Werk & Studie alle pijlers

HBO-dans

11-03-2011 20:47 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft de HBO-opleiding dans (uitvoerend) afgerond? Een van mijn kinderen is bezig met audities in die richting en het ziet er veelbelovend uit.

Hoe liggen de carrièrekansen binnen de dans/musicalwereld als men de opleiding heeft afgerond?

En hoe ziet de toekomst eruit op latere leeftijd?

Kortom, alle informatie/ervaringen welkom!
Dansen is leuker dan lopen
Ik ben begonnen met de showmusical opleiding in Amsterdam maar heb elders mijn opleiding afgemaakt. Van mijn jaar en het jaar daarboven zijn er velen die nog in het vak zitten. Zij doen musicals, werken als freelance choreograaf, docent, moderne danser etc. Makkelijk is het niet, mogelijk is het wel. Degenen die nog in het vak zitten hadden naast, talent, passie, geluk en drive ook nog eens een sense voor business, wisten hoe te netwerken en zichzelf te "verkopen." Je moet je als freelancer als 'merk' aanbieden, je moet weten hoe dat te doen of bereid zijn dat te leren. Zoals eerder gezegd met talent alleen kom je er niet. Het mooie van dit vak is dat het zo internationaal is, wat ook zoveel mogelijkheden bied.
quote:mimomimosa schreef op 11 maart 2011 @ 22:22:

Doen! Volg je hart. Omscholen kan altijd nog.Volledig Mee Eensch!!
Mijn motto is van mijn zoon afkomstig. Toen hij vier jaar oud was, danste hij al de hele dag en vroeg ik hem even normaal te lopen. Maar dansen is leuker dan lopen, mam...Het is me altijd bijgebleven als iets positiefs, om aan te denken als het even niet lekker loopt. Net zo iets als "I will survive" keihard aanzetten.

Terug on topic: Ik laat hem maar gewoon zijn gang gaan en zal oprecht blij voor hem zijn als hij wordt aangenomen. En de tijd zal het leren hoe de toekomst eruit gaat zien. Maar als iemand een succesverhaal heeft??
Ja hoor: tommie is nu zorro. Hij komt van lucia marthas
Tja, kan hij goed zingen? is hij knap? niet te homo? dat is het belangrijkste voor rollen. Is hij niet te groot, knap, niet te homo, niet te opvallend? dat is het belangrijkste voor ensemble.

Wat Hanneke zegt en wat Meds zegt. (lekker dubbel,hé, maar dat is dit vak ook)

Ik haal dit stukje zo weer weg:
siroop wijzigde dit bericht op 11-03-2011 22:48
Reden: privacy
% gewijzigd
goh, lekker nuttige bijdrage van mij eigenlijk,haha
LotuzRose, dit reken ik goed als succesverhaal . Hij zal moeten knokken voor zijn plekje en dat kan hij wel aan.

Iedereen trouwens heel erg bedankt voor de reacties. Ik ga erdoor relativeren en voelt goed. Dit weekend heeft hij weer een auditieronde; als hij door is laat ik het weten. Maar hij zal het pas over een paar weken horen denk ik.
quote:siroop schreef op 11 maart 2011 @ 22:37:

goh, lekker nuttige bijdrage van mij eigenlijk,hahaHeel nuttig, dank je wel Siroop. Nogmaals, ik ben heel blij met alle ervaringen, zowel positief als negatief. En jouw advies over iets nuttigs met zang/dans ernaast zou ik zelf ook het liefst opvolgen.
natemy heb je mn reactie gelezen? dan haal ik em weg
ah crosspost
Nogmaals bedankt Siroop!! Dank je voor je realistische post. Gelukkig is mijn zoon heel nuchter, kan goed tegen kritiek, is intelligent en niet impulsief.

Ik vertrouw maar op zijn zelfvertrouwen en anders scholen ze hem maar om tot gymleraar!
Ja, maar is hij dan OOK gelukkig?
quote:natemy schreef op 11 maart 2011 @ 21:55:

Hij is 17 en heeft een vooropleiding gevolgd (zang/dans) en is vastbesloten om het HBO dans te gaan doen (als hij wordt aangenomen, maar ik ben bang dat hij een reële kans heeft). Bij Lucia Marthas doen ze veel aan musical en daar ligt zijn grote passie. Vandaar de wens om naar Amsterdam te gaan.

Doen! Hij moet gewoon gaan voor zijn passie en zijn dromen achterna gaan!

Volgens mij word je er niet gelukkig van om alleen je verstand te volgen en een opleiding te kiezen waarmee je dan misschien een beter 'toekomstperpectief' hebt.

Verstandelijk gezien klopt het natuurlijk allemaal; het is lastig...je moet er echt met kop en schouders bovenuit steken om er je brood mee te kunnen verdienen, enz. enz.

Maar je hele leven iets doen wat je helemaal niet leuk vindt en over 20 jaar het gevoel hebben; 'had ik maar......'

Dat lijkt me het ergste gevoel dat er is!

Laat je zoon zijn gevoel achterna gaan! Linksom of rechtsom komt het dan echt wel goed. Er is niets mooiers dan doen wat je ECHT leuk vindt!

Zo te lezen heeft hij talent en zelfvertrouwen. Een goed begin!

En omscholen kan altijd nog.

Hoop dat hij wordt aangenomen bij Lucia Marthas.. Laat je het weten?
o....hier geen succesverhaal voor wat betreft dans.

Ben zelf wel bezig me om te scholen (heeele andere richting dan dans hoor!) en toevallig is dat ook een 'lastige' richting; populair en weinig vacatures.

Mijn leidinggevende heeft erg zijn best gedaan het uit mijn hoofd te praten en ik heb toen gezegd wat ik hierboven ook heb geschreven....

Als je iets echt graag wilt komt het meestal wel goed! Bij dans komen daar natuurlijk nog wel wat aspecten (talent, doorzettingsvermogen, uitstraling enz.) bij, maar toch..
Ik zou wel goed met m bespreken dat het mogelijk is dat hij er nooit zijn geld mee zal verdienen. Je weet niet wat de cultuursector gaat doen nu met alle bezuinigingen, maar de kans om te kunnen leven van de kunst wordt wel kleiner.

Maar als hij het echt zo graag wil zou ik t niet uit zijn hoofd praten.

Misschien kan hij zich ook scholen op zanggebied? Dat vergroot de kansen misschien.

En als het niet gaat lukken om er echt zijn brood mee te verdienen, dan is hij nog jong genoeg om iets anders te leren. Dat dansen is nu of nooit.
Ik houd jullie op de hoogte...Het zal nog wel een paar weken duren voordat de uitslag bekend is, denk ik.
Of als dansleraar, volgens mij heb je bij lucia (weet niet of dat nog zo is) een richting dat je ook je lesbevoegdheid haalt, kun je altijd nog dansles geven.

(sorry dat ik een beetje negatief ben, maar dat is omdat ik zoveel ken die het een beetje moeilijk hebben nu)
Ik vind het niet erg om negatieve reacties te krijgen hoor Zelf vind ik de danswereld een onzeker bestaan en op de websites van zo'n opleiding hangt echt een hallelujah-sfeertje van succes en eeuwige roem. Aan de andere kant ken ik ook jongeren die aan een veilige studie zijn begonnen en teleurgesteld hebben afgehaakt. Hij zal waarschijnlijk wel de studietijd van zijn leven hebben als hij wordt aangenomen!

Overigens kan hij zeker goed zingen, dus op dat gebied liggen er mogelijkheden.
anoniem_95884 wijzigde dit bericht op 03-04-2011 21:51
Reden: Herkenbaarheid
% gewijzigd
als je wilt kun je me een PBtje sturen
Ik ken ook iemand die met twee anderen haar eigen dansgroep heeft opgezet. Geen vetpot en je moet je daarnaast ook met heel veel dingen bezighouden die niks met je passie te maken hebben, zoals organiseren en het financiele aspect, maar je neemt zo wel je kansen een beetje meer in eigen hand. Dat wordt sowieso gezien als de toekomst voor kunstenaarschap, zoals iemand al zei: je moet een beetje je eigen marketingmachine worden. Maar als je ook in dat aspect buiten de gebaande paden durft te treden en outside the box durft te denken, kun je nog steeds hele leuke dingen doen. En als je er echt voor in de wieg gelegd bent dan is belachelijk hard werken geen no go.

Ik duim voor hem!
Dank je wel Murdoch voor het duimen en ook Hanneke nog bedankt voor je verhaal. Het is lastig om te denken zoals iemand die het kunstenaarsvak in wil, wanneer je zelf van zekerheid en een loonstrookje houdt en jullie verhalen geven mij het inzicht dat ik moet relativeren.
Hm ik vind Lucia Marthas niet zo voor de hand liggen, musical is alleen kansrijk als je zoon ook heel goed kan zingen en kan spelen. In de moderne hoek en klassiek liggen wel mogelijkheden voor goede mannen. Nederland kent een hele goede traditie wat betreft moderne dans. Topacademies in R'dam bijvoorbeeld en we hebben topgezelschappen. Maar het is totaal iets anders dan musical. Dat vind ik toch meer amusement dan kunst.

Uitvoerende dansers leggen het in het lesgeef-wereldje wel af tegen docenten.

Maar ja, als je kind getalenteerd is moet ie toch gewoon doen wat hem gegeven is. Omscholen kan altijd nog.
quote:natemy schreef op 11 maart 2011 @ 23:30:

Dank je wel Murdoch voor het duimen en ook Hanneke nog bedankt voor je verhaal. Het is lastig om te denken zoals iemand die het kunstenaarsvak in wil, wanneer je zelf van zekerheid en een loonstrookje houdt en jullie verhalen geven mij het inzicht dat ik moet relativeren.Het zijn keiharde opleidingen daarmee krijgen de studenten een enorm arbeidsethos en zijn ze ook nuttig in andere werkvelden.
Ik zelf heb ook kunstopleiding gedaan en wel meerdere.

Het is een hard vak, een solistisch vak, met veel afwijzing en je bent zelfstandig

ondernemer. Ik moet altijd vooruit kijken, opdrachten binnen halen en tegelijktijd met

onzekerheid kunnen leven. Geen vast contract, rare en soms hele lange dagen.

Maar ik heb van mijn passie (spelen, doceren en regisseren) mijn werk gemaakt,

en zou t nooit anders doen. In ons vak word je vanzelf creatief met bijbaantjes, netwerken etc.

Als dit is wat hij wil doen, moet hij t doen. Zo simpel is t.

Opleiding is hard werk maar fantastisch voor rest van je leven.
Beetje succes verhaal: vrienden van mij zijn danser ( wel conservatorium, geen musical), en hadden altijd gewoon een aanstelling bij een gezelschap. Net een gewone baan zeg maar, alleen met rare werktijden. Nu zijn ze midden 30, en dan houdt het inderdaad wel op. Dan moet je of richting choreografie/regie (maar daar is nog moeilijker tussen te komen) of omscholen. Mijn vrienden doen het laatste, zij wordt fysio, wat hij precies doet weet ik niet. Natuurlijk vinden ze het jammer dat ze niet meer professioneel dansen, maar ze hebben er zeker geen spijt van, integendeel. Ze worden trouwens ook begeleid bij het omscholen, zodat ze niet op hun 35e ineens weer van stufi hoeven te leven. Daar is geloof ik een fonds voor. Rijk word je er niet van, maar ze kunnen er wel van leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven