Boomstam in huis

08-03-2011 15:56 17 berichten
Hallo Lezers,

Ik heb zojuist een práchtig stuk hout gevonden, het is een stuk stam met enkele zijstukken. Aan de onderkant is het één stam, aan de bovenkant zijn het drie stammen.

Het is een flinke stam, ik schat dat hij zo'n 10 á 15 kg weegt.

Ik heb het afgespoeld in bad en ben bezig er de laatste stukjes schors vanaf te peuteren. Onder de schors kom ik nog wel enige pissebedden tegen. Verder ziet het hout er gááf uit.

Het ligt nu in de te drogen.

Ik wil het graag als decoratie in huis halen

Hoe groot is de kans dat ik daarmee houtworm binnenhaal?

Ik zie geen houtworm gaatjes.

Bij voorbaat dank voor je antwoord!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe groot die kans is maar als je een grote vriezer hebt zou ik hem daar een dagje in leggen. Houtworm overleeft dat niet geloof ik.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Poes P zou het geweldig vinden als ik een boomstam in huis zou halen!

Kijk je ook uit voor mieren en zo?

Kun je de boomstam niet een dagje in bad leggen om ongedierte te verzuipen?
@ Louise : het past absoluut niet in mijn vriesvak.

Ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat dat eventuele houtworm doodt.

@ Miss M, inderdaad, wat hou(d)t je tegen?

Ik heb geen kat meer en hoop dat de hond het niet als piespaaltje zal gebruiken, daarom heb ik hem ook afgedoucht.

Ik heb ook al gehoord in zoutwater leggen, maar ben bang dat het hout dan verandert misschien....
http://www.milieucentraal ... rm#Voorkomen_van_houtworm
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
foto? Ben heel nieuwsgierig. Ook naar wat je er mee gaat doen overigens.
Vaak heeft zo'n boomstam wel een jaar nodig om helemaal droog te worden. Ik heb ooit een mooi houtblok in huis gehaald en in de gang op de tegelvloer gezet. Daar kwam heel lang steeds een soort vochtige schimmelplek onder op de tegels, die ik dan weer weg dweilde. Pas na een jaar bleef het schoon en droog.

Zet hem dus voorlopig niet op je houten vloer!

Verder zou ik gewoon regelmatig controleren of er gaatjes in komen. De kevers van de houtworm kunnen vliegen en alsnog van buiten naar binnen komen om jouw houtblok als kraamkamer voor hun kids (houtwormen) te kiezen. Hoewel ik denk dat zoiets niet snel zal gebeuren, het is nogal "ver" gezocht.
Dat is wel mooi BGB, ben benieuwd of de stronk van TO ook zo mooi is.
http://blog.seniorennet.be/hofke/archief.php?ID=49143
Jep let op met de vocht op een tegel of houtvloer, hier ook helaas ervaring mee gehad. Anders hem vernissen voor houtworm tegen te gaan?
Ikke niet weet hoe plaatje te plakken, maar die van mij is net zo mooi als die van BGB, vind ik zelf....maar dan zonder witte dennenappels!

Goede website BGB, dánk.

Ik ga hem gewoon als dekoratie in de huiskamer leggen.
anoniem_28780 wijzigde dit bericht op 08-03-2011 16:59
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Ik heb jarenlang een boomstam in huis gehad als natuurlijke kattentoestand. Had hem precies op maat gezaagd tussen grond en plafond. Ivm het drogen heb ik hem wel pas een half jaar na het omzagen binnen gehaald, maar nooit last gehad van beestjes.
Ik heb ook zo'n houtblok in huis gehaald. Eerst heeft het een jaar lang liggen drogen in de kelder, daarna in de kamer gezet. Daar was het lekker was, dus binnen een uur kropen er boktorren uit!!!! Vervolgens het blok flink ingesmeerd met terpentine. Daarna nergens meer last van! Hij staat inmiddels alweer een jaartje in de woonkamer, zonder ongedierte!

Als je hem gaat behandelen met terpentine moet je wel zorgen dat je echt royaal bent en hem echt drenkt in het spul om zeker te zijn dat alles dood is. Succes!
Boktorren zijn een geduchte tegenstander, voordat je 't weet eten ze je huis op.
quote:beter laat schreef op 08 maart 2011 @ 16:24:

@ Louise : het past absoluut niet in mijn vriesvak.

Ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat dat eventuele houtworm doodt.@ Miss M, inderdaad, wat hou(d)t je tegen?

Ik heb geen kat meer en hoop dat de hond het niet als piespaaltje zal gebruiken, daarom heb ik hem ook afgedoucht.

Ik heb ook al gehoord in zoutwater leggen, maar ben bang dat het hout dan verandert misschien....Jawel hoor. Google er maar eens op. Mijn ouders hebben ooit een houtsnijwerk gekocht. Helaas zat daar al houtworm in. Iemand raadde ze aan om het ding in de vriezer te leggen. Houtworm heeft het niet overleefd. Maar goed, zie maar wat je met de tip doet
Poep, wie heeft jou gescheten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven