Gezondheid alle pijlers

orthodontist

03-03-2011 19:35 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft een zogenaamde slotjesbeugel onder en boven.Nu waren we vanmiddag bij de orthodontist,en die raadde ons aan om 2 kiezen en 2 kiezen onder te laten trekken,om zo meer ruimte te krijgen om het hele gebit meer naar achteren te laten groeien.Wat vinden jullie.Wij zijn er geen voorstanders van man en ik.Want het gaat toch om nieuwe kiezen,en naar mijn idee horen die daar te zitten,Tenslotte ben je daar mee geboren.Zij is pas 13 en haar kaak etc groeien allemaal nog.Mijn idee is om die beugel er uit te halen,en dan de natuur ff zijn gang te laten gaan,en dan over een paar jaar nog eens kijken.Want in principe mag die beugel er al uit.Maar om die 4 kiezen te trekken,mijn gevoel zegt van nee,maar die ortho denkt daar anders over.Ik vind het een moeilijk isseu!
Zou eerst eens een second opinion laten uitvoeren door een andere orthodontist. En bij twijfel......niet doen...

Kiezen trekken kan altijd nog...
Horen, zien en .... reageren
Idd TO doen wat gevoel zegt. Ze is pas 13, gaat nog zoveel groeien... Ik snap niet dat de ortho het niet eerst aankijkt!

Ik krijg altijd de kriebels van een ortho, wil vooral veel winst.. Maar goed dat is mijn vooroordeel.
Ik zou eerder even langs de tandarts gaan ipv een andere ortho.
Ik zeg doen. Al ken ik het gebit natuurlijk niet. Juist door vroeg een beugel te nemen kan de mooiste stand worden gecreëerd van tanden en kaak. Bij mij is dat mis gegaan en is er te laat met de juiste beugel begonnen. Als ik nu nog iets wil veranderen kan dat alleen met een kaakoperatie. Er zijn bij mij ook 4 kiezen getrokken en al mijn verstandskiezen eruit gesneden voordat ze erdoor waren. Ik heb er nooit last van gehad dat dat is gebeurd...
Zo vind het nogal wat 4 kiezen laten trekken!

Heb op die leeftijd ook een slotjes beugel gehad en ortho wou ook dat ik kiezen liet trekken ivm weinig ruimte etc.

Mijn ouders hadden zoiets van allemaal mooi en aardig maar dat gaat niet gebeuren. Is dus ook niet gebeurd. Tandarts van toen vond het ook geen goed idee.

Ondanks te weinig ruimte is het allemaal prima in orde gekomen en kreeg ik meer ruimte naar mate ik groeide.

Ik zou een second opinion vragen aan tandarts of andere ortho.
Het gras aan de overkant is niet groen.
Hoeft niet hoor. Orthodontist had hier een aantal opties, en 1 daarvan was 2 kiezen trekken. Dat was de snelste methode, maar niet perse nodig. Nu wordt het dus een beugel (aan de binnenkant), en daarna nog slotjes.
Bij mij heeft de orthodontist ook 4 kiezen getrokken op die leeftijd. Mijn verstandskiezen heb ik nog allemaal. Maar daardoor kwam en wel meer ruimte en staan mijn tanden nu netjes recht. Mijn moeder wilde het eerst ook niet, maar onze tandarts adviseerde hetzelfde. Hij zei toen: of we nu deze kiezen trekken of over een aantal jaar de verstandskiezen maakt uiteindelijk niks uit. En als we nu niks doen gaan de tanden scheef staan door gebrek aan ruimte, of u staat hier over een paar jaar weer voor een beugel omdat de boel verschuift door gebrek aan ruimte.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Wat raar dat de ortho er mee komt als ze de slotjes er al op heeft. Bij mijn zoon zijn er ook 2 kiezen getrokken en toen de slotjes erop. Hij heeft nu geen beugel meer maar wel een heel mooi gebit!
In mn jonge tienerjaren heb ik 3,5 jaar een beugel gehad

helaas wilde deze ortho mn kiesjes sparen met als resultaat dat ik nu de afgelopen vijf en half jaar een beugel in mn mik heb zitten 7 kiezen getrokken + kaakoperatie....

ja het kost wat maar dan heb je ook wel wat.

had mijn eerste ortho wel getrokken ... dan had ik waarschijnlijk met die eerste beugel klaar geweest.

maar bij twijfel kun je allicht een second opinion aanvragen
Ik hoor regelmatig dat er kiezen getrokken worden om meer ruimte te creëren dus grote kans dat je bij een second opinion hetzelfde hoort denk ik (maar dat hoeft natuurlijk niet).
quote:Elisabeth24 schreef op 03 maart 2011 @ 23:52:

Ik hoor regelmatig dat er kiezen getrokken worden om meer ruimte te creëren dus grote kans dat je bij een second opinion hetzelfde hoort denk ik (maar dat hoeft natuurlijk niet).Ga vandaag onze eigen tandarts bellen voor een second opinion(of hoe schrijf je dat)
Bij mij was die keuze er ook. Hebben het toen niet gedaan.

Met als gevolg dat toen m'n verstandskiezen door kwamen de hele meuk binnen no-time weer schots en scheef stond, want te weinig ruimte. Met als gevolg wéér 1,5 jaar een beugel.

Ik hjoop dat je tandarts je een kundig advies kan geven, hij is tenslotte geen orthodontist.
Sommige kiezen kunnen schreef staan of zelfs plat liggen.

Die gaan het hele gebit als het ware "Schreef drukken".

Ik zou de orthodontist serieus nemen en zijn advies opvolgen.

Groet van Dave
ik heb ondertussen een second opinion aangevraagd bij een andere orthto.lijkt me wel verstandig!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven