Gezondheid alle pijlers

ik durf echt niet aan de prednison

16-02-2011 20:32 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet morgen met prednison beginnen voor mijn darmontsteking, maar ik durf echt niet. Echt, ik kan het echt niet. Ben er zooo bang voor en dat terwijl ik al zo slecht in mijn vel zit en op dit moment al van de ene angstaanval in de andere val, terwijl ik ook nog eens ziek ben. Ik durf niet en ik wil niet, ben zo bang voor die verschrikkelijk enge, gevaarlijke bijwerkingen.
1x is genoeg!
quote:Zwuppeliennn schreef op 16 februari 2011 @ 21:37:

Wie zegt dat zij maanden lang hoge doseringen gaat slikken? Bovendien, wie zegt dat zij net zulke bijwerkingen gaat krijgen als jij? Ik snap dat het voor jou heel ellendig is geweest, maar voor heel veel mensen is het niet ellendig geweest.

Bovendien geeft het aantal topics wat TO in de laatste weken/ maanden heeft geopend ook iets. in dit geval dat psychische hulp heel erg op z'n plek is.

Ik heb inderdaad niet gekeken naar eerdere topics van TO.

(Helaas) ben ik heel goed bekend met darmontstekingen en daarvoor worden vrijwel altijd lange kuren in hoge doseringen voorgeschreven.

Ik heb zelf mijn verhaal geprobeerd zo goed mogelijk te vertellen, heb een hoop ellende weggelaten. Maar het is wel belangrijk dat TO een realistisch beeld krijgt van het middel, want het is geen onschuldig middel. Stemmingswisselingen, depressie etc. zijn de belangrijkste en meest voorkomende bijwerkingen van prednison, daarom heb ik ze genoemd. De minder voorkomende bijwerkingen die ik ook heb gehad, heb ik weggelaten omdat die niet relevant zijn.

Ook is het belangrijk dat TO haar arts inlicht over haar psychische problemen, want er wordt minder snel prednison voorgeschreven bij mensen die psychisch kwetsbaar zijn.
Hoe vaak komen die stemmingswisselingen etc. voor bij prednison gebruik? 1 op 1000/ 1 op 5000/ 1 op 10.000?
Je zal er toch maar last van hebben cq krijgen.

Ook ik heb te maken met darmontstekingen.

En prednison stond bovenaan de lijst van mijn arts.

gelukkig zijn er nieuwe medicatie op de markt.

Helaas met ook geen grappige bijwerkingen.

Soms moet je kiezen tussen 2 kwaden.

En reken maar dat het voor veel mensen ellendig is geweest.
En hier weer iemand met darmontstekingen, lees: ziekte van crohn, maar wel met een positieve inbreng.

Het heeft misschien wat nadelen, ik had alleen last van een opgeblazen gezicht en slecht in slaap komen, maar het heeft ook één groot voordeel. Geen pijn meer. Ik was ook bang voor de nadelen, maar voor mij viel het reuze mee ondanks een dosering van 80 mg per infuus en vanaf 60 in tabletvorm. Vanaf 30 mg had ik nergens meer last van en ook mijn gezicht kreeg weer wat vorm. Het was destijds een enorme uitkomst, was ook minder gestresst doordat het lichamelijk ongemak verdwenen was. Wat vind je erger, de pijn of de angst? Wat voor jou ook voorop staat; begin eerst daaraan te werken.

Sterkte!

Edit: heb net je vorige posts gelezen en logisch dat je het eng vind net nadat de colitis weer opspeelt, zonder bloeduitslagen die dat bevestigen, en je je zo moe voelt. Ik herken veel in je verhaal. Mijn bloeduitslagen waren ook negatief terwijl bij een coloscopie bleek dat de gehele darm ontstoken was. Ik wil prednison niet ophemelen, want op langer termijn heeft het inderdaad nadelen zoals botontkalking etc., maar tijdelijk geeft het wel verlichting. Als je een goede internist hebt, zal hij/zij het proberen af te bouwen en iets vergelijkbaars zoeken met minder nadelen op langer termijn.
quote:Zwuppeliennn schreef op 16 februari 2011 @ 22:01:

Hoe vaak komen die stemmingswisselingen etc. voor bij prednison gebruik? 1 op 1000/ 1 op 5000/ 1 op 10.000?In de bijsluiter die ik hier bij de hand heb, staan geen cijfers vermeld, maar het staat wel bovenaan het lijstje "de belangrijkste bijwerkingen die voor kunnen komen"

•tijdelijke veranderingen in gevoel en stemming, die per persoon kunnen verschillen. Men kan energieker, prikkelbaar, rusteloos, angstig of agressief worden, maar ook neerslachtig, futloos of vermoeid. Overleg voor gebruik met uw arts als u depressief bent of hiervoor behandeld wordt. Mocht u veel last hebben van stemmingsveranderingen, vraag dan uw arts om advies. Mogelijk kan de dosering enigszins worden verlaagd. Bij slaapproblemen door rusteloosheid kan het helpen het middel in één keer vroeg op de dag in te nemen.

Ik ben een "ervaren patiënt" en ik misschien 1 op de 3 ofzo? De meerderheid heeft hiervan dan lichte klachten (chagrijnig reageren, licht geprikkeld zijn etc.) maar er zijn ook veel mensen bij die echt zwaar problemen krijgen. Maar dit is dus maar een schatting op basis van mensen die ik persoonlijk ken.

Typisch om te zien is wel dat alle negatieve posts komen van mensen die actief zijn in het darmtopic.
Tegen de bijwerking botontkalking kan je meteen extra kalk voorgeschreven krijgen (alendronine zuur).

Je zult een maagbeschermer krijgen en je kunt zelf vitamine pillen slikken.

Weet je al op welke dosis je moet starten en hoe snel je af mag bouwen?

Bij 60 mg kun je idd last hebben van bijwerkingen, zoals slecht slapen, droge mond, vocht vasthouden (dikker gezicht/armen/borsten), honger... maar dat wordt minder wanneer je de dosis afbouwt. Depressieve gevoelens kunnen idd opspelen. Net zoals dat je sneller gaat huilen. Maar ook dat is iets tijdelijks. (Gelukkig!)

Artsen schrijven dit medicijn echt niet zomaar voor. Ze kennen de bijwerkingen en het is echt zo dat de kwaal erger is dan het middel. Maar probeer je angst te bespreken!
Oh, en over dat het een paardenmiddel is, 't verhaal gaat dat het idd ooit echt als een medicijn voor paarden ontwikkeld is...
Ik begrijp sommige reacties hier wel, ik heb zo langzamerhand volgens mij wel een paar vrij hysterische topics geopend hier. Maar het heeft er mee te maken dat ik vrij radeloos ben. Ter geruststelling voor sommigen hier: ik heb inmiddels psychische hulp gezocht en heb vanmiddag de intake gehad.

Ik wil even iets verduidelijken. Ik heb geen pijn van mijn ontsteking en ook met de ontlasting gaat het stukken beter dan ooit, dus wat dat betreft leek de onsteking vrij rustig. Mijn bloedwaarden waren goed, maar helaas bleek de ontsteking er nog wel te zitten, ondanks het gebruik van 3 gram pentasa granulaat per dag. Dus wordt er nu ingezet op grover geschut om de ontsteking in 1 keer weg te krijgen.

Wat mij vooral tegenhoudt is dat ik zelf het gevoel heb dat ik sinds begin januari een virus of zoiets heb opgelopen en daardoor zo verzwakt en uitgeput ben. Daarom voelt voor mij zo'n stootkuur prednison gewoon als te zwaar voor mijn gesteldheid van dit moment. Zoals wel duidelijk uit al mijn berichtjes lijd ik op dit moment ook al aan angst/ paniek/ depressie en ook daarmee zou prednison mij net over het randje kunnen duwen. Het is niet zo dat het even om een kuurtje gaat, zoals ik ooit heb gehad voor bronchitis, dat zou ik aankunnen. Nee, ik moet beginnen met 40 mg. (vind ik erg veel) en om de 5 dagen er 5 mg. af. Dit betekent in totaal 7 weken een stootkuurom vervolgens met 5 als onderhoudsdosis door te gaan.. Daarnaast kreeg ik nog een doos mesalazinecapsules, terwijl ik aan pentasa gewend was. Mijn lichaam zal hierdoor dus helemaal ontregeld worden, terwijl het dat al is en geestelijk zal het ook een grote klap zijn, terwijl ik daar nu ook al doorheen zit. Het is moeilijk uit te leggen, maar het voelt gewoon niet goed. Bovendien ben ik zoooo uitgeput en wil graag eerst wat tot rust komen. Met die hoge doses prednison is een goede nachtrust er niet bij, dus het zal me nog meer uitputten.

De arts en de verpleegkundige hebben me prima geholpen door mij eerder in te plannen voor de scopie, omdat ik zo uitgeput ben. Nu is het moeilijk uit te leggen dat ik vervolgens wat zij bieden niet wil. Ik wil wel graag ook in de toekomst nog serieus genomen worden en niet als 1 of ander probleemgeval bekend staan. Toch zou ik heel graag 'onderhandelen' over andere opties, maar dat lijkt vrij onmogelijk te zijn.

Op dit moment neem ik 2 Pentasa zetpillen per dag om toch in elk geval nog iets te betekenen voor mijn darmpjes.
5 dagen 40mg, 5 dagen 35mg, 5 dagen 30mg, 5 dagen 25mg, 5dagen 20mg, 5 dagen 15mg, 5 dagen 10mg en dan door op 5mg dus.

Dan zit je na 10 dagen al op 30mg. En na een maand op 10mg. Dat is best snel hoor.

Daar zou ik me niet al te druk over maken. 40 is geen bizar hoge start of stoorkuur dosis. Vaak krijg je 60mg als stootkuur, en dat dan 10 tot 14 dagen en daarna pas afbouwen. En meestal langzamer dan om de 5 dagen al.

Maar goed, bespreek je onzekerheid gewoon met je arts.

Waar ben je bang voor?
Wat vreemd dat ik hier lees over slechte nachtrust, want mijn zus deed niets anders dan slapen. Ze was de hele tijd moe en ze kon op de gekste momenten in slaap vallen om vervolgens na een dutje weer wakker te worden.
Ik was wel moe, maar werd zo'n 3x per nacht wakker, dan had ik ook een droge mond... Toen m'n dosis naar iets van 30mg (of 20mg?) ging, ging het beter. Maar het is per persoon verschillend he. Net als dat niet iedereen last heeft van vocht vasthouden. 't ligt er ook aan hoe lang en vooral op welke dosis he het slikt.
quote:Janna_ schreef op 17 februari 2011 @ 20:39:

Maar goed, bespreek je onzekerheid gewoon met je arts.

Waar ben je bang voor?Met de arts is dit op korte termijn niet bespreekbaar, die man heeft het veel te druk daarvoor . Ik heb hem alleen gister tijdens en na de scopie kort gesproken, waarbij hij mij de 2 nieuwe recepten gaf. Ik zat toen ook al van 'smeek smeek' alsjeblieft geen prednison . Maar goed, met de mdl-verpleegkundige gebeld vanmorgen (zij kan wel met de arts overleggen), zij begrijpt hoe ik erdoorheen zit, maar dringt natuurlijk toch aan op beginnen....
Mijn lichaam reageert altijd vrij heftig op medicijnen, bouw het meestal langzaam op daarom, dat kan in dit geval dus ook niet.
Van apotheek.nl :

Een stootkuur is een behandeling van enkele dagen tot twee weken met een hoeveelheid van 30 tot 80 mg prednison per dag. Dit is een wat grotere hoeveelheid dan bij de meeste langdurige behandelingen. Bij een stootkuur treden meestal geen ernstige bijwerkingen van prednison op.

Een stootkuur wordt toegepast bij plotselinge verergeringen van bepaalde aandoeningen. Meestal zijn dit chronische aandoeningen waarbij ontstekingsverschijnselen een rol spelen. Prednison geneest de aandoening niet, maar onderdrukt de ziekteverschijnselen, zodat uw lichaam zich makkelijker kan herstellen.

Als ik dit zo lees, dan zou ik prednison eigenlijk juist willen gebruiken bij de klachten die je nu ervaart. Ik interpreteer het in ieder geval als dat de prednison je lichaam een oppepper geeft waardoor je je ook minder lamlendig voelt en je er sneller bovenop bent. En ik heb ook altijd begrepen dat dat precies de reden is waarom er voor 'n stootkuur prednison wordt gekozen: die oppepper.
Misschien kan ik toch nog proberen te onderhandelen over een lagere dosis voor een kortere termijn, alles beter dan het helemaal niet nemen natuurlijk. Maar ben bang dat de arts daar niet voor open staat...
quote:lila01 schreef op 17 februari 2011 @ 20:52:

Misschien kan ik toch nog proberen te onderhandelen over een lagere dosis voor een kortere termijn, alles beter dan het helemaal niet nemen natuurlijk. Maar ben bang dat de arts daar niet voor open staat...Wat voor argumenten zou de arts hebben om daar niet voor open te staan? Misschien helpt het je om daarop te focussen, zijn redenen om juist wel deze dosering voor te schrijven.
Nee joh, je ontsteking is waarschijnlijk na een paar dagen van die stootkuur al een stuk minder en je bijwerkingen komen echt niet al op dag 1 hoor. En je mag snel afbouwen én start niet op een héle hoge dosis, dus gewoon doen. Je krijgt vast een maagbeschermer en kalk, dus dat is ook geen gevaar.

Je schiet er niets mee op om je er nu druk over te maken.

De ontsteking moet weg en dat gaat nu eenmaal het snelste met Prednison. Dat is echt niet slechter (wanneer je het niet lang en op hoge dosis gebruikt) dan lang een ander medicijn slikken hoor. Relax!!
En ik geloof niet dat er een arts is die je 'zomaar' en hogere dosis dan nodig zou zijn voor zou schrijven...
Andere opties wil je lila? Dan verval je in imuran,remicade of humira. Heb je daar de bijsluiters al eens van gelezen? Daar kan je kanker van krijgen. Lees de bijsluits maar eens op internet, die van een pdf bestand.

Nee, prednison is geen pretje misschien, maar heeft mij altijd prima geholpen. En zo te lezen bouw je al snel af, met de bijwerkingen zal het vast wel meevallen. Geef het nu maar een kans, want een ontsteking in je darmen is erger. Oók voor je geestelijke gestel.
Oh, en als je overal snel bang voor en paniekerig over bent, zou ik dus NIET de bijsluiters gaan lezen. Zelfs die van paracetamol is dan 'heftig'.
Je arts geeft je heus geen prednison als hij een andere optie heeft met minder bijwerkingen. Je zegt dat je erg reageert op medicijnen, maar geldt dat voor alle medicijnen? Ik ben zelf ook heel gevoelig voor bijwerkingen en van de prednison valt het eigenlijk best mee. Ik ben wel heel moe (en slaap ook veel), maar dat kan ook van andere medicijnen die ik gebruik komen. Ik weet niet precies waar welke klachten vandaan komen.

Ik gebruik de prednison trouwens niet voor darmproblemen, maar voor nierproblemen.
Lila, ik zou die stootkuur echt even doen! Ik heb een colitis gehad als bijwerking van een medicijn, en was binnen een dag van mijn ergste problemen (hele dag op de wc) af.

Ik had ook 40 mg en ging pas na 2 weken afbouwen.

Ik had absoluut geen last van bijwerkingen. Volgens mij komen die echt meestal pas na langere tijd.

Ik ben erg bang dat jij jezelf de bijwerkingen een beetje gaat indenken. Als je gelooft dat je niet kunt slapen, is dat ook vaak zo, als je denk dat je geestelijke bijwerkingen krijgt, is dat zo.

Probeer afleiding te zoeken. Geloof me, ik weet hoe moeilijk het is, maar je hebt het echt nodig!
Over het gebruik van Cortecosteroiden zou ik een boek kunnen schrijven.....

Meid, het is voor je bestwil. Er zijn mensen die Prednison chronisch moeten gebruiken.

Een stootkuur is maar tijdelijk en als het goed is ben je dan van de ontsteking af en krijgt je lichaam weer meer energie.

Uit ervaring (heb zelf reumatische arthritis) weet ik dat ontstekingen slopend zijn.

Alle kracht gaat nu naar de darmen , door Prednison wordt het ontstekingsproces gestopt zodat de ontsteking kan helen.

Beterschap
ik heb 6 weken 200 mg per dag moeten slikken en ik ben er ook nog (en nu de rest van mijn leven 7,5 mg onderhoudsdosering)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven