dussssss...... gedoe!

25-02-2011 23:13 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms, ben ik helemaal klaar met mijn 'lief'. Waarschijnlijk is hij dat ook met mij, wat ik me best kan voorstellen. Juist omdat hij zo lief is, en dat is hij echt. Maar wanneer ik probeer om met hem te praten over irritaties, lijkt het of mijn woorden ofwel niet landen of dat ik hem lamsla. Ik ben geen ruziezoeker, hij nog minder. We hebben weinig woorden en hebben het fijn samen. Irritaties gaan over suffe dingen, zoals de verdeling van het huishouden, en het feit dat hij de dingen 'niet ziet liggen'. Ik heb een tijdlang geprobeerd dit hem niet kwalijk te nemen, en hem te vragen wanneer ik wat van hem wil. Nu is het echter zo dat wij allebei een drukke baan hebben, en een gezin. Ik ben op het punt gekomen dat ik niet alles wil vragen. Ik heb echter een heel andere kijk op het huis en huishouden dan hem. Ik ben, wat je noemt, een behoorlijke poetsmiep. Voor mij is het pas gezellig als de boel aan kant is. Dat is ook nodig in ons gezin, want we zijn een stel chaoten. Dus heb ik een vast patroon van dingen die ik elke dag/elke week etc wil hebben gedaan, en daarnaast maak ik vaak duidelijk welke klusjes daarnaast nog moeten gebeuren. We zouden er in principe best tijd voor hebben, hij ook. En toch blijft het een eenzijdig gebeuren waarbij ik de boel moet aanzwengelen, bijsturen etc. Ik weet dat de wereld niet vergaat als de dingen niet gedaan worden, of anders dan ik zou willen. Daarin doe ik dus ook water bij de wijn, maar ik blijf me geirriteerd voelen. Nu ben ik vanavond weer eens ouderwets boos geworden om zo'n reden. En krijg ik een excuus en veel begrip. Maar dat lost het voor mij niet op, en dat heb ik ook zo benoemd. Ik wil het echt anders, en vind dat ook niet onredelijk van mezelf. De ruzie was uitgesproken, maar de sfeer niet meteen super. Hij blijft dan stil en ontwijkt mij, terwijl ik daar weer nijdig van kan worden. Ik merk dat hij er verder ook niets mee kan. Nu heeft hij ook zo'n hekel aan gedoe, dat hij vervolgens op tijd z'n bed inkruipt en zo de mogelijkheid om nog even rustig na te praten wegneemt. Morgen zal alles wel weer oke zijn, maar ik baal ervan dat we bij dit soort dingen volledig langs elkaar heen lijken te bewegen. En nu? Nu zit ik nog maar even m'n tijd uit te zitten, terwijl ik eigenlijk denk: zo gaan we dit dus niet weer doen. Wie heeft er tips?
quote:positivodo schreef op 26 februari 2011 @ 12:27:

Tjah, ik vind dit dus dikke kolder he, waarom is het ineens slecht om je huis aan kant te willen hebben? Of om het normaal te vinden dat je allebei een bijdrage levert. Ik lees eigenlijk dat jullie een goede relatie hebben, maar dat het vooral een kwestie is van andere prioriteiten leggen en een andere manier van praten/probleemoplossen. Prioriteiten kun je samen opnieuw vaststellen, het praten zal alleen wel van jouw kant moeten komen want zo te zien zit hij er minder mee. Dat betekent niet dat hij het niet wil, het komt alleen niet in hem op omdat hij al weer verder is en niet meer bezig met het hele gebeuren.Je huis aan kant hebben en het huishouden verdelen is 1 ding... maar als de vrouw dat neurotisch elke dag wil (elke dag de wc, elke dag stofzuigen, elke dag dweilen, elke dag de badkamer, etc....), dan wordt het toch echt wel een ander verhaal. Dan is dat haar probleem en niet het probleem van de man, mi logisch dat hij daar niet aan mee wil werken.
Wat mij opvalt is dat sommige vrouwen krampachtig het HH gaan doen alsof hun huis op een showroom moet lijken. Het huis moet in hun ogen klinisch schoon net als in een ziekenhuis waar het wel noodzakelijk is.

Wees es relax en probeer ook van andere dingen te genieten. Het leven is zo voorbij en dan blijken ze achteraf dat ze dingen gemist hebben omdat ze teveel aan het poetsen zijn geweest.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lief en ik verdelen de taken. Het HH komt voor een groot deel voor mijn rekening en dat vind ik helemaal niet erg.

Extra calorieën verbranden.

Als ik ziek ben (griepje o.i.d), wordt dan alleen het hoognodige (contactpunten, sanitair en wasgoed) gedaan door manlief.

We doen samen de boodschappen.

Hij doet de admin. en klusjes.

Onze man doet de vaatwasser en helpt mee met tafel dekken en afruimen.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Als jij 'n poetsfreak bent zul je het gewoon zelf moeten doen of iemand in moeten huren. Je kunt niet verwachten van iemand die het wel best vindt zonder dat er dagelijks gepoets wordt, om die onzinnige taken dan maar te gaan doen.
quote:elninjoo schreef op 26 februari 2011 @ 17:06:

Als jij 'n poetsfreak bent zul je het gewoon zelf moeten doen of iemand in moeten huren. Je kunt niet verwachten van iemand die het wel best vindt zonder dat er dagelijks gepoets wordt, om die onzinnige taken dan maar te gaan doen.

Ben het niet altijd met je eens, maar deze keer 100% wel!

Je kan tenslotte je eigen tekortkomingen en problemen (elke dag het huis spik en span willen hebben) niet op andere mensen afwentelen.
Ik ben zoals jouw man. Ik heb geen oog voor het huishouden en zie veel dingen niet. Dat is niet altijd onwil.

Wat je zou kunnen doen:

vaste afspraken maken omtrent het huishouden zoals DUIDELIJKE taakverdeling op VASTE tijden.

Dus verwacht van hem dat hij bijvoorbeeld op vrijdagmiddag het huis gaat stofzuigen en op andere dagen andere taken doet. Gewoon vaste routinematige taken.

want routine is het enige dat helpt als je geen oog hebt voor huishouden.

En stop in godsnaam met zeuren en zeiken over wat er gedaan moet worden door hem. Daar zou ik ook niet tegen kunnen. Als JIJ je stoort aan het huishouden, doe JIJ er dan maar iets aan maar dring hem geen dingen op die voor hem gewoon niet belangrijk zijn.
Is wel erg rustig geworden! TO wo bist du?
Katten manipuleren vrouwen.......ik wist het ik wist het......
En daar was ik weer, sorry dat het zo lang duurde.... Druk weekend :-). Ik ga de reacties even doorlezen.
quote:rhodos66 schreef op 25 februari 2011 @ 23:42:

Ik zou het ook erg frustrerend vinden om na afloop van zo'n discussie dan 'boos'/stilzwijgend te gaan slapen. Mee eens, al heb ik daar dus ook alleen last van en is het naar zijn weten wel 'klaar'. Vriendlief en ik hebben daarom dan ook de regel om nooit boos uit elkaar te gaan. Of dat nou is met slapen gaan (dan ben je immers ook even 'uit elkaar') of wanneer je daadwerkelijk de deur uitgaat. Het geeft gewoon geen fijn gevoel om zo uit elkaar te gaan. Dat proberen we ook, maar in de hectiek is het niet altijd haalbaar. Bovendien is het voor hem veel eerder 'opgelost' dan voor mij. Ik vind het lastiger om weer over te gaan tot de orde van de dag/nacht. Omdat ik ook vind dat ik niet moet door chagerijnen doe ik ook weer goed gemutst en probeer ik de draad op te pakken, maar op de lange termijn heb ik het gevoel dat we zo niet verder komen, want patronen blijven hoe ze zijn. En uiteindelijk lost het ook niets op natuurlijk. Wanneer je dan de volgende ochtend wakker wordt en je hebt het er maar niet meer over, voor 'de lieve vrede' , daarmee is het probleem natuurlijk niet opgelost.

In jullie geval (irritaties over het huishouden/opruimen): als je eigenlijk steeds opnieuw weer concludeert dat jullie hier beiden anders in zijn en je kunt (lees: wilt) elkaar hier in niet veranderen, dan zit er simpelweg niets anders op dan toch het toch maar voor lief te nemen. Dat is nu net wat ik probeer, maar het lukt niet want het blijft me dwars zitten. Het ís nou eenmaal niet anders. Probeer te kijken naar de dingen die wél fijn zijn tussen jullie en focus je dáár op. En hou voor ogen (de lijfspreuk van mijn vriend): 'Life is too f*cking short'. Oftewel: maak je niet druk om (nodeloze) dingen, maar geniet!! Dat is 9 van de 10 keer ook wat ik denk, gelukkig.Succes (en.. slaap lekker )
quote:thedutchwiseguy schreef op 26 februari 2011 @ 00:35:

Stuur je vriend even naar de hop 8 van irritaties bij een vrouw weet je gelijk wat er mis is aan jou! Zo, ben jij lekker op dreef

Top 8 irritaties bij een vrouw

Op de 2 en 3 plaats sta je waarschijnlijk!En bedankt voor je nuttige bijdrage.
quote:kaetje schreef op 26 februari 2011 @ 00:26:

Wij hebben besproken waar we in het huishouden echt een hekel aan hebben en aan wat we niet zo erg vinden om te doen. Ik vind het niet erg om boodschappen te doen dus dat doe ik want mijn man vindt dat het ergste van de huishoudelijke klussen. Ik vind stofzuigen niet leuk dus mijn man doet dat. De vaatwasser doet hij ook en koken doe ik meestal. De was ophangen doe ik (ik doe het netter dan hij) en opvouwen doet hij meestal (hij kan echt veel netter vouwen, vooral tshirts). En zo hebben wij een beetje een verdeling. Als ik boodschappen doe doet hij andere dingen in huis. Soms kijken we even samen wat handig is soms doet hij het zelf.

En inderdaad nooit met "ruzie" gaan slapen. Benoem dat je je nog niet rot voelt, dat je het gevoel hebt dat het nog niet helemaal is uitgepraat.De boel verdelen werkt hier niet, omdat het afhangt van de situatie en we van daaruit bekijken wie het meest tijd heeft voor wat dan ook. We proberen systematisch samen op te werken om de boel in korte tijd weer gedaan te hebben. Dat benoemen doe ik inderdaad te weinig, dat komt ook omdat het vaak alleen een herhaalgesprek wordt zoals voorgaande ook is geweest. Dat is ook weer niet hoe ik het bedoel. Ik mis meer een soort van 'inzicht' in hoe we apart van elkaar, maar ook samen onze taken maar ook wensen kunnen vervullen.
quote:merano schreef op 26 februari 2011 @ 01:40:

Waarom zoeken jullie geen hulp in de huishouding?Omdat ons huis helemaal niet zo groot is en er in principe nog best voldoende tijd is om dit zelf te doen. Bovendien past het niet echt bij ons om hiervoor iemand over de vloer te halen. Ik vind wel dat we dit opnieuw moeten overwegen, aangezien het blijkbaar een punt voor me is.
quote:spectral schreef op 26 februari 2011 @ 07:58:

Je zegt zelf dat je een poetsmiep bent en dat je dingen per dag/week moet doen omdat je je anders niet relaxt voelt... wat als hij niet zo neurotisch met het huishouden is? Wie zegt dus dat jouw manier goed is en de zijne niet?Dat kan hij wel vinden, maar we hebben samen een gezin en dus ook de verantwoordelijkheid dat ze in een fatsoenlijke, opgeruimde leefomgeving wonen. Ik bemoei me niet met de manier waarop hij de dingen doet, maar wel met het feit dat hij rustig op de bank hangt in een woonkamer die meer doet denken aan een kinderdagopvang aan het eind van de week. Ik wil ook graag eens thuiskomen in een opgeruimd huis, met het eten op tafel en dan gewoon kunnen aanschuiven. Of zien dat hij in ieder geval achterstallige klusjes oppakt ipv klussen op te pakken die totaal overbodig zijn en zeker geen prioriteit 'omdat hij dat leuker vindt'. Die mag hij doen, heus. Maar niet ipv.
quote:Demissionair schreef op 26 februari 2011 @ 10:17:

Sterker nog Pimpel....zij bepaald de klusjes die hij moet doen.

En ze maakt dat duidelijk naar hem.

"Juist omdat hij zo lief is, en dat is hij echt. Maar wanneer ik probeer om met hem te praten over irritaties, lijkt het of mijn woorden ofwel niet landen of dat ik hem lamsla."

Ik vermoed dat dit klopt.

Dat hebben we ooit afgesproken omdat hij geen overzicht heeft en dus de dingen niet 'ziet'. Daarbij pak ik ook zelf een groot deel van wat moet gebeuren op me, dus wat mij betreft 'fair play'. Toch kan ik me juist aan deze afspraak irriteren, gewoon omdat ik geen zin heb om de boel continue te moeten aansturen.

Wat betreft dat lamslaan, dat is inderdaad een gevaar omdat ik verbaal sterker ben en dat voor hem vervelend kan zijn. Daarom heb ik door de jaren heen veel geleerd over communiceren binnen een relatie en hou ik veel rekening met hem. Toch zou het wel zo moeten zijn dat ik kan zeggen wat ik voel en vind. Tenminste dat vind ik....
Wat fijn dal je overal op reageert TO! Mijn complimenten!

Is het een idee om wat anders met elkaar af te spreken? Eerder gaf je al aan dat een poets inhuren een optie voor je is.

Laat het in elk geval niet iets worden wat tussen jullie in gaat staan, een beetje stof in huis, of een deurkruk die los zit is echt niet belangrijk.

Succes TO!
quote:ronniemitchel schreef op 26 februari 2011 @ 03:07:

Ik blijf het zeggen, het ligt aan de opvoeding van de moeders van hun zonen,zolang vrouwen hun zoons blijven vertroetelen en niks aan het huishouden laten doen, kan de vrouw partime of ietsje meer werken als er kids zijn aangezien de meeste taken in huis en opvoeding gewoon op haar schouders gedumpt word,nee het heeft niks met gemakszucht van de vrouwen te maken, maar dat van de mannen die niks in huis hoeven te doen van hun moeders grrrDat kan in het begin mee gespeeld hebben, maar na 11 jaar zou het toch een keer geland moeten zijn. Het heeft wel te maken met gemakszucht. En dat snap ik wel, maar vind ik geen gezellige houding. Samen uit, samen thuis. Wat mij betreft.
Zo, even pauze.....
quote:Demissionair schreef op 27 februari 2011 @ 12:12:

Wat fijn dal je overal op reageert TO! Mijn complimenten! Dank je Is het een idee om wat anders met elkaar af te spreken? Eerder gaf je al aan dat een poets inhuren een optie voor je is.

Laat het in elk geval niet iets worden wat tussen jullie in gaat staan, een beetje stof in huis, of een deurkruk die los zit is echt niet belangrijk.

Succes TO!Nee daar heb je gelijk in, het is an sich de moeite niet. Het is meer een gevoel waarbij ik te veel ballen zelf in de lucht moet houden, terwijl dat niet is hoe ik een relatie zie. En het is eigenlijk ook meer de gedachte erachter, elkaar steunen en samen iets opbouwen, dan dat het om dat stof of die deurkruk gaat.
quote:rhodos66 schreef op 25 februari 2011 @ 23:42:

Ik zou het ook erg frustrerend vinden om na afloop van zo'n discussie dan 'boos'/stilzwijgend te gaan slapen. Vriendlief en ik hebben daarom dan ook de regel om nooit boos uit elkaar te gaan. Of dat nou is met slapen gaan (dan ben je immers ook even 'uit elkaar') of wanneer je daadwerkelijk de deur uitgaat. Het geeft gewoon geen fijn gevoel om zo uit elkaar te gaan.[...]

Een collega vertelde toevallig eergisteren dat zijn vriendin ook die regel hanteert, om niet boos uit elkaar te gaan of te gaan slapen. Hij vond het helemaal niet nodig, maar gaat er om haar wel in mee.
quote:iones schreef op 26 februari 2011 @ 17:46:

Ik ben zoals jouw man. Ik heb geen oog voor het huishouden en zie veel dingen niet. Dat is niet altijd onwil.

Wat je zou kunnen doen:

vaste afspraken maken omtrent het huishouden zoals DUIDELIJKE taakverdeling op VASTE tijden.

Dus verwacht van hem dat hij bijvoorbeeld op vrijdagmiddag het huis gaat stofzuigen en op andere dagen andere taken doet. Gewoon vaste routinematige taken.

want routine is het enige dat helpt als je geen oog hebt voor huishouden.

Het is juist dat er door de week heen weinig tijd is om allerlei taken te doen. Een paar dingen, zoals badkamer e.d. zouden wel zo in te passen zijn. De rest verschilt gewoon per week, omdat de kinderen de ene week besluiten met vijf vriendjes op de bovenverdieping te willen spelen en de andere week vol zit met afspraken voor werk e.d. Hoe zouden we dat kunnen doen denk jij?

En stop in godsnaam met zeuren en zeiken tjah, jij vindt het zeuren en zeiken, ik vind het gewoon aangeven van wat er gedaan moet worden door hem. Daar zou ik ook niet tegen kunnen. Als JIJ je stoort aan het huishouden, doe JIJ er dan maar iets aan maar dring hem geen dingen op die voor hem gewoon niet belangrijk zijn.Zo werkt het niet in een relatie waar ik me prettig voel. Het leven is geen vrijblijvend 'ik doe alleen wat ik leuk vind' situatie. En bovendien zou dat op termijn heel negatief kunnen uitpakken. Neem bijvoorbeeld klussen, toch niet onnodig als hij aangeeft graag een ander huis te willen en het huidige huis te verkopen op termijn (als voorbeeld). Hij heeft wel de plannen, maar niet altijd de acties.
quote:Jaja007 schreef op 26 februari 2011 @ 17:02:

Wat mij opvalt is dat sommige vrouwen krampachtig het HH gaan doen alsof hun huis op een showroom moet lijken. Het huis moet in hun ogen klinisch schoon net als in een ziekenhuis waar het wel noodzakelijk is. Mijn huis hoeft geen showroom te zijn, maar ik ben wel van het bijhouden. Dat leeft prettiger, en het scheelt ook puinruimen.Wees es relax en probeer ook van andere dingen te genieten. Het leven is zo voorbij en dan blijken ze achteraf dat ze dingen gemist hebben omdat ze teveel aan het poetsen zijn geweest. Ik zeg nergens dat ik altijd poets, en niet leef. Ik zie het als een van de dingen. Maar ik ben me wel bewust van het feit dat dit relatief maar een klein ding in je leven zou moeten zijn. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lief en ik verdelen de taken. Het HH komt voor een groot deel voor mijn rekening en dat vind ik helemaal niet erg.

Extra calorieën verbranden.

Als ik ziek ben (griepje o.i.d), wordt dan alleen het hoognodige (contactpunten, sanitair en wasgoed) gedaan door manlief.

We doen samen de boodschappen.

Hij doet de admin. en klusjes.

Onze man doet de vaatwasser en helpt mee met tafel dekken en afruimen.
quote:spectral schreef op 26 februari 2011 @ 10:46:

Ik zou ook volslagen gek worden van een vrouw die wil dat ik van alles doe omdat zij dat belangrijk vindt, alles regelt, en uiteindelijk doe je het nog niet goed genoeg ook...En ik zou volslagen gek worden van iemand die aangeeft van alles te willen maar die het in de praktijk niet doet. Ik doe daarnaast ook vanalles omdat hij dat belangrijk vindt, en dat doe ik graag.
Ik heb ook niet geschreven dat jij dat gezegd hebt. Ik schreef in "het algemeen".

Maar het is altijd wel lastig als je wederhelft een andere visie heeft m.b.t het HH. Wel de plannen maar weinig acties.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:Demissionair schreef op 26 februari 2011 @ 09:01:

Jemig, wat een hoop ikwillut, ikwillut in de OP.

Ik zou gillend gek worden in een relatie waarin ik alles zo zou moeten doen zoals mijn partner het wil. En als ik dat dan even niet zou doen, dan krijg je gedram over je heen. Soms heb ik intens medelijden met sommige mannen. Niet nodig hoor, het is hier over het algemeen heel gezellig en gezeurloos.

Ik kan me voorstellen dat hij jou na zo'n ruzie ontwijkt. Ik ook, maar dat wil niet zeggen dat ik dat eerlijk vind Ik doe mijn best om redelijk te zijn en niet op alle slakken zout te leggen. Maar als ik het te luchtig noem, is het binnen een uur weer hetzelfde. Vandaar dat ik op sommige momenten mijn punt maak....TO, ik bedoel het niet rot hoor, maar ik hoop dat je inziet dat je niet zijn moeder bent, maar zijn vrouw.Ik wil niet zijn moeder zijn, maar ook niet zijn huishoudster. En ik wil gewoon kunnen bespreken hoe we de boel aanpakken. Daar zou iets uit moeten komen wat voor ons allebei werk, alleen blijkt dat wel goed zoeken.
Ik ga nu trouwens weg, maar zal zeker weer terugkomen om te reageren. Iedereen bedankt voor de reacties !
quote:hieperdepieper schreef op 27 februari 2011 @ 12:31:

[...]

Zo werkt het niet in een relatie waar ik me prettig voel. Het leven is geen vrijblijvend 'ik doe alleen wat ik leuk vind' situatie. En bovendien zou dat op termijn heel negatief kunnen uitpakken. Neem bijvoorbeeld klussen, toch niet onnodig als hij aangeeft graag een ander huis te willen en het huidige huis te verkopen op termijn (als voorbeeld). Hij heeft wel de plannen, maar niet altijd de acties.

Waar lees jij uit dat ik voorstel "alleen doen wat ik leuk vind"????

Ikzelf heb een gore hekel aan het huishouden maar het moet gebeuren. Ik doe dat op vaste momenten zodat ik me daarop instel. En zo gebeurt het dan alsnog geregeld.

Dit zou een manier zijn voor jouw man om ook zijn aandeel aan het huishouden te doen ZONDER dat jij daar achter aan hoeft.

Als jij hem iedere keer gaat vertellen wat hij moet doen, voelt HIJ zich weer niet prettig in jullie relatie. Het draait niet alleen om jou, dat jij je prettig voelt! Jullie zullen het samen moeten doen, samen tot een oplossing moeten komen! Als jouw man erop ingesteld is vaste taken op vaste tijden te doen, hoef jij je niet meer te ergeren en op zijn nek te zitten. En doet hij TOCH zijn aandeel in het huishouden. De aanpassing moet wel van twee kanten komen! dit is een simpele oplossing.

Verder moet concessie mogelijk zijn: misschien dat hij een steriel huis niet zo belangrijk vind als jij. Dan zou jij misschien de concessie kunnen doen om een minder steriel huis te wensen. Hij doet dan de concessie naar een huis dat schoner en opgeruimder is. En als jij niet bereid bent tot die concessie, dan ga er ZELF maar achteraan. Maar je moet hem niet jouw manieren en belangen opdringen. Ieder mens is anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven