knutselvraag: collage op canvas

27-02-2011 22:58 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een superleuk boek gekocht met allemaal van die oude amerikaanse pin-up plaatjes er in

Ik heb het boek gekocht met het doel de leukste plaatjes eruit te knippen of te scheuren. Ik wil er graag een groot canvasdoek helemaal mee volplakken.

Heeft iemand een idee wat voor lijm ik moet gebruiken? en ideeën hoe ik het af kan werken? zou ik het met acryllak kunnen overlakken? of zou je dan de achterkanten van de bladzijden door de plaatjes heen zien?

In mijn hoofd ziet het er al helemaal fantastisch uit.. nu de uitvoering nog.

Iemand knutsel-ervaring?
Leuk idee!

Zo heb ik op canvas een "pip-design" klok gemaakt met servetten, behang en pakpapier van pip en look-a-likes.

Ik heb dat op mijn hobbyclub gedaan en heb daar "kippershobby uni mat" voor gebruikt. Ik weet niet of je dat zo kunt kopen. Het is lijm en vernis in een. Eerst een stukje canvas insmeren, plaatje erop en dan nogmaals met de lijm/vernis erover. Als het papier dik genoeg is, zal het niet doorschijnen. Tip: als alles droog is, de randjes die eventueel een beetje oversteken met een zacht schuurpapier afschuren en dan de randen van je canvas doek met een mooie kleur verf bijwerken.

Succes ermee!
Waarom canvas? Dat is niet helemaal egaal en dat kan je door de plaatjes heen gaan zien. Je zou ook een MDF plaat kunnen kopen, even voorstrijken, en dan met behangplak de plaatjes erop, laten drogen en aflakken.
Ehm ja, waarom canvas... geen idee. Gewoon omdat ik het bij elke xenos zo kan halen. Leek me makkelijk? Ook licht om op te hangen.
Zou de behanglijm niet gaan loslaten als ik de lak er overheen doe?
Volgens mij niet. Althans, is mij nog niet gebeurd. Ik gebruik de allersterkste behangplak, lat ik goed drogen en dan afrollen met een goede lak. Maar goed, ik maak meestal haal andere dingen, dus geen idee of het met zo'n collage ook zo werkt
Gebruik je dan lak op water of terpentine basis? wat knutsel jij ervan?

Dakpannen of gluurpoppen?
Wat Duet bedoelt, noemen ze ook vaak decoupagelijm, in de meeste hobbyzaken verkrijgbaar en dan hoef je erna niet meer af te lakken. Je ziet het vaak bij knutsels waarbij servetten gebruikt worden, op dakpannen enzo.

Leuk idee trouwens, veel succes!
quote:Hangmat schreef op 27 februari 2011 @ 23:24:

Gebruik je dan lak op water of terpentine basis? wat knutsel jij ervan?

Dakpannen of gluurpoppen?
ik gebruik gewoon kleine beetjes bisonkit, werkt prima en zit goed vast!
Heb dat laatst gedaan met oude donald's... eerst het canvas bespoten met spuitlijm (goedkoopste van de Action) en daarna (toen het droog was) afgelakt met glans spuit lak. Werkt prima. In eerste instantie schenen de plaatjes door, maar dat trok wel bij. Eerst even een proefje maken is misschien ook wel handig.
Hij is af! vind em wel leuk geworden.

Ik heb uiteindelijk gewoon behang lijm gebruikt en vernis van de Hema erover. Hier een daar een bobbeltje maar toch heel mooi geworden

Wat cool! Leuk gedaan!
Hij is heel leuk geworden!!
Ooh, die is gaaf!

Waar ga je hem ophangen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven