Borstvoedingsvragen
donderdag 18 november 2010 om 12:29
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
vrijdag 4 maart 2011 om 09:43
@ ritme: Hier hetzelfde als dat Isa beschrijft. Ik hanteer de volgorde in activiteiten die zoontje aangeeft. Soms heeft hij honger wanneer hij net wakker is, soms wil hij eerst nog even spelen, soms verschonen... Kortom er is wat dat betreft geen ritme, en eigenlijk ook niet op andere vlakken. Hopelijk kan hij tegen die onvoorspelbaarheid van zijn moeder Al denk ik wel dat hij leert dat ik zijn signalen oppak en daarop inspeel.
Nieuwe mantra: read your baby, not the books!
Nieuwe mantra: read your baby, not the books!
vrijdag 4 maart 2011 om 11:15
hey probeer hier ook wel een ritme aan te houden ivm voorspelbaarheid. Maar net als bij Keeprunning: soms heeft ze nog wel geduld om van tevoren te verschonen, meestal wil ze direct drinken.. en soms wil ze nog even spelen en soms valt ze direct weer in slaap. Moet er bij zeggen dat ze nog wel klein is, 12 weken en ca 4 kg.
vraagje: ontdekte vanmorgen dat een van mij borstschilden van de pumpinstyle beschadigd is bij het uitkoken... balen! Nu leek het me toch wel handig om straks een extra set te hebben voor als ik op het werk moet kolven, dus.. waar kopen jullie onderdelen voor de kolf? Op internet? Had al bij de prenatal en de zorgwinkel gekeken, maar daar hadden ze geen losse schilden.
En wat is fijner, heb nu softshield, maar lees ook over personal fit?
vraagje: ontdekte vanmorgen dat een van mij borstschilden van de pumpinstyle beschadigd is bij het uitkoken... balen! Nu leek het me toch wel handig om straks een extra set te hebben voor als ik op het werk moet kolven, dus.. waar kopen jullie onderdelen voor de kolf? Op internet? Had al bij de prenatal en de zorgwinkel gekeken, maar daar hadden ze geen losse schilden.
En wat is fijner, heb nu softshield, maar lees ook over personal fit?
vrijdag 4 maart 2011 om 11:29
@Siena09: Ik bestel alles via www.babykraamtijd.nl, dan heb je het zo in huis!
vrijdag 4 maart 2011 om 11:47
vivaemma: Lastig dilemma. Spruw kan vanzelf overgaan, maar ook steeds terugkomen. Als je gaat behandelen is het wel belangrijk jezelf mee te behandelen, anders kun je je kindje zo weer besmetten. Zalf voor jezelf kun je gewoon zonder recept bij de apotheek krijgen. Het heet miconazolcreme (of iets dergelijks, kan het wel even nakijken als je wilt). Ik heb het van de apotheek eigen merk, maar volgens mij is de antischimmelcreme van Daktarin (gewoon bij de drogist) ook miconazolcreme. Mijn huisarts had er wel een recept voor uitgeschreven, maar ik moest het zelf betalen omdat het gewoon vrij verkrijgbaar is.
Na iedere voeding eerst je tepels even met een wattenschijfje en water oid even schoonmaken om melkresten te verwijderen (=voedingsbode voor de spruw), drogen en dun de creme aanbrengen. Handen steeds goed wassen!
Let je verder ook op alle hygieneregels? Anders kan het terugkomen zodra de behandeling stopt. Dus alles wat met melk of borsten (spuugdoekjes, voedingsbh, handdoeken, pyama, etc) in aanraking komt iedere dag verschonen en heet wassen (60) met eventueel een scheut azijn (=schimmeldodend) in het spoelwater. Strijken kan evt. ook bij kwetsbare spullen. Ook alles wat in het mondje gaat, zoals speelgoed e.d. afwassen. Kolfspullen en flesjes iedere dag steriliseren.
Vriezermelk kan je eventueel wel gebruiken als je het eerst kort verhit tot het net aan de kook komt. Maar dit is niet handig met een hongrige baby omdat het dan eerst weer moet afkoelen. Je zou eventueel als je besluit niet te behandelen de melk kunnen markeren en dan afwachten of het terugkomt of echt over is?
Na iedere voeding eerst je tepels even met een wattenschijfje en water oid even schoonmaken om melkresten te verwijderen (=voedingsbode voor de spruw), drogen en dun de creme aanbrengen. Handen steeds goed wassen!
Let je verder ook op alle hygieneregels? Anders kan het terugkomen zodra de behandeling stopt. Dus alles wat met melk of borsten (spuugdoekjes, voedingsbh, handdoeken, pyama, etc) in aanraking komt iedere dag verschonen en heet wassen (60) met eventueel een scheut azijn (=schimmeldodend) in het spoelwater. Strijken kan evt. ook bij kwetsbare spullen. Ook alles wat in het mondje gaat, zoals speelgoed e.d. afwassen. Kolfspullen en flesjes iedere dag steriliseren.
Vriezermelk kan je eventueel wel gebruiken als je het eerst kort verhit tot het net aan de kook komt. Maar dit is niet handig met een hongrige baby omdat het dan eerst weer moet afkoelen. Je zou eventueel als je besluit niet te behandelen de melk kunnen markeren en dan afwachten of het terugkomt of echt over is?
vrijdag 4 maart 2011 om 12:05
Siena, ik koop ook onderdelen, extra flesjes, etc. op internet. Na wat zoeken heb ik ook wel eens losse onderdelen gevonden in plaats van een hele nieuwe set. Je kunt o.a. op de website van het moedermelknetwerk kijken (heb ik geloof ik nog een kortingscode voor als je wilt?) of prettymum. Bij beide had ik het de volgende dag in huis.
Over de shields kan ik je niet helpen, ik heb een ameda kolf.
Over de shields kan ik je niet helpen, ik heb een ameda kolf.
vrijdag 4 maart 2011 om 14:41
Vivaemma, ik zou de hygienemaatregels (eerder beschreven door Reglisse) doorvoeren en t middeltje aan de kant houden. Wij hebben ook
lichte spruw gehad en heb door t streng volgen van die maatregelen de spruw de deur uit gekregen. Elke dag alles wat met melk in aanraking komt op 60gr wassen.
De melk doe ik op datum de vriezer in. Ik he genoteerd van welke datum tot welk datum ik spruw dacht te hebben. Die melk gebruik ik nog niet. Als ik tzt te kort kom, pak ik die toch maar verhit ik t eerst zodat de spruw eruit is.
Hier werd alles trouwens relaxt toen ik t patroon slapen-voeden-spelen-slapen los liet (tegen beter weten in dacht ik toch dat een baby misschien zo 'werkte' ) Mijn meisje blijkt veeeel beter te slapen na een voeding. Dus nu gaat ze na de voeding naar bed. Tenzij ze vaak komt en niet moe lijkt te zijn.
lichte spruw gehad en heb door t streng volgen van die maatregelen de spruw de deur uit gekregen. Elke dag alles wat met melk in aanraking komt op 60gr wassen.
De melk doe ik op datum de vriezer in. Ik he genoteerd van welke datum tot welk datum ik spruw dacht te hebben. Die melk gebruik ik nog niet. Als ik tzt te kort kom, pak ik die toch maar verhit ik t eerst zodat de spruw eruit is.
Hier werd alles trouwens relaxt toen ik t patroon slapen-voeden-spelen-slapen los liet (tegen beter weten in dacht ik toch dat een baby misschien zo 'werkte' ) Mijn meisje blijkt veeeel beter te slapen na een voeding. Dus nu gaat ze na de voeding naar bed. Tenzij ze vaak komt en niet moe lijkt te zijn.
vrijdag 4 maart 2011 om 15:10
@siena ik koop de extra onderdelen bij de thuiszorgwinkel. Op prettymum heb ik ook wel eens wat besteld maar daar was het dubbel zo duur. Ik heb de soft fit borstschilden en vind die prima. Kosten bij de thuiszorgwinkel 4 euro per stuk.
Life is like a box of chocolates. You never know what you\'re gonna get
vrijdag 4 maart 2011 om 15:14
Vraagje van mij; mini wil nog steeds geen vriezermelk drinken.1 dag per week kan ik gewoon niet anders omdat ik dan laat moet werken. Zou ik de melk kunnen ontdooien. Dan even laten koken en dan in de koelkast zetten en het de dag erna geven?
Ik vind de melk zelf ook ontzettend stinken en ik hoop dat het op die manier beter gaat smaken. Er zullen veel voedingsstoffen verloren gaan maar het is echt maar 1 voeding per week.
Ik vind de melk zelf ook ontzettend stinken en ik hoop dat het op die manier beter gaat smaken. Er zullen veel voedingsstoffen verloren gaan maar het is echt maar 1 voeding per week.
Life is like a box of chocolates. You never know what you\'re gonna get
vrijdag 4 maart 2011 om 17:17
bedankt voor het meedenken! Ze bleken de losse onderdelen toch wel bij de thuiszorgwinkel te hebben, idd "verstopt" Was naar mijn idee wel wat duurder uit dan op internet (schilden 4 4,50, klepje+membraan a 2,95 en 20 zakjes voor 14,50) maar dan zit je waarschijnlijk weer met verzendkosten..
hoop dat we hier verstoken blijven van spruw, wat een vervelende aandoening zeg.. en dan al die maatregelen. Sterkte voor degenen die er last van hebben.
hoop dat we hier verstoken blijven van spruw, wat een vervelende aandoening zeg.. en dan al die maatregelen. Sterkte voor degenen die er last van hebben.
vrijdag 4 maart 2011 om 17:32
@isa: en een keer proberen of je het niet toevallig een week in de koelkast kan bewaren? Las dat ergens als richtlijn. Wie weet kan t wel als je het snel en heel hygienisch bewaart. In het ergste geval lust ze het niet en moet je 1x weggooien.
Of mengen met een klein beetje vers voor de smaak en geur?
Je zou er natuurlijk ook een schepje kunstvoeding doorheen kunnen doen zoals iemand hier eerder zei, of 1x pw kunstvoeding kunnen geven, maar dat zal je zelf ook wel al hebben bedacht en niet willen denk ik
Of mengen met een klein beetje vers voor de smaak en geur?
Je zou er natuurlijk ook een schepje kunstvoeding doorheen kunnen doen zoals iemand hier eerder zei, of 1x pw kunstvoeding kunnen geven, maar dat zal je zelf ook wel al hebben bedacht en niet willen denk ik
vrijdag 4 maart 2011 om 17:52
vrijdag 4 maart 2011 om 19:45
Isa, bij sommige vrouwen verandert de melk in de vriezer zodanig van smaak (even kwijt of het bij invriezen of ontdooien is, maar dat is lood om oud ijzer natuurlijk) dat hun baby het weigert te drinken. Heeft iets met enzymen te maken, er is hier wel eens eerder een forummer geweest die daar last mee had.
Je kunt dan inderdaad beter je melk in de koelkast bewaren.
Je kunt dan inderdaad beter je melk in de koelkast bewaren.
vrijdag 4 maart 2011 om 20:28
Dames, nog een andere vraag. Misschien heeft een van jullie ervaring hiermee.
Ik moet een klein ingreepje ondergaan onder plaatselijke verdoving (bultje op mijn tong weghalen). De arts weet niet zeker of het kwaad kan samen met borstvoeding, dus die raadt aan om de 24 uur na de ingreep te kolven en de melk weg te gooien voor de zekerheid..
Maar dit lijkt mij niet te doen! Zoals het nu gaat zou ik dan 8-10 voedingen in voorraad moeten hebben, én de baby (nu 7 wk) moet heel goed uit de fles drinken en die ook nog 24 uur moeten accepteren..
De afspraak voor aanstaande maandag heb ik sowieso afgezegd. Ze kwamen vandaag pas met dit advies. Alsof ik dan binnen twee dagen al die voedingen in de vriezer kan hebben. Ik heb er nu pas 2 in staan.. En ze drinkt nog maar minimaal uit een flesje. Als het nodig is zou ik zo wel 1 voeding kunnen overbruggen, maar geen 8-10!
Heeft iemand een idee waar ik betrouwbare info hierover kan vinden? Heeft iemand ervaring met een ingreep onder plaatselijke verdoving en borstvoeding? Ik weet niet hoe het verdovingsspul heet, kon de assistente me ook niet vertellen.
Alvast bedankt!
Ik moet een klein ingreepje ondergaan onder plaatselijke verdoving (bultje op mijn tong weghalen). De arts weet niet zeker of het kwaad kan samen met borstvoeding, dus die raadt aan om de 24 uur na de ingreep te kolven en de melk weg te gooien voor de zekerheid..
Maar dit lijkt mij niet te doen! Zoals het nu gaat zou ik dan 8-10 voedingen in voorraad moeten hebben, én de baby (nu 7 wk) moet heel goed uit de fles drinken en die ook nog 24 uur moeten accepteren..
De afspraak voor aanstaande maandag heb ik sowieso afgezegd. Ze kwamen vandaag pas met dit advies. Alsof ik dan binnen twee dagen al die voedingen in de vriezer kan hebben. Ik heb er nu pas 2 in staan.. En ze drinkt nog maar minimaal uit een flesje. Als het nodig is zou ik zo wel 1 voeding kunnen overbruggen, maar geen 8-10!
Heeft iemand een idee waar ik betrouwbare info hierover kan vinden? Heeft iemand ervaring met een ingreep onder plaatselijke verdoving en borstvoeding? Ik weet niet hoe het verdovingsspul heet, kon de assistente me ook niet vertellen.
Alvast bedankt!
vrijdag 4 maart 2011 om 21:21
Lucia, k zou nog eens doorvragen welk medicijn t is. Ze gaan t je toedienen dus hebben de naam heus wel ergens staan. Laat ze maar even moeite doen hoor. Lekker makkelijk advies van die arts.....
Verder zou even rondkijken (of je vraag stellen) bij borstvoeding.com of borstvoedingsforum.nl
Of was je daar al geweest?
http://www.borstvoeding.c ... nen/medicijnlijst-nl.html
http://www.borstvoedingsf ... .php?search_id=1897561173
Verder zou even rondkijken (of je vraag stellen) bij borstvoeding.com of borstvoedingsforum.nl
Of was je daar al geweest?
http://www.borstvoeding.c ... nen/medicijnlijst-nl.html
http://www.borstvoedingsf ... .php?search_id=1897561173
vrijdag 4 maart 2011 om 21:31
quote:Isa23 schreef op 04 maart 2011 @ 15:14:
Vraagje van mij; mini wil nog steeds geen vriezermelk drinken.1 dag per week kan ik gewoon niet anders omdat ik dan laat moet werken. Zou ik de melk kunnen ontdooien. Dan even laten koken en dan in de koelkast zetten en het de dag erna geven?
Probeer eens of het werkt als je de melk juist kort verhit/kookt voor je 'm invriest. Dat stopt het proces dat Wen beschrijft, volgens een vriendin van mij die een paar jaar terug hetzelfde probleem had. Ik weet niet hoe lang en tot welke temperatuur je de melk moet verhitten om de smaakverandering te voorkomen en toch zo weinig mogelijk te verliezen, maar dat kun je misschien
ergens anders op internet vinden.
Probeer eens of het werkt als je de melk juist kort verhit/kookt voor je 'm invriest. Dat stopt het proces dat Wen beschrijft, volgens een vriendin van mij die een paar jaar terug hetzelfde probleem had. Ik weet niet hoe lang en tot welke temperatuur je de melk moet verhitten om de smaakverandering te voorkomen en toch zo weinig mogelijk te verliezen, maar dat kun je misschien
ergens anders op internet vinden.
vrijdag 4 maart 2011 om 21:51
Hallo, ik kom weer een vraag stellen en ook even een beetje mijn hart luchten, want mijn lieve meisje is gisteren opgenomen in het ziekenhuis met het RS-virus. Zo ontzettend zielig. Tot vanmorgen heb ik haar aan de borst geprobeerd te voeden, maar dat kost haar nu te veel energie. Ook afgekolfde melk via de fles drinkt ze niet goed, maximaal 40 ml per keer, daarom krijgt ze nu afgekolfde melk via de sonde. Gelukkig kolf ik tot nu toe best makkelijk, dat scheelt. Ik vraag me nu af hoe ik haar straks als het weer beter met haar gaat weer aan de borst kan laten drinken. Leren baby's zoiets af als ze te lang geen borst krijgen? Nou ja, ik voel me gewoon heel onzeker. Zit nu alleen thuis, ik moet zorgen dat ik een goede nacht slaap krijg, man is nu bij Tirsini.
vrijdag 4 maart 2011 om 21:54
Oh ja, dat is ook zo Miffy. Staat vast wel op het borstvoedingsforum, denk ik (of op La Leche League?)
Lucia, ze kunnen het checken bij het TIS:
quote:TIS geeft telefonisch informatie uitsluitend aan artsen, verloskundigen en apothekers over mogelijk schadelijke effecten van geneesmiddelen en andere stoffen op het kind tijdens de zwangerschap en de lactatieperiode. TIS geeft informatie, geen medisch advies. De behandeling van patiënten, voor wie informatie wordt ingewonnen, blijft de verantwoordelijkheid van de zorgverlener. Bellen tussen 13-17 uur op 030 2742017. Tijdens de overige kantooruren alleen voor spoedgevallen: 030 2742980
Lucia, ze kunnen het checken bij het TIS:
quote:TIS geeft telefonisch informatie uitsluitend aan artsen, verloskundigen en apothekers over mogelijk schadelijke effecten van geneesmiddelen en andere stoffen op het kind tijdens de zwangerschap en de lactatieperiode. TIS geeft informatie, geen medisch advies. De behandeling van patiënten, voor wie informatie wordt ingewonnen, blijft de verantwoordelijkheid van de zorgverlener. Bellen tussen 13-17 uur op 030 2742017. Tijdens de overige kantooruren alleen voor spoedgevallen: 030 2742980