Moet het ff kwijt

20-02-2011 17:56 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier al eens eerder over geschreven en heb toen goeie reacties gehad. Nu zijn we denk ik een half jaar verder.....

Mijn vriend/ex vriend is cokeverslaafd. Nu heb ik vorige week de knoop doorgehakt nadat hij weer onredelijk was en doordraaide (niet fysiek) en ben naar mijn moeder 'gevlucht'. Nu heb ik godzijdank een eigen plekje gevonden en zit hier nu een paar dagen. Maar het vreet aan me: me verstand weet dat dit een goeie beslissing was, maar mijn gevoel blijft nog een beetje achter. Krijg nu medelijden met hem... Heb hem achtergelaten in een duur huis en hij MOET nu echt werken en alle rekeningen betalen. Dat is alleen maar goed. Maar ik wil zoooo graag dat hij stopt met die klotezooi en beseft dat ik niet eeuwig op hem ga zitten wachten. Het was ook mijn huis en zit nu op een kamer!!

We hebben nu wel elke dag contact en zeggen ook dat we van elkaar houden en dat doe ik ook echt. Ik hou alleen niet van zijn verslaving. Behalve dat het een compleet maandsalaris kost, kost het ook een hele hoop stress.

Iedereen (hulpverlening) zegt tegen me dat ik hem moet negeren, nieuwe nummer nemen enz zodat ie echt voelt dat ik weg ben en dat ie helemaal gigantisch op zijn bek moet gaan voordat ie het voelt. Maar dan denk ik, ja dan is ie het huis binnen 3 maanden kwijt en woont ie op straat. Ooit was het mijn droom om in dat huis samen oud te worden en kindjes te krijgen en alles erop en eraan, maar die zooi heeft mijn droom verpest.

Tis zo dubbel allemaal, waarom ligt gevoel en verstand niet op 1 lijn?
Babet, goed dat je hier schrijft. Ik heb jarenlang samengeleefd met een verslaafde (overigens met goed resultaat, hij is nu al weer jarenlang clean). Inmiddels al lange tijd niet meer.

Zolang je als vangnet blijft functioneren help je hem niet. Hij zal eerst helemaal op de bodem van de put terecht moeten komen en daardoor beseffen dat het zo niet gaat. Die bodem zal hij niet bereiken als er mensen zoals jij zijn die hem blijven helpen (al ben je nu op de goeie weg). Op die manier wordt zijn verslaving in stand gehouden en help je hem juist niet.

Alle contact verbreken... heb ik nog nooit van gehoord. Zoals VC schrijft gaat het om begrenzen dat belangrijk is. Dus idd.. geen geld lenen, geen discussies aangaan (verslaafden zijn een ster in manipuleren en op je gevoel inspelen). Een goeie zin is bv. ´dit spel speel ik niet mee´ (als hij bv. zielig voor de deur staat en jou om geld vraagt etc) en dan niet verder ingaan op emoties want voordat je het weet zit je misschien in een emotionele rollercoaster met zijn tweeën. Ga geen discussie aan en je hoeft je ook niet te verklaren door te zeggen dat je zelf ook geen geld hebt. De regel is dat je geen geld leent aan hem PUNT.

Bovenstaande klinkt heel makkelijk. Ik weet hoe moeilijk het is.

Goed dat je naar Coke van jou gaat! Verder ben ik het eens met wat al geschreven is... iemand kan alleen geholpen worden als hij dat zelf wil. Anders werkt het nooit maar dan ook nooit.

Ik blijf hier nog ff meelezen, ik heb nu weinig tijd. Veel sterkte meis!
quote:teddy41 schreef op 20 februari 2011 @ 20:21:

Babet, goed dat je hier schrijft. Ik heb jarenlang samengeleefd met een verslaafde (overigens met goed resultaat, hij is nu al weer jarenlang clean). Inmiddels al lange tijd niet meer.

Zolang je als vangnet blijft functioneren help je hem niet. Hij zal eerst helemaal op de bodem van de put terecht moeten komen en daardoor beseffen dat het zo niet gaat. Die bodem zal hij niet bereiken als er mensen zoals jij zijn die hem blijven helpen (al ben je nu op de goeie weg). Op die manier wordt zijn verslaving in stand gehouden en help je hem juist niet.

Alle contact verbreken... heb ik nog nooit van gehoord. Zoals VC schrijft gaat het om begrenzen dat belangrijk is. Dus idd.. geen geld lenen, geen discussies aangaan (verslaafden zijn een ster in manipuleren en op je gevoel inspelen). Een goeie zin is bv. ´dit spel speel ik niet mee´ (als hij bv. zielig voor de deur staat en jou om geld vraagt etc) en dan niet verder ingaan op emoties want voordat je het weet zit je misschien in een emotionele rollercoaster met zijn tweeën. Ga geen discussie aan en je hoeft je ook niet te verklaren door te zeggen dat je zelf ook geen geld hebt. De regel is dat je geen geld leent aan hem PUNT.

Bovenstaande klinkt heel makkelijk. Ik weet hoe moeilijk het is.

Goed dat je naar Coke van jou gaat! Verder ben ik het eens met wat al geschreven is... iemand kan alleen geholpen worden als hij dat zelf wil. Anders werkt het nooit maar dan ook nooit.

Ik blijf hier nog ff meelezen, ik heb nu weinig tijd. Veel sterkte meis!

Ik snap wel wat ze bedoelen met contact verbreken. Ik ben op het moment nou niet de meest emotioneel stabiele persoon, dus voor hem makkelijk mij te manipuleren e.d. Hij weet niet waar ik woon, dus zal gelukkig niet voor de deur staan. En ik weet ook dat ik hem beter niet kan spreken of zien, terwijl ik het liefst op het moment een soort van lat relatie zou willen. Maar dan blijft hij zich aan mij vasthouden. Dus zou ik alles moeten verbreken zodat hij het ook echt voelt.

Alleen ik voel het ook en that sucks!
He Babet, ze heeft ook een dubbeldiagnose, verslaving en schizofrenie. Ze hoeft niet te stoppen met de drugs (is wat lastig na 30 jaar...), als ze maar bescherming heeft en er een instantie is die zich met haar bezighoudt.

Ach een mens probeert wat, toch?

Ik wens je veel sterkte met alles, ik hoop dat je een weg vindt in de problemen die er nu zijn. Je motto is treffend.
This is not kosher!
quote:babet24 schreef op 20 februari 2011 @ 17:56:

Maar dan denk ik, ja dan is ie het huis binnen 3 maanden kwijt en woont ie op straat. Ooit was het mijn droom om in dat huis samen oud te worden en kindjes te krijgen en alles erop en eraan, maar die zooi heeft mijn droom verpest.

Tis zo dubbel allemaal, waarom ligt gevoel en verstand niet op 1 lijn?Optie 1) Je blijft hem bemoederen, werkt je suf voor het

huis en zijn verslaving en als je heel veel geluk hebt krijg je kinderen en wordt je samen oud.

Als je hem blijft financiëren gaat hij nooit aan ZIJN probleem

werken.

Optie 2) Je stopt met van zijn probleem jouw

probleem maken kiest voor jezelf, huilt uit en zoek een niet verslaafde man, vind met hem een leuk nieuw huis en werkt daar aan kindjes.

Meer smaken heb je niet.

Toevallig weet ik redelijk wat over verslaving (vorig werk)

geloof me je kan het nog 10, 20, 100 of 150 keer met hem

proberen.

Als hij zich niet NU en niet morgen of overmorgen laat helpen

heeft je relatie geen schijn van kans.

En als ik lees dat hij een maandsalaris door zijn neusgaten

blaast is hij niet een beetje verslaafd maar een junk.

Als ik zo reken zit hij op 1 a 2 gram per dag.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Welhello, lijkt me een heftige situatie.

Ik wil toch even zeggen dat ook na jarenlange verslaving iemand clean kan worden. Degene waar ik over schreef is 26 jaar actief verslaafd geweest. Dus ook na 30 jaar kan dat. Ik heb er geen oordeel over hoor, want ik ken jullie situatie verder niet (dubbeldiagnose etc), maar het kan dus wel.
Klinkt hoopvol :-)

Dinsdag eerste gesprek, dus kijken waar bemoeizorg tot kan lijden!
This is not kosher!
quote:hollebollegijs schreef op 20 februari 2011 @ 21:18:

[...]

En als ik lees dat hij een maandsalaris door zijn neusgaten

blaast is hij niet een beetje verslaafd maar een junk.Blies 'ie het maar
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Very Cherry, waarom adviseren jullie niet om het contact te verbreken? Verslaafden weten over het algemeen goed te manipuleren waardoor een vinger weer een hand kan worden. Vandaar dat ik denk dat contact verbreken het beste is, maar ik kan er naast zitten.

Ze is toch niet verantwoordelijk voor hem, ze hebben geen kinderen samen, zijn niet getrouwd... dus vanuit het oogpunt van (jou) de hulpverlening in deze situatie is dit een oprechte vraag.

Babet, heel goed dat je hem het geld niet heb gegeven. Het instant houden van de verslaving is het ergste dat je hem kan geven. Veel sterkte.
quote:annemariedejong schreef op 20 februari 2011 @ 23:41:

Very Cherry, waarom adviseren jullie niet om het contact te verbreken? Verslaafden weten over het algemeen goed te manipuleren waardoor een vinger weer een hand kan worden. Vandaar dat ik denk dat contact verbreken het beste is, maar ik kan er naast zitten.

Ze is toch niet verantwoordelijk voor hem, ze hebben geen kinderen samen, zijn niet getrouwd... dus vanuit het oogpunt van (jou) de hulpverlening in deze situatie is dit een oprechte vraag. Terechte vraag, en het is ook niet zo dat het nooit geadviseerd, wordt, maar het is nooit de insteek, het uitgangspunt, dat bedoel ik meer. We kijken wat de toestand van de gebruiker is, de toestand van de verwante of de (ex)partner, en de aard van de relatie en de omstandigheden, en de hulpvraag natuurlijk. Vandaaruit stellen we doelen en die zijn altijd persoonsgebonden.
Bedankt voor je reactie Very Cherry. En idd logisch dat het per situatie verschillend is. Ben jij van mening dat TO in deze situatie haar partner beter kan ondersteunen of beter alle contact kan vebreken? Soms lijkt het wel alsof ik elke situatie op dit forum wel een keer heb meegemaakt en dat allemaal met 1 ex, maar goed dat even ter zijde. Zolang ik hem 'onderhield' hoefde hij niet veranderen (stoppen met blowen, werken e.d.), toen ik hem losliet (dus al het contact verbrak) heeft hij zelf de touwtjes van zijn leven in handen moeten nemen en is daar beter uit gekomen, hij moest toen wel. Vandaar mijn advies aan TO, laat hem los, concentreer je op jezelf, gun jezelf geluk, vrijheid en een zorgenloos bestaan. Hij moet zichzelf redden (erkennen dat hij een probleem heeft en zelf hulp zoeken) dat kan jij niet voor hem doen, hoe moeilijk dat ook kan zijn.

De roman 'De moeder van David S.' beschrijft een soortgelijke situatie maar dan van moeder en zoon.
AdeJ, ja, ik kan me zeker voorstellen dat TO, die zeker weet niks meer met hem te willen, en geen kinderen met hem heeft, er beter voor kiest het contact te stoppen. Als ik het zo nog eens lees, dan hoor ik medelijden, geen liefde, of spijt, of twijfel. In dat geval doet ze er zeker beter aan ook echt afstand te bewaren.

Eigenlijk reageerde ik meer op een van de schrijvers daarna, die (volgens mij) stelde dat de hulpverlening in t algemeen adviseert het contact te verbreken. Dat is dus niet zo.
VC, nee ik bedoelde het ook niet zo hoor! Bedankt voor je toelichting, vond het wel interessant waarom je idd zo reageerde.

Babet hoe gaat het inmiddels?
quote:annemariedejong schreef op 21 februari 2011 @ 20:14:

VC, nee ik bedoelde het ook niet zo hoor! Bedankt voor je toelichting, vond het wel interessant waarom je idd zo reageerde.

Babet hoe gaat het inmiddels?

Lief dat je het vraagt....Tja life goes on denk ik vandaag....

Ik heb vandaag veel kunnen praten met mijn collega's en vriendinnen dus dat doet goed. Zijn allemaal vrouwen met veel (soortgelijke) ervaringen dus fijn om ook hun meningen te horen.

Hij heeft me vandaag niet gebeld of gesmst en ik hem ook niet dus.....

Heb wel contact gehad met Coke van Jou en ga morgen bellen met een bij hun aangesloten advocatenkantoor om advies in te winnen om de lening te splitsen dus hopen dat ze morgen kunnen helpen met e.e.a..

Je motto is geweldig trouwens hihi.
Dank je wel Babet , en jou motto.... sta je daar nog achter?

Ik heb jou motto te lang gedaan, vandaar mijn huidige motto en dat voelt een stuk beter.

Fijn dat je veel mensen om je heen hebt die je kunnen helpen en aan wie je ook je verhaal kwijt kunt. Ik hoop dat je er wat de lening betreft uit gaat komen. Heb je wel alle rekeningen mbt jullie huis van je naam af? Niet dat er rekeningen niet worden betaald en jij straks de dupe bent? Regel dat soort dingen goed, want dat kan een nare nasleep geven. Veel sterkte, naast alle praktische zaken, ook emotioneel.
Ja de lening is nog het enige en we moeten nog tekenen voor de eenzijdige huuropzegging. Dat komt wel goed, anders fake ik zijnn handtekening wel, is ook geen probleem.....

Ik wilde mijn motte weghalen, maar het lukt niet. Deze site flipt af en toe....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven