Bevallen: de taboes!

20-02-2011 22:41 1362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Moeders van het forum, een oproep aan u allen!

Zij die nimmer bevallen zijn zijn nieuwsgierig! Nieuwsgierig naar de taboes, de verhalen waarover nooit gesproken wordt, en de ongemakken waarmee de orde der moeders nog jaren na het natuurgeweld mee te maken krijgt.

Ik open dit nieuwsgierig topic naar aanleiding van het topic " vrijwillige keizersnede", waar vluchtig geschreven wordt over een regiment (post-partum) vaginale ongemakken. Wat staat ons, onbezwangerden, nog allemaal te wachten qua lichamelijk ongemak?

Voor mij zal het geen verschil maken en voedt het alleen mijn ongecompliceerde nieuwsgierigheid. Al draag ik mijn linkerborst ter zijner tijd rechts door paarsgekleurde borstvoeding, of struikel ik over mijn gehavende schaamlippen, de ontmoeting met mijn toekomstige kind is waar ik het voor doe!

Mijn vriendinnen glimlachen flauwtjes als ik vraag naar hun post-partum anatomie, de slachtoffers van de totaalrupturen zwijgen als het graf. Natuurlijk doet de glimlach van de pasgeborene alle hechtingen terstond oplossen, maar .........

......zijn er enkele moeders die eens een tipje van hun slip sluier op zouden willen lichten met betrekken tot de gevolgen van een bevalling voor " down-under"?
Beatrijs was bij mij thuis dus wel duidelijk aanwezig. Op een ambulancebroeder na die we aan de koffie hebben gezet was het allemaal superrelaxed.

Helaas was Beatrijs in geen velden of wegen te bekennen bij het herstel van mijn opengereten en daarna weer veel te strak dichtgenaaide onderkantje.
Ach, die stolsels! Dat hadden ze me wel mogen vertellen. Na de eerste, op dag 2 onder de douche... heb keihard geroepen om de kraamhulp, dacht serieus dat mijn lever eruit kwam. Ze heeft hem bewaard voor de VK, ze vond hem zelf ook wel erg groot. Schijnt wel vaker voor te komen.

Het biotex badje vond ik heerlijk! Knapte ik echt van op. Tip: Een vuilniszak over het toilet leggen, en die vastklemmen met de toiletbril. Daar het sopje in doen en in gaan zitten. Zit heeeel veel lekkerder dan een hard teiltje, en als je klaar bent kun je het water zo in het toilet laten lopen.

Ben mijn VK nog steeds dankbaar voor die tip. Je moet alleen even uitpluizen hoeveel water erin moet, mensen met iets dikkere billen hebben wat minder water nodig, anders loopt het over.

Was voor ons heel makkelijk, bij ons is het toilet naast de douchecabine, gewoon gevuld met de douchekop.
ach ja, ik had ook zo mijn zinnen op een thuisbevalling gezet...helaas brak de vk bij het eerste huisbezoek de vliezen en het vruchtwater bleek groen (voor de leken: da's nie goe).

Naar het ziekenhuis dus. Vreselijk vond ik dat. Je komt dan meteen onder de hoede van een gyn en omdat de baby het mogelijk benauwd heeft, krijg je een band om je buik om hartslag e.d. in de gaten te houden.

Dat betekent dat je op bed moet blijven. En ik had nou net zo'n drang om te lopen.

Achteraf was het wel fijn dat ik toch in het ziekenhuis was ivm die placenta die niet kwam. Waarmee ik niet wil zeggen dat die nu sneller eruit was dan dat als ik thuis was geweest, het duurde evengoed ruim anderhalf uur, maar het lijk me zo vervelend om na de bevalling nog weg te moeten.

Tweede keer was veel relaxter wat dat betreft. Vanwege het placenta-verhaal moest ik sowieso naar het ziekenhuis alleen nu bleef de vk de baas. Lekker hoor, ik mocht gewoon rondlopen en heb heel wat weeën onder de douche opgevangen. Toen 10 minuten persen en klaar. Als het aan mij lag ging ik daarna meteen naar huis, maar ik moet nog een uur blijven voor observatie en mocht niet naar huis voordat ik geplast had.
Hey south hoe is het nu met je?

Onderkantje bekijken als je geen hechtingen hebt? Check

En verder taboes.... het meeste heb ik al gelezen volgens mij. Bevallen heeft niets met charmant of sexy te maken, je ligt er niet bepaald op je voordeligst bij, maar dat moet je echt proberen los te laten.

Als je het woord preuts opzoekt in het woordenboek staat mijn foto er , maar echt, al had ik midden op de Dam moeten bevallen, het had me echt niet kunnen schelen
Hier trouwens niet 1 stolsel, ook geen kleintjes. Ik wist wél dat e zouden komen, en zat er met smart op te wachten juist

Nu, anderhalf jaar later, denk ik niet dat ze nog gaan komen

Ook het bloedverlies hoeft niet super veel te zijn, bij mij was het een menstruatie van een dag of 6, daarna was het gelukkig klaar.
@ vakantiekriebels: welke reden wordt er gegeven om je onderkantje te bekijken wanneer er geen hechtingen zijn? En is het dan ook dagelijks een check?
Bedoelen jullie dan ook echt Biotext? Die poeder van de handwas?
Ja, die. De groene.
quote:Vakantiekriebels schreef op 21 februari 2011 @ 11:31:

Hier trouwens niet 1 stolsel, ook geen kleintjes. Ik wist wél dat e zouden komen, en zat er met smart op te wachten juist

Nu, anderhalf jaar later, denk ik niet dat ze nog gaan komen

Ook het bloedverlies hoeft niet super veel te zijn, bij mij was het een menstruatie van een dag of 6, daarna was het gelukkig klaar.Als er bij Aletta na 1,5 jaar nog een hechting loskomt, zou ik daar niet al te hard op rekenen...
Tsja, geen idee eigenlijk, om te kijken hoe de zaak erbij stond ofzo Ik werd dagelijks gecontroleerd, in het boek staan dingen als "beurs" en "gezwollen"

Al moet ik zeggen dat ik vanaf de dag na de bevalling alweer pijnloos kon zitten/plassen etc (gelukkig! ik weet dat het ook anders kan..)
quote:Iwannalive schreef op 21 februari 2011 @ 11:51:

Bedoelen jullie dan ook echt Biotext? Die poeder van de handwas?Ja hoor. Werkt ook prima bij ingegroeide teennagels of zwerende vingers.
quote:Lariba schreef op 21 februari 2011 @ 12:05:

[...]

Ja hoor. Werkt ook prima bij ingegroeide teennagels of zwerende vingers.En splinters. En lastige vlekken.
quote:Branca schreef op 20 februari 2011 @ 23:56:

Na 8 maanden, was net 2 keer ongesteld geweest en heb precies 1 keer onveilige sex gehad omdat we de condooms vergeten waren.

Voor de eerste zijn we meer dan een jaar bezig geweest, we dachten weinig risico te lopen.

Hahaha nog niet alles gelezen maar hier moest ik om lachen van herkenning Ook lang over gedaan om zwanger te worden van de eerste dus ach van die ene keer zonder condoom kon wel...jaja

En er dan gewoon nog een keer intrappen he, dus uiteindelijk 3 kinderen in 3 jaar en 2 maanden gekregen. Werd al gevraagd of ik in sneltreinvaart mijn moeder na wilde doen, die kreeg 8 kinderen. Man heeft snel een knoop laten leggen dus het blijft bij deze 3.
Oh dames, ik lig echt helemaal in een deuk... (sorry )

Ben pas 16 weken, heb dus nog wel even te gaan.

Hopelijk ben ik deze verhalen tegen de tijd van de bevalling allemaal weer vergeten. Soms is het heerlijk om totaal onwetend ergens aan te beginnen...

Tot die tijd lees ik graag dit soort "horror" verhalen.
biebeltje wijzigde dit bericht op 21-02-2011 12:26
Reden: 16 weken zwanger bedoel ik dan hè!
% gewijzigd
iemand de na controle al gezegd?

Dat vond ik echt niet meer leuk. Na 6 weken nog een keer open huis houden...

Ik vond de placenta trouwens wel mooi om te zien!
quote:Lariba schreef op 21 februari 2011 @ 12:05:

[...]

Ja hoor. Werkt ook prima bij ingegroeide teennagels of zwerende vingers.Down under in een badje van biotext? Weet je dokter dit!?
quote:mimootje schreef op 21 februari 2011 @ 12:32:

iemand de na controle al gezegd?

Dat vond ik echt niet meer leuk. Na 6 weken nog een keer open huis houden...

Ik vond de placenta trouwens wel mooi om te zien!Ik ga niet meer meelezen ook!
quote:Jorina schreef op 20 februari 2011 @ 23:00:

Niet zozeer lichamelijk ongemak, maar wel opvallend; Voor mijn bevalling had ik heel uitgesproken ideeën over wie er bij mocht zijn en wie niet.

Nou, volgens mij heeft zelfs de schoonmaker in het ziekenhuis me nog getoucheerd, op dat moment kon het me geen flikker schelen wie er mee keek en voelde, die baby moest er uit!
Ik heb bij de nacontrole bij de VK m'n broek niet uit gehad, hoor. Was gewoon een gesprek over de bevalling, hoe ik het beleefd had, of ik al een beetje gewend was aan de baby, etc.

(Heb persoonlijk trouwens niet in de Biotex gezeten, Iwanna. Had maar drie kleine hechtingen die uit zichzelf al goed genazen. Maar ik heb het wel van verschillende anderen gehoord en gelezen.)
Haha, ben net 6 weken geleden bevallen en het is bijna allemaal erg herkenbaar.. Gelukkig was het mn tweede bevalling en was ik voorbereid op de kraamtijd.

Overigens vertel ik dit echt wel aan aanstaande moeders als ze er om vragen! Ik vind het erg sneu als mensen een stralende roze wolk verwachten na de bevalling en dit blijkt tegen te vallen..
quote:jas schreef op 21 februari 2011 @ 00:47:

[...]

Nee. Ik heb een uur lang enorme weeen gehad, lag aan infuus en dat deed ongelooflijk pijn. Na dat uur had ik volledige ontsluiting, vanaf dat moment vond ik het leuk. (weet niet of ik dat wel mag zeggen maar de enorme oerkracht in mijn lichaam voelen en het meedeinen op de golven van de persweeen gaf me zo'n ongelooflijke kick en energie.

Was ook niet ingeknipt, ingescheurd of wat dan ook.

Geen aambeien. Geen gepoer in mijn achterste.

Minder dan 2 weken gevloeid en dat was het. Had wel 1 bloedstolsel zo groot als een flinke sinaasappel/grapefruit die tijdens het douchen er uit kwam. Ik schrok me wezenloos, dat had niemand mij verteld. Gelijk aan de bel getrokken (was nog in ziekenhuis) en terwijl ik bleekjes tegen de muur leunde spoelde een verpleegster het stolsel door het putje.

Ik geloof dat ik een gezegend mens ben als ik jullie verhalen zo lees.

Dat van dat stolsel had ik ook. Ik stond de dag erna onder de douche in het ziekenhuis, toen dat er opeens uitkwam. Ik heb angstig op de knop gedrukt omdat ik werkelijk dacht dat er nog een soort van kind uit was gekomen, zo groot was het.

Heb verder daarna nog een week of 2 wat ongesteldheidsvegen (ik trek er zelf al een goor gezicht bij...) gehad.

M.
Ik heb nooit die laatste nacontrole gehad. Ben bevallen via de gynaecoloog, die droeg me weer over aan de verloskundige voor de nacontroles. Ze zijn de eerste dagen drie keer thuis langs geweest. Maar de nacontrole na zes weken deden ze niet. Achteraf vond ik dat wel vreemd, omdat iedereen om me heen wel die controle had bij dezelfde verloskundigen.

Uiteindelijk ben ik alsnog bij de gyn geweest voor dat vloeien. Via de huisarts.
quote:Iwannalive schreef op 21 februari 2011 @ 12:38:

[...]

Down under in een badje van biotext? Weet je dokter dit!?Ik vind je zo schattig! Nog niet zo lang geleden was ik zelf nog zo maagdelijk als het op de goorheid van bevallingen aankwam. Ah, die goede oude tijd...
Ik heb ook een knip gekregen. De hechtingen waren in de kraamweek wel pijnlijk bij het gaan zitten. TIP: als je niet onderhuids gehecht bent... zodra ze eruit mogen, laat ze eruit halen (ook als ze onlosbaar zijn)! Dit is een ontzettende opluchting. Nu voel/zie ik een heel dun littekentje. Hier merken wij beide niets van tijdens de seks. Hier geen blaasproblemen!
Ik heb twee nacontroles bij de vk gehad (om hechtingen te verwijderen - naast de ene keer aan het eind van de kraamweek. Drie keer elk zo'n twaalf hechtingen verwijderd. Plus de nodige die er onder de douche uitstroomden, plus eentje na 6 maanden en nog eentje na 15 maanden. Damn, het is een wonder dat de boel nog bij elkaar hangt ) en een nacontrole bij de gyn (die met die anale fixatie, drie keer raden waar hij in peurde). Wat een feest is het toch!

Maar ik wil echt nog wel een kind, denk ik. Mijn kind is zo gaaf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven