Geld & Recht alle pijlers

Goede doelen

04-03-2011 20:29 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forumleden,

Welke goede doelen steun jij en waarom?

Zelf geef ik maandelijks geld aan:

KWF, WSPA, Dierenlot en IFAW.

Zoals je ziet betreft het hoofdzakelijk dieren. Ik ben zelf gek op beesten, vandaar. KWF omdat ik denk dat er met meer research meer gedaan kan worden om deze ziekte beter te behandelen.

Ik ben benieuwd!

Groetjes
Aan geen enkel doel! Puh!
668, the neighbour of the Beast
Unicef, Greenpeace, Amnesty, WNF, Menodi, plaatselijk doel in Peru

Omdat ik vind dat ik het goed heb en dus ook best wat kan missen om het leven voor andere mensen / dieren ietsje beter te maken.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Amnesty International,

Artsen zonder Grenzen.

Van Artsen zonder Grenzen heb ik de indruk dat ze hun best doen om niet de lokale artsen te vervangen, maar te vertrekken als lokale mensen het werk zelf doen kunnen.

Amnesty International helpt niet direct tegen hongersnood, overstromingen en aardbevingen, maar helpt samenlevingen rechtvaardiger te maken en dat beschermt mensen uiteindelijk ook tegen natuurrampen (in Nederland zijn nauwelijks overstromingen, en aardbevingen in Japan maken nauwelijks slachtoffers).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
ik geef niet structureel geld aan een goed doel, maar als de collectebus langskomt geef ik altijd, ongeacht het doel.
Overigens heb ik dat ooit wel gedaan, zowel voor het Aidsfonds als voor Unicef.

Beiden heb ik heel snel opgezegd. De eerste omdat ze steeds brieven stuurden met "leuk dat je donateur bent maar geef eens een beetje meer" en de tweede omdat ze die vraag niet eens stelden maar botweg acceptgiro's gingen sturen.

Ik doe het niet meer.
Cordaid was structureel, nu Kika. Alle goede doelen die met een bus langskomen krijgen een bijdrage. En ik collecteer voor een goed doel.
quote:Marels schreef op 04 maart 2011 @ 20:41:

Beiden heb ik heel snel opgezegd. De eerste omdat ze steeds brieven stuurden met "leuk dat je donateur bent maar geef eens een beetje meer" en de tweede omdat ze die vraag niet eens stelden maar botweg acceptgiro's gingen sturen.

Ik doe het niet meer.Dit herken ik wel een beetje. Ik word ook altijd erg kriegel van die mensen die aan de deur komen leuren en zeuren of je donateur wordt. Als ik aangeef dat ik al genoeg doelen steun, maar wel een eenmalige donatie wil doen, dan kan dat nooit 'want dat kost veel te veel aan administratiegeld'. Ja, hallo! Wil je geld of niet?! (het wordt dus dan 'niet'!)
Onderzoek tegen kanker is mooi (en tegen AIDS ook natuurlijk), maar als je mensen redden wilt kun je volgens mij beter klamboes uitdelen in Afrika (tegen malaria) of ijveren voor schoon drinkwater.

En het meest effectieve is misschien te strijden tegen onrecht, zoals het dumpen van chemisch afval in Afrika

(google eens op "Trafigura" en Proba Koala)
Yup Akakia.

Heel irritant. Ik was toen heftig student en dus altijd blut en steunde het Aidsfonds met 10 euro per maand. Een heleboel geld voor mij toen.

Krijg je steeds brieven met "we zijn heel blij met uw donatie maar als u nu vijf euro in de maand meer zou geven"

Unicef was dus nog erger, die stuurden bruutweg een acceptgiro met de mededeling; leuk dat je geld geeft maar we hebben meer nodig.
quote:Marels schreef op 04 maart 2011 @ 20:41:

Ik doe het niet meer.Ja, dan krijg je de indruk dat alle bijdragen opgaan aan briefpapier en administratiekosten.
Ja, maar Haarklover, de klamboes en het schone drinkwater, dat is een ver van je bed-show.

Dat is het andere argument. Ik steun liever een doel wat dichter bij mij staat. Waar ik persoonlijk meer voeling mee heb.

Want die kindertjes in Afrika, da's allemaal ver weg en weet ik het. Maar in ieders omgeving strijden er wel mensen tegen kanker. Dus zo'n doel komt veel dichter bij.
Ik geef momenteel ook alleen nog maar geld in een collectebus. Ik doe niet structureel één doel steunen meer. Wel gedaan maar er kwam een tijd dat ik gewoon even zelf niet veel kon missen.

Ik erger me groen en geel aan mensen aan de deur die alles uit de kast halen om mij binnen te halen.

Soms tot het onbeschofte af ...
Here I am - now what are your other two wishes...
Eigenlijk ben ik het meeste voor kleine goede doelen van mensen die de plaatselijke omstandigheden kennen en er voor zorgen dat het geld direct op de goede plek terecht komt en concreet aan kunnen geven waar het aan besteed wordt. Ik krijg toch steeds meer het gevoel dat er vaak veel geld aan de strijkstok (lees: directeur, managers, dat mooie nieuwe kantoor enz.) blijft hangen. Al is dat gevoel nog niet zo sterk dat ik dus stop met steunen.
Ik steun het

ik-vind-het-cool-dat-Marels-op zondag-gaat-rellen-in-het-dorp-muzikaal-omlijst-met-death-metal-en-dat-wil-ik-graag-financieel- ondersteunen doel.

Giro 666.
Unicef; het belangrijkste vind ik hierbij dat de kinderen geholpen worden met dingen die voor ons 'normaal' zijn, en waar zij geen toegang tot hebben (vaccinaties, onderwijs).

War child; omdat zij (in mijn ogen) een goede aanpak hebben om de problemen van deze kinderen op te lossen, of in ieder geval poging tot te doen. Het is om te janken dat kinderen de dupe zijn van het feit dat de rest van de wereld te egoïstisch om in vrede met elkaar te leven..

Clini clowns; algemeen bekend... hopen dat zieke kinderen hun ziekte door de clowns naar de achtergrond kunnen verplaatsen

Kinderstem (cordaid); om de kindertjes in de sloppenwijken te helpen. Dit fonds werkt samen met lokale mensen, omdat die het beste op de hoogte zijn van de lokale situatie, waardoor de hulp meer effect heeft.

WNF; tja, geen idee eigenlijk. Het geld dat ik doneer, gaat regelrecht op aan de blaadjes en brieven die ik thuis gestuurd krijg,

Be-more (particulier project); omdat zij net als kinderstem lokaal werken, het is een wisselwerking tussen donaties en vrijwilligers die in de opvanghuizen werken etc.

KWF; just because, er is meer onderzoek nodig voor kanker. Het is een ziekte die, naar mijn idee, teveel levens kost op jaarbasis. Terwijl, als er meer onderzoek wordt gedaan, de sterfgevallen gereduceerd kunnen worden. (wat natuurlijk ook geld voor allerlei andere ziektes).
Ik steun vanalles, vooral voor mensen die het minder goed getroffen hebben dan wij:

Amnesty International

Artsen zonder grenzen

SOS Kinderdorpen

Unicef door het kopen van alle postkaarten die ik verstuur

Rode kruis bij Serious request

En alle andere doelen als ze langs de deur komen, sommige dingen ook wel eens een occasionele donatie.
quote:SeptemberGirl schreef op 04 maart 2011 @ 20:56:

Ik steun het

ik-vind-het-cool-dat-Marels-op zondag-gaat-rellen-in-het-dorp-muzikaal-omlijst-met-death-metal-en-dat-wil-ik-graag-financieel- ondersteunen doel.

Giro 666.

Ook wel bekend als het "help Marels naar Graspop"-fonds?
Ik geef overigens wel aan doelen waar de topman veel verdient, maar dat is vast een andere discussie (en ook een die al meerdere keren hier gevoerd is)
quote:Pepernoek schreef op 04 maart 2011 @ 20:56:

een occasionele donatie.Wat mooi gezegd! Die ga ik dus volgende keer gebruiken aan de deur: "Ik wil geen donateur worden, maar wel een occasionele donatie geven!"
quote:Marels schreef op 04 maart 2011 @ 20:57:

[...]

Ook wel bekend als het "help Marels naar Graspop"-fonds?Ohja, zo heet het naar de buitenwereld toe he?
Als het beestje maar een naam heeft

*gaat op de bank verder snotteren*
Ben je ziek? Arm ding. Beterschap!
Ik ben onlangs bloeddonor geworden. En dat vind ik nog veel mooier dan geld.
Dat Graspop klinkt wel schattiger dan dat het eruit ziet.... geen sprietje gras op de site te bekennen! Of heeft die enge meneer met horens dat net opgegeten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven