Werk & Studie alle pijlers

Help! dalijk gesprek met P&O

17-02-2011 09:32 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over 3 kwartier heb ik een gesprek bij P&O omdat ik me niet op mijn plek voel op mijn afdeling. Ik werk gedetacheerd en mijn contactpersoon heeft dit gesprek geregeld n.a.v. een gesprek wat ik met haar had.

Ik heb op zich leuk werk, leuke collega's, maar de afdeling is één puinhoop. Ik heb al tig keer geprobeerd het gesprek aan te gaan met mijn direct leidinggevenden, maar die houden het af vanwege tijdgebrek. Ook op afdelingsoverleg etc. kan ik mijn ei niet kwijt want als tijdelijke kracht (werk hier 7 maanden nu) ben ik voor dat soort dingen niet uitgenodigd.

Dat is ook precies mijn probleem. Organisatorisch is mijn afdeling één puinhoop, er zijn geen roosters, er is onderbezetting, er is geen vakantierooster: iedereen doet maar wat. We krijgen ook nog eens weinig respect van andere collega's omdat er door de hele organisatie een nieuw beleid wordt ingevoerd, dat wij moeten doorvoeren. We worden constant vervelend benaderd (vervelende mails, gechagrijn aan de telefoon etc.) door onze eigen collega's die problemen hebben met onze nieuwe manier van werken.

Maar hoe pak ik dat aan? Ik heb wel gehoord 'in de ik-vorm' praten etc. maar hoe doe ik dat? Hoe breng ik het diplomatiek over?
Als ik jou was:

- Blijf kalm en objectief.

- Zet voor het gesprek (je hebt nog 3 kwartier, begrijp ik) op papier wat je hierboven zegt maar haal de emotie eruit. Ofwel concrete punten, concrete voorbeelden en vermijd alles dat lijkt op "de hele tijd" en "nooit" en "totaal niet" etc.

- Bedenk wat jouw doel is: waarmee wil jij het gesprek eindigen? Wil je dat zaken aangepakt worden? Of wil je van die afdeling af? Wat is je einddoel? Maak het SMART, laat je niet met vage beloftes wegsturen want het enige dat je dan bereikt hebt is dat jij de stempel "zeurpiet" hebt gekregen.
Via de feedbackregel ik-ik-jij-wij. Praat in de ik vorm wat je ervaart, voelt en verwacht (= de ik). Dan wat je verwacht van de ander (de jij) en dan wat je er samen aan zal doen (wij). Succes!
Eens met bovenstaande posters.

Probeer vooral goed na te denken wat je doel is. En omschrijf dat concreet. En bedenk zelf ook wat oplossingsrichtingen. Wie zou in staat zijn goede planningen te maken. Een helpdesk voor de "chagerijnvragen" die jullie bij toerbeurt bemannen zodat je niet elke dag wordt lastig gevallen.

Wel goed dat je het aankaart. Als je het op de goede manier brengt, zouden je collega's er juist wel blij mee kunnen zijn.
Laat merken wat jouw gevoel is ten aanzien van de situatie op het werk: wat doet het met je?

Ga geen personen 'aanvallen' of 'afvallen' maar hou het echt bij jezelf.

Succes!
Waarom ben je niet welkom op het afdelingsoverleg? Je werkt er toch?

In een gesprek met een collega of leidinggevende is het goed diplomatiek te zijn. In een gesprek met P&O kun je beter gewoon duidelijk zijn.
Ga in therapie!
Ik zou trouwens niet te veel over gevoel gaan praten, maar meer over de concrete problemen die je ervaart bij het uitoefenen van je taken. Tenzij het gevoel het hoofdprobleem is. Hou het feitelijk: ik stel vast dat, ik zie dat (enz.) Dat betekent voor mij dat (enz.).
Ga in therapie!
quote:Haley schreef op 17 februari 2011 @ 09:37:

Als ik jou was:

- Blijf kalm en objectief.

- Bedenk wat jouw doel is: waarmee wil jij het gesprek eindigen? Wil je dat zaken aangepakt worden? Of wil je van die afdeling af? Wat is je einddoel? Maak het SMART, laat je niet met vage beloftes wegsturen want het enige dat je dan bereikt hebt is dat jij de stempel "zeurpiet" hebt gekregen.

Mijn doel? Ik wil dat er bepaalde dingen gaan veranderen, met name de onderbezetting en het weinige respect van collega's, anders ga ik hier weg. Ik heb nog geen concrete toezeggingen voor ander werk maar recentelijk heeft een oude werkgever geïnformeerd naar mij.

Ik zou evt. wel op een andere afdeling willen werken, maar aangezien ik weet dat er veel meer collega's met het idee spelen om weg te gaan, lijkt het me belangrijk dat men bij P&O weet wat er speelt. Mijn leidinggevenden spelen naar andere afdelingen mooi weer.

Ik ga in ieder geval een lijstje maken met belangrijke dingen die ik wil bespreken.
quote:dubiootje schreef op 17 februari 2011 @ 09:46:

Waarom ben je niet welkom op het afdelingsoverleg? Je werkt er toch?Bij ons wordt er groot onderscheid gemaakt tussen vaste krachten en tijdelijke krachten. Als je gedetacheerd bent, ben je niet welkom op vergaderingen, trainingen, kregen zelfs geen kerstpakket... dat is ook niet zoals ik het gewend ben bij eerdere werkgevers.
Zijn goede tips hier gegeven. Wat jij nu hebt is heel herkenbaar voor mij bij een eerdere werkgever. Ik zat dan wel bij het afdelingsoverleg maar werd als gedetacheerde, evenals mijn andere gedatacheerde collega niet serieus genomen.

Ik ben niet naar P&O gegaan, ik was het op een gegeven moment na meerdere gesprekken met de teamleider beu om me zo'n slag in de rondte te werken terwijl het weinig zin had door hoe alles daar organisatorisch liep. Heb aangegeven een andere werkplek te willen en die uiteindelijk gekregen.

Ik vind dat je het goed aanpakt (had ik het maar zo gedaan). Weet je al een beetje wat je gaat aangeven? Zet het anders eerst even op papier, de speerpunten. Wat vond je detacheringsbureau eigenlijk?
Dat is behoorlijk respectloos, het zegt veel over het management en de sfeer. Denk je dat jij dat met een gesprek kan veranderen?

Als meer collega's dit gevoel delen, kun je samen met hen met P&O gaan praten. Dan heb je meer kans serieus te worden genomen.
Ga in therapie!
Hou het echt bij jezelf hé, concrete voorbeelden. Ga niet zeggen dat veel mensen wegwillen etc. Voorkom dat je straks de zwarte piet toebedeeld krijgt. Als je ander werk/betere werkplek krijgt is dat mooi maar zorg wel dat je het hier nog redelijk kunt uithouden.
.
En succes! Laat je nog ff weten hoe t is gegaan?
quote:Immaculata schreef op 17 februari 2011 @ 09:52:

[...]

Bij ons wordt er groot onderscheid gemaakt tussen vaste krachten en tijdelijke krachten. Als je gedetacheerd bent, ben je niet welkom op vergaderingen, trainingen, kregen zelfs geen kerstpakket... dat is ook niet zoals ik het gewend ben bij eerdere werkgevers.

Ik heb jaren gedetacheerd gewerkt en vind dat eigenlijk niet zo gek hoor. Ik had een werkgever, kreeg een kerstpakket, had borrels met mijn collega's. Allemaal bij mijn bureau.

Leuk meegenomen als dat óók nog eens bij mijn OG ook zo was maar daar zat ik meestal niet langer dan een half jaar of hooguit jaar.

Ik weet niet onder welke constructie TO werkt, maar het is msischien ook goed om te bedenken wat jij als gedetacheerde er mee wilt bereiken: wil je de afdeling verbeteren of wil je gewoon zelf liever een andere opdrachtgever?

Als dit nu niet jouw werkgever is, is P&O misschien niet degene die jouw eigen problemen hiermee kan oplossen en ben je in dit geval vooral klokkenluider.
quote:Immaculata schreef op 17 februari 2011 @ 09:52:

[...]

Bij ons wordt er groot onderscheid gemaakt tussen vaste krachten en tijdelijke krachten. Als je gedetacheerd bent, ben je niet welkom op vergaderingen, trainingen, kregen zelfs geen kerstpakket... dat is ook niet zoals ik het gewend ben bij eerdere werkgevers.Die beslissing ligt niet bij je direct leidinggevenden maar bij het management, dus ook P&O... en met die mensen heb je zo je gesprek... handig. Volgens mij kan je beter een gesprek hebben met het bureau dat jou detacheert, zij hebben je blijkbaar in een organisatie geplaatst met een cultuur waar jij niet binnen past. Slechte match.
quote:eefje1980 schreef op 17 februari 2011 @ 09:55:

Zijn goede tips hier gegeven. Wat jij nu hebt is heel herkenbaar voor mij bij een eerdere werkgever. Ik zat dan wel bij het afdelingsoverleg maar werd als gedetacheerde, evenals mijn andere gedatacheerde collega niet serieus genomen.

Ik ben niet naar P&O gegaan, ik was het op een gegeven moment na meerdere gesprekken met de teamleider beu om me zo'n slag in de rondte te werken terwijl het weinig zin had door hoe alles daar organisatorisch liep. Heb aangegeven een andere werkplek te willen en die uiteindelijk gekregen.

Ik vind dat je het goed aanpakt (had ik het maar zo gedaan). Weet je al een beetje wat je gaat aangeven? Zet het anders eerst even op papier, de speerpunten. Wat vond je detacheringsbureau eigenlijk?

Ben ik niet met je eens. TO heeft over 45 min een gesprek en dat gaat ze nu nog even met wat tips snel voorbereiden.

Daarnaast... kan ik me niet voorstellen dat een P&O afdeling zit te wachten op issues met gedetacheerden, de meerwaarde van werken met gedetacheerden is o.a. juist dat je zo min mogelijk gedoe hebt met de mensen.

En als het er echt zo slecht aan toe gaat, en het moeilijk werken is voor gedetacheerden, dan is nog altijd het detacheringsbureau de gesprekspartner. Zo van "wij willen wel dat onze mensen hun werk goed kunnen uitoefenen, maar krijgen helaas nogal wat feedback terug wat dat tegenspreekt, hoe kunnen wij bijdragen om dit te veranderen, anders wordt het voor ons lastig mensen bij jullie te plaatsen die werkelijk iets kunnen bijdragen en lang willen blijven...etc. etc.". En de conclusie kan dan zijn dat ze eerst een tijd meer Senior mensen moeten plaatsen die kunnen bijdragen aan een cultuuromslag, of dat het voorlopig nog wel zo een rommeltje zal blijven en dat het bureau hier dan rekening mee moet houden met het plaatsen van gedetacheerden die zich daar minder van aantrekken.
Wees niet te open tegen P&O. Ik heb ook een keer een gesprek gehad met die afdeling en ik merkte later, evenals andere collega, dat er toch wel veel informatie uit dat gesprek doorgegeven was aan mijn leidinggevende. De afspraak was toen dat dat niet zou gebeuren. P&O is er dus niet specifiek voor jou. Vergis je daar niet in.
quote:dubiootje schreef op 17 februari 2011 @ 09:48:

Ik zou trouwens niet te veel over gevoel gaan praten, maar meer over de concrete problemen die je ervaart bij het uitoefenen van je taken. Tenzij het gevoel het hoofdprobleem is. Hou het feitelijk: ik stel vast dat, ik zie dat (enz.) Dat betekent voor mij dat (enz.).Goede tip, wees concreet. Als je teveel over gevoel praat, word je als overgevoelig bestempeld. Val je leidinggevende niet af, want dat krijg je later terug.
quote:Leergierig schreef op 17 februari 2011 @ 10:25:

Wees niet te open tegen P&O. Ik heb ook een keer een gesprek gehad met die afdeling en ik merkte later, evenals andere collega, dat er toch wel veel informatie uit dat gesprek doorgegeven was aan mijn leidinggevende. De afspraak was toen dat dat niet zou gebeuren. P&O is er dus niet specifiek voor jou. Vergis je daar niet in.

Eens.

Als het hun goed uitkomt en je niet te negatief bent tijdens je gesprek, zullen ze wel mee kunnen werken aan een overplaatsing (indien er plek is dus). Maar ook op die afdeling is het maar afwachten of je als externe deel mag nemen aan vergaderingen, etc..
@Iwannalive dat is ook wel weer zo, voorbereiding is alles. Maar TO heeft al met het detacheringsbureau gepraat.

TO: Doe je dit op advies van het detacheringsbureau?
quote:Iwannalive schreef op 17 februari 2011 @ 10:02:

[...]

Die beslissing ligt niet bij je direct leidinggevenden maar bij het management, dus ook P&O... en met die mensen heb je zo je gesprek... handig. Volgens mij kan je beter een gesprek hebben met het bureau dat jou detacheert, zij hebben je blijkbaar in een organisatie geplaatst met een cultuur waar jij niet binnen past. Slechte match.

Mijn contactpersoon heeft al contact opgenomen met P&O, maar P&O wilde mij ook graag zelf spreken. Het gesprek was ook vanmorgen nog maar gepland, dus ik had geen voorbereidingstijd.

Ik heb net het gesprek achter de rug, het is voor mijn gevoel goed gegaan! Ik heb geprobeerd concrete voorbeelden gegeven te geven van de extreme onderbezetting en de gevolgen daarvan. Het bleek dat dat geen nieuws was voor P&O (gelukkig ben ik dus niet de "klokkenluider" ) , maar de omvang ervan wel.

We hebben in ieder geval een aantal concrete afspraken gemaakt zodat de ergste problemen worden opgelost.
Lijkt me netjes opgelost zo! Is er nog iets van follow-up afgesproken?
Ga in therapie!
quote:Iwannalive schreef op 17 februari 2011 @ 10:40:

[...]

Eens.

Als het hun goed uitkomt en je niet te negatief bent tijdens je gesprek, zullen ze wel mee kunnen werken aan een overplaatsing (indien er plek is dus). Maar ook op die afdeling is het maar afwachten of je als externe deel mag nemen aan vergaderingen, etc..

Welja joh... *trekt alvast kostuum Marie-Antoinette weer aan*

P&O is in deze volgens mij gewoon niet de eerst aangewezen gesprekspartner. Los van het feit dat een detachering meestal tot stand komt op basis van een formatief probleem op één enkele plek, en de opdrachtgever in principe geen verplichting heeft tot herplaatsing elders van een detakracht onder het mom van passend werk.

Het is zaak in deze discussie om heel goed voor ogen te houden welke partijen hier aan deelnemen en welke rol zij wel en vooral ook niet hebben. TO is gedetacheerd, heeft een andere werkgever en andere doelstellingen, en het bedrijf waar zij naar toe is gedetacheerd ook. TO is in deze géén werknemer. Dat betekent niet dat zij mínder rechten heeft, maar ándere.
quote:Iwannalive schreef op 17 februari 2011 @ 10:02:

[...]

Die beslissing ligt niet bij je direct leidinggevenden maar bij het management, dus ook P&O... en met die mensen heb je zo je gesprek... handig. Volgens mij kan je beter een gesprek hebben met het bureau dat jou detacheert, zij hebben je blijkbaar in een organisatie geplaatst met een cultuur waar jij niet binnen past. Slechte match.

Ik heb ook op een andere afdeling gewerkt binnen deze organisatie, daar was dat helemaal niet het geval. Dat is volgens mij dus vooral beleid van mijn directe leidinggevenden.

Het is inderdaad wel een heel andere soort organisatie dan waar ik normaal gesproken werk. Het is een erg hiërarchische organisatie en dat ben ik niet gewend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven