Werk & Studie alle pijlers

Etiquette bij professor

20-02-2011 09:06 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen! Een vriend van mij gaat volgende week professor worden. En ik ben uitgenodigd om dat allemaal mee te maken. Nu heb ik al wel promoties meegemaakt, maar professor, da's toch wel een stapje verder. Ik heb me er al bij neergelegd dat ik inhoudelijk niets van de hele rede ga begrijpen (behalve 'welkom' en 'nu borrelen') maar ik wil toch ook niet geheel groen voor de dag komen. Kan iemand mij vertellen hoe dit allemaal in z'n werk gaat? Wat moet ik doen? Welke kado's zijn geschikt? Mag je de professoren aanspreken vooraf/naderhand? Wat moet ik aan? Mijn doel is dus om geen blunders te maken en elke hulp is meegenomen!
En met een hele zaal vol, doe ik gewoon wat de rest doet! Staan, zitten, polonaise
Dan ben ik zeker een weledelzeergeleerde vrouwe

Dat aanspreken doen mensen alleen voor de grap.
quote:cola123 schreef op 20 februari 2011 @ 11:14:

@ hercke: en blijft de rest dan staan? Hij is al dr. (en dus volgens mijn succes-agenda: weledelzeergeleerde heer).Zekerheidshalve zou ik het houden op weledelzeerhooggeleerde heer. Alleen als het om drank gaat mag je zeggen: "hee, bril, wat moet jij?"
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
Ik vond de meegemaakte inauguratie beter te volgen en relaxter dan de promoties. De prof to be hoefde geen moeilijke vragen meer te beantwoorden en stond dus niet in zijn goede hemd en nieuwe toga te zweten.

De pedel wijst de mensen in de zaal wel of zij moeten staan of zitten en wanneer je de zaal weer uitmag (eerst het rijtje mensen in toga in elk geval).

Dat ik het vakgebied van de prof to be begreep maakte het voor mij trouwens wel een stuk makkelijker te volgen.
Bij inauguraties die ik heb gelezen zit vaak ook een groot deel 'normale taal', waarin de plaats in de samenleving en bijvoorbeeld wat opinie naar voren wordt gebracht. Bij een promotie gaat het doorgaans om een groot onderzoek en dat is hier niet het geval. Waarschijnlijk is er dus prima naar te luisteren.

Verder is het natuurlijk onzin dat de professoren die aanwezig zijn niet over andere dingen kunnen praten. Aangezien het net zo goed een managementfunctie is als een onderzoeksfunctie zijn de meeste profs vrij 'wereldlijke' types die echt wel het verschil snappen tussen een promovendus die ze wat uitleggen en mensen die niet in hun gebied zitten.
Leuk zeg! Ik heb al de nodige promotie meegemaakt maar de belangrijkste moet nog komen: die van mijn vriend!

De aanspreekvormen zijn ondertussen wel een beetje achterhaald. Hooguit Dr. of Prof. Op de meeste brieven staat ook niet meer: aan de weledel zeer geleerde heer

ik ben weledelgestrenge vrouwe, dat zegt nooit iemand tegen mij hahahahahaha
quote:YetiMan schreef op 20 februari 2011 @ 11:58:

. Bij een promotie gaat het doorgaans om een groot onderzoek en dat is hier niet het geval.

nee hoor, bij bèta promoties worden ook lekenpraatjes gehouden
quote:verhuisd schreef op 20 februari 2011 @ 17:41:

nee hoor, bij bèta promoties worden ook lekenpraatjes gehouden Is dat niet per universiteit verschillend? Ik heb het weleens wél zien gebeuren, maar ook weleens niet.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Oraties zijn makkelijker dan prmoties hoor. Bij een promotie moet de promoverndus zijn/haar onderzoek officieel nog verdedigen, en worden er dus inhoudelijke vragen gesteld. Bij een oratie houdt de nieuwe prof alleen een toespraak, die juist bedoeld is voor een wat algemener publiek. Misschien zul je niet alles begrijpen, maar het grootste deel juist wel. Voor familie en vrienden zijn oraties dan ook leuker. Bovendien is de prof niet zo zenuwachtig als een promovendus, omdat er geen vragen gesteld worden (weet niet meer wie het zei, maar er wordt ook niet overlegd of iemand wordt benoemd, dat is nl al gebeurd, de oratie is alleen nog het aanvaarden van de aanstelling,).

Verder zegt de pedel meestal gewoon wanneer je moet opstaan en zitten, maar dat kun je ook gewoon meedoen met de rest van de zaal, is echt niet moeilijk. Verder sluit ik me aan bij de rest: beetje nette kleding is leuk, maar je hoeft er niet uit te zien alsof je naar de oscars gaat, alle cadeau's zijn goed (zolang ze geschikt zijn voor de ogen van collega's, haha), en je hoeft niemand met rare titels aan te spreken. Je vriend is nog steeds Kees/Piet/Karel, en hoogleraren die je niet kent spreek je net zo aan als alle andere mensen vna gelijke leeftijd die je niet kent. En eens even denken waar het gesprek de laatste keer dat ik erbij was over ging... Oh ja, wat voor spannends er op het afgelopen congres was gebeurd, waar het volgende promotiefeestje zou zijn, en waar ik die gave schoenen had gekocht .

Geen zorgen dus, je kunt niet veel fout doen, idd op tijd komen is een pre, en je niet helemaal knetterlam zuipen op het feest, dan komt het helemaal goed. Je vriend vindt het vast al heel leuk dat je komt (en ik vind het heel lief dat je je zo bezorgd maakt).
Ik heb op de TUE gewerkt, in een vakgroep met hoogleraren en universitaire docenten. MAar wij tutoiyeerden elkaar onderling en spraken elkaar aan bij de voornaam.

Bij een promotie gaat alles traditioneel in toga. Maar ook dan verandert er niets. Uiteraard ga je netjes gekleed maar ook dan zul je mensen zien die gewoon in spijkerbroek gaan.

En dan is er een receptie en ga je allemaal in de rij staan om te feliciteren.
Hi allemaal,

Even een terugkoppeling. Het is helemaal goed gegaan en het was superleuk! Ben heel blij geweest met alle jullie advies, het kwam goed van pas! Dit was namelijk zíjn dag en niet een dag om gewoon-mezelf-te-zijn (inclusief gedrag wat mogelijk niet passend zou zijn).

Dus nogmaals: thanks!
Leuk dat je het nog even komt vertellen Cola!

Wat heb je uiteindelijk als cadeau gegeven?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven