Gezondheid alle pijlers

M'n tiet juukt!

22-02-2011 20:27 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, m'n tiet juukt dus.

En het is elke keer dezelfde tiet, meer specifiek mijn tepel.

Nu ben ik al druk aan het smeren met cremes en dergelijke, maar het jeukt nog steeds.

Nu wil het geval dat ik een paar maanden geleden bij de dokter gezeten heb omdat ik een knobbel in mijn borst voelde. Dezelfde borst waarvan de tepel nu dus jeukt. Knobbel is toen onderzocht door middel van echo, en volgens de radioloog was het gewoon klierweefsel, dus niks om me zorgen te maken.

Maar, hypochonder als ik ben, maak ik me tóch druk.

Dus ik kom eerst even hier verifiëren of ik een loos hypochonder ben of dat het echt reden tot fronsen is, dit, voor ik wéér bij de huisarts zit. Die heb ik de laatste tijd namelijk al meer gezien dan me lief is.

En daarbij, misschien ligt het wel gewoon aan het koude weer, is mijn tiet allergisch voor jonge kaas of krijg ik plaatsvervangende jeuk van bepaalde tv-programma's. Weet ik het.

Iemand die het herkent en die mij in al haar wijsheid durft te vertellen of ik nu in paniek naar de dokter moet rennen of me niet aan moet stellen?
668, the neighbour of the Beast
Dankje Dankje Juuls! Dit roep ik al sinds Marels er over begon.

Zou ze luisteren of moeten we dr aan haar, haren slepen
Het gras aan de overkant is niet groen.
Toen ik net zwanger was had ik het ook, nog voor ik de test had gedaan...
Marels zwanger
Of is dat een ongepaste opmerking? Dan haal ik het weg...
Nee hoor helemaal niet
Gelukkig
Ik had het ook aan allebei de kanten toen ik zwanger was en het nog niet wist en toen was net of ze aan het vervellen waren.

Nu heb ik het af en toe, ik zou idd voor al door die knobbel een mamografie laten maken en ik zou het eisen want artsen kunnen veel vertellen maar je moet zeker uitsluitsel krijgen zodat je 100 procent zeker weet dat het niks is.
Heel nuchter en simpel:

voor je je heel veel zorgen gaat maken.

Sluit uit of het niet gewoon een schimmelinfectie is.

Koop morgen een tubetje miconazolcreme bij de drogist en smeer dat er (dun) 2x per dag op.

Als het een schimmelinfectie is dan wordt de jeuk al na 2 dagen minder. (of zelfs nog eerder)

Als de klachten weg zijn, nog een maand volhouden met dagelijks smeren, en voila. Jeuk is weg. Tiet weer normaal.

Wordt de jeuk niet minder door het smeren van miconazolcreme, dan ga je even naar je huisarts.

En kun je gelijk vertellen dat je schimmelinfectie al hebt uitgesloten

Als je arts al heeft uitgesloten dat het iets ernstigers is en er al een echo gemaakt is, dan zou ik mij in eerste instantie niet teveel zorgen maken.

Het kan klierweefsel zijn dat opspeelt en daarbij voel je inderdaad soms ook een bobbeltje of bultje.

mastophatie heet dat. Onder invloed van hormoonschommelingen verandert je borst in verschillende fases van je leven.

Ingetrokken tepels die je altijd al had, is normaal. Ontstaat het opeens, dan moet je wel even naar je huisarts.

Succes!
Ik zou ook niet gelijk naar een dokter rennen als die borst een paar maanden geleden nog is goedgekeurd.

Als je er op let jeukt het ook veel erger maar ja, hoe haal je de aandacht er vanaf he..

Positieve aandacht geven aan de jeuk? terug-aaien en zeggen dat ie braaf is?

Niet gelijk het ergste denken, ook al is dat lastig (heel erg lastig) als je hypochonder bent.

Succes..
quote:Marels schreef op 22 februari 2011 @ 20:43:

Die kan ik al afschrijven. Ik had vandaag een beha aan die ik al járen heb. Dus dat kan het niet zijn.

Maar meer van dat soort tips zijn welkom, uiteraard Na al die jaaaaren kan er natuurlijk zomaar een draadje versleten / los/ etc zijn... toch?
quote:ambra schreef op 23 februari 2011 @ 00:23:

Ik zou ook niet gelijk naar een dokter rennen als die borst een paar maanden geleden nog is goedgekeurd.

Ik wel. Als ik me zorgen maakte, zat ik er zo weer. Toevallig maakt het namelijk geen donder uit of je borst een paar maanden geleden is goedgekeurd. Als er wat aan de hand is, en ik hoop uiteraard van niet, kan dat in zeer korte tijd uit de hand lopen. Ik heb een ouder op mijn werk waarbij de tijd tussen schoon verklaard en terminaal verklaard nog geen 4 weken bedraagt. Maak je je zorgen, gewoon gaan! En in het geval van mijn borsten zou ik geen risico's willen nemen en ga ik graag een keertje voor nop naar de huisarts!
Ik zou bij twijfel om een second opinion vragen. Evt een mammografie, mri of punctie. Misschien maak je je er onbewust wel druk over, waardoor je vaker aan die borst (sorry, tiet) zit en het dus jeukt. Mijn idee is toch beter een keer te veel naar de dokter dan te weinig.
Ik heb geen jeuk, maar pijn. In de linkerborst. De HA denkt aan een ontsteking. Volgende week do. krijg ik een mammografie.
Na ja, over naar de dokter rennen en al gekeurd;

Ik had een knobbel in mien tiet. Dus ik naar de dokter. Als razende Roelie. Moest ik door naar het ziekenhuus. Volgens de verpleegkundige daar was ik nog te jong om een mammografie te laten maken (vreemd omdat mijn collega die twee jaar ouder is wél een mammografie kreeg) en gingen ze gelijk een echo maken.

De radioloog kon de knobbel niet heel duidelijk vinden op de echo, maar voelde hem wel zitten. Hij stelde voor om een half jaar af te wachten en daarna terug te komen. Helemaal prima.

Ik moest terug naar de mammapoli (andere kant van het ziekenhuis) om een afspraak te maken voor de officiële uitslag.

Twee weken later kom ik terug. Ik moet in één of ander wachtkamertje gaan zitten, en na tien minuten komt er een andere dokter binnen. "Nou mevrouw, niks aan de hand hoor, dat is gewoon klierweefsel". Ik hoefde ook niet meer over een half jaar terug te komen.... En voor ik verder iets kon zeggen was de dokter weer weg.

Ik voelde me niet echt helemaal serieus genomen en ik had echt zoiets van "maar ik had met de radioloog afgesproken....".

Ze bespreken blijkbaar alle vrouwen op de mammapoli nog in de teamvergadering, maar ik heb bijna het idee of de radioloog daar niet bij was ofzo. Dat ze alleen die (slechte) foto van de radioloog voor zich gehad hebben waarop dus inderdaad weinig te zien was.

Dus daarom ben ik er nooit helemáál gerust op geweest, hoewel ik op zich natuurlijk op de dokters moet vertrouwen.

Maar goed, misschien ga ik één deze dagen toch wel terug naar de dokter.
Marels, ik wil je niet ongerust maken, maar ga aub terug naar de dokter.

Vertel wat je voelt en hoe het gegaan is in het ziekenhuis

(te jong voor een mammo?) en dat het je niet lekker zit.

Al is het maar voor je eigen gemoedsrust, laat er nog een keer naar kijken.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Marels, ik zou dus wel terug gaan. Stel dat er over een tijdje wel wat mis is, en je erger had kunnen voorkomen door eerder de dokter te hebben bezocht? Volg je intuïtie in deze hoor! Het gaat niet om pijn in je keel, maar om een serieuze klacht die grote gevolgen kan hebben. Ik denk ook dat als je niet gaat, dit je niet zo makkelijk los zal laten en het energie blijft vreten. Gaan! Daar zijn die huisartsen voor.
En , Marels ?

Al een afspraak gemaakt ?

Kus !

JJ
Marels teruggaan. Ik had ook heel erg jeuk enzo (dus die ingetrokken tepel) en een dikke knobbel. En na een echo, waarin de arts assistent zei oh god , we moeten een mammo maken werd ik alsnog weggestuurd door de hoofdarts :S. Ja toedeledoki. Ik ben teruggegaan naar mijn huisarts , en gezegd dat ik het neit vertrouwde. Ik was 26, en ik heb die mammografie gekregen. Er bleek nog niets te zijn trouwens (om je even gerust te stellen) maar ik weet precies wat je bedoeld, dat je zo weggestuurd word, terwijl je nog vol vragen zit.

Heb een vriendin die arts is, en die geeft ook toe dat heel wat oudere artsen er soms ook een handje van hebben om snel mensen weg te sturen , en ze moeten veel te veel mensen behandelen in korte tijd, worden ze ook een beetje kribbig van. Is leuk voor hun verder, maar jij maakt je zorgen. terug naar de huisarts, en dan aangegeven dat je een mammo wil. Het is wel zo dat een mammo iets doet met je lichaam (straling ofzo) je kunt het niet de hele tijd achter elkaar blijven doen als je jong bent. Ik heb dat verhaal ook niet helemaal begrepen, maar in ieder geval, het kan dus gewoon wel, en gewoon naar vragen. Je betaalt toch je verzekering! Beter een keer voor niets, dan niet doen en dan te laat.
Marels ga alsjeblieft naar de dokter! Des noods kom ik vanuit t noord oosten naar dat gekucht gereden en ga ik mee. Maar ik vind dat je nu gewoon moet gaan. Klaar.
Ik heb geen jeuk, maar ook pijn. In mijn linkerborst, al een aantal maanden. Plus pijn in mijn linkeroksel zoals spierpijn. Ik ben vanmorgen bij de huisarts geweest en voor een mammografie plus echo doorgestuurd naar het ziekenhuis. De huisarts voelde niets geks in/aan de borst, maar het doet dus wel echt pijn. Ben trouwens 32.
Even wat info voor die mensen die niet snappen dat ze geen mammografie krijgen. Mammografie wordt meestal gedaan bij vrouwen vanaf 30 jaar en niet bij jongere vrouwen omdat de mammografie niet goed te beoordelen valt bij hen in verband met het dichte klierborstweefsel. Vanaf 30 jaar krijg je vaak eerst een mammografie eventueel aangevuld met een echo en/of punctie. Voor de 30 krijg je vaak een echo eventueel aangevuld met een punctie.

Dat je geen mammografie krijgt heeft dus te maken met je leeftijd en niet met dat de arts je niet serieus neemt.

Dit is het standaard beleid waar natuurlijk weleens vanaf geweken wordt indien een arts dan nodig acht.
Bel gewoon je huisarts in een telefonisch consult of beter ga zelf langs en vertel wat je hier schrijft. Dat je klachten hebt en je je niet direct veel zorgen maakt omdat je pas getjekt bent, maar dat het je allemaal toch niet helemaal lekker zit/het niet goed voelt.
@Ciara; dat weet ik ook wel. Zo hebben ze het mij ook uitgelegd. Feit blijft dat mijn collega, die toen ook 25 was, ook hetzelfde gehad heeft en die kreeg wél een mammografie.

Dus blijkbaar denken niet alle artsen daar hetzelfde over, of het wel of niet kan voor je 30e.

En het gaat mij er ook niet om dat ik een mammografie wil. Het gaat mij er om dat ik eigenlijk met een halfslachtig verhaal ben weggestuurd bij de mammapoli en ik dus nog niks weet.

Want de radioloog kon het niet zien, gokte op klierweefsel maar wilde me onder controle houden en twee weken later IS het ineens klierweefsel (terwijl de radioloog niet wist of ie het goeie had op de echofoto) en moet ik niet onder controle blijven.

DAT zit me niet lekker.

Voor de rest; ik zal wel naar de huisarts terug gaan hoor. Een dezer dagen/weken. 't Is niet zoooo stressy dat ik NU NU naar de dokter moet.

Ik ben al geweest en áls er dus al iets zit is het zo klein dat die twee weken extra ook niet uitmaakt. Even een week uitzoeken dat het uitkomt qua tijd om terug te gaan naar de dokter
Hey Luonto!

Hoe is het met jou?

Ik weet nog dat je ooit bij mij op een afvaltopic meeschreef op 't moment dat je slecht nieuws kreeg. Hoe gaat het nu met je? Heb nog regelmatig aan je gedacht!
quote:Marels schreef op 24 februari 2011 @ 19:06:

@Ciara; dat weet ik ook wel. Zo hebben ze het mij ook uitgelegd. Feit blijft dat mijn collega, die toen ook 25 was, ook hetzelfde gehad heeft en die kreeg wél een mammografie.

Dus blijkbaar denken niet alle artsen daar hetzelfde over, of het wel of niet kan voor je 30e.

En het gaat mij er ook niet om dat ik een mammografie wil. Het gaat mij er om dat ik eigenlijk met een halfslachtig verhaal ben weggestuurd bij de mammapoli en ik dus nog niks weet.

Want de radioloog kon het niet zien, gokte op klierweefsel maar wilde me onder controle houden en twee weken later IS het ineens klierweefsel (terwijl de radioloog niet wist of ie het goeie had op de echofoto) en moet ik niet onder controle blijven.

DAT zit me niet lekker.

Voor de rest; ik zal wel naar de huisarts terug gaan hoor. Een dezer dagen/weken. 't Is niet zoooo stressy dat ik NU NU naar de dokter moet.

Ik ben al geweest en áls er dus al iets zit is het zo klein dat die twee weken extra ook niet uitmaakt. Even een week uitzoeken dat het uitkomt qua tijd om terug te gaan naar de dokter

Het ging me ook niet zo zeer om jou. Maar ik lees regelmatig reacties van mensen over mammografie waaruit blijkt dat zij vinden dat je slechte zorg hebt gehad als je geen mammografie hebt gehad. En dat wilde ik even uitleggen en recht zetten. Want het is geen slechte zorg!

Nu een reactie op jouw verhaal: ik zou inderdaad teruggaan naar de huisarts en uitleggen dat je nog steeds zorgen maakt omdat je twee tegenstrijdige verhalen te horen kreeg. Sterkte in elk geval. Heb zelf twee keer een knobbeltje in mijn borst gehad (gelukkig goedaardig) maar het is best stressvol als het nog niet (goed) onderzocht is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven