Lekker eten zonder e-nummers.

03-03-2011 11:34 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
quote:Snormel schreef op 03 maart 2011 @ 11:50:

Als hij het van bepaalde mosterd krijgt, wees dan eens extra alert op E102 oftewel tartrazine (soms ook gespeld als tartazine of tartarazine).

Dat is een gele kleurstof waar veel mensen op reageren.

Een allergie voor E102 uit zich meestal in symptomen die lijken op hooikoorts of astma. Darmklachten kunnen ook, maar die zie je dan wel vaker in combinatie met de andere symptomen.

@Flashy: Ik zou mij niet laten afschepen door de assistente. Gewoon vragen naar de huisarts en om een allergietest.
quote:SeptemberGirl schreef op 03 maart 2011 @ 11:46:

[...]

Ik heb het allemaal bekeken, maar dat waren dan geen vage onbekende dingen waar ik bang van werd ofzo...Minder snel bang worden kan ook helpen.
.
quote:Flashy schreef op 03 maart 2011 @ 12:04:

Hij heeft astma en hooikoorts trouwens, weet niet of dat van belang is? Met kruiden bedoelde ik gerechten die vaak extra toevoegingen hebben met die e-nummers. Zelf kruiden durf ik al helemaal niet. Ik ben het zat dat hij soms uit het niets zo ziek is van eten, dat lijkt me niet de bedoeling. Zelf heeft ie zo iets van tja het is niet anders.

Wat je zou kunnen doen, is beginnen met een menu van water, kip en aardappelen. En dan steeds iets toevoegen, totdat er een reactie volgt.

Op die manier hebben wij indertijd bij onze kinderen voedsel-intoleranties gevonden, zonder al te veel moeite. Het duurt alleen even.

Een allergietest van de HA levert, naar mijn ervaring, vrijwel niets op. En eerlijk gezegd, onzin over E-nummers, of "chemische dingen" gaat je ook niet helpen.
Eén bloedtestje en je bent een heel end verder hoor.
Als je op google gaat zoeken word je ook niet echt gelukkig. Als ik deze lijst mag geloven: Klachten na gebruik smaakverstekers veroorzaakt het wel heel veel problemen. Wel typisch dat slaperigheid en slapeloosheid onder elkaar staan zal per persoon wel verschillen.
Anders gezegd: er wordt wat afgekletst over voeding

Je kan altijd nog aan het ingestraalde water, gras eten en veel piano spelen. Maar eerst eens gericht zoeken naar voedingsmiddelen die aantoonbaar een probleem veroorzaken lijkt mij nuttiger.
Ik zou de pakjes/zakjes voor gerechten laten staan. Kijken op het potje mosterd waar hij sterk op reageert wat er in zit en dat vermijden.

Vers koken en wel zelf kruiden. Als je zelf kruidt, weet je precies wat je gebruikt en mocht hij dan ziek worden, dan kun je afleiden dat het waarschijnlijk aan een van die kruiden ligt.

Is misschien niet fijn, maar op die manier kun je dmv trial and error wel de oorzaak ontdekken.

Ik denk dat zijn hooikoorts en astma niet van belang zijn, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Als hij dat al had voordat hij last kreeg van de 'kruiden' dan denk ik niet dat het een grote rol speelt. Maar dat kan alleen een arts bevestigen.

Om in te gaan op je specifieke vraag over koken zonder E-nummers: volgens mij is er een topic over koken zonder pakjes/zakjes met vele recepten. Ik zal hem even voor je opzoeken.
Net die mosterd(saus)gecheckt, geen e-nummer te zien.
Koken zonder pakjes of zakjes

Weg met de pakjes en zakjes
Sowieso maar goed bijhouden wat jullie eten, welke ingeredienten erin zitten en wanneer hij een reactie heeft. Dat zou je veel duidelijkheid moeten geven.
Heeft iemand je deze link al gegeven?

http://mens-en-gezondheid ... chadelijke-e-nummers.html

Ik kan zelf slecht tegen vetsin (E 621) en tegen iets wat in (sommige) mayonaises zit (E 102?).

Wij eten vrijwel zonder E-nummers. Heel makkelijk. Gewoon alles vers (groente en fruit) en zelfgemaakt, vegetarisch, zonder smaakjes (naturel yoghurt bijvoorbeeld), biologisch brood, en pasta en rijst. Sowieso eten wij vooral biologisch.

Er is echt niks moeilijks aan hoor.
Ik weet sinds de kerstvakantie dat ik overgevoelig ben voor E621. Ik had al een jaar eerder een alergietest gehad maar het is geen allergie dus kwam het daar niet uit. Door eliminatie en provocatie bleek dus wel dat het E621 was.

Het enige wat je kan doen is het vermeiden en dat betekend pakjes lezen en zelf soepen en sauzen (leren) maken.

Ik had klachten sinds 2006 en ik ben sinds de kerstvakantie bijna klachtenvrij. (soms glipt er wat tussendoor)

Als je chinees haalt vraag of hat zonder vetsin kan. (bij ons doen ze dan o.a. de sausjes apart)

van kant-en-klaar soepen en sauzen zijn steeds meer fabrikanten die er geen E621 meer in stoppen.

Let ook op vleeswaren voor op brood en gemarineerd vlees.

In de kipfilet van de euroshopper zit het niet.

Als je spullen bij de (keur)slager haalt kan je ook vragen of het zonder kan.

Succes. Ik voel me iig 10x beter nu ik het weet en kan vermijden.

In duitsland is het trouwens veel gebruikelijker om het uit producten te weren. Ik weet niet of je er dichtbij woont maar ik vind het wel fijn om daar boodschappen te doen.
Kijk ook ff onder mijn loepje, ik heb pasgeleden een topic over E621 geopend.
quote:Flashy schreef op 03 maart 2011 @ 12:14:

Net die mosterd(saus)gecheckt, geen e-nummer te zien.Misschien wordt het ingrediënt zonder E-nummer genoemd.
E621 staat ook bekend als vetsin of (natrium)monoglutamaat.

Ow en het zit ook in curry.
Bedankt allemaal in elk geval, ik ga alle tips/linkjes en dergelijke opvolgen/bekijken.
quote:Nelladella1 schreef op 03 maart 2011 @ 12:17:

Wij eten vrijwel zonder E-nummers. Heel makkelijk.

Nee hoor, vrijwel uitgesloten. Dat er geen e-nummer op een wortel staat, wil niet zeggen dat deze niet vol caroteen zit. En idem voor nog hele reeksen stoffen die een e-nummer hebben.

Maar goed, ik geloof dat dit topic net iets meer is gericht op mensen die zichzelf graag voor de gek houden door te doen alsof "e nummers" slecht zijn. En er is natuurlijk niets tegen jezelf voor de gek te houden.
quote:ritmeester schreef op 03 maart 2011 @ 12:06:

[...]

Wat je zou kunnen doen, is beginnen met een menu van water, kip en aardappelen. En dan steeds iets toevoegen, totdat er een reactie volgt.

.Kip??!!! Ben jij helemaal besodesnuffeld? Als ergens veel rotzooi in zit, antibiotica en alles, dan is het wel kip....
quote:SeptemberGirl schreef op 03 maart 2011 @ 12:23:

[...]

Kip??!!! Ben jij helemaal besodesnuffeld? Als ergens veel rotzooi in zit, antibiotica en alles, dan is het wel kip....Ja hoor. Eet jij toch geen kip?
Wat een gekke HA-assistente. Ik zou terugbellen en zo'n test regelen, komt daar niets uit dan kan je altijd nog zelf gaan vogelen op de manier die kaaaatje zegt.

Al aan gluten- of lactose-intolerantie gedacht?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Ik lees hier altijd dat vet-sin zo slecht is. kan iemand mij vertellen wat dan precies? Kan het niet vinden op Wiki...

In de Surinaamse keuken wordt het regelmatig gebruikt. Ik gebruik het dan ook regelmatig.
quote:Flashy schreef op 03 maart 2011 @ 12:04:Met kruiden bedoelde ik gerechten die vaak extra toevoegingen hebben met die e-nummers. Zelf kruiden durf ik al helemaal niet.

Waarom durf je niet zelf te kruiden? Dat is nou echt onzin. Als hij allergisch is voor zoiets als E621, dan krijgt hij heus geen last van wat basilicum of tijm of koriander.

Tenzij je met "zelf kruiden" bedoelt: een pot vage kruidenmix kopen en over je eten strooien. Ja, dan kun je net zo goed uit zakjes blijven eten natuurlijk.
quote:Turkooiss schreef op 03 maart 2011 @ 12:38:

Ik lees hier altijd dat vet-sin zo slecht is. kan iemand mij vertellen wat dan precies? Kan het niet vinden op Wiki...

In de Surinaamse keuken wordt het regelmatig gebruikt. Ik gebruik het dan ook regelmatig.http://nl.wikipedia.org/wiki/Mononatriumglutamaat
Ritmeester, ik weet wat je zegt. Maar denk jij dat natuurlijk aanwezige caroteen hetzelfde is als geïsoleerde caroteen aan een ander product toegevoegd? En hoe isoleert men die caroteen? Dat zijn natuurlijk ook factoren die meespelen.

Is het nemen van een vitaminepreparaat hetzelfde als je dingen eet waarin de vitamines van nature aanwezig zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven