Burnout! Het vervolg

09-02-2011 17:27 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Burnout? Het begin.

Hier kunnen we verder. Verder met onze verhalen, verder met troostende woorden, verder met goede adviezen, verder met 'klagen', verder dingen van ons afschrijven. Kortom verder met het schrijven over ons leven met een burnout en het herstel daarvan.
Ik kom tot twee punten 'voor' en zeven 'tegen'. Ik kan nog twee extra 'voors' bedenken, maar dat zijn vooral voordelen voor de afdeling, niet zozeer voor mij persoonlijk.
Ik vind het plan van je bmw heel goed. Een blik van een onafhankelijk iemand kan de manier waarop de boodschap over gebracht wordt heel erg veranderen. Denk maar aan de brief van Lief gister. Vanuit de emotie of vanuit een iets formeler oogpunt levert heel veel verschillen op. Dat je lg 1,5 uur gepland heeft, wil natuurlijk nog niet zeggen dat je die ook vol moet maken. Hij heeft ruim de tijd voor je genomen, dat vind ik een goed teken en hij zal dan zelf waarschijnlijk ook rustiger zitten als hij niet op tijd staat.

Je ouders zijn echt lief. Daar mag je echt heel blij mee zijn. Wanneer heb je een afspraak bij shiatsu?
Thanks abc. Weet je, ik héb verder gewoon niets met die man. Ik heb echt geen idee waar ik het met hem over moet hebben. Ben ook als de dood dat ie gaat vissen naar termijnen, maar daar durf ik ook niets over te zeggen.

Ik ben gister bij shiatsu geweest, waarschijnlijk dat het daarom nu ook zo vreselijk zeer doet, er is flink in zitten wroeten. Had ik de vorige keer ook, gelukkig was het maar één dag, hopelijk nu ook. Jij al eens gebeld of heb je er geen behoefte meer aan?

Ik heb het idee dat je je keuze hebt gemaakt Abc... je kan je verhaal anders ook nog even op hyves delen he, kunnen wij er misschien ook nog iets zinnigs over zeggen. (alleen als je daar behoefte aan hebt natuurlijk, tis geen moeten)
Zo lijkt het inderdaad of ik mijn keuze gemaakt hebt, maar veel van de tegens zijn misschien ook wel overdreven. Ik zal het inderdaad even op hyves zetten, misschien kunnen jullie er iets zinnigs over zeggen.
Maris, ik denk dat dat wel een goed plan is van de bmw, eerst met de psych daarover hebben en dan pas met je lg.

En wat een lieve ouders heb jij!

Abc, ook ik heb het idee dat je er al een beetje uit bent. Zoveel punten tegen, en maar 2 voor. Je moet inderdaad van je eigen voordelen uitgaan en niet die van het bedrijf.

Mijn man gaat trouwens morgen mee naar de ba (daarheen brengen en weer thuis brengen) maar ik heb liever niet dat hij mee naar binnen gaat. Heb dat ook eerlijk tegen hem gezegd, maar voelde me een beetje lullig om de reden. Ik ben namelijk (over het algemeen) wel recht to the point, manlief is wat langdradiger van stof en kan soms dingen benoemen die in mijn ogen niks met de situatie te maken hebben. Nou ja...het lijkt nu net of ik hem afval, maar feit is dat ik me er prettiger bij voel als ik het gesprek in m'n eentje aan ga. Heb het ook wel benoemt naar m'n man toe, hij vond het best. En toch voel ik me er een beetje schuldig om.
Hoofdpijn klaag ik ook over, maar man vertelde mijn direct dat dat door de sneeuw komt... Hij heeft gelijk.

Abc, ik reageer even snel op jou. Ik moet van ba per dagdeel opbouwen, dus eerst naar vijf ochtenden (of middagen) en dan elke keer een complete dag erbij. Deze week voor het eerst van 3x4 naar 4x4. Als dat lukt. Ik denk ook dat het te snel gaat, maar ja, als ba zegt dat ik me niks van mijn vermoeidheid moet aantrekken, dan is er officieel geen reden om stil te blijven staan he. Ik zal morgen de derde ochtend doen en dan eens kijken. Moet heel erg voor mezelf opkomen op deze manier en dat vind ik moeilijk.

Een vriendin van mij die erg ziek is geweest, vertelde mij dat ze juist van 3x4 naar 3x5, 3x6 enz moest tot drie complete dagen en dan dagen erbij doen. Zij vond dat erg prettig. Omdat ze ook het idee had dat ze echt een beetje " in het werk kwam". Ik merk zelf ook dat ik met een enkel dagdeel niet goed erin kom, tegen de tijd dat ik lekker bezig ben, moet ik alweer weg.

Daarbij vind ik dat ik beter in staat ben om te rusten op een dag dat ik helemaal niet werk, dan op een dag dat ik gedeeltelijk werk. Dan ben ik toch meer up and running en ga ik door met het huishouden ofzo.

Dus ik zou adviseren om je dagen te verlengen ipv je hoeveelheid dagen te verhogen.
Ik neig zelf ook naar verlengen inderdaad. Juist om de reden die jij ook noemt, een halve dag werken schiet niet echt op en na het werk vind ik het moeilijk om in een ruststand te komen. Dan stoom ik door zodatik op Abc-dag ook echt niks hoef.

Ik heb mijn voors en tegens op hyves gezet (onder stuk over werk/studie). Graag jullie mening.

Hier geen sneeuw, dus mijn hoofdpijn komt niet van de sneeuw.
Lief, even een vraag (jij hebt daar meer/langer ervaring mee dan ik).

Jij denkt dat je vermoeidheid (voor een groot deel?) door je auto-immuunziektes komt toch?

Hoe groot is die kans dat dat bij mij ook (deels) zo is? Tot nu toe heb ik gemerkt (na bijna 2 jaar darmklachten en driekwart jaar gewrichtsklachten) dat ik tot eind vorig jaar wel moe was, maar zo in en in moe als de laatste 2 maanden, dat niet. En ik vraag me dus af of die moeheid alleen door de bo komt of misschien (ook/meer?) door de RA en PDS? Want ondanks de pijn en ongemakken van alle lichamelijke klachten de laatste tijd, ervaar ik die moeheid als de meest lastigste belemmering. Ik zal daar zowiezo mee moeten leren omgaan, en dat is niet alleen nu belangrijk, maar natuurlijk ook als het evt samenhangt met de rest. En die CSR therapie is daar op gericht toch?
abc, heb mijn reactie op hyves gezet, hoop dat je er iets aan hebt.
5x5, mijn nierziekte is ook een auto-immuum ziekte, dus ik geef ook maar even antwoord . Ik merk tegenwoordig een verschil tussen de vermoeidheid door mijn bo en de vermoeidheid door mijn nieren (of andere lichamelijk klachten). De allesoverheersende vermoeidheid die ik in het begin van mijn periode thuis constant had en nu nog af en toe die komt van de bo en gaat vaak samen met hoofdpijn. De behoefte aan lange nachten (minimaal 9 uur om echt goed te functioneren, ook pp wat langere termijn) komt gewoon uit mijn lichaam en zal zo blijven, dat moet ik accepteren. Een nacht slecht slapen door mijn bo heeft voor mij dus dubbele consequenties, het levert me stress en dus hoofdpijn op en mijn lichaam is meteen van slag. CSR is gericht op het accepteren en omgaan met de beperkingen die je nu eenmaal hebt.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-11-2011 10:54
Reden: Verwijderd op verzoek van gebruiker
% gewijzigd
Tuurlijk Ioni, welkom! Vertel eens wat over jezelf als je wilt?
ik reageer later op je vraag 5x5, ben uitgeput na bezoek aan psychiater. Wel een goed gesprek trouwens, maar was de genadeklap na een toch al vermoeide dag.

abc geeft wel een antwoord dat redelijk overeenkomt met wat ik voel, maar dat verschil in soorten vermoeidheid herken ik nog niet. Ik besef echter wel dat ze bestaan.

ioni, welkom.
Ik heb nog een berichtje bij mijn brief gezet, hoop maar dat jullie niet boos zijn.
Heb nog lang niet alles terug gelezen... kan het ook niet allemaal bijhouden hoor. Zowel hier als op hyves
quote:lief_29 schreef op 23 februari 2011 @ 21:04:

Ik heb nog een berichtje bij mijn brief gezet, hoop maar dat jullie niet boos zijn.Ik ben niet boos . Hoe kan ik nou boos op je zijn omdat je voor jezelf zorgt. Daar ben ik juist heel blij mee.
Lief, wat me erg bij jou opvalt is de angst voor afwijzing en de lage zelfwaardering. Bang dat je het niet goed doet. Dat mensen boos op je worden. Steeds je excuses aanbieden....

Jij mag er zijn!
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-11-2011 10:56
Reden: Verwijderd op verzoek van gebruiker
% gewijzigd
ioni, je hoeft niet in één keer alles te vertellen hoor! Wij doen er ook al twee topics over en het is mij nog lang niet gelukt!

Ben je 100% ziekgemeld? Werkte je fulltime? Hoe is je thuissituatie, man/geen man/kids enz? Heb je psychische behandeling of ga je die starten?
quote:zonnestraaltje1 schreef op 23 februari 2011 @ 21:19:

Lief, wat me erg bij jou opvalt is de angst voor afwijzing en de lage zelfwaardering. Bang dat je het niet goed doet. Dat mensen boos op je worden. Steeds je excuses aanbieden....

Ja onzekerheid is my middle name! Daar is die hele bo/depressie uit voort gekomen... Nooit goed genoeg.
Heb vandaag therapie gehad bij degene waar ik de cgt bij had. De Emdr wordt afgerond, waarschijnlijk vrijdag de laatste keer.

Ben nu vooral zoekende naar hoe ik de dingen anders kan doen.

Mijn doelen: zelfvertrouwen vergroten; grenzen bepalen en aangeven; kunnen en durven aangeven hoe het met me gaat (heb erg de neiging om mezelf volledig af te sluiten als het over mijn gevoel/emoties gaat)

En nu ga ik eerst alles lezen... Tot zo maar weer.
Oke, er kan dus verschil zitten in de moeheid. Denk dat ik dat op het moment niet zo goed kan onderscheiden, voel me heel moe tot uitgeput maar vooral door bo of ziek zijn?

Heb nu (ondanks zetpil) nog steeds last van pijn, aargh...
Heb trouwens net een beknopte samenvatting opgeschreven van de afgelopen 2 maanden, 1 heel A4 tje
5x5, mijn overspannen collega kwam met 6 A4-tjes aan bij de ba. Eentje valt dus best mee .

Ik ga naar bed, ik ben bekaf en mijn hoofdpijn zakt ook nog niet echt. Bedankt voor jullie luisterende oor lezende oog en welterusten.
Ga trouwens maar in 2 stappen reageren want er is weer zo veel geschreven...

Lief, ik bedoel het verder niet verkeerd hoor het was gewoon heel erg herkenbaar voor mij. Heb ooit eens dit gelezen: " Het eerste wat je herkent bij een ander, zegt alles voor jou. "

En deze uitspraak klopt als een bus!

Elke ba gaat anders om met het opbouwen van uren. De mijne vind dat ik maar max. 4 uur per dag moet gaan werken nu. En eigenlijk is dat ook veel beter. Dan heb je nog voldoende energie om de rest van de dag (en de week) door te komen.

Het probleem is, dat we nog steeds moeite hebben met onze eigen grenzen. Daar blijven we overheen stappen.

Ioni, welkom hier.

5x5, wat een goed nieuws dat het in ieder geval geen bbz is.

Je vermoeidheid heeft toch echt met beiden dingen te maken. Zowel dat je geestelijk vermoeid bent en daardoor uit balans bent en door je lichamelijke klachten.

Voor jou is het gewoon heel erg belangrijk, dat je leert doseren.

Veel succes morgen bij de ba.

Abc, vind dat je de dingen heel erg goed ziet en eigenlijk heel erg goed weet wat je wil. Je komt heel erg sterk over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven