Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Driewieler, hoop dat je niet echt ziek wordt!! Gaat het vanmorgen al weer wat beter?

Kyon, jij hebt ook een mooie omgeving om in te lopen lees ik wel. Maar ik was vanmorgen al blij met het weer, lekker tussen de weilanden, zag nog een paar konijnen en de vogeltjes floten en totaal toch nog 6,5 km gelopen. En dat allemaal voordat ik naar het werk ga. (en dan hoef ik er gelukkig niet zo vroeg uit als kyon)
Ik heb inderdaad verschillende prachtige natuuromgevingen om mijn woonplaats heen. Dus het hardlopen verveelt nooit. Behalve dan vanochtend, dan ben ik al zo vroeg op pad dat ik verplicht ben de fietspaden te volgen en door het dorp te lopen. De vogeltjes beginnen al vroeger te fluiten en ik vind het 's ochtends heerlijk stil. Nog een rustig loopje gedaan van 41 minuten vanochtend. Ging goed, alleen de gemiddelde hartslag is nog steeds iets hoger dan voorheen, maar wel begrijpelijk.

Morgen krachttraining en dan ga ik zaterdagochtend weer met de loopgroep mee doen. Heerlijk dat ik weer kan sporten! Ben weer helemaal in mijn element.

@ Tijgermeisje, heerlijk he al die boeken. Ik kan ook daarin helemaal opgaan en lees ook alles wat los en vast zit over het hardlopen. Ik heb dat trouwens altijd gehad. Ik verdiep mij graag in de materie. En of het nou is als ik een hond of kat aanschaf of dat ik een sport beoefen :-)

@ Lauwe, jij bent dus ook weer lekker aan het lopen!

@ Baukje, ja het waren jonge reeën, dacht zelfs in eerste instantie dat ik hazen zag springen Tot ik moeder ree 180 graden zag draaien en wegsprinten voor ons pad. Supersnel zijn ze. Maar wel machtig mooi. In dat gebied zijn veel reeën. Heb ook al eens tussen de bomen een prachtig mannelijke ree met groot gewei gezien. Die bleef toen echt naar mij staan kijken terwijl ik rende. Dat zijn echt momenten waarvan ik intens kan genieten. De natuur is mooi en daar moeten we zuinig op zijn.
Reeën zien tijdens het hardlopen, dát is mij nog niet gelukt. Wel spechten, konijnen en vossen, maar reeën lijken me zo betoverend. Oh wacht, in het stadspark is wel een hertenkamp waar herten en geiten in staan, maar das toch anders

Ik heb gisteren weer een lekkere intervalles gedaan, direct na mijn werk, het was erg pittig maar heb het goed volgehouden. De temperatuur was ook fijn, niet koud maar zeker ook niet te warm, geen stevige wind, geen regen, en het was licht. Fijn!

En Baukje, las ik eerder nu dat jij de trainingen voor je wedstrijd juist op een wat lager (maar voor mij nog steeds hoog!) tempo loopt? Is dat dan ook aan te raden voor een 10 km loop voor een beginner of maakt het dan niet veel uit?
Zijn er hier toevallig ook mensen die met een reeks lessen van starttorun ooit begonnen zijn met hardlopen ?? Is dat te doen voor absolute hardloop beginner ??
lees namelijk dat je week3 of 4 al 9 minuten aan 1 stuk moet joggen ... lijkt me nogal wat he !?!
Soonie, je kan meer dan je zelf denkt.

Het zal dan ook als een overwinning voelen als je dat voor elkaar krijgt. En mocht het niet lukken, je bent wel zo dapper geweest om je schoenen aan te trekken en echt te gaan. Daar mag je al trots op zijn, dat je daadwerkelijk gaat en doet.

Heel veel succes!
Soonie je lijf heeft altijd het laatste woord. Als je n training zwaar vindt zou ik n stapje terug doen en n iets lichtere training net zolang herhalen tot ie je makkelijk afgaat. Pas dan ga je aan de volgende, langere training beginnen, tot ook die je makkelijk afgaat, enz.

In 8 weken 5 km ging mij ook te hard, heb een totaal a-sportief verleden dus ik neem er ruim 2x zoveel tijd voor.

'it doesn't matter how slowly you go as long as you don't stop'

Succes & veel plezier!
Dank voor julie reactie. Maar tijgermeisje, als je die begeleidende lessen volgt bij starttorun moet je wel in het tempo mee denk ik he ... dus vandaar dat ik twijfel of ik het wel kan. Zou wel erg goeie stok achter de deur zijn om vol te houden en om net iets meer te doen dan je volgens mij doet als je op jezelf traint. Maar zoals je zegt, je kan wel je eigen tempo/vooruitgang beter bepalen als je individueel gaat lopen he. Ik vind het lastig, kan me ook nooit voorstellen dat ik een kwartier aan 1 stuk zou kunnen lopen, maar ja, zo zijn er waarschijnlijk meer en die hebben het ook gered.
De strattorun opbouw is goed doordacht en dus prima. En voor een ieder te doen. Want al loop je in een groep er wordt wel geadviseerd op je eigen tempo te lopen.

Kyon ik denk dan toch dat je een mannetje met een paar dames gezien hebt. Want jonge reeen in febr. kan echt niet. Reeen hebben een verlengde dracht. Hetgeen inhoud dat de embryo kort na de bevruchting al ophoud zich verder te ontwikkelen. Rond deze tijd gaan de embryo's zich pas verder ontwikklen en worden de jongen pas mei begin juni geboren.

Videlle ik had het over de duurloop trainingen in voorbereiding op de marathon. Op de site van breda waar de trainingslopen georganiseerd worden adviseerd met de trainingslopen op marathon tempo te lopen. Nu kan het geen kwaad om af en toe in voorbereiding op de marathon een trainingswedstrijd/traiingsloop op marathon tempo te doen. En die 30km is ruim voor de marathon (van rotterdam) en dan zou je kunnen overwegen om wel op marathon tempo te lopen. Maar die 35km trainingsloop is 3 weken voor de marathon en dan is het echt waanzin om die op marathon tempo te lopen. Sowieso 35km als voorbereiding op de marathon op marathon tempo te lopen is waanzin omdat je daarvan moet herstellen. Dus vandaar dat je die in een rustiger tempo moet lopen.

Wat betreft trainingen kort voor een wedstrijd doe ik juist altijd kort snel werk. Vanuitgaande dat je al voldoende duur hebt opgebouwd voor de 10km zet je dan je lichaam even op scherp met snel werk. Je houdt het kort om je lichaam niet te vermoeien en uitgerust aan de start te verschijnen.
Nou, hier is de kogel dan eindelijk door de kerk, om een stok achter de deur te hebben me aangemeld voor een clinic voor de halve van Zwolle half juni. Vanf begin maart moet ik dus echt aan de bak!!! Ik ga jullie op de hoogte houden :-).

Baukje en Driewieler: respect voor de discipline!
Soonie: ik ben destijds ook begonnen met start2run. Eerst met de 0-5 serie en daarna de 5-10 serie. Is me heel erg goed bevallen en dat terwijl ik een conditie had van -50... De eerste weken heb ik wel met het snot voor de ogen gelopen, wanneer je volhoudt zul je zien dat het steeds makkelijker gaat.

Succes ermee!
Daar ben ik dan weer even;

Kyon, ik snap heel goed dat jij er nog niet aan moet denken om de 30 te lopen. Het is best een eind als je dat nog niet echt gewend bent. Maar ik kan je vertellen dat het wel heerlijk voelt.

Nu nog niet want ik zit echt in de lappenmand. Ik ben gisteren naar de sportmasseur geweest en die heeft goed werk gedaan. Ik kan alweer aardig lopen. Maar helaas heb ik toch iets van een verkoudheid opgelopen, ik heb nu een hele dikke keel, heb het bij tijd en wijle erg warm, voel me misselijk, kortom, volgens mij is mijn lichaam aan het herstellen. Het liefst wil ik vanavond weer gaan sporten maar is denk ik niet heel wijs om te doen. Ik geef mezelf nog één avond rust en dan ga ik morgen even een uurtje uitlopen. Althans, als ik vanavond toch niet van gedachten verander .

Over reeën gesproken, vorig jaar in Elba gelopen (Italië) en toen zag ik ze ook. Vroeg in de morgen, wanneer de damp nog van de grond komt, zag ik ze ineens het pad oversteken. Geweldig mooi is dat!

Tijgermeisje, ik wilde vandaag nog naar het Kruidvat voor jouw tip. Helaas kwam ik de Perry eerder tegen en daar heb ik een superjasje gescoord. Ik heb meteen maar een nieuw hardloopbroekje voor de zomer gekocht. De zon schijnt hier en ik loop al te hard van stapel. Heb ik erg weinig voor nodig overigens .

Chiki, goed van je dat je nu een datum hebt waar je naartoe kunt trainen. Werkt goed als je een stok achter de deur hebt.

Soonie, vroeger snapte ik hardlopers niet. Ik begreep niet dat er iets leuk kon zijn aan jezelf vermoeien door hard te gaan lopen. Dat deed ik alleen als ik de bus moest halen. Toch, na 1 keer proberen was ik om! Ik heb de eerste keer 45 minuten gelopen, nooit gedacht dat ik dat zou kunnen. Wat Rik dus zegt, jouw lichaam kan echt meer dan dat je vaak dacht. Heel veel succes!

Baukje, wij gaan zeker even ons signalement hier kenbaar maken als we straks de trainingen gaan lopen. Goed plan! Verder zal het een korte kennismaking zijn ben ik bang want ik ben iemand die doorgaans aan het einde van een loopgroep loopt en meestal loop ik ook in mijn eentje. Ik haat praten tijdens lopen, ben daarin nogal op mijzelf gericht .

Loop ze allemaal!!
Dank je ! ! (wel goeie motivaties zo). En petje af hoor voor al die afstanden en tijden die ik hier lees.
Dank je ! ! (wel goeie motivaties zo). En petje af hoor voor al die afstanden en tijden die ik hier lees.
Leuk chiki ee duidelijk doel voor ogen. Die clinic is dat eenmalig of is dat een begeleiding tot aan de halve marathon.

Driewieler dan lijken we niet echt op elkaar. Ben in het dagelijks leven heel rustig en misschien zelfs wel enigsinds teruggetrokken. Maar zodra die benen beginnen met rennen begin ik te praten om pas op te houden als we stoppen. Mijn clubgenoten proberen soms wanhopig het uit knopje te vinden.

En ik ben ook diegene die steeds weer naar achteren gaat omdat anderen beginnen te zeuren dat ik te snel ga tijdens duurlopen met een groepje maar dan in no-time weer vooraan blijk te lopen.
Lopen is voor jou een uitlaatklep en voor mij een rust moment dus . Ik ben juist in het dagelijkse leven erg druk, heel extravert, des te lekkerder vind ik het tijdens het lopen om heel dicht bij mezelf te staan en het vooral bij mijzelf te houden. Me time zeg maar .

Ga jij het straks nog langzaam aan doen als je je megaloop hebt voldaan of blijf je zoveel kilometers maken?
Is een beetje afhankelijk van hoe Texel gaat verlopen. Maar mocht het smaken naar meer dan heb ik voor eind juni al weer een ultratrail in gedachte op de veluwe(52km) en eind nov in de ardennen (65km).

Sowieso begin oktober weer een marathon en eind oktober de mont ventoux.

Ik loop ook weleens in mijn eentje hoor en dan vind ik het ook heerlijk om mijn hoofd leeg te lopen. Maar in een groep stil zijn vind ik ongezellig. En ik word ook regelmatig heel boos aangekeken als ik tijdens een wedstrijd een praatje begin. Maar gelukkig zijn er nog altijd mensen die het wel kunnen waarderen. En gaande weg de wedstrijd wordt het dan vanzelf stiller.
Even kort, heb nl. beretrek en het eten is bijna klaar: vandaag 5x5 gelopen, was al moe na de warming up maar ik dacht ik zie wel waar het schip strandt, heb alles in n soort strompeltempo gelopen.

Toen ik klaar was voelde ik hevig darmgerommel, en eenmaal thuis bleek ik aan de dunne. Oef! Ben ik even door het oog van de naald gekropen
Tijgermeisje, daar heb ik helaas ook last van bij lange afstanden. Afgelopen run heb ik 2 diaree pilletjes genomen en ik had gelukkig nergens laat van.

Baukje, dat klinkt goed zeg, die Veluwerun en de Ardennenrun. Zal zeker een prachtige route zijn. Ik ga me na Londen ook weer oriënteren op de lopen die vanaf september weer worden georganiseerd. Ik heb al wel min of meer besloten om volgend jaar Parijs te doen. En wat ik in de tussentijd ga doen, geen idee. Eerst maar eens deze trainingen goed doorkomen
Lady's, you inspire me!!!! :-)

De clinic waar ik me voor op heb gegeven is een begeiding naar de halve marathon. De afgelopen 2 jaar is zijn mijn trainingen door studie en een drukke baan in het slop geraakt en ik wil dolgraag terug naar mijn oude niveau omdat ik het lopen echt ontzettend mis. Is wel weer even afzien om te merken dat de snelheid en de kracht verminderd is. Met de aankomende clinic hoop ik snel weer op mijn oude niveau te zijn.

Geloof dat ik bij jullie mijn motivatie ook prima scherp kan houden, leuk dat alle niveaus hier meekletsen!
Ik kom ook even buurten!

Vandaag voor het eerst gelopen, 4km op interval.. Op het einde denk ik 1km achter elkaar gelopen.. En er totaal bijna 45 minuten over gedaan ofzo

Heb samen met m'n vriend gelopen, die doet het al wat langer ( maar op onregemarige basis ).

Ga vanaf volgende maand ook tennissen en lijkt me lekker om m'n conditie wat op te krikken..

Hebben zojuist ook besloten om einde vd zomer, of begin volgend jaar ons in te schrijven voor een regionale loop ofzo, met als doel uitlopen...

Heb alleen vandaag na het lopen wel erge pijn in mijn linkerbeen. Zit voornamelijk in m'n lies, maar volgens mij straalt het uit vanuit mijn bovenbeen.. Heb hier 1x last van gehad met krachttraining voor m'n benen.. Geen idee wat het is, en als het aanhoud loop ik even binnen bij de fysio hier in de straat..

Nou, hopelijk vinden jullie 't gezellig als ik ook meeschrijf, zal niet op dagelijkse, maar meer op wekelijkse basis worden met een hoop newbee-vragen denk ik
Waterlelie, welkom bij het loopclubje. Ik schrijf ook niet regelmatig evenveel hoor. Als ik wat te melden heb en wanneer ik zin heb. Moet zeker geen verplichting zijn.

Net begonnen dus en nu al 4 km. Zal menigeen jaloers op zijn. Succes in ieder geval.
We zijn begonnen met denk ik 500m rennen, 200 lopen, 700 rennen, veel lopen, en op het einde denk ik 1 km achter elkaar..

Elke keer beetje herkenningspunten gezocht, dus van paal tot einde dijk enzo.. Moet zeggen dat ik in het begin helemaal kapot ging, maar het op het einde al een stuk beter ging!

Nu doe ik ook al enkele weken high intensity interval training voor krachttraining dus misschien werkt dat ook een beetje mee.

En ik wilde nauurlijk niet onderdoen voor m'n vriend
hoi chikie en waterlelie, ja alle niveaus vertegenwoordigd hier, heel gevarieerd.
Wat is het hier gezellig druk, leuk die nieuwe medelopers.

Even kort vanaf mijn BB: vandaag 8km. 1 op 10km/uur, andere op 13km/uur.

Heerlijk gelopen, iets te warm met winterbroek.

Morgen een nieuw kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven