Gezondheid alle pijlers

Voedselallergieën

27-02-2011 01:53 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames ,

wie hebben er allemaal nog meer last van voedselallergieën?

Hoe gaan jullie hier mee om?

Laten jullie alles staan wat een allergische reactie kan veroorzaken ?

Ik ben vrijdag naar het ziekenhuis geweest voor een priktest,

en daar is toch een lijst uitgekomen waar je U tegen zegt !

(Ik vond wat er uit de bloedtest kwam al behoorlijk veel .)

Alvast bedankt !

Little*Me

quote:littleme schreef op 27 februari 2011 @ 01:53:

Hallo dames ,

wie hebben er allemaal nog meer last van voedselallergieën?

Hoe gaan jullie hier mee om?

Laten jullie alles staan wat een allergische reactie kan veroorzaken ?

Ik ben vrijdag naar het ziekenhuis geweest voor een priktest,

en daar is toch een lijst uitgekomen waar je U tegen zegt !

(Ik vond wat er uit de bloedtest kwam al behoorlijk veel .)

Alvast bedankt !

Little*Me

Als je ergens goed allergisch voor bent kan je op zijn minst heel erg ziek worden maar in ergere gevallen kan je er dood aan gaan als je het toch eet. Ik denk dus niet dat mensen voor hun lol iets gaan eten wat niet kan.

Ik zou even kijken op internet wat je met jouw allergieen nog wel en niet voor lekkers kan maken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
MV dat is niet helemaal waar. Ik heb ook een hele waslijst met allergieen. En het meeste waar ik allergisch voor ben eet ik nooit meer maar er zijn producten waar ik wel een heel klein beetje van kan eten (lees; 1 hap ofzo) en dat doe ik heel af en toe dan ook omdat ik mezelf dat gewoon gun.
Ik heb ook een voedselallergie en een hele ernstige ook, namelijk pinda allergie. Als ik er maar een duizendste van binnen krijg kan ik al in shock raken en dood gaan.

Helaas is de pinda een onderdeel van de peulvruchten, waardoor ook veel andere dingen op mijn verboden lijst staan. Een aantal daarvan eet ik echt niet meer zoals erwten, capucijners en linzen. Daar reageer ik inmiddels ook behoorlijk op. Ik word er goed ziek van, maar ga niet dood. Maar andere bonen eet ik gewoon wel, want heb ik nergens last van.

Verder ben ik allergisch voor sesam en alle noten.

Lastig, want vaak zit er op brood een verdwaalde sesam. Als ik een hap brood in mijn mond heb dan proef ik dat ook direct en spuug ik het weer uit.

Lastig, ja dat wel. Maar je went er ook aan. Heeft als gevolg dat ik het heel lastig vind om uit eten te gaan. Ook met kruisbesmetting moet je nogal opletten en in veel restaurants nemen ze het niet zo nauw. Daarom ga ik niet zo vaak uit eten en alleen in betere restaurants.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Ik heb ook voedselallergieën naast een hele lijst andere allergieën. Noten en rauwe steenvruchten zijn bij mij de boosdoeners. En die moet ik ook echt niet eten, want dan zwelt m'n keel op en mijn gezicht. Ik word er heel naar van.

Het is dus heel goed opletten. Alleen salades eten als ik zeker weet dat er geen appel in zit bijvoorbeeld. Hetzelfde als met noten. Voor we gaan eten in een restaurant geef ik ook altijd door wat ik niet mag hebben. Als ik moet kiezen, kies ik altijd veilig. Maar dan nog is het wel eens een hele enkele keer misgegaan, en dat is angstig!
Oja, ik heb gelukkig geen pinda allergie. Die noot kan ik wel eten. Het gaat bij mij om de walnoot, hazelnoot, amandel en paranoot.
Ik ben lactose intolerant, mag dus eigenlijk niets hebben waar melk (eiwitten)/lactose in zit. En dat zit helaas in heel veel dingen (zelfs sommige medicijnen).

Tot voor kort at ik gewoon waar ik zin in had, maar nu ik zwanger ben lijkt het wel veel erger geworden te zijn.

Vaak had ik namelijk nergens echt last van. Beetje gerommel in de buik, gasvorming, opgezwollen buik en/of binnen een half uur na het eten ineens heel nodig naar de WC moeten. Dat was nog wel te doen.

Maar van de week na het eten van een gebakje heb ik in de avond echt kromgelegen van de pijn in m'n buik.

Zelfs na zo'n kant en klare sandwich van de AH to Go had ik al last.

Mijn moeder heeft er pilletjes voor, maar dat werkt ook niet altijd even goed (daar moet je er echt genoeg van innemen op het juiste moment). Zij kan er echt anderhalve week goed ziek van zijn.

Dus nu mezelf maar aan gaan leren het te vermijden. Dan wordt uit eten, of even snel iets halen nog best een uitdaging...
En dan moet je ook niet zo dom zijn om een patatje oorlog te bestellen terwijl je eigenlijk een patatje speciaal wil hebben.

Heb het heerlijk opgegeten hoor, ben verzot op satésaus, maar heb daarna wel weer last gehad van m'n darmen.
Uiteten vind ik ook echt lastig. Of bij ander mensen eten. Vaak hebben mensen niet door bv tarwe ook zit in mixjes oid.
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 27 februari 2011 @ 09:21:

Ik heb ook voedselallergieën naast een hele lijst andere allergieën. Noten en rauwe steenvruchten zijn bij mij de boosdoeners. En die moet ik ook echt niet eten, want dan zwelt m'n keel op en mijn gezicht. Ik word er heel naar van.

Het is dus heel goed opletten. Alleen salades eten als ik zeker weet dat er geen appel in zit bijvoorbeeld. Hetzelfde als met noten. Voor we gaan eten in een restaurant geef ik ook altijd door wat ik niet mag hebben. Als ik moet kiezen, kies ik altijd veilig. Maar dan nog is het wel eens een hele enkele keer misgegaan, en dat is angstig!

Ik kan ook niet zo goed tegen appel en mijn ervaring is dat vooral anderen daar geen rekening mee houden. Ik was eens ergens waar ik een gratis sapje kreeg. Ik vroeg of daar appel in zat. Er zat inderdaad appel in en ik vroeg of ze het sapje zonder appel wilden maken of dat ik een andere kon krijgen. Ik krijg het sapje, neem een slok en ik proef het meteen. Verdorie, ik vraag dat niet voor niets, ik heb de uren erna hoestend en benauwd doorgebracht. Gelukkig val ik niet dood neer, maar het is wel vervelend.

Ik slik nu medicijnen waar ik geen grapefruitsap uit een fabriek bij mag drinken. Vers mag wel, daar worden veel minder grapefruits voor gebruikt. Maar ik neem toch maar het zekere voor het onzekere en neem geen grapefruitsap als ik niet zeker weet of het vers is. Mensen nemen je helaas niet serieus en denken dat het wel meevalt als je zegt dat je iets niet mag.
Ne dat is inderdaad het grote probleem, mensen denken dat het allemaal wel meevalt met die appelallergie. Dat vind ik zo jammer!
Mijn zoontje heeft ook een waslijst aan allergieën.

Ook een lading voedselallergieen waarbij de ergste cashewnoot is en de heftigste pinda. Hij krijgt heftige astma aanvallen van beide en krijgt ook gigantisch uitslag. Als hij dalijk groter is krijgen we ook een epi-pen voor als t een keer mis mocht gaan..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Allergisch voor,maar mag het wel hebben mits goed verhit:

Tomaat

Ui

Knoflook

Prei

Bieslook

Nectarine

Annanas

Papaya

Kers

Perzik

Abrikoos

Pruim

Kiwi

Appel

Bij dit rijtje helpt verhitten niet:

Hazelnoot

Paranoot

Pijnboompit

Sesamzaad

Daarnaast ben ik ook nog allergisch voor :

Honden

Katten

Schimmel

Latex

Nikkel

Huisstomijt

Ruwe berken

Lupinemeel

En natuurlijk heb ik ook hooikoorts!

@MV

Nee dat begrijp ik dat mensen dat niet voor de lol zouden doen.

Wat ik bedoel is dat ik af en toe wel eens een kers eet,

ookal ben ik daar allergisch voor en weet ik dat ik voor het eten van 1 kers 15/20 minuten moet 'boeten'.(lichtelijke zwelling,hele nare jeuk aan mond,tong,gehemelte en oren).

Hoe is het trouwens met je kat ?

@Tandpasta

Ik herken dat mezelf 'gunnen' zeer zeker!

Vooral als het om fruit gaat.

Ik ben echt gek op fruit!

@Juniper

Het maakt uit eten idd een stuk lastiger,

en vooral ook wat je zegt dat ze het niet zo nauw nemen ivm kruisbesmettingen.

Ik denk dat veel mensen zoiets hebben van dat het een beetje onzin is,en niet realiseren dat je daardoor ook een heftige reactie kunt krijgen.

@Georgette

misschien een rare vraag,

maar draag jij een epipen bij je?

@ Biebeltje

(schreef eerst biebelientje sorry sorry weet ook niet waarom )

Dat is ook erg naar zeg!

ik hoop voor je dat als je straks trots moeder bent geworden er weer wat minder last van ondervindt!

@Mariska

Nou lekker dan dat je toch even 1 met appel meegeven!

Alsof je het voor de lol zegt .

Ik begrijp ook niet waarom mensen denken dat het wel mee valt.

Beetje vreemd maar om de één of andere vage reden kan ik granny smith appels een stuk beter vedragen.
@Biol

Wat naar voor zo'n klein kereltje dat hij zulke heftige aanvallen krijgt!
Eh nou, dat zou ik wel moeten. Ik werk op dermatologie, en de dermatoloog zou er nog steeds één uitschrijven. Maar ik vergeet het steeds, en zij ook. Dom he?

Dat is inderdaad een waslijst ja. Niet leuk he? Mijn rijtje:

huisstofmijt

honden

voorjaarsbomen

grassoorten

zomerkruiden

wol

lyral

parfumstoffen 1

parfumstoffen 2

en dan de noten en steenvruchten

en soms heb ik wel eens last van urticaria (door kou bijvoorbeeld)

Met parfum kan ik nog wel experimenteren. Zo krijg ik geen acute last, mijn huid gaat alleen kapot van parfum. Dus ik was me gerust eens met een lekker zeepje, omdat ik weet dat de gevolgen mild zijn. Maar voedsel- en inhalatie allergieën zijn zoveel lastiger. Daar krijg je direct last van. Benauwdheid, jeuk, galbulten... Niks aan.
Zielig Biol, zo'n kleintje snapt er waarschijnlijk niks van. Moelijk hoor.
Ja, hooikoorts heb ik ook, maar dat verschilt per jaar heel erg hoeveel last ik ervan ondervind.

En van kiwi's krijg ik ook jeuk aan m'n mond, keel en oren. En toch blijf ik ze eten.

De kans dat mijn baby straks een koemelk allergie heeft is wel erg groot met een (toekomstige) moeder en oma die er allebei allergisch voor zijn (geworden op latere leeftijd).

Wat erg dat sommige mensen je gewoon voorliegen! In veel gevallen zorgt het "slechts" voor ongemak, maar in andere gevallen kan het wel een dodelijk afloop hebben. Snap niet dat mensen daar zo laks mee om gaan...

Wij zijn laatst ergens wezen uit eten waar ze echt kosten noch moeite gespaard lieten om een lactosevrije maaltijd voor m'n moeder te creëren. Dus het kan gelukkig wel.

Ook een keer gehad dat ze had aangegeven lactose intolerant te zijn, maar uiteindelijk als toetje wel ijs met aardbeien en slagroom bestelde. Ze zou wel een pilletje innemen. Kreeg ze toch (heel netjes overigens van het restaurant) alleen een groot bord aardbeien voorgezet. Haha, ze keek wel heel beteuterd...
@Georgette

Nee niet dom,

iedereen vergeet wel eens wat :P!

Nee het is zeker niet leuk,

je kunt het alleen niet stoppen.(Vriend van mij heeft niets met fruit en groentes, en hoe hard ik zijn hand ook schud en wij de deal hebben dat hij de allergieen overneemt,ze willen maar niet overspringen!)

Ik heb er dan met de kou geen last van,

maar wel als ik in aanraking ben gekomen met een hond.

Nou,dat is ook een behoorlijk rijtje!

@Biebeltje

Dat heb ik ook.

Zeg maar het ene jaar wel last van mijn ogen,en het andere jaar niet.

Maar wel elk jaar altijd last van mijn neus en benauwdheid

Een heleboel fruit geeft bij mij jammer genoeg deze reacties,maar dat neem ik er dan op de koop toe.

(Kan echt niet zonder fruit!)

Hahha, maar toch wel erg fijn dat ze er wel rekening mee gouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven