Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Lauwe, heel veel succes. Je kunt het!
Lauwe was me even ontgaan een wedstrijd. Maar inderdaad dat had je laatst wel geschreven. Veel succes.

Ben net terug van mijn twee uursloop.
Het ging eigenlijk wel goed. Had in gedachten om niet voluit te gaan lopen, maar in zo'n wedstrijd doe je dat dan toch. Er liep nog een vrouw mee van onze club en die startte gelijk vrij snel. Toch laten lopen en na 1halve km haalde ik haar al in. Daarna kon ik me steeds aan iemand optrekken om naar toe te lopen. Bij 8 km kreeg ik nog een clubgenoot in het oog die ik heel graag wilde bijhalen, en dankzij andere man is dat ook gelukt! Clubgenoot liep wel door voor de halve, en ik heb samen met die man nog een eindsprintje eruit kunnen persen. Was erg kapot. Maar de tijd was nog niet zo slecht. 54.55 op 10,5 km.

Dus als ik morgen niet te veel spierpijn en andere kwaaltjes heb, ben ik weer erg tervreden!!

Charlar, jammer als je in een mooie omgeving bent en er is geen tijd om te lopen!!

Videlle, het gaat vast goed komen!! Als de wedstrijd voorbij is ben je weer helemaal blij. Tís weer voorbij voordat je het weet.

Baukje, jammer dat wij niet kunnen stemmen, stond me nog wel iets van bij, maar ik wist het niet meer zeker.
Wat goed lauwe. Het ziet er naar uit dat je weer terug bent. En wel leuk he als je zo nog je clubgenoten kunt verslaan.

Op zich vind ik het prima dat het geen kwestie is van stemmen. Want dan is het meer een wedstrijd wie de grootste kennissenkring heeft. Verwacht ook helemaal niet te winnen.Ik weet nog wel niet wie die andere twee zijn maar ik verwacht de turnster en de triatleet die vorig jaar ook genomineerd worden. De laatste had het vorig jaar gewonnen. Maar het gebeurd wel vaker dat dezelfde persoon het jaren achtereen wint.
Lauwe, goeie prestatie zeg!

En Baukje, nog gelukt met de foto's?

Ik ben net terug van een rondje, 13.2 km in 1 u en 10 min. Dat vind ik toch wel heel aardig! Wel koud, was blij dat ik voor de eerste paar km mijn handschoentjes aanhad.

Nu lekker douchen, fijne zondag nog allemaal!
Dat is heel netjes videlle.

Ja het is gelukt met de foto's. had uiteindelijk toch nog een paar hele leuke wedstrijdfoto's boven water kunnen krijgen. En ik heb inmiddels bericht teruggekregen dat ze goed bruikbaar waren. Dus dat is weer een zorg minder. Nu alleen nog de vraag wat trekken we aan. Maar daar heb ik nog een paar weken voor om daar over na te denken.

Ben vanmorgen val vroeg in een verrassend witte wereld gaan rennen. Heb een piramide loop gedaan en met in en uitlopen erbij 15km gelopen. Daarna een hele snelle douche en gelijk door naar de cross. Mijn man was al met de kinderen weggegaan zodat de jongsten alvast konden inlopen. Maar ik was dus nog god op tijd voor het support.

Na 3 uur kou lijden snel even naar huis voor de beesten, eten en ook niet geheel onbelangrijk het opwarmen. Daarna weer terug voor de catagorieen dames en heren. Oudste zoon heeft uieindelijk niet meegedaan. Maar moet nu dus weer op temperatuur zien te komen.
Vandaag 2,5 - 5 - 10 - 5 - 2,5 gelopen. Geprobeerd om de ideeen opgedaan uit het boek 'Chi running' in de praktijk te brengen. Ging best goed. Woensdag weer lopen.
Bedoel je dat je je de techniek van chi running eigen wil maken tijgermeisje. Ik denk dat als je dat wil doen je echt serieuze begeleiding moet zoeken want zelf zomaar een beetje uitproberen kan juist blessures in de hand werken.

Ik had overigens laatst een hele simpele tip op een forum gelezen waar ik zelf bij de laatste wedstrijd echt wat aan gehad heb.

Het ging namelijk over de zwaaibewegingen van je armen en hoe je je duim moest houden. Nu is het vrij logisch dat het ideaal is als je armen in een mooie recht lijn langs je lichaam gaan. Maar bij vermoeidheid krijg ik de neiging mijn duimen naar binnen te draaien met als gevold dat mijn armen een beetje schuin voor mijn lichaam langs bewegen.

Door even bewust de duimen recht omhoog te houden kun je dat weer corrigeren (en gaat gelijk het tempo ook weer wat omhoog).
Baukje ja daar heb ik aan gedacht, om eens contact te zoeken met een chi running coach. Ik heb zelf geen drastische veranderingen aangebracht hoor, twas meer letten op ontspannen lopen en ademhalen enzo.
Vanavond weer lekker getraind. Ben hardlopend heen en terug gegaan voor de extra km's. Verder een aantal series 200tjes afgewerkt.

Morgen een feestje van mijn jongste dochter. Dus dan kan ik ook pas 's avonds gaan lopen. In mijn eentje in het donker dus dat zal inhouden over het fietspad naar het naburige dorp en weer terug. Beetje saai, maar je moet wat.

Zondag gaat er ook een clubgenoot de 30km mee lopen. Ik kan meerijden dus dan hoef ik niet op de fiets.

O ja een driewieler ik ben zondag gemakkelijk te herkennen want ik loop met de camelbak. Even weer wennen met het oog op de trail. Verder een wit shirt van de zeeuwse kustmarathon met fluoriserende stukken in de mouwen. Weet je al met welke tempo groep je mee gaat?
Weet iemand waar ik loopjes kan vinden van ongeveer 30 - 35km?

Periode juni tot en met september in Brabant, Limburg en Gelderland.

Ik vind wel veel halve en hele marathonafstanden maar niets er tussen in.

Alvast bedankt.
http://www.hardloopkalend ... nda/exact-30-km-hardlopen

Op deze site kun je elke afstand aanklikken in de linkerkolom en de maanden in de horizontale balk dan komen alle wedstrijden. Zie voorbeeld link van de 30km.
Charlar,in september is in hilvarenbeek ook 30 km. Zo uit mijn hoofd en de marathon voorbereidings lopen? Die gaan toch ook elke week ergens met 5 km omhoog! Onze club organiseerd elk jaar de 25 km. Paar weken later is ergens dan 30 km en ook nog een keer 35 km. Misschien op de site van matathon eindhoven.

Sinds de wedstrijd gaat het redelijk goed, niet helemaal want heb het idee dat mijn achilles nu weer gaat vervelen. Dus als ik tijd heb ga ik vrijdag ochtend opnieuw naar mol om helemaal nieuwe schoenen te kopen.

Tijgermeisje, misschien moet je eens op de site van prorun kijken. Daar geven ze workshops over looptechniek. Komen verschillende looptechnieken voorbij en ze geven tips en oefeningen voor thuis. En ze kijken naar hoe je loopt en geven nog wat tips wat je zou kunnen verbeteren.

Baukje, leuk feestje, de jongste wordt alweer 7 zeker.
lauwe dank vd tip!

Vandaag n half uur op gevoel gelopen, (incl. 3 korte wandelpauzes), ik kon nl. mn stopwatch nergens vinden. Ging lekker.
Bedankt voor de tips. Op de site van de EHV marathon staan nog geen trainingslopen, volgens mij zijn die vorig jaar wel georganiseerd, dus misschien moet ik nog even geduld hebben.

Vandaag 15kg in 10.2km/uur tempo. Wel vaak moeten wandelen door de enorme modderpoelen! Ik dacht dat het redelijk droog was. Op een gegeven moment zat ik tot aan mijn enkels vast! Terugweg was héél koud, het snot in mijn voorhoofd bevroor zo ongeveer. Gelukkig geen regen/sneeuw hier.

Vrijdag weer een duurloop (heb er deze week tijd voor) dan wil ik 18km lopen. Moet ik wel drinken meenemen. 15km zonder drinken is voor mij de max.
Vanavond gaan lopen in mijn uppie, in de regen , in het donker. Ben ik bijna weer thuis kom ik mijn clubgenoot tegen (die zondag ook de trainingsloop gaat doen). Hadden we gisterenavond wel beter af kunnen spreken. Dan had ik niet in mijn eentje hoeven lopen. Ik vind alleen lopen niet erg, maar in het donker, in de regen langs voorbij razende auto's dan heb ik toch liever wat te kletsen. Nu ja morgenavond weer loopmaatjes genoeg.

Charlar Hilvarenbeek is een mooie route. Bij de trainingslopen van eindhoven vind ik het zo raar dat je perse in inschrijving moet hebben voor Eindhoven. Terwijl diegene die voor Amsterdan of Etten-Leur aan het trainen zijn er ook baat bij kunnen hebben. Bij de road tot Rotterdam maakt het helemaal niet uit of je al dan niet rotterdam wil gaan lopen.

Lauwe de jongste is inderdaad 7 jaar geworden. De dames hebben zich prima vermaakt in de speelhal.

O ja charlar in augustus heb je nog de 26km bij de mergelland marathon. Is welliswaar geen 30km maar als trainingswedstrijd met al die hoogte verschillen zeker gelijkwaardig aan een 30km wedstrijd.
@ baukje: allereerst gefeliciteerd met de nominatie! geweldig natuurlijk weer! Ik zag dat je reageerde op Meds op het onderwerp 'hoe vaak sporten jullie' over het duurlopen/opbouwen etc. Ik ben ruim een jaar bezig nu (begin december 2009 liep ik voor het eerst 30 minuutjes maar vraag niet hoe), vind het fijn om 'afstanden te lopen' maar oefen ook soms op de loopband met interval o.i.d. Het afgelopen jaar ben ik zowel qua afstand als snelheid flink omhoog gegaan (van dus helemaal niks qua afstand en snelheid naar 20 km qua afstand en 10,5 km per uur op de kortere afstanden). Ik volg nu geen schema meer (deed dat alleen tot december 2009 voor de eerste 30 minuten met evy start2run). Is dat nou werkelijk zo verkeerd? Ik vraag het niet aan Meds want die weet 'alles' altijd zo goed en jij bent een echte loopster natuurlijk. Ik dacht simpelweg dat het geheim lag in 1) plezier hebben b) zonder blessures lopen dus met verstand en c) een beetje afwisseling in kort en sneller en langer en eventueel wat langzamer. Of niet?
Max het hang er van af wat je doelstellingen zijn. Is je doelstelling een zo snel mogelijke 10km dan zou je je nu beter kunnen richten op een snelle 5km en die later uitbreiden tot 10. Dus veel kort snel werk dmv gericht interval werk en je duurlopen beperken. Maar volgens mij is dat jou doelstelling helemaal niet. Jij wil genieten, je afstanden vergroten en als het tempo nog een beetje omhoog gaat is dat mooi meegenomen.

Dan ben je op deze manier gewoon goed bezig volgens mij. Probeer wel vast te houden aan regelmatig intervallen of korte afstanden op een wat hoger tempo. Anders gaat namelijk op een gegeven moment je tempo inzakken en bovendien werkt eenzijdig trainen blessures in de hand. En plan met regelmaat een week in waarin je de lange duurloop even wat korter maakt waarna je weer opnieuw gaat uitbreiden.
Max, allereerst vind ik dat je het supergoed en ook best snel hebt opgebouwd allemaal. Je hebt voor jezelf natuurlijk wel een soort schema gehanteerd, alleen niet op papier maar op gevoel Want anders was je niet sneller geworden en had je de afstand van 20km nooit gehaald. Denk dat het niet altijd een wet van meden en perzen is. Vooral als je doel is om recreatief te sporten en omdat je het leuk vindt.

Als je echt streeft naar wedstrijdentijden of bepaalde doelen, dan zijn schema's natuurlijk mooie leidraden. Maar dit is mijn mening/visie op het hardlopen. Al gebruik ik zelf wel altijd schema's maar in het opvolgen ben nogal flexibel hierin...haha. Maar ik loop ook geen wedstrijden, dat zal vast meespelen

Baukje, zal dit ongetwijfeld veel beter kunnen onderbouwen over het waarom wel hanteren van een schema.
En dat laatste was al gebeurd toen ik het berichte typte
@ baukje & kyon: dank je wel! ja, ik denk dat ik het op zich wel doe zoals het 'moet' (nou ja. hahahaha moeten... er moet niks). ik wissel af, en ik denk dat ik zeker sterker en sneller ben geworden door mijn runs in de UK met al die stomme heuvels en door het sauerland. ik wissel de duurlopen ook af qua afstanden en doe dus snellere en kortere rondjes tussendoor of eventueel op de loopband (intervallen). moet nu weer even opbouwen want ik liep in de UK hele lange afstanden maar maakte wel eens wat foto's onderweg en dat was natuurlijk voor mijn lichaam een soort 'pauze'. Vandaag een lekker rondje rottemeren gedaan, even bewust wat langer en niet zo op de snelheid gelet. nou ja, ik ga maar lekker doorrommelen zo en lees hier gewoon mee (bij de pro's).

iemand trouwens nog een leuk idee voor routes in bergen (NH)?
Baukje,

even snel een reactie. as zondag moet ik helaas verstek laten gaan. Ik ben de afgelopen weken nauwelijks aan lopen toegekomen doordat ik toch erg grieperig ben geworden. In plaats daarvan heb ik me op de sportschool flink afgebeuld en dat was heerlijk. Mijn spieren voelen zeer sterk aan en dat heb ik wel nodig bij de lange afstanden . As zondag ga ik weer voorzichtig een route lopen van 26 km. Als dit goed gaat dan ben ik er bij de loop van 35 km wel bij. Veel plezier in ieder geval.
Jammer driewieler dat je er zondag niet bij bent. Maar grieperig en afbeulen op de sportschool lijkt me eigenlijk niet echt een goede combinatie. Gaat het nu weer wel goed?

Heb er zojuist weer bijna een halve marathon opzitten. Was hardlopend naar de club gegaan en we hadden een redelijk lang programma. Dus ja dan kom je wel aan km's . Maar het ging lekker. Morgen rustdag en dan kunnen we er van het weekend weer tegen aan. Ga zaterdag nog een uurtje tempo werk doen en dan zondag gezellig met de groep mee voor de 30km.
Deze week niet veel gelopen, alleen maandag even rustig uitgelopen. Wel woensdag nog spinning gedaan en ik voelde aan mijn benen dat de wedstrijd er toch nog wel een beetje inzat. Voor het eerst sinds de sportschool had ik er niet zo'n zin in. Nog tot 15 april en dan kan ik weer gewoon gaan lopen. Heb wel op runinfo wat oefeningen gevonden om wat kracht te blijven doen. Weet iemand of die goed zijn of misschien op andere site die duidelijk zijn en gericht op hardlopen

Vandaag weer gefitnesst, maar ben ook wel een beetje verkouden geworden na de wedstrijd op de fiets naar huis. Wel goed ingepakt, maar toch nu een beetje snotterig. Zondag weer een training.

Driewieler, wanneer moet je klaar zijn voor de marathon? Je ging voor londen toch? Doe een beetje rustig aan als je je zelf grieperig voelt.

Baukje, gaat lekker zo te horen. April is texel al dacht ik he? Is ook al weer snel.
Net als Lauwe ben ik af en toe ook in de war wie waar wanneer gaat lopen...

Is het een idee om bij de eerstvolgende posting vetgedrukt hierover kort iets te schrijven? Zoiets als:

Charlar, vrouw 38 jaar, loopt sinds januari 2009

Traint voor hele marathon van Eindhoven op 9-10-2011

Eerst volgende wedstrijd halve marathon op 19 maart

Beste tijd tot nu toe 21,2km: 1:48:00

Vanmiddag heb ik vrij, ga naar het bos en hoop rond de 20km te lopen. Zondag dan weer tempotraining.

Hopelijk breekt de zon ene beetje door, het is nu zulk grauw weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven