180 gram dubbelkoolzure soda?

20-02-2011 17:01 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onderstaande cake lijkt mij goddelijk, maar ik durf 'm niet te maken omdat er 180 gram dubbelkoolzure soda in gaat. Dit is toch enorm veel?

Ilona Chovancova - Cake met chocolade en sinaasappelschil

100 gram bittere chocolade

150 gram boter

150 gram geconfijte sinaasappelschil

3 eieren

170 gram suiker

1/2 dl halfvolle melk

2 eetlepels opgezoet cacaopoeder

180 gram dubbelkoolzure soda

1 theelepel bakpoeder

snufje zout

2 eetlepels sesamzaadjes
Ja, dat is veel en nee, dit recept klopt niet. Waar is de bloem bijvoorbeeld? Van boter, chocola en een beetje cacaopoeder maak je geen cake. En als je bakingsoda gebruikt is het altijd ten hoogste een theelepel. Anders wordt het heel vies en bitter.

Dus ik gok dat het bloem moet zijn, die 180 gram.
Is maar goed dat je het even komt vragen!

Overigens, aspoes, dat met die bloem, ik heb wel eens een recept gehad en daar moesten iets van 6 eieren in, en 25 gram bloem. Dus het kan wel. Was overigens niet te nassen....
@SG: ik kan me voorstellen dat zoiets niet te eten is inderdaad

Overigens bouw je arretjescake natuurlijk ook met alleen maar chocola, boter. En ok, koekjes. Maar geen bloem.
Nog zo'n deceptie: clafoutis. Alsof je een omelet met kersen zit te eten. Echt niet te smakken!
De verhoudingen weet ik niet of het veel is of niet, wel weet ik dat dit in veel Engelse en Amerikaanse recepten wordt gebruikt en vroeger om een soda (drank met prik ) te maken. Het is een bestandmiddel van bakpoeder met een (fruit) zuur eraan toegevoegd en je kan het kopen bij een reformwinkel of een toko.

Ik heb het wel eens gebruikt voor een chinees vleesgerecht en daarbij werd het royaal ingesmeerd.
Chocoladetaart

Bram Bokkepoots chocoladecake uit het boek Mathilda van Roald Dahl. Errug lekker.....

Ingrediënten

Voor de chocoladecake: 6 eieren - 225 gram pure chocolade - 170 gram boter - 225 gram poedersuiker - 4 eetlepels bloem

Voor het chocoladeglazuur: 225 gram pure cholcolade - 225 gram creme fraiche
quote:aspoes schreef op 20 februari 2011 @ 17:08:

Ja, dat is veel en nee, dit recept klopt niet. Waar is de bloem bijvoorbeeld? Van boter, chocola en een beetje cacaopoeder maak je geen cake. En als je bakingsoda gebruikt is het altijd ten hoogste een theelepel. Anders wordt het heel vies en bitter.

Dus ik gok dat het bloem moet zijn, die 180 gram.Dit dacht ik zelf eigenlijk ook; bloem of zelfrijzend bakmeel. Haha, ik gooi er gelijk een vervolgvraag in. Bloem of zelfrijzend bakmeel?
Gezien de bakpoeder zou ik voor bloem gaan.

Maar ja, ik houd ook erg van clafoutis...
quote:aspoes schreef op 20 februari 2011 @ 17:08:

Dus ik gok dat het bloem moet zijn, die 180 gram.Helemaal met je eens.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:fozziebear schreef op 20 februari 2011 @ 17:38:

Gezien de bakpoeder zou ik voor bloem gaan.

Maar ja, ik houd ook erg van clafoutis... Clafoutis is bah! Warm ei met kersen, ieuwww!!
Misschien was je clafoutis niet goed gelukt?

Ik vind het ook errrrrrrrrrg lekker...
Wat eten we vanavond?
Ik zou zelfrijzend bakmeel nemen, het lijkt me logischer dat iemand dat met dubbel koolzure soda heeft verward dan gewone bloem. En sowieso wordt het een vrij zware cake met die chocola erin, dus je wilt er wel iets in wat het luchtig maakt, lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven