Indonesisch etentje

08-03-2011 09:01 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik geef zaterdag een etentje voor vrienden en ga Indonesisch koken. Dit heb ik al vaker gedaan dus dat is het probleem niet, alleen nog niet eerder voor 7 personen.

Ik ga maken: (misschien is niet alles goed geschreven)

Nasi

Witte rijst

Sate babi

Ajam panniki

babi pangang

gado gado

atjar (zelfgemaakt)

erbij heb ik gefrituurde uitjes en kroepoek.

Iemand nog tips, moet er nog iets bij? Waar ik vooral een beetje mee zit is de hoeveelheden, ik weet niet zo goed hoeveel ik van alles moet maken.

Alle tips zijn welkom. Ik heb de hele vrijdag en zaterdag om te koken dus dat zal het probleem niet zijn...

Bedankt

Floortje
wellicht nog een visgerecht? of ei?

Kleine hapjes, ook altijd leuk voor erbij, loempiaatjes bijvoorbeeld
Hoi Floortje,

De sate babi zou ik van tevoren al marineren. Lekker met sambal en ketjap en knof, beetje suiker zout en peper. Mag best de avond van tevoren al, dan trekt de geur en smaak goed in het vlees.

De Gado Gado is lekker met een zelfgemaakte pindasaus. Zo n lekkere dikke saus, knof en uien bakken, rode peper erbij, pindakaas en melk, beetje suiker en sambal en ketjap. Kan je ook van tevoren al klaar maken, hoef je het alleen nog op te warmen.

Wat ook een lekker bijgerecht is, is Seroendeng. Gemalen gebakken kokos met pindaatjes erdoor, kan je bij de toko s kant en klaar kopen.

Veel plezier met voorbereiden! Groetjes Kerrie
Als je een lekker visgerecht zou maken, dan kun je pepesan proberen. Erg lekker! Verder klinkt het lekker wat je allemaal gaat maken.
Wanneer mag ik aanschuiven?

Heerlijk.

Hete boontjes (sperziebonen) vind ik ook altijd erg lekker erbij.
Kerrie, de sate gaat idd vrijdag al de marinade in, dan is hij het lekkerste. Vis heb ik idd ook aan zitten denken, misschien ga ik dat nog wel doen. Pepesan ken ik maar geen idee hoe ik dat moet maken.

Seroendeng ken ik ook, maar ik woon niet in NL dus ik weet niet of ik het hier in de toko kan halen, die is meer op thais en chinees ingesteld.

maar iemand tips qua hoeveelheden? Want daar zit ik meer. Ik wil niet te weinig hebben maar ook niet nog 2 weken indonesisch eten zeg maar...
Galadriel, hihi dan moet je wel een eind reizen hoor. Sajoer boontjes zou ik nog kunnen maken idd. Dat is een goede.

Loemia'tjes ook lekker maar huis is klein en ben bang dat de frituurpan teveel stinkt. Kan ze namelijk alleen maar ter plekke bakken natuurlijk...
150 Gr. Vlees

200 Gr. Nasi/bami/rijst

200 Gr. Groente

Dit ongeveer pp.

Pond eten per persoon wordt meestal gerekend

En je hebt er nog extra hapjes bij
anoniem_118250 wijzigde dit bericht op 08-03-2011 09:22
Reden: 1 moest 2zijn
% gewijzigd
Wat je ook doet, gebruik geen boemboes van Conimex (grappig, zie nu een banner van ze hiernaast mijn scherm). Die zijn a) niet te eten, b) niet authentiek (en maken er dus een Nederlandse in plaats van een Indische rijsttafel van). Probeer zoveel mogelijk kruiden bij de toko te scoren!
Ik zou voor iedereen een ons of 2 vlees uittrekken, zeker als je sateetjes maakt. De meesten vinden dat erg lekker.

Groente zou ik ook een ons of 2 uittrekken voor iedereen. Met Gado Gado is ook heel makkelijk als je 1 groente soort bv stukjes komkommer doet. En tauge en sperzieboontjes, dat op een mooie schaal en dan de pindasaus eroverheen. Die saus kan je een beetje royaal maken, de rest kan je desnoods invriezen.

Ook lekker is nog stukjes kroepoek boven de pindasaus uitstrooien. Gos, ik krijg trek!
quote:galadriel schreef op 08 maart 2011 @ 09:18:

150 Gr. Vlees

100 Gr.bami / nas/ rijst

200 Gr. Groente

Dit ongeveer pp.

Dat vind ik wel erg krap.

Vlees klopt wel, maar groenten maar 200g? Die eet ik al zeker 3 ons per dag bij gewoon avondeten. Bij een etentje eet men doorgaans wel wat extra, dus zou ik uitgaan van een 4 ons groente pp en voor de rijst zou ik uitgaan van een 150g pp.
Nope
Christiane ik gebruik idd zo min mogelijk conimex, Is hier toch niet te krijgen. Mijn moeder heeft wat boemboe's van de toko opgestuurd en de rest maak ik gewoon lekker zelf!
Sambal telor (eieren in pikante saus).

Gebakken banaan.
verba volant, scripta manent.
Als ik nou maak:

Nasi, hele grote pan

Witte rijst, ook flinke pan

Sate babi van 750 gr vlees

Ajam panniki van 500 gram kip

babi pangang van 500 gram kip

gado gado 1 kilo groentes

atjar (zelfgemaakt) circa 750 gram

sajoer boontjes, circa 500 gram

evt nog 500 gram vis erbij.

zou ik dan genoeg hebben?
Ik zou er nog kroepoek en seroendeng bij serveren. En sajour boontjes. Zoetzure komkommer voor het frisse.

En onderstaand recept is een succes;

Maar het lijkt me trouwens verrukkelijk hoor wat je gaat maken. Je hebt al nasi, zou je dan niet ipv witte rijst eiermie kiezen?

Succes, gaat zeker goedkomen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Floortje_1981 schreef op 08 maart 2011 @ 09:24:

Als ik nou maak:

Nasi, hele grote pan

Witte rijst, ook flinke pan

Sate babi van 750 gr vlees

Ajam panniki van 500 gram kip

babi pangang van 500 gram vlees

gado gado 1 kilo groentes

atjar (zelfgemaakt) circa 750 gram

sajoer boontjes, circa 500 gram

evt nog 500 gram vis erbij.

zou ik dan genoeg hebben?
Lekkere visgerechten, pepesan, jaaaaaa lekker! Maar ook Bali Ikan (heel makkelijk) of mangot. Mijn mama kon dat zo lekker maken.

Bali Ikan: een sausje maken van knoflook, ui, djeroek poeroet, sambal, stukje gember, laos, en een laurierblaadje. Beetje suiker erbij, ketjap, en citroengras en blikje tomatenpuree, evt verse tomaten erdoor. Laten pruttelen tot een mooi rood sausje, en dan gebakken visjes (lekkerbek of zo) er in leggen en mee verwarmen.

Adoeh, lekker!
oh oeps, ik citeer mijn bericht ipv dat ik het wijzig. Ik maak natuurlijk de babi pangang van vlees niet van kip!
Leuk dat je zelf atjar maakt, hoe maak jij het?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Floor, klinkt alsof je dan genoeg hebt hoor. Voor 7 man, zeker weten.

Zeker als je ook nog bijgerechtjes er bij serveert, dan speel je op save.
Ik denk dat je rijkelijk genoeg hebt aan je lijstje te zien!
Nope
komkommer is idd ook een idee, vind ik zelf ook erg lekker :-)

die eieren zien er ook lekker uit, misschien geen vis en wel eieren.

eiermei ipv witte rijst is ook een idee. Bami is niet mijn sterkste punt en nasi wel, daarom nasi dus.
Denk het ook dat het genoeg is en lekker,

Wat ga je erbij drinken en wat wordt het toetje?
Mylene ehm de atjar gaat voor het eerst worden dat ik dat maak, normaal smokkel ik daarmee altijd met een potje. Maar nu ik in het buitenland woon is dat geen optie meer. Ik heb een recept in een kookboek en nog wat recepten op internet gevonden..
Galadriel, drinken weet ik nog niet precies. Er is afgesproken dat ik kook en dat de rest het drinken verzorgd. Ik reken op wijn, bier en fris...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven