Geld & Recht alle pijlers

Te weinig salaris

19-02-2011 13:30 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik werk nu 2,5 jaar als Grafisch Vormgever bij een klein reclamebureau/dtp studio. Op dit moment werken we met 3 mensen; de bedrijfsleider, iemand met een 0-uren contract (wordt alleen ingezet als die nodig is / wanneer ik werkzaam ben bij een klant). Boven ons hebben wij nog een baas die eigenaar is van nog 2 andere bedrijven. Het loopt erg goed en ik heb al een paar klanten binnengesleept. Ik doe bijna alle voorkomende werkzaamheden: contact met de klanten, telefoon opnemen, ontwerpen, DTP-en, zakelijke contacten. Het enige dat ik niet doe zijn de facturen. Offertes doe ik meestal ook niet, maar als het even niet anders kan verzorg ik ook die. Ook ben ik erg flexibel (werk over als het moet en werk nu ook een aantal dagen voor een grote klant in een andere stad) en is mijn baas voor zover ik weet erg tevreden over mijn werkzaamheden.

Ik ben erg blij met deze baan, al is het soms wel stressen. Het lijkt allemaal geen probleem, maar ik zit nog wel ergens mee: mijn baas heeft mij op papier staan als "algemeen medewerker". Ik heb hem hier al eens mee geconfronteerd, maar hij zegt dat iedereen zo op papier staat omdat dit 'makkelijker is voor de administratie' of iets dergelijks. Ik denk dat hij dat er zo in heeft staan zodat hij zich niet verplicht voelt om zijn werknemers meer salaris te geven. Ik werk namelijk 40 uur in de week voor 1400 euro netto. Persoonlijk denk ik dat dit best weinig is, vooral als ik het vergelijk met salarissen die ik in bladen lees. Ik heb zeer binnenkort een nieuw gesprek met mijn baas over loonsverhoging. Als het goed is, gaat hij mij een voorstel doen. Ik weet alleen niet met hoeveel ik tevreden moet zijn. Ik ben nog niet in vaste dienst, maar dat wordt automatisch omgezet als ik er straks 3 jaar werk. Ik heb op dit vakgebied 2 diploma's in mijn zak: Medewerker Toegepaste Vormgeving niveau 2 en Grafisch Vormgever niveau 4 (beide MBO). Graag hoor ik jullie meningen hierover. Ik ben trouwens 27 jaar en dit is mijn eerste baan na mijn studies. Enige werkervaring op dit gebied was stage.

Liefs, S.

Mijn reactie op jullie reacties:

Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties, ik heb hier echt wat aan. Ik ben heel blij dat ik dit bericht geplaatst heb.
anoniem_117170 wijzigde dit bericht op 22-02-2011 13:42
Reden: Bedankwoordje plaatsen
% gewijzigd
Op mij komt 1400 euro bruto voor een werkweek van 40 uur érg laag over. Zijn er geen vacatures in het land voor (ongeveer) dezelfde functie zodat je kunt vergelijken?

En weet je zeker dat je contract na 3 jaar wordt omgezet naar een dienstverband voor onbepaalde tijd? Heb je dat zwart-op-wit?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Jeetje 1400 bruto voor 40 uur dat is wel heel erg weinig, (volgens mij nog minder dan het minimum loon) ik verdien bijna hetzelfde in een woonwinkel maar dan voor 20 uur...

Ik kan niet snappen dat je voor zo weinig werkt!

Mag ik vragen hoeveel je netto over houd?
IK ben even voor je aan het googelen gegaan.. Minimum loon als je boven de 23 bent is 1.424,40 bruto per maand
Ze houdt NETTO 1400 over.

Lé-zen.
Jongens, ze schrijft toch 1400 euro netto.
Dat je daar ooit akkoord mee bent gegaan! Als ik google lijken het mij HBO-opleidingen. Een starterssalaris van 2100 had me heel reëel geleken bij 36 uur. Dan hou je 1600 netto over. 40-uur dus zo'n 2300 bruto.
Sorry ik had er bruto staan zag ik tot mijn schrik, ik bedoel netto hoor! Ik houd dus wel 1400 euro over. Bruto = 1570 euro. Ik heb het snel even aangepast in de tekst. Mijn contract wordt wel zeker omgezet naar een dienstverband voor onbepaalde tijd, dat scheelt nog! Maar alvast bedankt voor jullie snelle reacties! Oh ik ben trouwens 27 jaar.
nvt, OP aangepast
Ze krijgt dit toch netto? Is het dan nog steeds weinig? Heb hier geen verstand van...

TO: Is er nog sprake van bepaalde secundaire arbeidsvoorwaarden?
wat een klein verschil bruto/netto...denk dat er weinig secundaire arbeidsvoorwaarden zijn.
Bruto-netto verschil is wel heel klein.

Hoe kan dat?
Zeer klein verschil bruto/netto. Geen pensioensopbouw, etc.? Dan mag het zeker een stuk omhoog!
Met mijn hbo diploma verdien ik minder (1300 netto)... Ook voor 40 uur, maar wel met super-goede secundaire voorwaarden (42 vrije dagen, veel kortingen - ja ik werk bij de overheid). Heb je zoiets wel ook of ook niet?

Als je bij een commercieel bedrijf zit (dat vermoed ik) zal dat minder zijn en zou je inderdaad om meer kunnen vragen. Let wel op je concurrentie: als hij voor minder geld iemand anders kan vinden zal hij dat doen... Zo werken commerciële bedrijven meestal...

Ik denk dat je op 1900 bruto zit ofzo? Probeer het bruto salaris aan te houden voor de onderhandelingen- dit is immers wat je baas kwijt is voor jou en dat zal zijn perspectief bepalen. Dus... *natte vinger werk* gaan voor 2300 bruto en eventueel een ondergrens trekken (voor minder doe ik het niet) van 2100? Zoiets?
Voor een mbo functie met 2,5 jaar werkervaring, vind ik het nog wel een aardig bedrag 1400 euro netto. Wat zijn jouw eigen ideeën met betrekking tot een gewenst salaris. Waar baseer jij erop dat je te weinig verdient. Je hebt het over de bladen, welke balden? Vergeet niet dat gemiddeld mensen tussen de 300 en 500 euro er bovenop l*llen als men hen vraagt naar salaris.
1400 netto, dat zal ongeveer 1900/2000 bruto zijn? Mwah das niet heel gek hoor. Voor een MBO-er met 3 jaar werkervaring is dat toch wel een prima salaris. Ik denk dat je vergeleken met anderen goed verdient hoor. Wel is het zo dat ondanks je MBO diploma, jouw functie wel klinkt als een HBO functie. Dit zou je ook bij je baas aan kunnen geven. En op basis hiervan meer salaris vragen.
Oh mijn bruto - netto verhaal klopt niet... raar dat het maar zo weinig bij jou scheelt!! Bij mij is het namelijk 1800 - 1300...
(oh en ik heb na mijn hbo ook bijna 3 jaar werkervaring nu)
quote:SanneK schreef op 19 februari 2011 @ 13:43:

Dat je daar ooit akkoord mee bent gegaan! Als ik google lijken het mij HBO-opleidingen. Een starterssalaris van 2100 had me heel reëel geleken bij 36 uur. Dan hou je 1600 netto over. 40-uur dus zo'n 2300 bruto.Voor een MBO-er zonder werkervaring is wat jij hier schetst echt totaal onredelijk hoor. Een HBO-er zonder werkervaring zou 2100 kunnen vragen. Maar dan zeker ook niet voor 36 uur.
quote:Beng schreef op 19 februari 2011 @ 13:45:

wat een klein verschil bruto/netto...denk dat er weinig secundaire arbeidsvoorwaarden zijn.Weet je zeker dat jouw bruto-netto verhaal klopt, TO? Lijkt me raar dat je met 1540 bruto, 1400 netto overhoud... Ik zou maar eens goed uitzoeken of jouw baas alles wel afdraagt wat afgedragen zou moeten worden. En je bruto-netto verhaal heeft niets met secundaire voorwaarden te maken hoor.
Zoek gewoon eens op de loonwijzer wat in jouw vak een normaal salaris is voor iemand met jouw opleiding en werkervaring. Vormgevers worden gemiddeld genomen niet geweldig betaald.

@sannek

Een startsalaris voor een HBO-er kan in verschillende branches nog flink onder de 2100 euro liggen.
quote:SanneK schreef op 19 februari 2011 @ 13:43:

Dat je daar ooit akkoord mee bent gegaan! Als ik google lijken het mij HBO-opleidingen. Een starterssalaris van 2100 had me heel reëel geleken bij 36 uur. Dan hou je 1600 netto over. 40-uur dus zo'n 2300 bruto.

Het zijn mbo opleidingen

TO schrijft:

"Medewerker Toegepaste Vormgeving niveau 2 en Grafisch Vormgever niveau 4". Niveau 2 en 4 zijn beiden MBO.

(zelf ook Grafisch vormgeven niveau 4 gedaan, daarna een HBO opleiding, maar ik verdiende destijds ook zoiets, nu met mijn HBO verdien ik hetzelfde voor minder uren, kan dus best wel kloppen hoor)
Opleidingen zijn volgens mij HBO-opleidingen. Als het mbo is verschilt het natuurlijk. Ik ben als HBO-er begonnen met 2100 bruto. Ben nu bijna 5 jaar aan het werk en zit nu op 2900. Net promotie gekregen en als ik mezelf in 3 maanden waarmaak ga ik naar 3100. Is bij 36 uur, goede pensioensopbouw, weinig vakantie.
Dan heb jij het getroffen Sanne. In de meeste gevallen zal het echter niet zo zijn. Daarnaast zegt TO zelf dat ze MBO heeft gedaan. Het gaat hier dus niet om een HBO studie die TO heeft gedaan. En daar zit qua salaris over het algemeen een verschil in.
Ow, toch mbo. Slecht gegoogled. Tja, dan kan het wel. Al klinkt de functie inderdaad wel HBO. En voor mijn cv zou ik ook graag een andere functieomschrijving krijgen, als ik TO was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven