Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
quote:aavaessen schreef op 21 februari 2011 @ 22:30:

Hoe leren ze eigenlijk dat ze eerst moeten kauwen voordat ze gaan inslikken, gaat dat uiteindelijk vanzelf, ook zonder tandjes?

Dat heb ik me ook een tijdje afgevraagd... Bij ons ging dat in het begin ook steeds fout, heel zielig om te zien, zeker als er dan zo'n golf melk mee kwam. Inmiddels heeft ie het goed door, dat gaat dus vanzelf. Wij zorgen er wel altijd voor dat alles zacht genoeg is, want nog steeds geen tanden (9 maanden!). Als ik twijfel, probeer ik er zelf in te knijpen en als het dan meegeeft, is het goed. Gewoon zachte stukjes blijven geven dus en goed blijven opletten. Na een tijdje kon onze kleine man bijna overal mee overweg (als het maar wat zachter was dus) en inmiddels heeft hij heel goede controle over alles wat er in z'n mond zit. Dat kokhalzen is dus gelukkig verleden tijd!

Ik heb nog wel een vraagje voor de andere Rapley'ers: ons ventje is sinds kort heel goed aan het eten. En laat de fles steeds vaker staan. Erg leuk dus! Maar het drinken gaat nog niet zo denderend. Uit een gewone beker, met hulp van ons, lukt het nog het beste. Maar twee halve slokken is alles wat ie dan binnenkrijgt. Is dat niet te weinig? Zijn luiers zijn ook een stuk minder nat geworden. Hoe kan ik hem wat meer vocht binnen laten krijgen? Of is dat niet nodig?
Als je meer wilt weten over de Rapley methode, kun je hier lezen

Stukje uit dat artikel:

Het kind is motorisch in staat om te kauwen, dus vast voedsel is ook wat dat betreft geen punt. Sterker, om een bepaalde vaardigheid eigen te maken is het belangrijk dat wanneer de ontwikkeling van het kind zover is, er ook ruimte tot oefenen geboden moet worden. Met het voeren van gepureerd voedsel op een lepeltje mist het kind deze ruimte. Verder kunnen kinderen in het begin geen prakje of een erwtje zelf oppakken. Daarom wordt aangeraden vuistgrote stukken aan te bieden.

Verslikken

Welke bijvoedingsmethode je ook kiest, het is altijd belangrijk dat je je kindje in de gaten houdt. Daarom laat je hem of haar niet alleen eten. Sta er eens bij stil wanneer je je zelf meestal verslikt. Waarschijnlijk kom je tot de conclusie dat dit een vloeistof is. Verslikken gebeurt als je tegelijkertijd kauwt en ademt. Je verslikt je het snelst als je onverwacht iets achter in je keel krijgt. Dit is het gemakkelijkst met vloeibare dingen, of eigenlijk met alles wat we opzuigen. Jonge baby's die gewend zijn aan zuigen, doen dat ook met vloeibaar voedsel op een lepel. Zij doen dit niet met vast voedsel dat zij het zelf in hun mond stoppen en niet kunnen opzuigen
Hallo allemaal mag ik een paar vraagjes stellen aan de Rapley-experts onder jullie

Ons dochtertje is nu 6 maand en 1 week precies Sinds ze 5 maand en 1 week is, zijn we begonnen met Rapley. Dit omdat ze al lange tijd bij ons aan tafel zat en erg geinteresseerd is het geen wij eten Ze gaat als een speer! We zijn langzaam begonnen met broccoli en andere groenten, en met banaan en een rijpe peer. Gekookte appel etc.

Nu mijn vraag:

Kan het zijn dat ik haar te veel geef? Wat is veel? Wat ik haar geef gaat altijd op....heel mooi natuurlijk, maar is dat niet te veel voor haar maagje? Ze eet nu s'morgens een boterham (incl. de korstjes) met boter of appelstroop en s'middags een boterham met bijv. geprakte banaan (1 hele banaan!) Tussendoor meestal een half stuk fruit (bijv. peer of avocado) Als avondeten meestal groente en daarbij dan 1 (zoete) aardappel. Vorige week at ze maar liefst 10 spruitjes! En gister eens gewogen en at ze toch 60gram broccoli weg en 1 kleine aardappel.

Ze heeft geen last van krampjes, ontlasting is mooi vast maar niet te hard. Meestal wel 3 (!) poepluiers per dag in tegenstelling toen ze nog alleen BV kreeg 1x per week Ik geef trouwens nog volledig BV naast de bijvoeding. Ze drinkt gemiddeld 3x 150cc en voor de nacht (dus na het avondeten) een fles van 180cc.

Bedankt alvast voor de antwoorden!
Geen idee of het te veel is, volgens de rapley leer niet, als je kind het zelf eet is het niet te veel, maar ik ben vooral verbaasd dat je kind zelf al zoveel weg werkt... hier duurde dat maanden.
Daar zijn wij ook verbaasd over Ik prak of pureer niks en laat haar alles zelf eten. Ik voer haar ook niet. Heel soms help ik met een stukje brood omdat appelstroop nogal kan plakken en dan verdwijnt het in haar vuistje en kan ze het niet weer vinden

Ook geef ik haar al het eten na de BV....

Dit is ons eerste kindje en in mijn omgeving kent werkelijk niemand de rapley methode. Ik vind het vrij veel als ik bereken dat ze dus praktisch 1/3 eet van wat wij eten (2ons groente en 2 stuks fruit)
@Darjeeling, Ik geef borstvoeding, dus geen ervaring mee maar als zijn luiers minder nat worden lijkt het me wel iets om op te letten. Kan je niet eerst de fles geven en dan het vaste voedsel. Dan drinkt hij misschien meer uit de fles? Anders wat vaker over de dag drinken aanbieden, maar dat doe je vast al.

@zuster, wat een klein bootwerkertje heb jij! Zeker als je het ook nog na de borstvoeding geeft. In tegenstelling tot hier waar er bij bijna 7,5 maand nog mar mondjesmaat iets naar binnen gaat. Brood met appelstroop vind hij wel lekker om op te sabbelen en daarvan zie ik ook wel iets terug in de luiers!

Het lijkt me trouwens ook niet dat je teveel kunt geven. Je kind geeft zelf het tempo wel aan, al kan ik me voorstellen dat je met zulke hoeveelheden zelf twijfelt!
Zuster hier ook zo'n vreetzakje. Nu is hij alweer 1 dus ben ik eraan gewend. En ondertussen wisselt het ook heel soms nog wel eens. Maar ook ik vroeg me af of hij niet veel te veel at. Maar net als bij jou geen aanleiding eigenlijk om dat te denken behalve dan mijn gedachte dat zijn maag toch echt niet zo groot zou kunnen zijn. Maar ik heb me maar (net als bij alle andere vragen die ik heb gehad sinds zijn komst) aan hem gehouden. Als hij er blij van wordt lekker te eten dan zal het wel goed zijn. Hij is ook totaal niet te zwaar ofzo. Sterker nog die lijn buigt een beetje af naar beneden.

Verder is hij ontzettend bewegelijk dus hij zal het wel nodig hebben. Ik geniet er juist van dat hij zo goed eet. En ook echt alles lust, behalve bietjes.

Iemand vroeg iets over kauwen, hier ging dat eigenlijk heel geleidelijk vanzelf. Tuurlijk geef je eerst lekker zachte dingen maar op den duur word je makkelijker/avontuurlijker , en dan probeer je eens iets anders. Zoiets als een avocado bijvoorbeeld, wat hij afhapte maakte hij in zijn mond fijn genoeg om door te slikken. Nu heeft meneer ongeveer 8 tandjes maar nog geen kiezen en toch smult hij van een cream cracker. Hij hapt het af met zijn voortanden en die harde hapjes krijgt hij toch zacht/fijn genoeg om door te slikken. Hij is er wel lekker lang zoet mee.

En het klinkt misschien wat eng of onaardig maar soms is het ook gewoon een beetje trial and error.
Thanx voor je antwoord

De vraag kwam meer omdat ze sinds deze week slecht in slaap komt en manlief en ik bedachten dat ze wel erg veel eet. Dus de vraag: heeft ze geen buikpijn? kwam al snel naar boven. Nu weet ik inmiddels ook dat ze midden in haar 6-maanden-sprongetje zit wat er wellicht mee te maken heeft.

Het eten is werkelijk vermakelijk om naar te kijken! Ze geniet er van en vind het altijd leuk. Ze laat ook (bijna) nooit wat staan. Eet echt alles wat ik haar voor zet....vast geen garanties voor de toekomst he

Als het zo goed gaat, kun je dan het schema voor introductie ook wat aanpassen? Heb stiekem al wel appelstroop en brood gegeven....maar pasta en zo moet je toch nog even mee wachten?

Thanx maar weer
Maar je mag toch pas met 6 maanden met Rapley beginnen? Ik zou toch maar een beetje uitkijken met pasta enzo.
Volgens mij is 6 maanden een richtlijn. Ons meisje zat met 4,5mnd al bij ons aan tafel, rechtop in de kinderstoel. We zijn met 5mnd en 1wk begonnen met een beetje broccoli. Ze is nu 6,5mnd.
Is dit niet ook heel erg Rapley?

http://video.yahoo.com/watch/7922518/20955407
Nou, zuster25, wees er maar blij mee, lijkt me heerlijk zo'n kindje dat alles op eet wat je m voorzet!

Die van mij (7 m) is maar de helft van de tijd interesse in eten, de andere helft van de tijd is hij druk bezig het op de grond te smijten... en bijten, kauwen en inslikken wil ook nog niet echt, het is meer sabbelen, kokhalzen en weer uitspugen

Zo zie je maar, elk kind is anders! Was laatst ook bij een vriendin en dat kindje (6 maanden oud) dronk eerst een fles leeg, toen een hele bak spruitjespuree (eerste keer spruitjes, maar nog geen spiertje vertrok, die mond bleef maar open gaan) en daarna een hele boterham (ook eerste keer)... Ik zat echt met open mond te kijken!!

Ach ja, bij die van mij zal het ook ooit wel komen (toch?? )
Ik had hem (bijna 7 mnd) gister een (zoutloze) rijstwafel gegeven en die at hij helemaal op!

Waarom mag (volgens Stefan Kleintjes) een rijstwafel vanaf 6 mnd en rijst vanaf 8 mnd?

Vandaag krijgt hij;

's morgens fruit (moeizaam vaak)

's middags droog brood (succes!)

's avonds eerst groente (wisselend) en dan de rijstwafel (succes!)

Fruit kreeg hij eerst 's middags maar misschien gaat het zo beter.
quote:aavaessen schreef op 24 februari 2011 @ 23:35:

Nou, zuster25, wees er maar blij mee, lijkt me heerlijk zo'n kindje dat alles op eet wat je m voorzet!

Die van mij (7 m) is maar de helft van de tijd interesse in eten, de andere helft van de tijd is hij druk bezig het op de grond te smijten... en bijten, kauwen en inslikken wil ook nog niet echt, het is meer sabbelen, kokhalzen en weer uitspugen Mijn dochter is ondertussen 8mnd en eet ook nog nauwelijks iets. Ik ga ervan uit dat het vanzelf komt. Ik ken geen kind van 5 dat nog volledig op flesvoeding zit, dus het komt vast goed
Phoehee, wanneer ben jij begonnen met brood?

Meisje is nu 6,5 maand, maar er gaat nog maar heel weinig naar binnen.
Deerne ik ben dinsdag begonnen met een korstje en vandaag voor het eerst een hele boterham (zonder beleg) Dinsdag is hij 7 mnd.

Vandaag heeft hij gegeten (naast 5x bv)

's morgens peer, zo'n 2 kleine reepjes

's middags 3/4e kale boterham met korst

's avonds avocado kleine beetjes en een rijstwafel die hij helemaal op at.
Wacht nog maar even, volgens mij is ze er nog niet echt aan toe. Al is brood wel makkelijker vasthouden. De banaan glibbert overal naar toe.
Wacht nog maar even, volgens mij is ze er nog niet echt aan toe. Al is brood wel makkelijker vasthouden. De banaan glibbert overal naar toe.
Mijn beide kinderen heb ik via de Rapley methode aan het eten gekregen. Bij mijn jongste heb ik wel wat gemengd met ook wat potjes wat toch wat makkelijker was. Maar dat was vooral omdat ik minder tijd had met al een ouder kind die ook haar aan dacht opeist.

Met mijn dochter (oudste) was iedereen in mijn omgeving heel skeptisch maar stonden vervolgens versteld van hoe goed en snel het ging. Wat je vooral niet moet vergeten is dat het kok(hals)reflex van baby's voor in de mond ligt. Een baby zal dus een stuk sneller kokken dan een ouder kind of volwassenen. Maar dat is helemaal niet eng of verkeerd. Zo haalt hij het voedsel waar naar voren in de mond. Naarmate een kind aan het vaste voedsel went en ook wat ouder wordt zal dat steeds minder gebeuren. Mijn dochter heeft het uberhaupt amper gedaan.

Alles wat ze zelf kunnen vasthouden kunnen ze proberen. Gekookte brocolliroosjes, wortel, brood, stukje zacht fruit wat niet al te glibberig is (zoals banaan), bedenk het maar. Alleen moet je wel voorzichtig zijn met zout en suiker. En vergeet niet dat je kind ook gewoon aan iets kan sabbelen om zo alvast aan de smaak te wennen. Een staafje koude komkommer is heerlijk om op te sabbelen als er tandjes doorkomen. Of snij juist een heel dun plakje, dan kan hij het eten.

En kauwen doet ie gewoon met zijn tandvlees!

Mijn zoontje is inmiddels bijna 15 maanden, heeft nog altijd maar 4 tanden, maar eet praktisch alles.

Volg gewoon je gevoel. Als je zelf supernerveus wordt van een kind dat nu en dan kokt, dan is dit misschien niet de manier voor jou. En laat je niet door je omgeving leiden! Het is jouw kind.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
mijn zoontje heeft s avonds vaak geen enkele interesse in eten (maakt niet uit wat of hoe aangeboden). Waarschijnlijk te moe of zo...

Hij wil dan ook niet lang in de kinderstoel zitten, begint na een paar minuten meestal te jengelen.

s ochtends en s middags heeft hij er meestal veel meer zin in (dan krijgt hij brood of fruit (in stukjes of in de pap), vandaar misschien dat hij dat wel redelijk goed eet en toe nu toe nog steeds geen enkel soort groente wilt..).

Ik ben nu aan het overwegen groente eerder op de dag geven, zodat hij daar ook aan kan wennen. Maar dat is wel veel lastiger met koken natuurlijk... zeker omdat ik 3-4 dagen werk en dus vaak er zelf niet ben. Mijn moeder past 2 dagen op en vindt rapley HELEMAAL niks, dus ik denk niet dat ik haar zover krijg...

Herkent iemand dit probleem?
aavaessen, jahoor, mijn moeder vond het ook niks. Die accepteerde mijn keuzes, zei ze, maar met een zuinig mondje zo van: je moet het zelf maar weten. Ze pakt nog steeds echt elke gelegenheid aan om er iets over te zeggen 'ja, jullie willen dit, dus, dan moet je ook veel schoonmaken, dus dan krijgt hij minder binnen, dus dan leert hij nooit netjes eten' etc. Maar laatst zag ze hoe goed hij zelf met een lepel kan eten en toen zei ze: ja jullie hebben hem ook al zo jong die lepel in zijn handen gestopt.... Ach, het is ook nooit goed We hebben hem laten eten met zijn handen en als hij een lepel wou (want hij zag ons met bestek) dan gaven we die. En soms hielp ik hem met wat hapjes op de lepel, maar ik heb hem nooit gedwongen.

We komen net terug van een weekendje in een hotel. Ging prima. Stoel gedraaid met 1 zijkant naar de tafel, zodat ik maar 1 kant in de gaten hoefde te houden. Er ging heel weinig op de grond. Echt super

Vraagje over rijst had ik destijds ook. Volgens Kleintjes is het minder goed te verteren en moet je wachten tot hij een maand of 8 is, en het dan heel goed doorkoken. Ik denk dat hij het misschien over zilvervliesrijst heeft want volkorenbrood mag toch ook al.
Hier wilt het rapleyen niet echt lukken nog. Tenminste, het fruit gaat redelijk (1/4 stukje schat ik zo in) maar groente komt weinig van binnen. Zoon is nu 8 maanden en we zijn twee maanden bezig. We zijn nu ook begonnen met potjes en geprakt eten te geven en dit gaat er wel erg goed in. Vriend vind het beter om hier dan hier op over te gaan. Maar ik zou dat wel erg jammer vinden. Bij de meesten mensen hier lees ik dat gepureerd eten er juist niet/moeilijker gaat. Zijn er ook mensen die het combineren? En hoe gaat dit? Ben een beetje bang dat hij dan alleen maar potjes e.d. wilt. Ik probeer wel potjes met stukjes te geven en het eten grof te prakken.

Ik geef daarnaast nog zo'n 5 keer borstvoeding al is dat wel iets aan het teruglopen nu. Ook krijgt hij 's ochtends een stukje brood. Dit gaat het beste als ik hem kleine stukjes geef en de korstjes in zijn handje. De ene keer eet hij zo bijna een hele boterham op en andere keren blijft het bij drie kleine stukjes.

Ik vind het nog best lastig die bijvoeding!
Hier vindt moeders het ook maar niks... En schoonmoeder ook niet. Ik heb besloten daar niet al te moeilijk over te doen: wij doen het op onze manier, daar wil ik geen commentaar op, en zij doen het op hun manier en daar geef ik dan ook geen commentaar op. Inmiddels kan de kleine man dus zowel met een lepel eten als Rapley'en. Voor sommige soorten eten is die lepel ook wel verdomd handig trouwens!

Ik heb het idee dat de oma's er moeite mee hebben dat wij het 'zo nodig' anders moeten doen en het als een aanval zien op hun eigen manier. Ze zeggen ook steeds 'nou, jullie zijn er anders ook groot mee geworden'. Dus ik probeer ze af en toe ook het boekje van het consultatiebureau te laten zien. Daar staat namelijk ook in dat je zo snel mogelijk zelf moet laten eten. En dat je heel goed vanaf zes maanden stukken kunt aanbieden die ze met hun handjes in hun mond kunnen stoppen. Dat werkt dan vaak nog wel een beetje...

Maar nogmaals, als hij daar met een lepel moet eten, dan eet ie daar maar met een lepel. Ik ga er niet wakker van liggen!
Darjeeling, dat is bijzonder herkenbaar! Mijn moeder blijft maar zeggen dat zij al vanaf 4 maanden banaan met sinaasappel geven, en dat het dus onzin is te wachten tot 9 maanden met sinaasappelsap... en dat zij pas brood gaf toen hij tandjes had...

ach ja, ze bedoelt het goed.

alwayslookinthebrightside, ik vind die bijvoeding soms ook maar lastig... wat was het dan makkelijk he, met alleen borstvoeding

de ene keer gaat het best goed, die bijvoeding, de volgende dag helemaal niet. Soms stopt hij eten wel in zijn mond en bijt er kleine stukjes van af (er nog steeds weinig in, maar ik ben al blij als hij het probeert!), andere keren gooit hij het alleen maar op de grond of scheurt t in hele kleine stukjes. zeker s avonds dus, dan heeft hij echt weinig interesse in eten (juist als we groente aanbieden dus...)

Wat betreft het afwisselen: wij doen dat dus eigenlijk ook. hij vindt het nl heerlijk om fruitpap te eten (daarmee krijgt hij een heel stuk fruit binnen, super!), en dat krijgt hij natuurlijk met de lepel. ook krijgt hij s ochtends tijdens mijn ontbijt wat yoghurt, omdat hij mij dat ziet eten en dan ook wil.

Ik wil nu ook af en toe toch ook wat groente op een lepeltje aanbieden, gewoon om hem aan de smaak te laten wennen en hem toch wat groente binnen te laten krijgen. Maar ik ben van plan dat dat dan rond 3/4 uur s middags te doen, zodat hij s avonds toch nog met ons mee kan doen a la rapley als ie in de mood is. Gisteren een potje worteltjes geprobeerd, ging best redelijk (al was ik niet van plan om die potjes een gewoonte te maken, maar we waren bij mijn schoonouders, dus was wel makkelijk).

Geen idee of het zo gaat werken, dus ik kan je hierin niet adviseren, maar we gaan het gewoon proberen! Want ik zie niet helemaal in hoe ik s middags groente a la rapley kan aanbieden als ik werk, tenminste, mij lukt t niet echt dat goed te plannen (en gepureerd/geprakt kan je gewoon van te voren klaarmaken en invriezen). En s avonds wil hij vaak niet eens proberen wat dan ook te eten, zoals ik al zei...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven