bekend. Het is een bekende afwezig: wat is slechter voor een kindje: een depressieve moeder of antidepressiva tijdens de zwangerschap binnenkrijgen.

Met borstvoeding vind ik het eerlijk gezegd een andere kwestie. Bij vrouwen die al AD gebruikten tijdens de zwangerschap is het kindje al AD gewend. Als er dan borstvoeding wordt gegeven, wordt het a.h.w. langzaam verminderd en heeft het kindje na de geboorte minder kans op onttrekkingsverschijnselen. Nadeel is wel dat het kindje het dus (met de borstvoeding) langer binnenkrijgt.

Als de moeder nog géén AD tijdens de zwangerschap gebruikte en daarmee wil starten tijdens de borstvoeding, zou ik er voor kiezen om flesvoeding te geven. Hoewel er maar kleine beetje via de borstvoeding binnenkomen, heeft het in ieder geval geen voordeel voor je kindje. Flesvoeding lijkt me dan toch "gezonder". Hoewel... daar valt ook wel weer iets tegenin te brengen, borstvoeding schijnt in onderzoeken toch weer nét iets beter te zijn w.b.t. antistoffen e.d.

Bij sommige depressies kun je je erg schuldig voelen, wat héél naar is!!!! Welke keuze je ook maakt, je doet het uit liefde voor je kindje.

Al met al een ingewikkelde kwestie. In het kort: laat je verwijzen naar een psychiater, als je AD kiest overwegen om geen borstvoeding te geven, sterkte!!!!
Ik voel me zo moedellooos

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven