Word er zo moedeloos van..

20-02-2011 16:58 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na maanden van zoeken, inschrijven, bezichtigen, verder zoeken, bemiddelingskosten, afwijzingen ben ik er zó klaar mee: Een simpel huurhuis vinden in midden-nederland dat niet meteen 1200 euro pm excl. is.

Ben door omstandigheden mijn opgebouwde punten bij de plaatselijke woningbouw kwijtgeraakt, dus moet weer helemaal overnieuw beginnen. Met andere woorden of ik kan 6 jaar wachten voordat ik daar iets aangeboden krijg, of ik moet particulier huren wat me ongeveer mijn hele maandsalaris gaat kosten.

Kan nog wel een tijdje in mijn huidige woning blijven, maar wel met het idee dat ik er ieder moment uit zou kunnen worden gezet. (is opgekocht door de gemeente die er een ander bestemmingsplan voor heeft, kon het toendertijd erg goedkoop huren..)

Word zo moe van het zoeken en bezichtigen van woningen die in de advertentie als appartment worden omschreven, maar in werkelijkheid kamers van 800 pm blijken te zijn.

Iemand nog tips of bemoedigende woorden??
Is kopen een mogelijkheid voor je?

Midden-Nederland is een ruim begrip, kan je wat preciezer zijn?
Inderdaad, is kopen niet wat voor je? Of je zoekgebied vergroten?
Nee kopen is nu geen mogelijkheid, ben nu 23 en net begonnen bij een nieuwe baan. Ben ook absoluut niet kieskeurig in welke woonplaats, werk in Amersfoort, dus wil alleen geen uren reizen.
En Funda dan, heb zojuist ff gekeken en kwam echt heel veel tegen, zie:

http://www.funda.nl/huur/amersfoort/+5k ... 5+woonopp/
Heb ik ook al op gezocht, het probleem is alleen dat bijna alles rond de 800/900 euro is, exclusief. Plus zijn de voorwaarden vaak dat je per maand zo'n 4 keer de huur moet verdienen. :(

toch bedankt voor het zoeken.
als je je huis uit moet omdat het gesloopt gaat worden kom je toch in aanmerking voor urgentie bij de woningbouw?
4x de huur?? Waarom wil een mens dan nog zo'n huis huren? Met zo'n redelijk salaris moet je dan toch kunnen kopen denk ik zo..

Huurwoningen.. Ze kunnen je alles maken zo. Heb geen suggesties echt verder maar heb ooit ook wel eens via marktplaats en kamernet gezocht. Daar staan soms ook hele huizen op ipv kamers.

Succes!
Heb je al naar studio's gekeken? Die dingen zijn over het algemeen betaalbaar en je hebt alle voorzieningen voor jezelf....
quote:Starshine schreef op 20 februari 2011 @ 17:14:

als je je huis uit moet omdat het gesloopt gaat worden kom je toch in aanmerking voor urgentie bij de woningbouw?Nee helaas niet, het bestemmingsplan was er al toen ik het appartement huurde - was toendertijd ook heel goedkoop omdat het uiteindelijk gesloopt zou worden. Er was toen alleen bekend dat dat nog een paar jaar zou duren, maar nu kreeg ik bericht dat het waarschijnlijk eind van dit jaar zal worden.
Krijg je niet iets anders van de gemeente aangeboden dan?Je moet er toch door hun uit.
Anti-kraak. Kan je op de mooiste plekken wonen voor bijna niks en langere tijd (soms zelfs jaren).

Schoolgebouwen, luxe woonboerderij, kantoorpanden en weet zelf een grachtenpand waarin al jaren anti-kraak gewoond wordt.
Maar dat wist ze toch toen ze erin ging?
quote:cemile schreef op 20 februari 2011 @ 17:18:

Krijg je niet iets anders van de gemeente aangeboden dan?Je moet er toch door hun uit.Nee. Je weet bij voorbaat al dat je er t.z.t. uit moet, en daar tegenover staat dan weer goedkope huur.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Misschien een idee om tijdelijk met iemand anders een huisje te huren? Er zijn ook genoeg mensen, die iemand zoeken om bij hun te inwonen.

Heb zo voor een paar jaar geleden ook tijdelijk nieuwe woonruimte gevonden. Via marktplaats zelfs...

Ook gewoon tegen iedereen in je omgeving vertellen, dat je naar nieuwe woonruimte op zoek bent.

In het buitengebied staan er ook vaak kleine huisjes te huur voor een redelijke prijs. Maar dat gaat dan wel via via.
- Advertentie plaatsen dat je een kamer/zolderetage wilt huren, in Amersfoort zitten toch ook zat studenten dus dat moet toch niet vreemd zijn daar.

- Terug naar je ouders en opnieuw inschrijfjaren opbouwen. Kun je onderwijl ook flink sparen en misschien meteen een flinke aanbetaling voor een koophuis doen.

- Particulier huren samen met een vriendin/broer/zus, dan wordt het al betaalbaarder.

- Vriendje zoeken en daarmee gaan samenwonen.
Met een startsalaris op je 23ste kan je echt geen flat kopen hoor. Behalve als je direct al goed verdient natuurlijk, maar dat is helaas niet vaak het geval.
Tja, toen wij die leeftijd hadden zaten we al jaren in een miniscuul 2-kamerapartementje (het laatste jaar zelfs met baby).

Dat was de enige woning die we konden krijgen toen en het heeft 8 jaar geduurd voordat we wat anders konden krijgen (oa vanwege de lange wachtlijsten in de sociale huursector). dat we ons huidige huis konden kopen was pure mazzel, want ons inkomen was eigenlijk te laag voor een beetje hypotheek.

edit: nu ja, hier heb je natuurlijk niks aan, maar het is maar om te illustreren dat dit probleem niet van de laatste tijd is en dat ook jij heus wel een huisje vindt.
Eerlijk gezegd krijg ik het gevoel dat je er ietwat arrogant in staat. Wat voor soorten woningen heb je afgewezen? Wat zoek je eigenlijk (qua oppervlakte, kamers, voorzieningen etc.). Mijn ervaring is dat er best iets te huur is onder de 1000 euro, ook in Midden-Nederland.

De huurmarkt is vandaag de dag redelijk gunstig voor huurders. Immers, veel mensen krijgen hun onderkomen niet verkocht en kiezen er voor om het te verhuren om nog iets van de maandlasten terug te kunnen verdienen. Maar zelfs dat werkt niet altijd, want het verhuren is niet altijd makkelijk omdat er gewoon te veel aanbod is. Dussssssssssss dat betekent: onderhandelen!!

De huurprijs is een vraagprijs en dus onderhandelbaar. En ik spreek uit ervaring. Heb onlangs wat gehuurd, en er bijna 100 euro van de huurprijs afgekregen!

Nog een tip: kijk eens naar het huren van een vakantiewoning. Daar zijn speciale sites voor (weet zo gauw niet ff welke, googlen maar)
Heel verstandig dat je niet gaat kopen hoor! Ik moest een paar jaar geleden urgent woonruimte hebben, en dacht dat kopen goedkoper zou zijn dan huren voor 1000 euro per maand. Echter, als je dan binnen twee jaar je huis al weer te koop zet... (en die mogelijkheid lees ik in jouw reacties af, aangezien je nog niet lijkt te weten waar je je wilt settelen).

Achteraf had ik een prachthuis voor 1500 euro kunnen huren en dan was ik feitelijk nóg goedkoper uit geweest!

Maar, wat zijn nu je minimumeisen en wat kun je max uitgeven?
Hoever wil je max. van A'foort af wonen?Ik huur particulier,690 per maand(excl.)45 min rijden van A'foort af.
Roos, informeer eens bij andere woningbouwverenigingen. In Mijn woonplaats werken ze tegenwoordig met een lotingssysteem, waardoor iedereen evenveel kans heeft op een woning. Het kan zijn dat plaatsen in jouw buurt een zelfde systeem hanteren.

Ook kun je makelaars benaderen. Voor tijdelijke huur worden nog wel eens woningen verhuurd die al lang te koop staan. Je krijgt dan een tijdelijk huurcontract, hier meestal van een half jaar of jaar. Wordt het huis in die tijd niet verkocht, wordt het contract verlengd. De huur voor dergelijke woningen ligt lager dan particuliere verhuur.
Kijk eens op deze site.

Om eerlijk te zijn, denk ik dat je of je eisen voor een huurhuis moet gaan bijstellen of dat je genoegen gaat nemen met minder (een apprtement/studio/kamer/bovenwoning e.d.).
quote:Kastanjez schreef op 20 februari 2011 @ 18:02:

Heel verstandig dat je niet gaat kopen hoor! Ik moest een paar jaar geleden urgent woonruimte hebben, en dacht dat kopen goedkoper zou zijn dan huren voor 1000 euro per maand. Echter, als je dan binnen twee jaar je huis al weer te koop zet... (en die mogelijkheid lees ik in jouw reacties af, aangezien je nog niet lijkt te weten waar je je wilt settelen).

Achteraf had ik een prachthuis voor 1500 euro kunnen huren en dan was ik feitelijk nóg goedkoper uit geweest!

Hier hetzelfde verhaal. Moest ook urgent woonruimte hebben. Dacht ook voordeliger uit te zijn met een hypotheek van 500 euro per maand ipv een dure huur. Heb ook mijn huis binnen twee jaar verkocht en meer dan 20.000 euro in moeten leveren. Als je dingen soms van te voren zou weten.....
Ik vraag me trouwens wel weer af hoe je je opgebouwde punten kwijt kan raken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven