Amigurumi!
zondag 8 november 2009 om 21:12
Amigurumi (Lit. Gebreid gevuld speelgoed) is de Japanse kunst van het breien of haken van kleine opgezette dieren en antropomorfe wezens. Het woord is afgeleid van een combinatie van de Japanse woorden ami; gehaakte of gebreide en nuigurumi betekent gevulde pop. [1] Amigurumi zijn meestal schattige dieren (zoals beren, konijnen, katten, honden, enz.), maar kan ook omvatten; artistieke bedenksels en levenloze voorwerpen begiftigd met antropomorfe kenmerken. In de afgelopen jaren is het haakwerk Amigurumi populairder geworden.
Amigurumi zijn meestal gehaakt of gebreid uit garen. De eenvoudigste ontwerpen worden gemaakt in spiralen. Amigurumi zijn meestal gemaakt in delen en worden vervolgens samengevoegd, met uitzondering van enkele Amigurumi die geen ledematen hebben, alleen een hoofd en romp, die gemaakt worden als één deel. De doordringende esthetiek van Amigurumi is schattigheid. Te dien einde, typisch Amigurumi dieren hebben een over-sized sferische hoofd op een cilindrisch lichaam met ondermaatse extremiteiten.
Voorbeelden!
(En deze vind ik heel erg leuk!)
Doel van dit topic: Alle vivamutsen verzamelen! Oftewel; die mutsen die aan het haken zijn
Tutorial
Patronen
Informatie
Patroon eendje
Boekje
Patronen na gratis aanmelding
De Hyvespagina
Weblog
Webshop/Informatie
Amigurumi zijn meestal gehaakt of gebreid uit garen. De eenvoudigste ontwerpen worden gemaakt in spiralen. Amigurumi zijn meestal gemaakt in delen en worden vervolgens samengevoegd, met uitzondering van enkele Amigurumi die geen ledematen hebben, alleen een hoofd en romp, die gemaakt worden als één deel. De doordringende esthetiek van Amigurumi is schattigheid. Te dien einde, typisch Amigurumi dieren hebben een over-sized sferische hoofd op een cilindrisch lichaam met ondermaatse extremiteiten.
Voorbeelden!
(En deze vind ik heel erg leuk!)
Doel van dit topic: Alle vivamutsen verzamelen! Oftewel; die mutsen die aan het haken zijn
Tutorial
Patronen
Informatie
Patroon eendje
Boekje
Patronen na gratis aanmelding
De Hyvespagina
Weblog
Webshop/Informatie
donderdag 6 mei 2010 om 18:11
lol maar natuurlijk zit je al op fok 
ik heb gister anders wel een ergo haaknaald besteld bij koekeridoo eens kijken of het scheelt, ik ben nu bezig met het haken van een buidel en ik merk dat het gevoel in mn linkerhand langzaam verlies door alleen maar het vasthouden van de draad in die hand. ik haak pas sinds kort weer na laaaange tijd.
ik heb gister anders wel een ergo haaknaald besteld bij koekeridoo eens kijken of het scheelt, ik ben nu bezig met het haken van een buidel en ik merk dat het gevoel in mn linkerhand langzaam verlies door alleen maar het vasthouden van de draad in die hand. ik haak pas sinds kort weer na laaaange tijd.
dinsdag 29 juni 2010 om 19:39
zaterdag 26 februari 2011 om 22:49
vrijdag 4 maart 2011 om 09:21
Die bambi komt uit een boekje volgens mij, ik denk dat het deze is:
http://www.bol.com/nl/p/e ... 01004010660244/index.html
Maar zeker weten doe ik het niet.
Leuke patronen zijn ook te koop op Etsy.
Ik ben ook helemaal verslaafd aan amigurumi, heb al echt veel gemaakt. O.a. een enorme T-Rex Dino voor een baby, echt geweldig. Mijn projecten worden steeds groter en ingewikkelder, binnenkort ga ik beginnen aan een draak van ongeveer 60-70 centimeter lang.
Ik vind het leuk.
http://www.bol.com/nl/p/e ... 01004010660244/index.html
Maar zeker weten doe ik het niet.
Leuke patronen zijn ook te koop op Etsy.
Ik ben ook helemaal verslaafd aan amigurumi, heb al echt veel gemaakt. O.a. een enorme T-Rex Dino voor een baby, echt geweldig. Mijn projecten worden steeds groter en ingewikkelder, binnenkort ga ik beginnen aan een draak van ongeveer 60-70 centimeter lang.
Ik vind het leuk.
vrijdag 4 maart 2011 om 09:34
Hmm, ik lees op een ander forum dat het patroon van die Bambi uit dit boekje komt, is wel van dezelfde schrijfster als van dat andere boekje:
http://www.bol.com/nl/p/e ... dex.html#product_overview
http://www.bol.com/nl/p/e ... dex.html#product_overview
vrijdag 4 maart 2011 om 11:46
Ik maak amigurumi's (en ander haakwerk). Dat doe ik nu een jaar of zo.
Momenteel ben ik bezig met Betty de kip van Christel Krukkert.
@Kaatje_85 Is die draak toevallig van deliciouscrochet? Die heb ik namelijk ook hier liggen, maar nog niet aan begonnen.
Momenteel ben ik bezig met Betty de kip van Christel Krukkert.
@Kaatje_85 Is die draak toevallig van deliciouscrochet? Die heb ik namelijk ook hier liggen, maar nog niet aan begonnen.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
vrijdag 4 maart 2011 om 11:51
Jup die is het
Ik heb al wat werken van DC gehaakt, o.a. Vladimir de vleermuis, die T-Rex, Donnie the mouse. Keileuke patronen!
Voor mij is het enorm ontspannend, amigurumi. Ik heb echt al veel dingen gehaakt en collega's, familie, kennissen en vrienden zijn lyrisch enthousiast als ze het zien.
Heb ook boekjes, beide boekjes van Christel Krukkert, eentje van Ana Paulo Rimoli, twee van Christen Haden, en net een van Elisabeth Doherty besteld. En nog een klapper met 100+ patronen (uitgeprint) hehe.
Ik heb al wat werken van DC gehaakt, o.a. Vladimir de vleermuis, die T-Rex, Donnie the mouse. Keileuke patronen!
Voor mij is het enorm ontspannend, amigurumi. Ik heb echt al veel dingen gehaakt en collega's, familie, kennissen en vrienden zijn lyrisch enthousiast als ze het zien.
Heb ook boekjes, beide boekjes van Christel Krukkert, eentje van Ana Paulo Rimoli, twee van Christen Haden, en net een van Elisabeth Doherty besteld. En nog een klapper met 100+ patronen (uitgeprint) hehe.
vrijdag 4 maart 2011 om 11:58
Van DC heb ik geloof ik 2 patronen liggen, maar beide nog niet gemaakt. Ik heb sowieso veel te veel patronen liggen .
Ik heb volgens mij bijna alle patronen van Christel. Of ik haar nieuwe boekje (komt uit in juni) ga ik kopen, weet ik nog niet. Ik heb al die patronen al, maar ik vind die verhaaltjes erbij altijd zo leuk en die foto's ook.
Verder wil ik wel heel graag het boekje van Echtstudio - Kookeridoo, want ik ben verliefd op het vosje. Alleen dat duurt nog tot augustus . Verder het boekje van Juf Steek (al zijn dat applicaties), Babycadeautjes haken van Annemarie Arts (is besteld, hoop dat het vandaag/volgende week binnen komt), zoetigheden haken (komt hopelijk ook vandaag binnen).
Misschien wil ik het boekje van Mia Bengtsson en de nieuwe van Ana Paula Rimoli ook, maar dat weet ik nog niet. Ik ben wat huiverig voor het boekje van Mia (Zweeds) en die van Ana vind ik wel grappig, maar niet heel bijzonder.
Komen er echt veel boekjes uit dit jaar
Ik heb volgens mij bijna alle patronen van Christel. Of ik haar nieuwe boekje (komt uit in juni) ga ik kopen, weet ik nog niet. Ik heb al die patronen al, maar ik vind die verhaaltjes erbij altijd zo leuk en die foto's ook.
Verder wil ik wel heel graag het boekje van Echtstudio - Kookeridoo, want ik ben verliefd op het vosje. Alleen dat duurt nog tot augustus . Verder het boekje van Juf Steek (al zijn dat applicaties), Babycadeautjes haken van Annemarie Arts (is besteld, hoop dat het vandaag/volgende week binnen komt), zoetigheden haken (komt hopelijk ook vandaag binnen).
Misschien wil ik het boekje van Mia Bengtsson en de nieuwe van Ana Paula Rimoli ook, maar dat weet ik nog niet. Ik ben wat huiverig voor het boekje van Mia (Zweeds) en die van Ana vind ik wel grappig, maar niet heel bijzonder.
Komen er echt veel boekjes uit dit jaar
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
vrijdag 4 maart 2011 om 12:39
waardoor heb ik dit topic ooit gemist?
Collega's en ik hebben er zeer van genoten, waarvoor dank lachen is gezond, toch?
Ik had trouwens vroeger volgens mij echte AG, gekocht, heel klein gehaakt, heeel erg strak. Gék was ik op die poppetjes! Zo kan ik het vast niet, maar ik ga nog eens kijken wat ik dan wel kan maken. Vind het leuk
Collega's en ik hebben er zeer van genoten, waarvoor dank lachen is gezond, toch?
Ik had trouwens vroeger volgens mij echte AG, gekocht, heel klein gehaakt, heeel erg strak. Gék was ik op die poppetjes! Zo kan ik het vast niet, maar ik ga nog eens kijken wat ik dan wel kan maken. Vind het leuk
Later is nu
vrijdag 4 maart 2011 om 13:25
Ja echt supercute! Ik heb geen hyves maar ben via google op hun blog terechtgekomen.
Ben ook benieuwd naar het nieuwe boekje van Christel. Staan er dan ook nog andere patronen in dan die nieuwe die nu op de site staan? Die eekhoorn heb ik al gemaakt (maar dat patroon klopt niet echt, de tenen van de voet komen namelijk aan de zijkant van de voet uit als je het patroon volgt), die kameleon heeft een misvormd hoofd als ik hem maak (al 3 keer opnieuw begonnen). Die krokodil vind ik dan wel weer erg cute
Ben ook benieuwd naar het nieuwe boekje van Christel. Staan er dan ook nog andere patronen in dan die nieuwe die nu op de site staan? Die eekhoorn heb ik al gemaakt (maar dat patroon klopt niet echt, de tenen van de voet komen namelijk aan de zijkant van de voet uit als je het patroon volgt), die kameleon heeft een misvormd hoofd als ik hem maak (al 3 keer opnieuw begonnen). Die krokodil vind ik dan wel weer erg cute
vrijdag 4 maart 2011 om 14:52
Je kunt het ook lezen als je geen hyves hebt.
Die eekhoorn was bij mij ook een beetje vreemd. En de kameleon ook.
ik verander ook vaak dingen in de patronen, omdat ik dat leuker vind
Van de hyves van Christel:
Dit zijn de gelukkige beestjes die een plekje gaan krijgen in het boekje:
Evie de eekhoorn
Doris de dolfijn
Gerrit de gier
Gijs de ijsbeer
Joe de Cocker Spaniel
Karel de kikker
Karen de kameleon
Kasper de krokodil
Puck de papegaai
Stella de koe
Uit dit boekje zijn Puck, Stella en Karel mijn favorieten
Die eekhoorn was bij mij ook een beetje vreemd. En de kameleon ook.
ik verander ook vaak dingen in de patronen, omdat ik dat leuker vind
Van de hyves van Christel:
Dit zijn de gelukkige beestjes die een plekje gaan krijgen in het boekje:
Evie de eekhoorn
Doris de dolfijn
Gerrit de gier
Gijs de ijsbeer
Joe de Cocker Spaniel
Karel de kikker
Karen de kameleon
Kasper de krokodil
Puck de papegaai