Werk & Studie alle pijlers

HBO-dans

11-03-2011 20:47 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft de HBO-opleiding dans (uitvoerend) afgerond? Een van mijn kinderen is bezig met audities in die richting en het ziet er veelbelovend uit.

Hoe liggen de carrièrekansen binnen de dans/musicalwereld als men de opleiding heeft afgerond?

En hoe ziet de toekomst eruit op latere leeftijd?

Kortom, alle informatie/ervaringen welkom!
Dansen is leuker dan lopen
Bestaat dat op HBO-niveau?!
welke opleiding? want daar zit enorm verschil tussen namelijk.

Uitvoerend, musical bijv. Tilburg, mwoah, misschien af en toe een ensemblerolletje, maar daar kan je geen droog brood van eten. Als je heel goed bent en bijv. Den Haag, Rotterdam of Arnhem klassiek/modern doet zou je bij een gezelschap terecht kunnen komen. Leuk tot je 35e daarna omscholen.

Kortom rijk zal ze er niet van worden en de kans is heel klein dat ze er ooit goed van kan leven.
Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe weet je dat Meds? Ik trek je niet in twijfel, ben gewoon benieuwd hoe je dat weet
Een aantal ex-huisgenoten van mij heeft de opleiding in Tilburg gedaan (niet alleen musical maar ook moderne dans) en hun ervaringen kloppen wel met wat Meds zegt. Ze zijn daarna ook allemaal naar Rotterdam vertrokken en zelfs degenen die echt heel goed zijn moeten er ander werk naast doen.
Om welke opleiding gaat het precies? Alleen dans of een volledige musical opleiding? Ik ben het eens met Meds. Een afgeronde opleiding zegt vrij weinig in dit soort beroepen. Wat je voornamelijk nodig hebt is veel talent een goed lichaam (en uiterlijk/uitstraling) en ook geluk. Het is leuk dat je een hbo opleiding hebt maar buiten de danswereld kan je er niets mee. En als je ECHT heel goed bent kan je hoogstens tot je 30/35 op het toneel staan. Daarna is het voorbij. En wat moet je dochter dan gaan doen? Als ze ook nog goed kan zingen of acteren zijn er misschien meer mogelijkheden maar ook die zijn beperkt.

Vraag jezelf heel goed af of je dochter echt een groot talent is. De meeste mensen die ik ken moeten er naast hun dansen nog tal van andere banen bij doen. Dit is vaak minder betaald of zelfs ongeschoold omdat ze dus geen relevante opleiding hebben. En omdat ze flexibel moeten zijn vanwege audities en rollen (dus kiezen tussen een gewone baan en optredens waarvan je vaak niet weet hoe lang ze gaan duren). Je schrijft dat ze uitvoerend wil gaan doen dus ik neem aan dat ze mag lesgeven. Bedenk je wel dat om les te mogen geven geen diploma nodig is (zeker geen hbo). Ik ken een aantal mensen die lesgeven en die moeten echt uren bij elkaar zien te krijgen bij verschillende scholen.

Ik zeg niet dat je dochter het niet moet doen maar wees wel heel realistich. Het echte talent zit al vanaf jonge leeftijd (denk basisschool/brugklas) op de vooropleidingen en jong talent klassen van een conservatorium. Die beginnen niet pas op het hbo met hun opleiding (dat is aan de late kant). En een opleiding verteld vaak mooie verhalen of toekomstmogelijkheden. Maar die zijn er vrij weinig en wat gaat je dochter dan doen?
Het gaat om mijn zoon die audities bij meerdere opleidingen (Tilburg, Arnhem en Amsterdam) heeft lopen.
anoniem_95884 wijzigde dit bericht op 03-04-2011 21:48
Reden: herkenbaarheid
% gewijzigd
Of iemand het wel of niet "maakt" in de 'cultuur'-wereld, hangt af van een aantal factoren. Talent, doorzettingsvermogen, hard werken en geluk. Het huidige culturele klimaat in Nederland is niet optimaal, en zal de komende jaren slechter worden.

Verder erg eens met Meds en Flowerxxx
Eens met flowers.

Is het niet mogelijk dat je zoon een meer realistische opleiding gaat volgen? Dat hij als hobby blijft dansen op hoog niveau. Anders zit hij straks ongeschoold werk te doen. Uitzendbureaus kunnen namelijk niets met HBO Dans. Net zoals met mode en styling opleidingen op hoog niveau. Er zijn te weinig vacatures en er is meer voor nodig om aan de bak te komen.
Bij het kiezen van een school moet je je ook afvragen waar je wilt werken. En dan auditie doen bij een school die het beste aansluit.
Hoe oud is je zoon eigenlijk? De meeste écht getalenteerde mensen beginnen al op jonge leeftijd aan bijvoorbeeld een dans- of muziek HAVO. Waar ze op het conservatorium (bijvoorbeeld Den Haag) naast hun HAVO diploma zich al ontwikkelen in Dans of Muziek. Dit geeft ze een goede stabiele basis voor een dergelijke studie. Niet ten overvloede, want het is HEEL zwaar. Het wordt vaak nog onderschat hoe zwaar eigenlijk.
Erg lastig om zelfs met een hbo-opleiding continu werk te hebben en er een redelijke boterham mee te verdienen...

Ik zie ze regelmatig terug in reclamespotjes of figureren, dat soort klussen. Net wat iemand hier al aangaf: het is niet alleen veel talent(en) hebben, en alles aanpakken, maar ook een kwestie van geluk.
Hij is 17 en heeft een vooropleiding gevolgd (zang/dans) en is vastbesloten om het HBO dans te gaan doen (als hij wordt aangenomen, maar ik ben bang dat hij een reële kans heeft).
anoniem_95884 wijzigde dit bericht op 03-04-2011 21:49
Reden: Herkenbaarheid
% gewijzigd
Een vooropleiding als in 'een jaar lang op een zaterdag middag' of een dans-havo?

Lucia Marthas is voor musical inderdaad goed aangeschreven. Aan je schrijven te zien, heb je zelf veel bezwaren. Zou je zelf liever zien dat hij iets anders gaat doen?
Aan de andere kant vind ik het wel tof dat zo'n jongen op zijn 17e al zo'n duidelijke passie voor iets heeft, al is het dan een onzekere toekomst. En hoe moeilijk 'de kunst' ook is om het in te maken, echt talent komt uiteindelijk wel bovendrijven. Als iedereen zo realistisch zou denken zou nooit iemand het maken. Misschien heeft hij al die onzekerheid en het risico om nooit de top te bereiken en een tweedekeusbaantje te moeten doen, er wel allemaal voor over?
Eigenlijk vind ik het aan de ene kant zonde dat hij kiest voor een onzeker bestaan binnen de danswereld. Anderzijds begrijp ik hem wel en wil ik niet dwarsliggen. Bovendien moet ik erkennen dat hij talent heeft en dag en nacht bezig is met muziek, zang en dans.

Eigenlijk ben ik enerzijds trots dat hij het durft, maar anderzijds bang dat hij er later spijt van gaat krijgen.
quote:Murdoch schreef op 11 maart 2011 @ 22:01:

Aan de andere kant vind ik het wel tof dat zo'n jongen op zijn 17e al zo'n duidelijke passie voor iets heeft, al is het dan een onzekere toekomst. En hoe moeilijk 'de kunst' ook is om het in te maken, echt talent komt uiteindelijk wel bovendrijven. Als iedereen zo realistisch zou denken zou nooit iemand het maken. Misschien heeft hij al die onzekerheid en het risico om nooit de top te bereiken en een tweedekeusbaantje te moeten doen, er wel allemaal voor over?Klopt exact, alleen heeft hij zoveel zelfvertrouwen dat hij geen moment aan tweedekeusbaantjes denkt
quote:natemy schreef op 11 maart 2011 @ 22:10:

[...]

Klopt exact, alleen heeft hij zoveel zelfvertrouwen dat hij geen moment aan tweedekeusbaantjes denkt Dat vind ik eerlijk gezegd wel een goed teken. Volgens mij mag je best trots zijn op een 17-jarige met zulke grote dromen. En ik denk dat de kans nog groter is dat hij spijt krijgt als hij het niet in ieder geval probeert.
Het zijn lange schooldagen met allerlei andere klussen erbij zoals stages in de avonduren, etc. Maar als het zijn passie is...

Als je zoon naast danstalent ook een dijk van een stem heeft, maakt hij meer kans op een prominentere rol in de musicalwereld. Ik denk nu even aan Carolina Dijkhuizen (Aïda) maar ik zou niet weten wat zij momenteel doet.

Soms verdwijnen tijdens de opleiding al bepaalde leerlingen omdat ze worden aangenomen bij musicalproducties (in het buitenland) maar daar zou ik niet op rekenen.
quote:natemy schreef op 11 maart 2011 @ 22:08:

Eigenlijk vind ik het aan de ene kant zonde dat hij kiest voor een onzeker bestaan binnen de danswereld. Anderzijds begrijp ik hem wel en wil ik niet dwarsliggen. Bovendien moet ik erkennen dat hij talent heeft en dag en nacht bezig is met muziek, zang en dans.

Eigenlijk ben ik enerzijds trots dat hij het durft, maar anderzijds bang dat hij er later spijt van gaat krijgen.Ik heb zelf een kunstopleiding gevolgd. Ik leef nu ook van tweederangs-bijbaantjes en wat ik ook maar kan doen in mijn vakgebied. Ik heb geen koophuis, financiële zekerheid of überhaupt zicht op "een vast contract". Ook mijn ouders maken zich soms wel eens zorgen. En ik? Ik doe waar mijn hart ligt, mijn passie, en ik doe datgene wat me gelukkig maakt. Ik had kunnen kiezen voor een opleiding met baangarantie, een koophuis, financiële zekerheid en een vast contract. Maar ik zou altijd gedacht hebben "wat als..." en ik weet vrijwel zeker, dat ik nooit met zoveel plezier mijn vak had kunnen beoefenen.
quote:Murdoch schreef op 11 maart 2011 @ 22:11:

[...]

Dat vind ik eerlijk gezegd wel een goed teken. Volgens mij mag je best trots zijn op een 17-jarige met zulke grote dromen. En ik denk dat de kans nog groter is dat hij spijt krijgt als hij het niet in ieder geval probeert.Dit dus
Als ik m'n reactie zo teruglees, denk ik: sorry voor m'n pessimisme! Het is zo geweldig: dans!
quote:ZaraZara100 schreef op 11 maart 2011 @ 22:16:

Als ik m'n reactie zo teruglees, denk ik: sorry voor m'n pessimisme! Het is zo geweldig: dans!Zelf ook dansopleiding gevolgd?
Dus ik begrijp jouw zorgen als ouder, maar begrijp Hanneke ook heel goed!

Doen! Volg je hart. Omscholen kan altijd nog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven