Kat&voer

21-02-2011 12:50 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Onze kat is veel te zwaar aan het worden, hij beweegt nauwelijks (lees: hij steekt zijn koppie door het luikje voor een hap frisse lucht en draait zich weer om) en eet de hele dag maar door. Volgens de dierenarts is hij niet ongezond bezig en kan een dieet alleen maar gevolgen voor de lever hebben.

Maar hij heeft speicaal (duur) voer vanwege zijn nieren en ik ben het een beetje beu dat hij de hele dag alleen maar doorvreet. Is het echt nodig om de hele dag brokjes klaar te hebben staan of krijgen jullie katten bijvoorbeeld een vaste hoeveelheid op een vast tijdstip?

Hij krijgt alleen droogvoer en geen blikvoer of iets dergelijks.

Oftewel: hoe doen jullie dat met kat(ten) voeren? Misschien kom ik op een wat gezondere manier voor mijn kat.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.
Die van ons krijgen 2x per dag, behalve de kleine, die 5-6x per dag. En dan gewone hoeveelheden, geen hele bakken vol, zoiets van binnen 10 min. op.
Hier twee katten waarvan de ene (11 jaar, beetje dik, heel lui) ook brokjes voor zijn nieren heeft en de andere (bijna 6, slank en actief) niet.

Ik geef ze twee keer per dag brokjes. Dat is voldoende (ook al reageren ze soms alsof ze al in jaren geen eten gehad hebben). De jongere sluit ik vijf minuten op in de bijkeuken omdat ze anders elkaars voer opeten. Eventuele overgebleven brokjes delen ze dan. Verder geef ik ze wel eens wat lekkers in de vorm van een stukje ham, zalm of vlees. Volgens de dierenarts kan dat geen kwaad, ook niet bij een kat met minder goede nieren.

En owja, de jongste likt het liefst onze borden af. Vooral als het lekker pittig is... Raar beest ;).
quote:Minouzz schreef op 21 februari 2011 @ 13:53:

Selectie in je huis via de petporte, is een beetje een dure oplossing tickel maar dan heb je ook wat

(ben dat ding zelf aan t overwegen voor in de deur naar buiten.. )Wij hebben een Petporte en ik kan hem je van harte aanbevelen. Kost inderdaad wat, maar is ideaal! Zo hebben wij hem bijvoorbeeld ingesteld dat, zodra het donker wordt, de katten niet meer naar buiten kunnen. Mochten ze nog buiten zijn, dan kunnen ze uiteraard wel naar binnen. Zo heb je verschillende mogelijkheden en altijd alleen je eigen katten in huis.
Hmmm, ik begin echt te geloven dat ik ze veel te veel voer gegeven heb de afgelopen jaren. Heb zo juist even 30 gram en 60 gram afgewogen en dat is echt veel minder dan ze nu krijgen (lees: bakje(s) vol laden voor het slapen gaan en je nog schuldig voelen ook als de bakjes een keer leeg zijn geweest!).

Ik denk dat ik nu over ga stappen op twee keer per dag voeren. Ieder een bakje met afgemeten hoeveelheid 's morgens en 's avonds.
@ Frutje: Ik ben zelf voorzichtig met rauwe ham vanwege de (kleine) kans op de ziekte van Aujesky. In Nederland zijn onze varkens niet besmet, maar je weet nooit waar ons varkensvlees vandaan komt.

Ziekte van Aujeszky
Trouwens, nog even een andere vraag maar niet de moeite waard om een heel nieuw topic voor te openen.

Onze katten beginnen soms heel enthousiast met hun pootjes te schrapen om de voerbakjes heen. Zoals ze ook doen als ze een plasje gedaan hebben. Iemand een idee hoe dit komt?

Er ligt niets om het bakje heen, geen plasje of brokjes of iets anders en toch willen ze op de een of andere manier soms hun brokjes ondergraven.
Hai,

Hierbij even een bewegingstip van een mede- obesicat- eigenaresse: schaf een laserlampje aan! Gewoon zo'n sleutelhangerlasertje, en schijn daarmee vlak voor je kat op de grond. Die van mij volgt het lampje zelfs als ik het over het plafond laat bewegen en hij krijgt er nooit genoeg van!! Succes ermee!
@Iris (offtopic vraag) Ben jij dierenarts? Jij weet zo ontzettend veel van katten!
Wizziwik, de mijne doet dat ook. Maar als er brokjes naast liggen eet ie die weer niet op (pas als ik ze weer in zijn bakje heb gedaan..). Wel drinkt hij met regelmaat met een voorpoot al 'knedend' in zijn waterbak.

Ik schuif het gewoon op kattengekte.

Iris, ik heb een langhaar, dus dan vind ik de taille erg lastig te zien, maar op zich wel een heel fijne afbeelding!

Overigens merk ik dat het best katafhankelijk is of de hoeveelheid voer op de verpakking in de richting komt of niet. En ik voer altijd royal canin.
quote:Tikker schreef op 21 februari 2011 @ 13:01:

Mijn kat krijgt 2x per dag 35 mg brokjes en voordat we naar bed gaan een eetlepel vlees.

.gram hoop ik, anders krijg je wel een heeeeele dunne kat hoor ;)
quote:wizziwik schreef op 21 februari 2011 @ 14:05:

Trouwens, nog even een andere vraag maar niet de moeite waard om een heel nieuw topic voor te openen.

Onze katten beginnen soms heel enthousiast met hun pootjes te schrapen om de voerbakjes heen. Zoals ze ook doen als ze een plasje gedaan hebben. Iemand een idee hoe dit komt?

Er ligt niets om het bakje heen, geen plasje of brokjes of iets anders en toch willen ze op de een of andere manier soms hun brokjes ondergraven.

Hier zijn verschillende theoriën over: ze willen het begraven voor later als ze genoeg gegetenhebben of ze vinden het niet lekker en dat geven ze zo aan.

Ik geloof eerder in het eerste dan in het tweede, maar zelf denk ik dat je er niet te veel achter moet zoeken. Het is in ieder geval onschuldig en veel katten doen het. Mijn kater doet het met zijn water .
quote:zomerkriebels schreef op 21 februari 2011 @ 14:10:

@Iris (offtopic vraag) Ben jij dierenarts? Jij weet zo ontzettend veel van katten! Nee ik ben beheerder van een dierenasiel geweest en nu ben ik kattengedragstherapeut.
Ah, vandaar! Super dat je zoveel van katten weet!
quote:fozziebear schreef op 21 februari 2011 @ 14:18:

Wizziwik, de mijne doet dat ook. Maar als er brokjes naast liggen eet ie die weer niet op (pas als ik ze weer in zijn bakje heb gedaan..). Wel drinkt hij met regelmaat met een voorpoot al 'knedend' in zijn waterbak.

Ik schuif het gewoon op kattengekte.

Ik ook .

Iris, ik heb een langhaar, dus dan vind ik de taille erg lastig te zien, maar op zich wel een heel fijne afbeelding!

Je kunt het bij een kat ook goed voelen of hij te dik is: voel over de rugwervel en langs de flanken en als het goed is voel je bij een gezond gewicht de ribben ietswat bij lichte druk, maar er zit een beetje vlees op.

Als een kat te dik is voel je de ribben niet meer bij lichte druk en moet je echt er naar zoeken.

Overigens merk ik dat het best katafhankelijk is of de hoeveelheid voer op de verpakking in de richting komt of niet. En ik voer altijd royal canin.

Klopt, een kater eet gemiddeld meer dan een poes en een grote grove kat meer dan een tengere poes en een actieve kat meer dan een luie enz.
@snoet80: ja dat was puur maagvulling en de kat heeft nooit last gehad van zijn stoelgang.

@xxxpluis: idd gram
quote:Tikker schreef op 21 februari 2011 @ 17:49:

@snoet80: ja dat was puur maagvulling en de kat heeft nooit last gehad van zijn stoelgang.

Maar hoe kwamen jullie hierbij, aangezien een kat normaal gesproken geen groete-eter is?

Wel grappig trouwens want mijn katten zouden het vertikken om het te eten, al eet 1 kater wel zuurkool .
quote:

(...) ik ben het een beetje beu dat hij de hele dag alleen maar doorvreet. Is het echt nodig om de hele dag brokjes klaar te hebben staan of krijgen jullie katten bijvoorbeeld een vaste hoeveelheid op een vast tijdstip?

Hij krijgt alleen droogvoer en geen blikvoer of iets dergelijks.

Nee dat is niet nodig. Katten kunnen net als mensen ook 2 a 3 keer per dag eten. Wij hebben hier zeker niet de hele dag brokjes klaarstaan, anders zou onze kat tonnetje rond zijn.

Ze krijgt 's morgens een kommetje eten en 's avonds een kommetje. (Dat kommetje is dus ongeveer 1 bakje. Net even gewogen en het is ong 30 gram.)
@Iris

Bedankt voor de waarschuwing. Gelukkig eet ik vrijwel nooit rauwe ham, maar goed om te weten!

En onze oude kater stoot vaak tegen het waterbakje aan om er daarna met zijn pootjes door te gaan zwaaien/trappelen. Heel grappig.
Iris, welke opleiding heb jij gedaan, om kattengedragstherapeute te worden?
quote:VivaPepsi schreef op 21 februari 2011 @ 18:18:

Iris, welke opleiding heb jij gedaan, om kattengedragstherapeute te worden?Deze:Tinley Opleidingen Kattengedragstherapie

Het is een leuke en leerzame opleiding, maar helaas wel vreselijk duur.
quote:Minouzz schreef op 21 februari 2011 @ 13:53:

Selectie in je huis via de petporte, is een beetje een dure oplossing tickel maar dan heb je ook wat

(ben dat ding zelf aan t overwegen voor in de deur naar buiten.. )

Ik heb een goedkopere bij Zooplus vandaan, vond de luifel van de petporte zo groot.

Heb nu zelf de sure flap en werkt perfect!

Edit: Kreeg vandaag een nieuwsbrief met een kortingscode.

Ga nu op koopjesjacht en profiteer 5 dagen lang van 20% korting op alles uit ons honden-, katten-, knaagdier- en vogelassortiment (behalve op voer, hooi, stro en zand).

Uw code: WINTER-SALEVul deze in uw winkelwagen in het tegoedbon veld in en klik op "inlossen".

De code is geldig t/m 25-02-2011. Dus nu 5 dagen dubbel profiteren van onze winteropruiming én van lage zooplus-prijzen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ah thanks! Ik zal straks even wat dingetjes bestellen voor onze nieuwe poes!
@TO

Het beestje doet me een beetje aan een van mijn katten denken. Die was op een gegeven moment zo dik dat hij alleen nog maar in de gang op zijn rug lag, sliep of rolde.

Hij at ook altijd de brokjes van zijn broer op (die wel maat kan houden en er van houdt om af en toe te snacken).

De oplossing:

Geef hem twee keer per dag te eten. Gewoon een bodempje met een paar brokjes er nog boven op. Het is de eerste twee weken even wennen (voor het beestje dan) maar je zult zien dat hij/zij al snel lichter wordt.

De mijne heeft inmiddels zijn energie weer terug en speelt de hele dag door --> nog meer afvallen. Ik heb nu geen blok beton meer op de arm en ik zie ook echt dat hij zich een stuk beter voelt. Hij gaat weer op jacht naar muizen, kan weer normaal op de krabpaal springen zonder dat hij zich erop moet hijsen etc.

En gewoon geen gehoor geven aan zijn zielige gemauw hoor! Dat is alleen maar om je te testen of hij meer voer kan krijgen.
Bedankt allemaal voor de tips. Ik zal kijken of hem toch wat meer kan laten bewegen en ik meet nu het voer af. Het lijkt nog best mee te vallen nu, de bakjes gaan niet eens in 1x leeg...
Ben benieuwd Wizziwik, hopelijk helpt het! Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven