Hoe vriendin helpen?

02-03-2011 19:47 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
I.v.m herkenbaarheid wil ik hier niet teveel details plaatsen. Het komt erop neer dat een van mijn beste vriendinnen psychisch niet lekker in haar vel zit. Ik ken haar heel goed en weet hoe ze in elkaar steekt. De afgelopen maanden ging het al niet zo lekker met haar.. Ze ging in therapie 1x per week. Tot een tijdje geleden en ze zelfmoordgedachten kreeg (gedachten, geen neigingen), waar ze verder dus niks mee doet en durft te doen.

Hoe kan ik haar nou als goede vriendin helpen? Heb al gezegd, dat als ze iets nodig heeft, haar verhaal kwijt wilt etc mij altijd kan bellen/spreken. Ze is in goede handen bij haar ouders en krijgt wekelijks professionele hulp om haar leven weer op de rails te krijgen, daar hoef ik me geen zorgen over te maken.

Maar het feit dat ze zo in de knoei zit met mezelf vind ik ook wel eng. Ik zie het gebeuren, maar kan haar zelf niet helpen. Hooguit met wat praktische dingen: post doorsturen, kaartje sturen en haar laten praten als ze dat nodig heeft. Ook vind ik het eng dat ze op dit moment (waarschijnlijk door therapie) weinig contact zoekt met vrienden.. Ook dat zal wel bij het hele proces horen, maar ik zou willen dat ik van alles voor haar zou kunnen doen

Wie kan inschatten wat iemand in zo'n siutatie nodig heeft, ik kan alle tips gebruiken
Nodig haar gewoon een keer uit om iets leuks te gaan doen. Zonder diepgaande gesprekken (tenzij zij daar behoefte aan heeft maar liever niet), gewoon lol hebben.

Dagje shoppen, dagje sauna....zoiets. Even iets anders.
Eens met Isolde. Wees een vriendin voor haar, wees gezelligheid. Haar probleem moet ze mbv therapie oplossen en daar is ze al goed mee op weg zo te lezen. Ik denk dat jij het beste haar tot steun kunt zijn, door vriendinnen dingen te doen. Of in ieder geval haar dit aan te bieden dit met haar te doen.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Ik kan mij alleen maar aansluiten bij bovenstaande reacties. Jij kan voor luchtigheid in haar leven zorgen, voor de gezellige dingen. Sterkte!
Ook ik sluit me aan bij wat hierboven staat. Ik heb zelf een aantal psychische problemen, en het is ZO fijn als er dan iemand is die het daar eens niet constant over heeft, die gewoon met mij naar de film/het strand/ wat dan ook gaat en met wie ik gezellig kan bankhangen en kletsen.

Bied een luisterend oor, meer kun je niet echt doen. Dat doet ze inderdaad in therapie.
Time spent with a cat is never wasted
Luchtige dingen inderdaad.

De rest kan je weinig aan doen.
Eens met het bovenstaande en wellicht vindt ze van die DVD-boxen met lekker luchtige films en series wel heel leuk om te krijgen, want ze is veel alleen thuis en dan heeft ze alle tijd om te piekeren.

Veel naar buiten gaan helpt ook, dus lekker naar het bos en naar het strand en dan vooral gezellig keuvelen, tenzij ze even een luisterend oor nodig heeft.

Wat een lieve vriendin ben je trouwens dat je hier zo actief mee bezig bent.
Hoi Sweetcandy!

Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Een goede vriendin van mij had ook zelfmoordgedachtes en is ook een tijdje opgenomen geweest. Ik vond het ook best moeilijk om hier mee om te gaan. Wat ik heb gedaan is veel interesse tonen, aandacht geven en lief zijn voor haar. En ik heb geprobeerd om niet altijd in ons contact bezig te zijn met de problematiek. Mijn vriendin vond het ook heel fijn om soms gewoon even te ouwehoeren.

Misschien heb je hier iets aan? Misschien ook niet.. In elk geval sterkte!
Wat ik uit het laatste gesprek met haar heb begrepen is dat ze weer moet leren leven. Alles gaat in kleine stapjes. Even naar buiten voelt voor haar al als een marathon, ze kan niet veel drukte/mensen om zich heen hebben, alles is al snel te veel en ze weet niet wanneer ze zich 'goed' genoeg voelt om ook maar iets kleins te ondernemen.

Dus ik vind het heel lastig. Ik wil haar ook uiteraard de tijd en ruimte geven om aan zichzelf en haar gezondheid te werken. En misschien is daar op dit moment weinig ruimte in voor vrienden?
bedankt voor de reacties trouwens Ik ben ook van plan om uit mezelf niet snel te vragen van 'hoe gaat het?', maar straks heeft zij het idee dat het me niks interesseert? Ik vind het best lastig allemaal
quote:sweetcandy schreef op 02 maart 2011 @ 20:45:

bedankt voor de reacties trouwens Ik ben ook van plan om uit mezelf niet snel te vragen van 'hoe gaat het?', maar straks heeft zij het idee dat het me niks interesseert? Ik vind het best lastig allemaalWaarom zou je dit doen?
Ik heb er geen ervaring mee, kan je dus ook geen tips geven. Wil je wel even zeggen dat je een super-lieve vriendin bent omdat je haar zo wil helpen!
dit deed ik de laatste paar keer... en dan vertelt ze dus alle vorderingen. En dat is prima, maar daarbij zegt ze ook dat ze er moe van wordt om steeds mensen te moeten informeren. Vandaar eigenlijk. Ik heb het gevoel dat ik het vanuit haarzelf moet laten komen of ze iets gaat vertellen of niet. Of denk ik nu weer krom
Dankje Koekiemunster, ik doe mijn best

En ik hoop ook dat ze inziet dat ze meer mensen om zich heen heeft die om haar geven dan ze zelf doorheeft.
quote:sweetcandy schreef op 02 maart 2011 @ 20:54:

dit deed ik de laatste paar keer... en dan vertelt ze dus alle vorderingen. En dat is prima, maar daarbij zegt ze ook dat ze er moe van wordt om steeds mensen te moeten informeren. Vandaar eigenlijk. Ik heb het gevoel dat ik het vanuit haarzelf moet laten komen of ze iets gaat vertellen of niet. Of denk ik nu weer krom Vraag dan aan haar wat zij graag van jou zou willen. Wij kunnen wel van alles invullen (zie ook mijn eerste post, waarin ik mijn eigen ervaring beschrijf), maar zij weet het best wat ze graag van jou zou willen horen/zien.
Je kan het ook simpelweg aan haar vragen. Misschien vind ze het fijn of juist vervelend als je vraagt hoe het met haar gaat.
Eens met wat de anderen zeggen.

Maar denk ook aan jezelf en wordt geen "praatpaal"
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Hoi Sweetcandy,

Ik ken de zijde van jouw vriendin. Je kunt gerust vragen hoe het met haar gaat, maar zij moet jou ook kunnen zeggen in hoeverre ze zin heeft daarop in te gaan. Het is fijn om het gevoel te krijgen dat waar ze ook behoefte aan heeft op dat moment, het goed is. Wil ze dus inderdaad niet al die informatie geven, moet ze dat kunnen zeggen. "Joh, het loopt, er wordt aan gewerkt, lief dat je het vraagt, maar ik heb meer zin om een stukje te gaan lopen". In die richting. Wil ze wel informatie geven, is dat ook goed. Daarbij moet je trouwens wel weer opletten dat je niet meegezogen wordt in de negativiteit waarin ze kan zitten. Dat is voor jou persoonlijk weer niet goed. Jij moet dus ook kunnen/durven/mogen zeggen: "Joh, fijn dat het er zo voor staat, ik heb eigenlijk zin om even heerlijk over onzin te kletsen, wat jij?".

Samenvattend zou ik op jouw vraag antwoorden: eerlijkheid t.o.v. elkaar.

Succes. Het is bijzonder fijn iemand in je buurt te hebben die er voor je wil zijn; dat is een rijk bezit!
Dat is best lastig om mee om te gaan, ik heb precies hetzelfde met een vriendin. Ze is pas ook opgenomen in het ziekenhuis vanwege zelfmoordgedachten. Inmiddels zit ze in dagtherapie en is ze weer thuis. In het ziekenhuis ging ik regelmatig langs en gingen we een stukje wandelen of thee drinken. Ik stuur haar af en toe kaartjes of geef een klein cadeautje, we eten soms samen, gaan naar de stad en we kletsen ook over heel andere dingen dan alleen de problemen gelukkig.

Ze heeft me inmiddels al meerdere keren laten weten dat ze dit ontzettend waardeert. Ik heb haar ook verteld dat ik erg weinig voor haar kan doen en dat ik dat erg spijtig vind, maar ze is zelf de enige die dit kan veranderen. Gewoon zorgen voor afleiding en af en toe wel aandacht voor de problemen hebben lijkt me dus een goed plan. Ik hoop dat het snel beter met haar gaat!
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Bedankt voor alle lieve reacties Volgens mij weet ze op dit moment zelf ook niet zo goed wat ze wil. Enerzijds inderdaad haar verhaal kwijt, maar ook weer niet ten alle tijde etc. Ik heb ook aangegeven dat ze sowieso altijd bij me terecht kan, ook voor gewonen onzin dingen en afleiding. Zo probeer ik er toch een beetje voor haar te zijn.

Ik zorg er overigens wel voor dat ik zelf een positieve houding heb en minder 'zeur'. Want als ik iets te zeuren heb, heeft dat op haar 10x zoveel invloed op dit moment. Ik hoop alleen dat ze op een gegeven moment echt inziet dat ze zoveel lieve mensen om zich heen heeft en zelf ook een heel leuk persoon is als vriendin!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven