Jaloezie

03-03-2011 15:55 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de meesten wel ooit met jaloezie te maken hebben gehad. Ik heb namelijk het volgende probleem: ik ben namelijk snel jaloers. Vooral bij een vriend van mij. De laatste tijd loopt het helemaal net lekker met me daardoor. Het is niet dat ik deze vriend niks gun, maar ik ben juist erg bang om hem kwijt te raken. Hijzelf weet niks over mijn jaloezie, want ik wil hem er niet mee belasten. Helaas is het bij mij zelf zo erg, dat ik er s'nachts van wakker lig. Ik baal van mezelf, want ik wil helemaal niet jaloers zijn.

Ik weet ook niet, hoe ik deze slechte eigenschap kan verminderen (of nog het liefst, weg kan krijgen).

Heeft iemand daar misschien een tip voor?
quote:Anna_69 schreef op 03 maart 2011 @ 16:57:

Maar weet je wel zeker dat je gevoelens voor hem echt definitief over zijn? En is hij (ook) verliefd op jou?

hij heeft getwijfeld over een relatie, maar uiteindelijk is het niks geworden. ik heb me ook meer gefocust op de vriendschap dan op de mogelijke gevoelens.

omdat we zo close zijn, denken veel mensen nog dat ik nog steeds verliefd op hem ben, alleen zie ik dat niet zo
Waarom moet je jaloezie verdwijnen en noem je het een slechte eigenschap?

Jaloezie is geen eigenschap maar een gevoel. Gevoelens heb je, en wat je er in gedachte mee doet maakt het groter of kleiner.

Je hebt dus enige vorm van controle over je emoties, maar hang geen oordeel aan je emoties, beoordeel jezelf op je daden. En je doet toch niks verkeerds?

Akkoord?

Ok dan hebben we dat struikelblok gehad.

Dan mag je best uitspreken aan je goede vriend dat je je zo voelt. Je bent heel menselijk en dat siert je.

Maar je moet ook accepteren dat je zijn situatie niet naar jouw hand kan zetten, en dat je niet altijd in het leven krijgt wat je zou willen. Of zoals je het zou willen.

Ik weet dat het heel rot kan voelen, ik heb 1 advies en dat is ga er doorheen, en zorg voor handvaten om met jezelf om te kunnen gaan, en als je die niet hebt, ga die dan vragen bij een psycholoog.

Maar Relativeren is geboden. Met een hoofdletter R.

Tenzij je verliefd bent natuurlijk.. Dan zou ik hem de liuefde gewoon verklaren en kijken waar je uitkomt.

Wat je zelf bedenkt is altijd erger dan de waarheid.
..popcorn?
update: ik heb er met de desbetreffende vriend over gepraat. hij reageerde er heel goed op en begreep het, en probeerde er rekening mee te houden. Ik heb gezegd dat hij dat niet te veel moet doen, en dat hij moet genieten. Die jaloezie is een 'probleem' van mij en niet van hem, daarom zei ik dat. Na het gesprek merkte ik hoe opgelucht hij was en zag ik al meteen dat ie meer naar het desbetreffende meisje toetrok. Ik merkte dat ik erg opgelucht was na dat gesprek, dat er een last van me afviel.

Heel erg bedankt iedereen voor alle tips en posts.
Geweldig dat e nog even update!

Hopelijk blijf je je beter voelen bij de situatie.
..popcorn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven