snelle kleuter

23-02-2011 20:49 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een dochter van 4 (sept.) zit nu in groep 1 sinds dit schooljaar en zij is altijd vlot geweest in dingen. Dit is haar juf ook opgevallen en die heeft haar citotoetsen laten maken, hier scoort ze goed op en ze zou volgens haar juf nu op niveau groep 3 zitten. Dit werd ons afgelopen week gemeld in een 10 min gesprek. Met de mededeling of wij hier over na wilde denken en dat onze dochter besproken gaat worden met de andere leraren.

Nu dus de vraag gewoon volgend jaar groep 2 of een klas overspringen naar groep 3. Wie wil en kan hier iets over zeggen. Wie heeft dit ook meegemaakt. Wat zijn voors en tegens enz...

Alvast bedankt!
Dat graag willen herken ik zo . Spelen is niets aan. Wel schrijven en werkjes maken. Mijn jongste maakt de taak van groep 2 en daarna die van 1.

Ze moet binnenkort boekbespreking doen: dacht ze dat ze voor moest lezen
Ik ben lerares van een groep 1 en wij gaan vanaf eind maart een klein groepje kinderen uit mijn klas al doorschuiven naar het lokaal van groep 2. Ze blijven onder de noemer groep 1, maar kunnen alvast "proeven" aan groep 2. In principe is het de bedoeling dat deze kinderen ook na de zomervakantie in groep 2 blijven, maar ik kan me voorstellen dat wanneer een kind als deze met de rest van de "echte" groep 2 mee door zou kunnen gaan naar groep 3 na de zomervakantie.

Misschien is dit ook iets voor haar? Zo heeft ze nu direct de uitdaging die ze nodig heeft en kun je een half jaar lang aankijken hoe het met haar gaat; is de uitdaging van groep 2 voldoende voor haar, laat je haar lekker daar en in het geval dat ze ook alle stof van groep 2 al heeft "opgezogen" (en het emotioneel NATUURLIJK ook aan kan), laat je haar doorgaan naar groep 3.

Heel veel succes!
Onze zoon lijkt wel op jullie dochter, to, met dien verschil dat hij nog 4 moet worden, maar dus met een hoop voorloopt, op kdv zijn ze nu langzaam aan bezig met lezen, schrijven, rekenen, heel speels in overleg met school waar hij naar toe gaat. Hij vraagt hier zelf om. Tot tien tellen doet hij niet mee, want niet interessant als je al tot 80 edn weer terug kan, elk woord wil hij spellen en leren schrijven etc. (heel leuk, maar ook erg vermoeiend soms) Sociaal emotioneel is hij wel gewoon 3. Wij hebben bewust gekozen voor een school waar ze een breed aanbod hebben voor "voorlopers". Zo biedt zijn schooltje straks plusklassen aan, waar niet alleen wat hogere stof wordt aangeboden, maar ook verbreding. zo wordt er bijvoorbeeld een extra taal (Voor komend jaar is het bijvoorbeeld Spaans) aangeboden vanaf groep 5, maar ook bijvoorbeeld verdieping op gebied van techniek, kunst etc. Op die manier wordt de leerhonger van de kinderen op allerlei gebieden bevredigd en niet alleen door het aanbieden van hogere stof. Misschien biedt jullie school dat ook wel?
Saint gelukkig zit dochter in combi 1/2 klas en werkt ze ook gewoon met groep 2 mee sinds kort, daar is ze een stuk blijer van geworden. En idd nu kunnen we eind dit jaar rustig kijken wat we moeten doen.

Gizz zo was dochter op kdv ook al. Vermoeiend soms he, ze zuigt me soms echt letterlijk leeg...

Jullie school klinkt echt heel leuk! Dit hebben ze bij ons helaas niet ... Dan moeten we een 25 km reizen...

Ik hoop dat zij zelf me goede oplossingen komen. Maar wil er zelf ook goed over nadenken.
Ze is nu al een vroege leerling. Als ze in september naar groep 3 zou gaan, is ze nog net vier en komt in een klas met kindjes die al bijna zeven zijn... Ik vind dat best wel een groot verschil. Dat ze nu al leest vind ik niet zo heel bijzonder. De kinderen die ik in mijn omgeving meemaak kunnen tegenwoordig eigenlijk allemaal wel (een beetje) lezen op vierjarige leeftijd. Vooral omdat ze zo perfectionistisch is, is het misschien niet verstandig om haar teveel op haar tenen te laten lopen. Bovendien komt het vaak voor dat kinderen die een klas hebben overgeslagen later in hun schoolcarriere weer een keer blijven zitten. Is het niet verstandiger om haar naar groep twee te laten gaan met wel wat extra uitdagend lesmateriaal en misschien al af en toe mee te laten doen met leesgroepjes van hogere klassen?
Het leerlingvolgsysteem wat gebruikt wordt heet KIJK.
Je dochter klinkt precies, maar dan ook éng precies als mijn dochter. Met het verschil dat mijn meisje fysiek heel erg klein is

Situatie ook hetzelfde; school die elk jaar vertelt dat ze in elk geval een jaar voor loopt op de rest, op alles de hoogste cito, etc.

Ze is nu net 6 en zit in groep 3.

Wij hebben er voor gekozen om haar geen klassen over te laten slaan. Sociaal heeft ze het namelijk enorm naar haar zin met al die andere zesjarige meisjes, veel vriendinnetjes.

Wat fijn is is dat de school er bij ons enorm goed op inspeelt. In de kleuterklassen had zij haar lees- schrijf- en rekenuurtjes, maar ze speelde daarnaast ook gewoon lekker, en pauzes enzo samen met iedereen.

Nu in groep 3 valt het nog minder op, want ze rekent, leest en schrijft op precies dezelfde tijden als de anderen, maar dan met haar eigen plus-materiaal. Soms houdt ze een spreekbeurt over iets dat zij interessant vindt die ze helemaal zelf voorbereidt, daar mag ze ook tijd aan besteden. Ze heeft vaak haar eigen leesboek mee (want zo ongeveer Avi-uit).

En verder geniet ze net als de rest van de klas van gym, de maandsluitingen, knutselen, etcetera- dat is allemaal gelijk en daarmee zit ze echt op hetzelfde niveau als haar klasgenootjes.

Als ze steeds een klas voorloopt verveelt ze zich straks misschien in groep 8.. maar komt tijd komt raad. Kan ze lekker door de cito's flitsen

Ze is nu al 11 als ze op de middelbare begint, ik zou dat echt niet nog jonger willen.

Ze heeft het erg naar haar zin op school, ze weet wel dat ze slimmer en sneller is dan anderen maar we hebben het er nauwelijks over, en op school is het ook helemaal geen big deal. Ze is vrolijk en populair.

Pakt dus super uit bij ons! Is een Jenaplan school met een goede intern begeleider.. ik kan me voorstellen dat de houding van de school heel bepalend is.
Al een iq-test gedaan? Misschien wel handig on te controleren of ze niet hoogbegaafd is. Ze zal hoe dan ook speciale begeleiding nodig hebben, of ze nu doorgaat (op soc-emo) of blijft (op uitdaging). Maar misschien kab een iq test wel een mooie leidraad zijn. Dan weet je in ieder geval wat er uit te halen valt.
Oh ja... Zou zo'n iqtest gewoon eens voorleggwn aan school. Zij kunnen haar het beste vergelijken. Misschien vinden ze dat wel helemaal niet nodog, maar misschien denken ze er niet aan.
Eens met Mieomij, zou ook uitkijken met dat perfectionistische.

Een kind moet ook andere vaardigheden leren die bij die leeftijd passen.

Daarnaast, en daarom ben ik ook zo'n fan van die plus-klassen, (echt jammer dat jullie school dat niet op die manier heeft), is er zo oneindig veel meer dan kunnen lezen, schrijven en rekenen.

Juist de kinderen die zo vlot zijn met bovenstaande kunnen zich in zo'n plusklas helemaal vastbijten in dingen die ze niet 1, 2, 3 doorhebben en dat leert ze ook dat ze moeite moeten doen om iets te kunnen begrijpen.

Zelf was ik zo'n kind dat vreselijk makkelijk leerde en wat had ik graag die uitdaging gehad van een vreemde taal, kunst, meer humanisme of techniek. Of juist moeilijke dingen maken met je handen.

Had ik maar geleerd om te leren!!

Een klas overslaan zou ik op deze leeftijd nog niet snel doen.

Als ze moet huilen, omdat ze dacht dat ze ging leren lezen, is voor mij echt een reactie van een kleutertje die lang nog niet begrijpt hoe het werkt op school.

Hoop wel dat ze op school gaan meedenken over andere dingen aanbieden.

Mijn dochter is net drie en begint ook al met lezen etc. Ze heeft hier veel belangstelling voor. Ze mag van mij natuurlijk letters leren, ik vind dat echt leuk om met haar te doen. Maar hup daarna (na een half uurtje) moet ze van mij met iets anders spelen. Even weer wat anders doen. Het is voor haar een spel.Maar het is minstens zo belangrijk dat ze leert haar fantasie te gebruiken en dat ze danst, zingt, rent buiten etc, dat ze leert iets te bouwen met zand of met duplo, kraaltjes rijgt of gezelschapsspelletjes doet ofzo.

Uiteraard spelenderwijs, maar net zo belangrijk!
dubbel
anoniem_108238 wijzigde dit bericht op 23-02-2011 22:35
Reden: dubbel
% gewijzigd
f
ik las trouwens ook al met 4 en rekende en lag ver voor op mijn leeftijdsgenootjes...
quote:bertje_ schreef op 23 februari 2011 @ 21:53:

Dat graag willen herken ik zo . Spelen is niets aan. Wel schrijven en werkjes maken. Mijn jongste maakt de taak van groep 2 en daarna die van 1.

Ze moet binnenkort boekbespreking doen: dacht ze dat ze voor moest lezen Voor deze kinderen is schrijven en werkjes het leukste spel. Voor hun is het spelen, daar waar het voor andere kinderen lastig is en moeten. Voor deze kinderen is het goed om het op school om te draaien: ze MOETEN iets anders doen, zoals in de poppenhoek of iets met blokken bouwen.

Ouders, maar ook leerkrachten, kijken wat mij betreft veel teveel naar wat deze kinderen zo goed kunnen, namelijk lezen en rekenen, maar niet naar wat ze niet zo goed kunnen. Kunnen ze al kleien en dat het ergens op lijkt of iets moois bouwen met blokken?
Wauw bedankt allemaal.

Mieomij, dat gaan we ook zeker bekijken hoe we haar extra dingen zouden kunnen aanbieden op school. Het is ook niet zo dat ze alleen met lezen voor loopt, alleen vind ik het vrij lastig om het over te brengen op schrift. Dochter heeft veel groep 2 vriendinnetjes en ook dan merk ik dat dochter breed georienteerd is. Ik wil gewoon alles afwegen, bedankt oor je input,

Rococo, wat leuk dat je je dochter hier zo in herkent, misschien maak ik me druk om niets en moeten we het gewoon op zijn beloop laten. Is er bij jullie ooit sprake geweest om jullie dochter evt. een klas over te laten springen?

South, daar hebben we het nog niet over gehad, het is ons als het ware mede gedeeld, we wisten niet eens dat ze haar hadden gecito-toetst.

enandersmaarniet, mijn dochter doet zeker ook nog wel andere dingen en mag graag buiten spelen. Alleen vind ze het raar dat ze naar school moet, als ze toch alleen maar speelt, want dat kan ze thuis ook doen, zegt ze zelf. Ik weet ook niet wat slim is hoor, vandaar dat ik om jullie input vraag, en bedankt daarvoor!
Hoi, ja dus, elk jaar vanaf groep 1 wordt het "klas overslaan" gesuggereerd, en zeggen wij vervolgens 'nee'. Voor de rest zie mijn verhaal
rococo, oke bedankt voor je verhaal!
Ben zelf juf van groep 2. Zou ook zeggen: laat haar nu vooral meedoen met de stof van groep 2. Ik weet niet welke stof al wordt aangeboden aan de kinderen die bij haar in de klas in groep 2 zitten. Maar schrijven en letters zouden daar zeker deel van kunnen uitmaken. Ook spelen kan op niveau worden aangeboden. Denk aan in de bouwhoek een gebouw maken dat aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, van een plattegrond iets nabouwen. Op die manier zijn er ook voor andere gebieden dan lezen, taal of rekenen uitdagingen te bieden. De school kan ook begeleiding krijgen van bijvoorbeeld een onderwijsadviesdienst op het gebied van diverse materialen. Aan het einde van het schooljaar zou dan bekeken kunnen worden of ze sociaal-emotioneel het ook aan zou kunnen om naar groep 3 te gaan (qua leerstof zou het zeker moeten lukken, schat ik in nav je verhaal).

Succes en sterkte met het maken van de juiste beslissingen!
anoniem_66089 wijzigde dit bericht op 23-02-2011 23:19
Reden: kletste uit nek over iq-test.. oeps..
% gewijzigd
Vraag het haar gewoon zelf?

Het risico van niet-skippen is: als iemand duidelijk bij mensen van een lager niveau zit, heb je de kans dat er alsnog weinig van die sociaal-emotionele ontwikkeling zal terechtkomen, want kind vind klasgenoten maar saai en dom.

En het gebrek aan uitdaging kan demotiverend werken.

Deze dingen zul je nú nog niet zien, kleine kinderen spelen toch wel met iedereen en doen braaf hun werkjes.

Laat je ook niet misleiden door de fysieke ontwikkeling van je kind, wat sommige mensen schijnen te doen ("hij is zo klein en dan zit hij tussen al die grote jongens" etc.).
@Friia

Ik zou de inschatting van de situatie in groep 3, het inzicht in de eigen cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling en de consequentie van het verband tussen dit alles niet bij mijn kind van vier neerleggen, hoe slim het ook is

Lijkt me nu typisch iets voor allereerst de ouders en vervolgens de school om kleutertjes hun pad uit te stippelen.

Hoge inteligentie en tegelijk het sociaal heel goed kunnen vinden met anderen van de eigen leeftijd kan prima samen gaan, zie mijn post van 2.19

Verder wil ik TO vooral adviseren het vooral niet als een probleem, maar als een heel leuk 'extra'tje te zien. Het is hartstikke leuk om slim te zijn, laten we wel wezen, vooral als je daarnaast gezegend bent met een groot sociaal vermogen.

Top!

En ik zou het, gezien de leeftijd van het kind, vooral even aanzien voorlopig en nog geen besluiten nemen.

Natuurlijk goed op haar letten, extra's qua leerstof bieden, en eens kijken hoe het sociaal in de klas gaat. Ik zou dat in elk geval nog een paar jaar zo doen.
Konijntje, voor het vaststellen van een ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid is er het SIDI Protocol: zie bijvoorbeeld http://eduforce.blogspot.com/2009/01/si ... tocol.html.
Dank je Nyam, fijn om te lezen dat jij het als juf ook zo zou doen. Ze werkt nu gewoon met groep 2 mee en dan zien we wel. Haar juf komt nog terug bij ons wanneer de leerlingenbespreking geweest is, om te vertellen wat daar de uitkomst van is.

Friia, wanneer je mijn dochter vraagt wat ze wil zegt ze groep 3, omdat ze daar gaat leren. Maar net als rococo schrijft is dat niet de doorslaggevende factor voor ons. Het geeft alleen maar weer aan hoe graag ze wil leren.

Maar wat mij nog steeds niet duidelijk is: hoe ver is een kind soc emo wanneer deze naar groep 3 gaat? Want hoe kan ik anders nadenken over of ze er evt klaar voor is? Zijn daar richtlijnen voor? Ieder kind verschilt weer, dus dat lijkt me erg lastig te bepalen, of niet?
Dank je dromepretje.
In principe zou ik erg voorzichtig zijn met een klas overslaan.

Voor mij een zeer belangrijke factor om (naast de goede resultaten) te denken aan een klas overslaan:

Als overduidelijk is dat je dochter zich niet thuisvoelt tussen haar leeftijdsgenootjes in haar groep en daar dus totaal geen aansluiting vindt.

Speelt ze ook met kinderen die een jaar ouder zijn?

Vindt ze die jongste kleuters maar 'dom' en 'kinderachtig"?

Stoort het haar dat ze met haar leeftijdgenootjes niet kan samenwerken zoals ze dat kan met oudere kinderen?

Als je dochter het prima naar haar zin heeft in haar groep kan de school haar genoeg uitdaging bieden wat betreft te lesstof. Daarvoor hoeft ze niet persé een groep over te slaan.

En niet te vergeten: is haar fijne motoriek óók voldoende ontwikkeld om te denken aan klas overslaan? (denk aan leren schrijven!)
Ik zou haar nu laten meedoen met groep 2, en dan kijken of ze na de zomervakantie naar groep 3 kan. Als ze al kan lezen, maar je vindt haar nog te jong, dan kun je ook overwegen om haar nog een half jaar te laten kleuteren (waarschijnlijk heeft ze het daarna helemaal gehad daarmee) en na de herfst- of kerstvakantie in te laten stromen in groep 3, dan zit ze niet lang tegen ik-maan-roos-vis aan te kijken.

Op www.hb-kind-forum.nl kun je misschien nog herkenning vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven