Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
quote:Pucker schreef op 05 maart 2011 @ 18:34:

Ik ben sinds een tijdje aan het kolfen voor als ik eens een paar uurtjes achter elkaar weg wil. Het gaat niet altijd heel goed, maar ik hoef geen grote voorraad op te bouwen dus daar maak ik me geen zorgen over. R. wil vaak drinken, elke 2 à 2,5 uur. Soms laat hij er 3 uur tussen maar meestal niet. Hij is nu 7 weken trouwens. Van de week een flesje gegeven. 150 ml gedronken en daarna wilde hij nog meer, dus even aan de borst nog want ik had niet meer ontdooid. Nu net 170 ml gedronken terwijl hij 2 uur daarvoor ook had gedronken aan de borst. Kan het zijn dat er weinig voedingsstoffen in mijn melk zitten of kan het wel zo zijn dat hij gewoon zoveel drinkt? Er klopt nu in ieder geval niks van de regel 150 ml per kg lichaamsgewicht per 24 uur.

Voor een kind van 7 weken is elke 2-2,5 uur drinken niet vaak, maar heel normaal

Te weinig voedingsstoffen in de melk komt normaal gesproken zo goed als niet voor. Je melk is ongetwijfeld prima, ga daar maar vanuit (dat kan een hoop zorgen schelen).

Met een flesje gaat het drinken veel sneller, maar het lichaamscontact met jou is minder (geen mond-borstcontact zeg maar), het kan best zijn dat hij dat zocht ipv meer voeding.
Pucker: eens met Wen. Laatst wad ik op een avond weg. Man ging weer eens een papfles proberen voor het doorslapen. Zoon (7 mnd) dronk 160 ml pap (normaal 150 ml mm). Ik kwam vlak daarna thuis en toen heeft hij ook nog beide borsten leeg gedronken!! ( en doorslapen ho maar! :D) puur mamahonget/ aandacht.

Twijfel dus alsjeblieft niet aan je voeding! Als je voedt op verzoek, heb je eigenlijk altijd genoeg!
Dubbel
@Pucker: vraagje over de calma: die heb ik van de week ook gekocht, leek me zo handig dat ie direct op de flesjes van mn kolf kon en dat systeem leek me zo handig.. heb m gister geprobeerd, maar ze snapt er helemaal niets van!

Normaal gebruik ik een dr. Brownfles. Heb je nog tips?
Tirsa, mocht er straks onverhoopt toch sprake van zijn dat je kleintje geen borst meer wil dan kun je ook nog een borstvoedingshulpset proberen. Daar heb ik toendertijd mijn zoon (een prematuur) mee aan de borst gekregen terwijl hij volledig op fles uit het ziekenhuis kwam. Ik heb er evt eentje liggen, dus als je straks interesse hebt laat maar weten.

En mag ik even mopperen? Zoonlief wil alleen maar tiet. Ik kan het niet anders noemen zelfs. En als hij het niet krijgt pakt hij zelf de tepel wel. Au!

Het is een faaaaaseeeeee.... het is een faaaaseeeeee. Toch?
Ik ben ook niet echt onzeker over de borstvoeding hoor. Ik geef wanneer hij wil en zolang hij wil. Het is meer dat andere mensen vinden dat hij vaak drinkt en dat in combinatie met die 170 ml, daardoor dacht ik dat er misschien weinig voeding in zat en hij daardoor zoveel drinkt. Maar hij groeit hardstikke goed dus ik was niet van plan om iets te veranderen.

@ siena, ik heb geen idee. Dit is de enige speen die ik geprobeerd heb en die pakte hij gelijk. Misschien wat verder in haar mondje? Het is best een lange speen maar hij moet wel helemaal in haar mond.
Pucker, mijn oudste zoon dronk ook (veel) meer dan de standaardregel van 150 ml x lichaamsgewicht / aantal voedingen. Bij bv geldt die regel niet, daar drinken ze zoveel van als ze nodig hebben en de hoeveelheid maakt dan niet uit.

Wel was hij na een flesje veel onrustiger, omdat hij dan nog zuigbehoefte had. Speentje en lekker knuffelen hielp dan wel.

Pfff jongste zoontje (9weken) heeft regeldagje ingelast geloof ik. Weinig slapen en veel willen drinken.
Siena, mijn dochter snapte de Calma ook niet hoor. K had m aangeschaft omdat ze t flesje bleef weigeren. De speen werd enorm aangeraden door de Zorgwinkel. Maar ze moest er niets van hebben. Uit eindelijk drinkt ze prima uit de reguliere flesjes/speentjes van Meleda. (geen andere merken geprobeerd trouwens). En haar zuigbehoefte is ook prima vervuld met speen 1.
Hello ladies

Hier even een succes verhaaltje delen

Afgelopen 4 dagen zijn we met z'n twee naar Barcelona geweest en hoewel ik mij vanalles heb afgevraagd en veel heb gevreesd, is het super goed gegaan!

Hadden een appartement met koel-vries combi en heb alle gekolfde melk in halve liter flesjes spa blauw gedaan. Zo ingevroren en dus op die manier 4 flesjes (2 liter(!)) mee kunnen nemen, en wat schetste onze verbazing, bij thuiskomst nog 1 blok ijs dus kon zo de vriezer weer in!

En mijn meisje pakt de borst alsof er niks aan de hand is Heerlijk gewoon!

Kom morgen hier even verder bij lezen, maar wilde even mijn kleine succesje delen
Tirsini is gelukkig wel weer wat aan het opknappen. Ze ligt nog wel in het zuurstoftentje en heeft nog sondevoeding, maar ze oogt stukken rustiger. Wat voeden betreft is het soms wel een hele gekke wereld. Zo komt het voor dat ze de voeding via de sonde krijgt, terwijl ze zuigt op mijn pink en ik tegelijkertijd aan het kolven ben. Wat is gewoon borstvoeden dan toch makkelijk.

Het lukt me tot nu toe ook om mijn voeding op pijl te houden, erg fijn.

Volgens de verpleegkundigen moet Tirsini straks zonder moeite de borst weer gaan pakken, zij hebben nog niet anders meegemaakt. Dat geeft toch wat hoop. Voor nu hoop ik dat ze morgen uit het zuurstoftentje mag, dan kan ik haar eindelijk weer eens normaal knuffelen.
@ tirsa, hopen dat ze morgen uit het tentje mag! Kan je dan ook weer proberen zelf te voeden of is ze daar nog te zwak voor?
Goed om te horen Tirsa, dat het beter met haar gaat en dat je je productie ook op peil kunt houden.

Zuster, fijn dat het zo goed ging! Lekker uitgerust?
Trisa: wat fijn dat ze alweer wat rustiger oogt. Ik hoop voor je dat je snel weer met haar mag knuffelen!!

Zus: heerlijk dat t bij jullie ook zo goed is gegaan! Hebben jullie lekker genote van t weekendje weg?
Tirsa wat een fijn nieuws! Ik geloof ook dat je kindje het zo weer te pakken heeft, want wat is er nou lekkerder?

Zuster goed bezig! en fijn dat je niks weg hoefde te gooien.

Hier een jongetje met buikgriep gehad het afgelopen weekend. Gek genoeg is hij dan niet van de borst te slaan. Dat kwam er ook niet uit, maar de aardappelen wel. Heb ik vanmorgen ineens weer melkvlekken in mijn shirt. gek he? Heel klein beetje maar hoor, maar toch...
@ Tirsa: Jeetje wat een verhaal zeg! Hoe gaat het nu?

Wij hebben heerlijk kunnen genieten van de rust Ondanks de drukke stad. Wij hebben veel huisdieren dus alleen al daarmee veel dagelijkse drukte van honden uitlaten tot kattenbak verschonen....nu dus 4 dagen helemaal niks.

Wel veel gedaan, veel afleiding is weinig piekeren over mijn meisje Maar ben blij dat we het gedaan hebben. Even lekker met z'n twee En elke keer als ik die ukjes zag slapen, half verkreukeld in een wagen, of s'avonds om 22u nog met een kinderwagen/reiswieg een eetcafe in zag gaan. Wat was ik blij dat ons meisje lekker in haar eigen bedje lag!

Vanmorgen weer heerlijk met haar in bad geweest en onder het badderen fijn gevoed, dat is zo speciaal Fijn hoor dat ik het zo weer kan oppakken.

En voor de rest; bevroren moedermelk in de ruimbagage, bleef dus prima bevroren. Heeft 8u buiten de vriezer gestaan
@ Fab: zielig, een kleintje met griep! Gelukkig blijft de melk erin, want daar zit ook het meeste in

Hier ook melkvlekken hoor...zo draag ik al weken geen koffiepads compressen meer, en werd ik afgelopen weekend in een melkbadje wakker.....

zuster, maar mijn kindje is van okt 2009.... dus ik was het niet meer gewend.
Dan verwacht je dat niet meer nee Maar wat goed dat je nog steeds BV geeft Hoe veel voedingen geef je nog? Ben ik wel benieuwd naar.

Mijn dochtertje is bijna 7mnd
@Tirsa: wat fijn dat het weer iets beter gaat!

@ Zuster: super dat zowel het kolven als het voeden bij thuiskomst zo goed ging! Mooie stad is Barcelona he? Heb je lekker weer gehad?

@Woesel: fijn om te horen dat dochterlief niet de enige is die de calmaspeen niet wil. Vind het wel een beetje jammer, leek me zo'n mooi systeem en t was best wel een dure aanschaf... we houden het maar bij de dr.Brownfles!
Het verschilt per dag. Als ik thuis ben, meestal voor elk slaapje en 1x 's nachts en bij het wakker worden. Dus 4 a 5x. Als ik werk dan neemt hij geen afgekolfde melk meer, maar wil meteen aan de borst als ik thuis kom. Dan is het 3 x want als hij dan gaat slapen taalt hij er niet naar.

Als hij ziek is dan wil hij vaker, want het is ook nog troost.

Het is heel gek als mensen zeggen dat het zo goed is dat ik nog bv geef. Het kost me geen moeite en het klopt gewoon bij zijn behoeftes. Het is bijna net zo gek als dat iemand zou zeggen; wat goed dat je nog steeds zijn moeder bent! Ofzo.... Maar wel bedankt voor het compliment hoor!
Even een update over mijn verdovingsvraag: ik heb het nagevraagd bij LLL, nadat ik de stofnaam wist, en zij zeiden dat ik zo ongeveer tijdens de ingreep nog kon voeden..

Dus geen probleem gelukkig!
Lucia, ik zie het helemaal voor me! Succes met je operatie, en met de napijn (tenminste, ik kan me zo voorstellen dat dat ook niet fijn gaat voelen..)
@Zus: wat fijn dat het zo goed is gegaan! Super zeg, dat je ook je gekolfde melk nog hebt kunnen bewaren.
Zo, er is weer een hoop geschreven.

Tirsa, veel sterkte en hopelijk gaat het nu al wat beter. Wat zal het knuffelen fijn zijn!

Zuster, fijn dat het zo goed is gegaan en dat jullie zo hebben genoten van Barcelona!

Pfff, tot voor kort kon ik nog een voorraadje kolven, nu krijg ik amper genoeg bij elkaar om in haar behoefte te voorzien. Wel balen en ben ook wel een beetje bang dat het nog verder terugloopt, want vaker aanleggen op mijn vrije dagen zorgt niet voor een hogere productie. En ik heb het nu erg druk op het werk. Ben nu wel weer wat meer gaan dragen, misschien dat dat nog helpt. Iemand nog tips?
Tirsa, wat fijn dat ze wat op lijkt te knappen en dat je voldoende kolft. Hopelijk snel naar huis om echt beter te worden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven