Geld & Recht alle pijlers

Als je kind 23 word.

03-03-2011 02:11 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, als je kind 23 word, moet je dan meer betalen? Omdat ie dan als volwassen meetelt en niet meer als je kind?

Groetjes Sayoko
Waarvoor meer betalen?
ja waarvoor?
Nou ik weet het zelf niet zo goed haha, want de moeder van mijn vriend zit hem wijs te maken dat als ie 23 is dat hij eruit moet omdat ze meer moet betalen aan belasting ofzo en dat hij meer moet betalen, omdat hij dan bij haar in woont, maarjah is dat ook waar?

(ik geloof het namelijk niet)

Groetjes Sayoko
het zou best kunnen dat zij bepaalde toeslag krijgt / subsidie wat hoger ligt als je een kind bij je hebt wonen, jonger dan x hooeveel jaar. En doordat hij dan nu 23 wordt, zij dan geen recht meer heeft op die toeslag/subsidie, waardoor zij vind dat hij meer in moet brengen om dit verschil te compenseren. Dus ja, het kan op die manier. Kan mij echter niets bedenken waarop ze toeslag zou krijgen (of subsidie) totdat je kind 23 is. Meestal is dit 18 of 21 jaar.
Ik vind het wel logisch dat hij zelf ook mee betaalt.

Of je bij 23 meer betaalt dan bij 22? Volgens mij niet.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Volgens mij zijn ouders niet meer financiëel verantwoordelijk voor hun kinderen als ze 23 zijn.

Dus dan mag ze hem op straat zetten als hij geen huur betaalt.

Dus jouw vriend mag wel oppassen!

Als hij bij jou wil gaan wonen, mag jij natuurlijk ook huur eisen...
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
als je 23 bent , en nog thuis woont, mag je zeker bijdragen in de kosten, naar ratio. Niet meer dan eerlijk.
Oke, maar wat als hij alleen post adress heeft bij haar en ergens anders woont, dan komt er toch niets van kosten of wat dan ook voor haar bij kijken?

Groetjes Sayoko
Het kan zijn dat het de omstandigheden zijn die veranderd zijn waardoor zijn moeder meer moet betalen.

Gaan werken ipv studeren.

Als hij bij haar staat ingeschreven betaal je meer gemeentebelasting. Voor 1 persoon 1x voor 2 of meer 3. Weet niet of zijn moeder alleen woont?

Ik vind je vraag erg vaag.

Kan hij niet vragen waar aan hij mee moet gaan betalen?

Lijkt mij handiger.
Volgens mij niet hoor.

Als jongere ben je op je 21e financieel verantwoordelijk maar ik heb nog nooit gehoord dat ouders meer belasting moeten betalen.

Als dat is wat zijn moeder heeft gezegd zit ze kul te verkondigen.
Zo'n onzin is het niet hoor. Hoe meer mensen er bij je staan ingeschreven hoe hoger de gemeentelijke belastingen, rioolbelasting en waterschapsbelasting bijvoorbeeld is. Die zijn overigens niet minder als iemand jonger dan 23 is. Ik betaal voor mijn 3 jarige dochter evenveel als voor mijzelf. Kan het niet zijn dat bepaalde verzekeringen duurder zijn als hij op zijn 23e ook onder die verzekering valt?
Erger u niet, verwonder u slechts!
quote:sayoko schreef op 03 maart 2011 @ 02:56:

Oke, maar wat als hij alleen post adress heeft bij haar en ergens anders woont, dan komt er toch niets van kosten of wat dan ook voor haar bij kijken?

Groetjes SayokoBij iemand staan ingeschreven en ergens anders wonen, is ook niet helemaal hoe het hoort volgens mij??

Groetjes Sayoko

Jawel, lees het verhaal van Belbe maar eens. Zijn moeder moet dan in ieder geval meer betalen aan afvalkosten, rioolzuiveringskosten, etc..

Tevens kan het van invloed zijn op haar huurtoeslag en misschien zelfs op haar bijstandsuitkering, mocht ze die hebben.

Deze dingen staan trouwens los van die 23 jaar.
quote:flatscreen schreef op 03 maart 2011 @ 07:54:

[...]

Bij iemand staan ingeschreven en ergens anders wonen, is ook niet helemaal hoe het hoort volgens mij??Ligt eraan of je dat doet om te frauderen met bijvoorbeeld een uitkering.
quote:Ikbenanoniem schreef op 03 maart 2011 @ 08:15:

[...]

Ligt eraan of je dat doet om te frauderen met bijvoorbeeld een uitkering.Dat is de eerste gedachte die ik erbij krijg..
*klok en klepel verhaal*

Is het niet zo dat de kinderbijslag voor thuiswonende niet studiefinanciering ontvangende kinderen vervalt op die leeftijd?
Op je 23ste nog?

Groetjes SayokoDan moet hij bij de GBA aangeven dat het adres van zijn moeder alleen het briefadres is en dat hij daar niet woont.
quote:mamzelle schreef op 03 maart 2011 @ 09:06:

*klok en klepel verhaal*

Is het niet zo dat de kinderbijslag voor thuiswonende niet studiefinanciering ontvangende kinderen vervalt op die leeftijd?Wat een onzin..... Kinderbijslag houdt op bij 18. Of je nou gaat studeren of niet.
Met 23 is het sowieso tijd dat je op eigen poten gaat staan.
Ja, dat vind ik echt.
quote:N00tje schreef op 03 maart 2011 @ 03:50:

Volgens mij niet hoor.

Als jongere ben je op je 21e financieel verantwoordelijk maar ik heb nog nooit gehoord dat ouders meer belasting moeten betalen.

Als dat is wat zijn moeder heeft gezegd zit ze kul te verkondigen.

Bij deze:

Van de waterschapsbelasting. Factor 3 zelfs.

Ook de zuiveringsheffing is een vast bedrag per woonruimte van drie vervuilingseenheden. Eenpersoonshuishoudens ontvangen korting en betalen één vervuilingseenheid.
Of het waar is maakt niet uit. Mams wil graag dat hij wat betaalt voor inwoning. Dan kan hij haar wel om de oren slaan met waar/niet waar, maar mams wil nog steeds hetzelfde: een bijdrage.

Ik denk dat het beter is om het gesprek aan te gaan en te motiveren waarom hij denkt dat hij niet of maar een beperkt bedrag kan betalen. Zo kom je op een constructrieve manier vast op een goede oplossing in plaats van in een welles/nietes ruzie te komen.
Nee, maar als je op kamers zit is het nou eenmaal in veel gevallen zo dat je je van de verhuurder niet in mág schrijven. Dus dan schrijf je je op een ander adres in, of sta je nog steeds als thuiswonend geregistreerd.

Dat laatste lijkt het geval van de vriend van TO, waardoor hij - ondanks dat hij uitwonend is - een beurs ontvangt die veel lager ligt omdat hij nog bij zijn moeder staat ingeschreven.

Technisch gezien is dat fraude, maar dan fraude in het nadeel van TO's vriend. Typisch... dat de overheid daar niet moeilijk over doet, maar o wee als het andersom is!

quote:flatscreen schreef op 03 maart 2011 @ 07:54:

[...]

Bij iemand staan ingeschreven en ergens anders wonen, is ook niet helemaal hoe het hoort volgens mij??
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
quote:Saaar schreef op 03 maart 2011 @ 09:27:

Met 23 is het sowieso tijd dat je op eigen poten gaat staan.

Pas maar op met deze opmerking Saar Het schijnt erg geaccepteerd te zijn om zeker tot je 25e nog thuis te wonen

Ben het trouwens helemaal met je eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven