Asbest verwijdering
maandag 14 maart 2011 om 21:08
Hier in de huurwoning willen ze dit doen i.v.m. renovatie, maar ik wil dit niet.
(het is het veiligst om het te laten zitten)
De meeste zaken kunnen ze ook renoveren zonder (balkon, cv-ketel e.d.) maar willen dit ook doen.
Na verwijdering blijft er toch een percentage in de lucht (max.1,5 meen ik) dus er komt direct een laborant om dit te meten en als het te hoog is moeten ze het weer doen.
Ik vind dit geen prettig idee en vertrouw er ook niet op dat het goed gaat. Los daarvan wil ik ook die 1% niet inademen.
Juridisch gezien is het wel lastig.
Heeft iemand hier wel eens mee te maken gehad?
(het is het veiligst om het te laten zitten)
De meeste zaken kunnen ze ook renoveren zonder (balkon, cv-ketel e.d.) maar willen dit ook doen.
Na verwijdering blijft er toch een percentage in de lucht (max.1,5 meen ik) dus er komt direct een laborant om dit te meten en als het te hoog is moeten ze het weer doen.
Ik vind dit geen prettig idee en vertrouw er ook niet op dat het goed gaat. Los daarvan wil ik ook die 1% niet inademen.
Juridisch gezien is het wel lastig.
Heeft iemand hier wel eens mee te maken gehad?
maandag 14 maart 2011 om 21:11
Als de asbest daadwerkelijk verwijderd wordt ben jij er niet bij hoor. Tenzij je gediplomeerd asbest-verwijderaar bent en zo'n wit maanmannetjespak hebt.
Ik zou het wel laten doen. Die rommel kan maar je huis uit zijn. Zo lang het heel is, kan het inderdaad geen kwaad als het blijft zitten. Maar bij de renovatie zal er maar iets omvallen tegen 'n asbest deel aan, of later met 'n schilderij of 'n lamp ophangen zit je er per ongeluk toch in te poeren...
Ik zou het wel laten doen. Die rommel kan maar je huis uit zijn. Zo lang het heel is, kan het inderdaad geen kwaad als het blijft zitten. Maar bij de renovatie zal er maar iets omvallen tegen 'n asbest deel aan, of later met 'n schilderij of 'n lamp ophangen zit je er per ongeluk toch in te poeren...
maandag 14 maart 2011 om 21:15
Ik denk dat je dikke pech hebt.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asbest
Waarom zou je het trouwens niet willen laten verwijderen? Ik zou het heel vervelend vinden om te weten dat ik een lekker asbest plafonnetje heb.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asbest
Waarom zou je het trouwens niet willen laten verwijderen? Ik zou het heel vervelend vinden om te weten dat ik een lekker asbest plafonnetje heb.
maandag 14 maart 2011 om 21:15
Als dat van die 1% al klopt dan nog blijven die deeltjes niet eeuwig hangen. Ooit moet het weg want als het in slechte conditie raakt is het zeker te laat om het zonder risico te verwijderen. Terecht dat ze het verwijderen, heb je je wel eens gerealiseerd wat er vrijkomt bij een brandje? Wees blij dat ze hun verantwoordelijkheid nemen.
maandag 14 maart 2011 om 21:18
Geloof me, ook al zou er voor een week of wat een heel klein percentage asbest blijven hangen, heeft dat geinge kans op je gezondheid. Onlangs een openbaar gebouw waar veel kinderen waren asbest gevonden waar veel meer in de lucht hing dan de cijfers die jij opnoemt. De kans dat iemand daarvan wat zal krijgen is miniem klein , wat uitgelegd is dor de GGD. End an heb je het over jarenlange blootsteling bij een veel hoger percentage. En dat asbest zolang er niet in gezaagd wordt, niet giftig is, is ook niet waar. Hangt helemaal van het type asbest af, dus ik zou het lekker laten verwijderen, en als je weer in je his kunt, lekker doorluchten en schoonmaken. Daarna heb je er geen last meer van.
maandag 14 maart 2011 om 21:36
In principe kun je het laten zitten (het zit er al tientallen jaren) het is in het toilet onder het zeil en kan dus geen kwaad. Is ook het veiligst. En die 1,5 % (of hoe je het ook noemt) wil ik ook niet inademen en ja ik vertrouw ook niet iedereen. Het blijft mensenwerk en moet superzorgvuldig gebeuren. En ja de laborant met zijn metertje..
Ik vind het geen fijn idee..
Daarnaast heb ik zoiets van als ik het nu echt niet wil, laten ze het lekker zitten en als ik wegga kunnen ze het ook doen.
Ik vind het geen fijn idee..
Daarnaast heb ik zoiets van als ik het nu echt niet wil, laten ze het lekker zitten en als ik wegga kunnen ze het ook doen.
maandag 14 maart 2011 om 21:48
Denk je dat Henk de woningbouw-opzichter het even komt doen, dat asbest weghalen? Tussen het stellen van de keukenkastjes van de buren en het afhangen van de schuurdeur van de andere buren door ofzo?
Als ik me niet vergis moeten er vergunningen aangevraagd worden, moeten er speciale bedrijven ingehuurd worden voor het verwijderen èn het afvoeren. Dat kost klauwen met geld èn enorm veel papierwerk. Jouw woning op een later moment "eventjes" doen als jij er uit bent is echt zo eenvoudig niet. Er is nu wrs. voor het hele project in één keer 'n vergunning aangevraagd en 'n prijs bedongen bij het bedrijf dat e.e.a. verwijdert en afvoert.
Echt, ik hóóp dat je verhuurder je vertelt dat je 't kunt bekijken met je plan en gewoon doordrukt dat het nu gebeurt.
Als ik me niet vergis moeten er vergunningen aangevraagd worden, moeten er speciale bedrijven ingehuurd worden voor het verwijderen èn het afvoeren. Dat kost klauwen met geld èn enorm veel papierwerk. Jouw woning op een later moment "eventjes" doen als jij er uit bent is echt zo eenvoudig niet. Er is nu wrs. voor het hele project in één keer 'n vergunning aangevraagd en 'n prijs bedongen bij het bedrijf dat e.e.a. verwijdert en afvoert.
Echt, ik hóóp dat je verhuurder je vertelt dat je 't kunt bekijken met je plan en gewoon doordrukt dat het nu gebeurt.
maandag 14 maart 2011 om 21:54
quote:aneliaa schreef op 14 maart 2011 @ 21:36:
In principe kun je het laten zitten (het zit er al tientallen jaren) het is in het toilet onder het zeil en kan dus geen kwaad.Tot je toilet verstopt raakt en/of de leiding kapot gaat en men moet gaan breken in je vloer om bij de afvoerleiding te kunnen....
In principe kun je het laten zitten (het zit er al tientallen jaren) het is in het toilet onder het zeil en kan dus geen kwaad.Tot je toilet verstopt raakt en/of de leiding kapot gaat en men moet gaan breken in je vloer om bij de afvoerleiding te kunnen....
maandag 14 maart 2011 om 21:59
quote:Veronicas schreef op 14 maart 2011 @ 21:48:
Sterker nog, als je niet meewerkt aan de plannen van de woningbouw (en de plannen dus opzettelijk frustreert) kunnen ze je eruit zetten. Maar daar moet ze haar contract nog maar even op nalezen.
Verder helemaal eens met je posting.
In mijn huidige woning (ook huur) hebben ze vorig jaar de asbest daken van de schuurtjes verwijderd. Daar kwam een speciaal bedrijf voor, die zette een gedeelte van de weg af. Vervolgens kwamen de mannen in witte pakken alles zeer zorgvuldig verwijderen.
Sterker nog, als je niet meewerkt aan de plannen van de woningbouw (en de plannen dus opzettelijk frustreert) kunnen ze je eruit zetten. Maar daar moet ze haar contract nog maar even op nalezen.
In mijn huidige woning (ook huur) hebben ze vorig jaar de asbest daken van de schuurtjes verwijderd. Daar kwam een speciaal bedrijf voor, die zette een gedeelte van de weg af. Vervolgens kwamen de mannen in witte pakken alles zeer zorgvuldig verwijderen.
dinsdag 15 maart 2011 om 00:56
In mijn huis zit ook asbest,tussen de muren aan de voorkant van de huiskamer. Maar zolang er niet in geboord wordt kan het geen kwaad. Mijn man heeft bij een sloper gewerkt dus altijd in stof en asbest gestaan en toen waren die voorschriften er nog niet. Hij heeft dus longemfyseem gekregen en is vorig jaar november overleden.
Dat 1,5 wat in de lucht blijft hangen is met goed luchten zo weer weg,dus laat het gewoon verwijderen,weg is weg.
Op de dag van vandaag wordt het heel veilig gedaan.
Succes!
Dat 1,5 wat in de lucht blijft hangen is met goed luchten zo weer weg,dus laat het gewoon verwijderen,weg is weg.
Op de dag van vandaag wordt het heel veilig gedaan.
Succes!
dinsdag 15 maart 2011 om 09:33
Wij hebben ook asbest laten verwijderen. Ons perceel werd afgezet, wij mochten gewoon thuisblijven. Het betrof hier een dak, dat is waarschijnlijk het verschil. De mannen kwamen niet in witte pakken, droegen wel een masker. De laborant, dat was helemaal een lachertje.
TO, gezien het stukje asbest dat ze bij jouw weg willen halen, zal ik mij niet al te druk maken. een verhoogd %, mits dit al wat aangetroffen, is slechts tijdelijk. En jij bent van het asbest af.
TO, gezien het stukje asbest dat ze bij jouw weg willen halen, zal ik mij niet al te druk maken. een verhoogd %, mits dit al wat aangetroffen, is slechts tijdelijk. En jij bent van het asbest af.
woensdag 16 maart 2011 om 19:02
quote:kriebelbeest schreef op 14 maart 2011 @ 21:59:
[...]
Dat gaat niet zomaar, hoor.
Verder is je post wel erg agressief, maar inhoudelijk heb ik er niks aan.
[...]
Dat gaat niet zomaar, hoor.
Verder is je post wel erg agressief, maar inhoudelijk heb ik er niks aan.