Rouwboeket, of...?

17-02-2011 18:57 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,

ik heb een vraag. Gisteren is iemand die me erg dierbaar was plotseling overleden. De familie heeft me gevraagd, om als we bloemen sturen, een wit boeket te regelen. Is er verschil (behalve in prijs) tussen een rouwboeket en een 'gewoon' wit boeket? Door omstandigheden zitten wij érg krap, ik heb het geld er zeker wel voor over maar ik heb het helaas niet.

Wat adviseren jullie?
Gewoon zelf een mooi wit boeket samenstellen evt.met de bloemist.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik denk dat het verschil hem vooral in de prijs zit.

Als je het geld er niet voor hebt niet doen. Het gaat om het gebaar, niet om wat je uitgeeft.
Nouschi, neem ik dat dan zelf mee naar het afscheid (maandag) of naar de crematie (dinsdag)? Weet jij dat? Bij rouwboeketten regelt de bloemist dat geloof ik.

Elfje26, zo denk ik er ook over. Ben een beetje bang gierig over te komen, maar hij was niet zo van de bloemen, dit is sowieso meer voor de nabestaanden.
Stel een mooi boeket samen op de markt. Scheelt echt veel tov bloemenwinkel. Of anders een mooie witte roos?
Bij intratuin pak je zelf wat bloemen, de meisjes daar maken er een mooi boeket van, en als je wilt een plat boeket!
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Gecondoleerd.

Een "gewoon" boeket is prima hoor. Het gaat om het gebaar.

Een kaartje met lieve/opbeurende tekst is wel leuk, het wordt meestal in het condoleance register gedaan.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:evelise schreef op 17 februari 2011 @ 19:04:

Nouschi, neem ik dat dan zelf mee naar het afscheid (maandag) of naar de crematie (dinsdag)? Weet jij dat? Bij rouwboeketten regelt de bloemist dat geloof ik.

Elfje26, zo denk ik er ook over. Ben een beetje bang gierig over te komen, maar hij was niet zo van de bloemen, dit is sowieso meer voor de nabestaanden.

Neem het mee bij het afscheid, de uitvaartmensen zorgen dat het bij het crematorium terecht komt.

Bij een crematie eindigen de meeste bloemen trouwens op een speciaal veld voor het crematorium.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Wij hebben aatst een rouwstuk besteld voor dierbare vriendin maar de kosten daarvan zijn al snel boven de 100 euro!!

Voordeel is natuulijk dat dat veel langer staan dan een boeket omdat er oase met water onderzit.
Allereerst gecondoleerd met dit verlies.

Ik heb afgelopen zaterdag de crematie van mijn vader gehad en wij waren blij met alle bloemen. Of het nou een rouwboeket was (meestal zitten daar linten aan) of een gewoon boeket met een kaartje. Het gaat om het gebaar en het gaf ons een warm gevoel dat mensen bloemen stuurde.

Je kunt ze meenemen maar geef ze dan af aan medewerkers van het crematorium. Je kunt ze ook laten bezorgen, ook een gewoon boeket. En je kunt ze natuurlijk ook langs brengen voor het afscheid, als je in de buurt woont.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Hoi Evelise,

Ik was 25 toen mijn oma stief. Ik heb toen 25 witte rozen gekocht, bij elkaar laten binden, zelf de kerk in- en uitgedragen en tenslotte op haar kist op het kerkhof gelegd. De uitvaarondernemer kreeg bij de kerk een woeste blik toen hij de bloemen over wilde nemen. Af, van mij!

Eigenlijk is alles wat je bij een begrafenis/crematie doet goed, als het vanuit je gevoel komt. Kijk echter bij (streng) protestante mensen uit met bloemen, want dat is daar niet zo gebruikelijk. Ik als katholiek vind dat dus ook altijd vreselijk kaal......
Je kunt ook een witte lely of meerdere witte lelys kopen.
Je kan bij de bloemist gewoon witte bloemen uitzoeken en daar dan een boeketje van laten maken wat je neer kan leggen. Vertel ze dat het een grafboeketje is en dan kunnen hun er watten om heen doen en een platic groen kraagje zodat de stengels niet zo zichtbaar zijn.

En sterkte!
toen mijn oma overleed heb ik een heleboel bloemen op de markt gekocht. Een mooi stuk schors in het bos gezocht (zat eigenlijk nog vast aan een boom...) en toen met een stuk oase een heel mooi bloemstuk gemaakt.

een rouwboeket is erg duur bij een bloemist, een gewoon boeket een stuk goedkoper.

Ik zou een witte roos meenemen en op de kist leggen. Vind ik mooier dan een heel boeket.
quote:biebelien schreef op 17 februari 2011 @ 19:13:

Wij hebben aatst een rouwstuk besteld voor dierbare vriendin maar de kosten daarvan zijn al snel boven de 100 euro!!

Voordeel is natuulijk dat dat veel langer staan dan een boeket omdat er oase met water onderzit.

een rouwstuk is dan ook niet hetzelfde als een rouwboeket.

de prijs is ook afhankelijk van de grootte en de gebruikte bloemen.

een rouwstuk zou vanaf een 50,- moeten gaan.

een rouwboeket vanaf een 25,-.

en een gewoon boeket ligt er gewoon aan wat je wilt.

3 witte rozen met een mooi blad erachter en evt. een lint om de stelen zou toch niet meer dan een 7,50 mogen kosten.
Rouwbloemen zijn meteen heel veel duurder.Ik zou gewoon een boeket kopen en vooraf langsbrengen of meenemen.

(en eerlijk gezegd vind ik het niet helemaal OK om een stuk schors van een boom af te slopen om zelf iets te fabriceren, maar goed, dat is misschien onwetendheid).
Ik heb van de week naar een aflevering van De Rekenkamer gekeken en dat ging over wat het kost om dood te gaan.

Daar lieten ze een boeket op de markt maken voor een fractie van de prijs die de begrafenisondernemer voor een identiek boeket rekende. Dus gewoon naar de markt. En er zit geen verschil tussen een rouw-boeket of een gewoon boeket, het zijn tenslotte allemaal bloemen. Alleen kan je kiezen voor een lint of niet.

Sterkte!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Gecondoleerd en sterkte!

Het is idd zonde van het geld als je het niet hebt. Ik vind ook dat het om het gebaar gaat en niet om wat de (rest van de) nabestaanden vinden.

Ik heb toen mijn vader overleed een steen op zijn kist gelegd, die steen was mij dierbaar,had ik een paar jaar ervoor gevonden.

Een rouwboeket is sowieso duurder. Als je echt iets met bloemen wilt, ga dan gewoon voor 1 mooie witte roos of lelie ofzo. En weetje? Je bent niet eens verplicht om dat te doen! Doe waar jij je goed bij voelt.
Zogauw er rouw-of trouw voor een woord staat, wordt de prijs veel hoger voor dezelfde dienst. Of dat nu gaat om de kapper of om de bloemist. En niemand die het uiteindelijke verschil ziet.

Dus zoek bloemen uit waar de overledene blij mee zou zijn als je ze nog persoonlijk had kunnen geven.

sterkte
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Dank voor al jullie reacties en condoleances, ook al is het 'maar' online, het doet me toch goed. Ik leef in een soort roes, lijkt het wel.

Jullie bevestigen mijn idee (geen verschil, alleen in de prijs), en ik ben dan ook heel blij met alle reacties!

Ik ga naar de plaatselijke bloemist, of naar de markt op de ochtend van de uitvaart zodat de bloemen zo vers mogelijk zijn en vragen of zij me willen helpen met het samenstellen van een wit boeket (in de hoop dat ze niet bij het woord 'uitvaart' dollartekens in de ogen krijgen). Denk dat ik het dan mee neem naar de plechtigheid, en het daar overhandig aan medewerkers. Ik weet niet zo goed hoe dit allemaal werkt... bij het vorige sterfgeval was ik 10...

Nogmaals dank voor het meedenken!!
Evelise, is het uiteindelijk nog gelukt (was je tevreden over bloemen en prijs)? En waar? En viel het je mee of zwaar om na zoveel jaar weer een uitvaart mee te maken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven