Bevallen: de taboes!

20-02-2011 22:41 1362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Moeders van het forum, een oproep aan u allen!

Zij die nimmer bevallen zijn zijn nieuwsgierig! Nieuwsgierig naar de taboes, de verhalen waarover nooit gesproken wordt, en de ongemakken waarmee de orde der moeders nog jaren na het natuurgeweld mee te maken krijgt.

Ik open dit nieuwsgierig topic naar aanleiding van het topic " vrijwillige keizersnede", waar vluchtig geschreven wordt over een regiment (post-partum) vaginale ongemakken. Wat staat ons, onbezwangerden, nog allemaal te wachten qua lichamelijk ongemak?

Voor mij zal het geen verschil maken en voedt het alleen mijn ongecompliceerde nieuwsgierigheid. Al draag ik mijn linkerborst ter zijner tijd rechts door paarsgekleurde borstvoeding, of struikel ik over mijn gehavende schaamlippen, de ontmoeting met mijn toekomstige kind is waar ik het voor doe!

Mijn vriendinnen glimlachen flauwtjes als ik vraag naar hun post-partum anatomie, de slachtoffers van de totaalrupturen zwijgen als het graf. Natuurlijk doet de glimlach van de pasgeborene alle hechtingen terstond oplossen, maar .........

......zijn er enkele moeders die eens een tipje van hun slip sluier op zouden willen lichten met betrekken tot de gevolgen van een bevalling voor " down-under"?
Dat kan, hoeft niet, maar als het gebeurt veegt de vk dat snel weg, en weet je, das ook weer een van die dingen die je niets kunnen schelen

Hier is bijna alles nu 14 weken na de bevalling wel weer in orde, nog een beetje opletten, want niet te lang proberen plas op te houden, maar he, das trainen!
`@ kippenschoen, ik zal het je nog erger vertellen 9 van de tien dames doen het, en hebben het vaak zelfs niet door. Als je een goede verpleegster/kraamverzorgster hebt ruimen die het heel discreet op en zie je het niet.
Wow, blijk ik even een beginneling te zijn op dit gebied!

Heb ik nooit geweten... wat genant als er allemaal mensen bij staan.

Maar ik denk dat je op 't moment zelf wel iets anders aan je hoofd hebt.
Waarom lees ik dit topic (ben 37weken zwanger...)
@Kippenschoen. Het boeit je op dat moment echt niet. Zou me er maar niet te druk over maken
Zoals al eerder gezegd: meestal heb je het zelf niet eens door. Het is dat ik het achteraf aan mijn man gevraagd heb.......
@ Kippenschoen mijn vk zei het zelfs tegen me (lekker charmant), toen ging ik mn excuses aanbieden (ook raar). Maar had niets gevoeld, en een seconde later was ik t ook alweer "vergeten" want toen kwam de baby er toch echt aan..

@ Reno, wat een verschrikkelijk verhaal! Kun je nu niet nog eens je baarmoeder laten onderzoeken? of heb je daar even geen zin in? En wat een botte dokters! Heel veel sterkte in deze nare situatie!
Ik zit net een video op youtube te kijken(geen leven?)...dat hoofdje is er net uit, lijfje zit er dus nog in..en opeens FLITS FLITS FLITS...worden er allemaal foto's gemaakt van moeders uitgerekte doos met kind half erin half eruit.

Smakelijk! Voor de kraamvisite.
Ik bedacht me zowiezo toen ik een video bekeek met in het hoekje een datum uit 1994...je zult maar 16 zijn en je moeder zo op youtube zien.
quote:Ruza schreef op 04 maart 2011 @ 00:50:

Ik bedacht me zowiezo toen ik een video bekeek met in het hoekje een datum uit 1994...je zult maar 16 zijn en je moeder zo op youtube zien.ai daar moet je inderdaad niet aan denken...
Even een egopost als update: Ben vanavond thuis bevallen van onze zoon! 4400 gram schoon aan de haak, twee kleine scheurtjes die niet gehecht hoefden te worden. En ja, ik heb gepoept .

Man en kind nu in diepe rust, ik lig nog een beetje na te stuiteren. Hoop dat ik zo nog even kan slapen, want rond drie uur moeten we weer aanleggen, verschonen, tempen, plassen, kraamverbanden vervangen, etc. Leuk hoor, weer zo'n kleintje in huis :-).
quote:Lariba schreef op 05 maart 2011 @ 01:33:

Even een egopost als update: Ben vanavond thuis bevallen van onze zoon! 4400 gram schoon aan de haak, twee kleine scheurtjes die niet gehecht hoefden te worden. En ja, ik heb gepoept .

Man en kind nu in diepe rust, ik lig nog een beetje na te stuiteren. Hoop dat ik zo nog even kan slapen, want rond drie uur moeten we weer aanleggen, verschonen, tempen, plassen, kraamverbanden vervangen, etc. Leuk hoor, weer zo'n kleintje in huis :-).

kom je ook echt even melden hier haha!!

Gefeliciteerd met jullie zoon!!!!!
Van harte gefeliciteerd met je zoon Lariba.
Wat een BRILJANT topic is dit.Hilarisch om te lezen. Maar bij tijd en wijle ook heel schrijnend en verschrikkelijk, zoals het verhaal van Reno.

Ik heb dan zelf weliswaar geen kids, en ook niet echt de wens. Maar dit topic..... ik pleit voor invoeren bij de biologie les op de middelbare school
Ik heb het laatst nog even nagevraagd aan mijn mij: ik heb niet gepoept.

Lariba, gefeliciteerd!
Gefeliciteerd Lariba!
Wauw Lariba, van harte!
wat leuk om te lezen allemaal! Moet er wel even bij zeggen dat ik het nu pas durf te lezen, ben vorige week bevallen. Daarvoor had ik dit topic ook al gezien maar durfde het echt niet te openen! Nu ik zelf een niet al te erge bevalling achter de rug heb kan ik hier heerlijk ontspannen zitten lezen. Zo blij dat het achter de rug is!
Jou had ik al gefeliciteerd in het luiertopic, toch?
Hey Sha,

Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik wil ook nog iets vertellen.

Ik had een knip die nog al 'rech't was, de gyn gaf mij een goede tip, beetje rond duwen met je vingers onder de douche ofzo...boetseren dus.Hielp wel!

En ik heb mijn blaas opnieuw moeten leren gebruiken, had de derde keer sex per ongeluk plassex..zuchte van onder en van boven van heerlijkheid.

Moet je dus alleen van boven als je eigenlijk een beetje moest plassen voor de daad.

Praten en springen of rennen moet ook met enige concentratie.

XXX
Na een tijdje nadenken denk ik zelf eigenlijk dat de grootste taboes met betrekking tot bevallen toch echt op psychisch/emotioneel vlak liggen. Dan denk ik toch aan depressies, grote onzekerheden, niet meteen van je kind houden en een algemeen baalgevoel hebben. Het schijnt dat sommige moeders ook wel eens spijt ervaren of hun kind vinden tegenvallen, chagrijnig worden van het gehuil of eigenlijk enorm van hun partner balen. Veel jonge moeders zitten niet op een roze wolk, maar lopen toch lachend achter hun kinderwagen en dat heeft vaker met emotionele dan met lichamelijke aspecten van het moeder worden te maken. Daar liggen veel meer taboes denk ik. Alleen al het feit dat er hier bijna niet over gesproken wordt bevestigt dit.

Zelf heb ik het in het begin ook heel moeilijk gehad. Ik was wel meteen verliefd op mijn dochtertje, maar ik voelde me zooooo labiel en onzeker! Heb huilend bij de huisarts gezeten en die verzekerde me dat het vrij normaal is. Nou, daar hoor ik dus bijna niemand over. Pas als ik er zelf over begin hoe zwaar ik het vond dan komen ook bij anderen de verhalen los.

Gelukkig gaat dit wel weer voorbij en voel ik me nu mijn dochter een half jaar oud is echt weer een stuk lekkerder in mijn vel zitten.
Het gaat me dus niet over de superzware bevallingen die emotioneel sowieso een flinke nasleep hebben, maar om normale bevallingen die worden gevolgd door een emotioneel zware periode waarin vrouwen zich soms heel alleen voelen staan. Ik wel tenminste.......want een kindje krijgen is toch het meest geweldige dat je kan overkomen? Dat is het ook wel, maar dat drong pas veel later tot me door.
Zie nu wel dat inhet topiconderwerp echt duidelijk over vaginale ongemakken gesproken wordt, dus misschien ben ik nu wel te veel off-topic aan het schrijven
Ik heb een hele goede bevalling gehad. heb wel gepoept. Manlief was toen zelf even nar de wc en ik zag dat de VK iets weghaalde.

Zij zag dat ik het zag en zei toen heel lief; 'dat gebeurt bijna altijd hoor'. Mijn reactie 'kan me ook helemaal niks schelen'. En het kon me ook echt niks schelen op dat moment. Ik had gelezen dat je vooral vaak poept als het kindje een knik maakt ergens. En dat je er dan bijna bent. Ik werd er dus vooral blij van. Het kindje was er bijna!

Verder was ik op voorhand heel erg bang om uit te scheuren. Ik van die perineum-olie gekocht Maar bleek dat je dat gewoon iets van 10 minuten moet inmasseren. Dat vond ik ook weer zo wat dus ik smeerde het erop en klaar.

Nu ben ik gewoon niet uitgescheurd of ingeknipt. Ik ben nu dus pro perineum-olie. Al denk ik dat het vooral kwam dat ik geen sterke persweeen had en dus prima kon stoppen als de VK STOP zei.

Verder goede bevalling gehad. Ook weinig last daarna. Alleen heb ik heel lang geen aandrang gevoeld om te plassen En dit is, 2 jaar na dato, nog steeds niet helemaal goed.

En hoe 'leuk'; over 6 maanden mag/moet ik weer!
Tjee Reno, ik lees net jouw verhaal. Wat verschrikkelijk voor je zeg! En wat een pech ook. Keer op keer weer een nieuw drama.

Heel veel sterkte om deze moeilijke, zware en heftige tijd te verwerken. Dikke knuffel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven