Gezondheid alle pijlers

Moeder (of vader) ernstig ziek, hoe ga jij er mee om?

19-02-2011 18:10 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Hoi kapula,

Ik heb helaas in hetzelfde schuitje gezeten, allebei mijn ouders hadden kanker, en zijn allebei in 2009 overleden

Ik heb jaren ( pap was 4 jaar ziek, mam 1 jaar) zo goed als ik kon voor mijn ouders gezorgt, en het was zwaar

Ik had een baan, een gezin, huishouden, noem maar op

Ik ben niet met alle ziekenhuis afspraken meegeweest,ik kon het soms ook gewoon niet opbrengen

De laatste maanden ben ik zeer bertrokken geweest bij allebei,en hebben we samen keuze s besproken voor de uitvaart ect ect

Het is en blijft een loodzwaar proces,en ik zou je vooral willen meegeven, zorg goed voor je zelf

En praat veel met je moeder, zeg alles wat je nog zeggen wil

Wens je heel erg veel sterkte.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
.
Ja,op die dingen kan je je nooit helemaal op voorbereiden,wel vond ik het erg fijn om met mijn moeder haar laaste wensen boekje in te vullen, en dat de uitvaart was precies zoals ze gewenst had, dat geeft zoveel steun in de rouwverwerking

En verder, laat het gewoon op je af komen, bekijk het dag voor dag.

En verlies jezelf niet, zorg goed voor jezelf,ik heb dat niet gedaan, en heb daar erg veel ellende van ondervonden.

Nu na bijna anderhalf jaar kan ik pas zeggen dat het weer goed met me gaat
.
Vooral slapeloze nachten had ik idd

S nachts lag ik uren te malen, hoe nu dit en hoe nu dat

Nu achteraf kan ik zeggen, dat wat er gaat komen, je je niet kunt bedenken.

De ellende erna, ik was een wrak, een schim van wat ik ooit eens was,

Kon niet meer werken, en heb maanden thuisgezeten.
Dat is heftig, heb het zelf ook meegemaakt. Zorg in ieder geval dat je later nooit spijt kunt krijgen / last krijgt van het gevoel dat je er te weinig was, want dit laat je nooit meer los. Hier heeft mijn broer nog altijd erg last van. Ik heb heel veel tijd gedeeld. Ben met sommige dingen tijdelijk gestopt, had daardoor minder inkomen en andere bezigheden maar zou het direct weer zo doen. Je moeder leeft nu nog. Stel alle vragen, leg ze evt. vast. Mijn moeder en ik hebben samen een soort van schriftje/dagboek/gebeurtenissen bijgehouden, hier schreven we van alles in, van ziekenhuisbezoeken tot aan lekkere recepten die ze altijd maakte en die ik nu altijd nog kook omdat ik dan even weer aan mijn moeder denk, misschien raar, maar ben zo blij met dit soort kleine dingen en mooie gedachten.
Wat vinden jullie erg fijn aan wat jullie vrienden voor jullie hebben gedaan? Mijn beste vriendin zit in dezelfde situatie en ik wil er heel graag voor haar zijn. Ik kook voor haar, nodig haar vaak uit om te eten, ik luister naar haar. Maar wat heb je nou echt nodig?
@Franje; ehh volgens mij is dat het wel zo'n beetje.....maar ook niet vergeten dat je niet gaat "drammen" als haar hoofd er een keer niet naar staat. Misschien ook een keer meegaan naar haar moeder? En veel interesse tonen en vragen stellen; hoe ze er mee omgaat, wat ze voelt, wat ze verwacht etc. Dit helpt haar om zichzelf evt. ook vragen te stellen. Vrienden zijn zo belangrijk. Fijn dat jij zo'n goede vriendin bent!
.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven