Afvoerdroger vs Warmtepompdroger
zaterdag 5 maart 2011 om 13:04
Onze droger is zo oud dat ie piept en kraakt en ik bang ben dat ie elk moment in brand kan vliegen en erg zuinig is hij waarschijnlijk ook niet echt (zeker 10 jaar oud!). Tijd voor een nieuwe, binnenkort.
Nu we ons verdiepen in de wondere wereld der drogers, komen we vaak de warmtepompdroger tegen. Die zou zuinig, mooier, stiller, beter enz. enz zijn. Ons huis heeft echter een gaatje in het dak, waar de afvoerslang van de droger op aangesloten kan worden. Een afvoerdroger is voor ons dus al voldoende. Wat ik echter niet helemaal begrijp: Is een afvoerdroger nu wel of niet zuiniger als een warmtepompdroger?
Of zijn er andere verschillen, waardoor het verstandiger is voor een warmtepomp-droger te kiezen? Want als je naar de prijs kijkt en net als wij een goede afvoermogelijkheid hebt, dan lijkt het me zonde om een warmtepompdroger te kopen.
Wie heeft hier meer verstand van?
Nu we ons verdiepen in de wondere wereld der drogers, komen we vaak de warmtepompdroger tegen. Die zou zuinig, mooier, stiller, beter enz. enz zijn. Ons huis heeft echter een gaatje in het dak, waar de afvoerslang van de droger op aangesloten kan worden. Een afvoerdroger is voor ons dus al voldoende. Wat ik echter niet helemaal begrijp: Is een afvoerdroger nu wel of niet zuiniger als een warmtepompdroger?
Of zijn er andere verschillen, waardoor het verstandiger is voor een warmtepomp-droger te kiezen? Want als je naar de prijs kijkt en net als wij een goede afvoermogelijkheid hebt, dan lijkt het me zonde om een warmtepompdroger te kopen.
Wie heeft hier meer verstand van?
zaterdag 5 maart 2011 om 13:13
Zelf enige tijd geleden bezig geweest met het uitzoeken van een (eerste) wasdroger en nagedacht over een warmtepompdroger. Het beperkte aanbod en de hoge aanschafprijs vond ik toch wel een groot nadeel en bovendien gebruik ik de droger niet altijd. Vervolgens ging de wasmachine stuk en is deze vervangen door een was-droogcombi met 9 kg wassen en 6 kg droger (condens) met een A-label. En dit apparaat voldoet uitstekend!!
Ik zou de aanschaf van een warmtepompdroger alleen overwegen als ik de droger altijd nodig zou hebben, want pas dan haal je rendement uit de investering. Het scheelt namelijk wel in energieverbruik. En bekijk ook eens de mogelijkheden voor een droger op gas; die is ook goedkoper qua energieverbruik.
Ik zou de aanschaf van een warmtepompdroger alleen overwegen als ik de droger altijd nodig zou hebben, want pas dan haal je rendement uit de investering. Het scheelt namelijk wel in energieverbruik. En bekijk ook eens de mogelijkheden voor een droger op gas; die is ook goedkoper qua energieverbruik.
Dansen is leuker dan lopen
zaterdag 5 maart 2011 om 13:35
Hier was de prijs ook doorslaggevend. Wij hebben ook een gat in het dak voor een droger, en een A label afvoerdroger aangeschaft. Bevalt prima.
Een warmteafvoer-droger is naar mijn weten zuiniger, maar om dat geld er uit te halen moet je hem jarenlang heel intensief gebruiken, als het ding überhaupt al jarenlang mee gaat.
Een warmteafvoer-droger is naar mijn weten zuiniger, maar om dat geld er uit te halen moet je hem jarenlang heel intensief gebruiken, als het ding überhaupt al jarenlang mee gaat.
zaterdag 5 maart 2011 om 17:31
Ik heb berekend (nou ja, geschat) dat ik er zo'n 10 jaar over zou doen om de investering in de warmtepompdroger er uit te halen (3 jaar geleden, met de droger die ik toen op het oog had). Daarbij begreep ik dat het niet mogelijk zou zijn om even snel iets te drogen, wat toch wel regelmatig voorkomt. Daarom heb ik toch maar voor een ouderwetsche condensdroger gekozen.
Ik moet helemaal niks!
zaterdag 5 maart 2011 om 20:27
zaterdag 5 maart 2011 om 20:30
Ik heb een warmtepompdroger, en dat bevalt heel goed. Heb jaren bij moeten betalen bij de energieafrekening, en kreeg nu voor het eerst geld terug.Ik gebruik 'm elke dag, en heb het idee dat de was best wel snel droogt. De droogtijd staat digitaal aangegeven, gemiddeld duurt het uur en 20 minuten voor een was van 7/8 kg. Is wel snel toch?
donderdag 5 mei 2011 om 10:53
Hoop dat er af en toe nog gekeken wordt naar dit topic, want ik ben ook op zoek naar een droger en heb een vraag. Wij zien ook de warmtepompdroger steeds vaker langskomen en overwegen deze te kopen.
Nadeel:
-veel duurder en het duurt inderdaad zo'n 10 jaar voor je het prijsverschil eruit hebt. Misschien doet die hele droger het dan al niet meer.
Voordeel:
-zuiniger, dus oké, aanschafprijs is hoger, maar kost minder energie per jaar. als je hem eenmaal hebt, is de aanschafprijs (hopelijk) snel vergeten.
-milieuvriendelijker dan gewone droger
-zuiniger op je was, alles kan erin (zeggen ze)
Vraag: scheelt het echt met hoe je wasgoed eruit komt? Slijt het minder snel? Ik heb een peuter en straks een baby. Kunnen bijv. kinderkleertjes erin? Verder vooral voor beddengoed, handdoeken bedoeld enzo, maar wel zoveel mogelijk. In de zomer hangt het buiten, maar in de winter heb ik na de verbouwing geen ophangplek binnen.
Hij doet er, lees ik, zo'n beetje een uur en 20 min over, maar hoe lang doet een condensdroger over een was?
We hebben nu geen droger trouwens...
Dank je wel.
Nadeel:
-veel duurder en het duurt inderdaad zo'n 10 jaar voor je het prijsverschil eruit hebt. Misschien doet die hele droger het dan al niet meer.
Voordeel:
-zuiniger, dus oké, aanschafprijs is hoger, maar kost minder energie per jaar. als je hem eenmaal hebt, is de aanschafprijs (hopelijk) snel vergeten.
-milieuvriendelijker dan gewone droger
-zuiniger op je was, alles kan erin (zeggen ze)
Vraag: scheelt het echt met hoe je wasgoed eruit komt? Slijt het minder snel? Ik heb een peuter en straks een baby. Kunnen bijv. kinderkleertjes erin? Verder vooral voor beddengoed, handdoeken bedoeld enzo, maar wel zoveel mogelijk. In de zomer hangt het buiten, maar in de winter heb ik na de verbouwing geen ophangplek binnen.
Hij doet er, lees ik, zo'n beetje een uur en 20 min over, maar hoe lang doet een condensdroger over een was?
We hebben nu geen droger trouwens...
Dank je wel.
donderdag 5 mei 2011 om 10:57
Ik lees mee Sterre, want ik overweeg ook om voor de 1e keer een droger te kopen. Ik woon (heel) klein en heb haast geen ruimte voor een wasrek, dat staat dus altijd gruwelijk in de weg.
Maar ik ben single en zal hem waarschijnlijk maar 1 a 2x per week aan hebben staan. Dus of ik dan bespaar met een warmtepomp is de vraag.
En ik ben nog aan het uitvissen wat er allemaal wel en niet in mag. Adviezen zijn welkom!
Maar ik ben single en zal hem waarschijnlijk maar 1 a 2x per week aan hebben staan. Dus of ik dan bespaar met een warmtepomp is de vraag.
En ik ben nog aan het uitvissen wat er allemaal wel en niet in mag. Adviezen zijn welkom!
Huts!