Werk & Studie alle pijlers

Dubbele bachelor (hbo/uni)

14-03-2011 21:13 45 berichten
Wie wilt hier ook doorstuderen op de universiteit maar wordt het door de overheid min of meer onmogelijk gemaakt? Zoals het er nu uitziet mag ik ipv 1500eu college geld 6000eu collegegeld per jaar betalen omdat ik al een bachelor heb. (Maar misschien heb ik het mis, ik hoop het zo!!!)

Zo zit het:

Drie jaar geleden ben ik afgestudeerd aan de pabo en ik ben nu lerares in het basisonderwijs. Ik heb dus mijn bachelor in de pocket! Netjes binnen vier jaar gehaald met prima cijfers. Meteen een baan aangeboden gekregen en ik werk nu vier dagen per week.

Helaas heb ik al vanaf het begin het idee dat ik veel te weinig intellectueel wordt uitgedaagd. Ik wil meer! Ik wil leren, ontwikkelen, lezen, uitgedaagd worden. Maw, ik heb de ernstige behoefte om te studeren. Ik ben net 25, vriend studeert nog een aantal jaar, nog geen nesteldrang, waarom niet!

Als je de pabo hebt gedaan kan je verschillende aansluitende Hbo+ opleidingen volgen, wat prima is, maar het is niet wat ik zoek. Ook kan je een schakeljaar volgen op de universiteit en een master onderwijskunde of orthopedagogiek volgen. Maar tsja, dit is ook niet wat ik zoek.

Goed, ik heb mij georiënteerd op andere studies, en dan vooral duale/deeltijd studies op de universiteit. Ik zou er graag bij blijven werken. Mijn oog is gevallen op de studie Nederlands en cultuur. Gaaf! Sluit toch nog een beetje aan op de pabo, kan ik evt. later Nederlands gaan geven op een middelbare school of stukken schrijven voor een onderwijsvakblad (ik zeg maar wat).

Maar nu! Meneer Plasterk vond het blijkbaar een beetje overdreven en vindt een dubbele bachelor maar teveel van het goede. Je mag het natuurlijk wel doen, maar wel voor bijna 4keer zoveel collegegeld. Als je een bachelor hebt (hbo of uni), wordt het je dus min of meer onmogelijk gemaakt om nog een bachelor te volgen. Of je moet zin hebben om 6000 euro p/j te betalen. Sjongejonge!!

Ligt het nou aan mij of ben ik even de weg kwijt? Het niveau van de leerkrachten ligt te laag (ook in het basisonderwijs). Wilt er één hier doorstuderen, kan het nog niet.

Ik als zeer gedreven student: altijd goede cijfers gehaald, netjes binnen 4 jaar afgestudeerd. Ik wil dolgraag doorstuderen, ben super gemotiveerd en ben bereid om hard te werken. Maar om nou nog 24.000euro op te hoesten. Sorry hoor..

Wie zit in het zelfde schuitje? En mag 'ie nu eindelijk:

HELP!!!!!

(typvauten kunnen aanwezig zijn, ik moet nog een hoop leren )

(ik ga komende week de uni bellen voor studieadvies en natuurlijk ook de duo).
Alle reacties Link kopieren
Tja.. Klopt wat je schrijft. Heb pabo en doe nu lerarenopleiding Nederlands. Gelukkig val ik niet in deze regeling. Lerarenbeurs kan nog iets vergoeden misschien?
Ja heb ik ook al aan zitten denken, de lerarenbeurs. Maar 500euro per jaar op 6000euro is natuurlijk niet veel. Natuurlijk is het beter dan niets, maar zucht. Is dit nou wat de overheid wilt?

Ik baal er zo ontzettend van. Ik vind het zo ontzettend jammer!!
Zaza, waarom val jij niet in deze regeling? Ben je eerder begonnen met studeren? Zit jij net goed qua timing? Mazzelaar! Of komt dat omdat jij nu de lerarenopleiding doet?
Nee, eerder begonnen inderdaad. Maar lerarenbeurs is toch meer dan 500 euro?

Regeling geldt ook voor lerarenopleiding, tenminste.. Als je al een onderwijsbevoegdheid hebt. Anders niet, want dan willen ze je graag het onderwijs in hebben.
Zaza, je hebt gelijk:

collegegeld: de werkelijke collegegeldkosten, voor de duur van de opleiding met een maximum van drie jaar tot een maximum van ¤ 3500,- per jaar

Oké, dat scheelt natuurlijk!! Dit geeft hoop! Op 1 april begint de inschrijving! Hmm ik ga toch maar eens de duo erover bellen. Wie weet!!
Succes!
Dank zaza!
Ja ik heb hetzelfde probleem, alleen heb ik mn bachelor nog net niet gehaald. Ga mijn diploma expres niet halen zodat ik in september naar de uni kan voor het 'normale' tarief.
Turkooiss, is dat een mogelijkheid joh? Doen dat meer van je medestudenten? Dat is toch eigenlijk van de zotte!! Ongelooflijk! Nou m'n mond valt steeds verder open. Hoe demotiverend kan het zijn zeg. Sjonge.
Dat is een mogelijkheid voor precies 1 jaar, want daarna val je in de langstudeerdersregeling en mag je alsnog flink gaan bossen, al was het alleen maar de boete die ze in willen gaan voeren.
Spuka en Koekblikje,

Ik ga mijn hbo diploma helemaal niet meer halen. Dus val dan ook niet onder de langstudeersregeling. Zonde? Ja misschien wel, maar wil gewoon heel graag mn uni halen en nee zag verder geen andere mogelijkheid. Tis gewoon een k*tbesluit die de overheid heeft genomen wbt dubbele bachelor. Hoe kun je een hbo bachelor nou gelijk trekken met een uni bachelor?
Turkooiss, daar zou ik mezelf nog even goed over laten inlichten, want het gaat om het ingeschreven staan aan een instelling voor hoger onderwijs volgens mij, zie ook het wetsvoorstel en de toelichting hierop. (p14)

"DUO zal het aantal inschrijvingsjaren vaststellen van een student – en dus ook het studiejaar

waarin het verhoogde wettelijk collegegeld is verschuldigd op basis van het aantal keren

dat een student vanaf 1991 op 30 september van een studiejaar blijkens het Centraal

register inschrijving hoger onderwijs (CRIHO) was ingeschreven."
Als je eerst HBO hebt en dan deeltijd/duaal universiteit, geldt het dan ook?

Ik snap nog niet alle nieuwe regels maar t lijkt me wel goed om dat even te checken.

(als je dat nog niet gedaan hebt, sorry ik heb t topic niet heel precies gelezen)
Ik heb trouwens ook een jaar Nederlands gestudeerd maar vond het niet zo leuk. Ik houd wel van taal, maar het was voor mij teveel gericht op het onderzoek naar taal.

Okay, het is universiteit, dus onderzoek.

Sommige vakken leken i.m.o alleen te gaan om bepaalde artikelen en wie die dan geschreven had en wat voor onderzoek er daarna nog meer geweest was.... ik kon er geen touw meer aan vast knopen.

Maar er zijn genoeg mensen die het wel leuk vinden natuurlijk. Laat je goed voorlichten, doe meeloopdagen, praat met studenten, etc.
Spuka,

Dat gaat over de langstudeerregeling?

@Moonlight,

Ook dan geldt het..
Ja, geldt ook als je deeltijd of duaal verder gaat. Als je alleen een bachelor hebt, dan betaal je voor een tweede (of derde of vierde) bachelor het instellingscollegegeld en voor je master het wettelijk collegegeld.

En als je een master hebt, dan betaal je voor zowel je bachelor als je mast het instellingscollegegeld.

De hoogte van het instellingscollegegeld wordt door het CvB van de betreffende instelling vastgesteld.
@Turkooiss ja, lees maar en laat je voorlichten, bijv. door de studieadviseur van je opleiding of de studentendecaan.
Die nieuwe regels zijn inderdaad bizar. En een gotspe.

Ik weet niet wat de studie "Nederlands en cultuur" inhoudt maar wat Moonlight zegt, "Nederlands" kan nogal... droog zijn. Diepgravende analyses over de relatieve frequentie van het kommagebruik in romans en zo.
Hier ook problemen. Kan ivm ziekte mijn studie aan de uni niet afmaken en wilde een studie op HBO-niveau gaan doen. Het lijkt erop dat dat nu niet door kan gaan. Met mijn niet afgeronde studie+ chronische ziekte ben ik vast wel in trek op de arbeidsmarkt... NOT!
hoeveel jaar ben je al ingeschreven achnein?
En welke HBO studie heb je op het oog?
Inclusief mijn HBO-propedeuse 4 jaar aan het eind van dit jaar. In ben/was van plan om over te stappen naar verpleegkunde.
Oh nee. Kan wel janken nu. Dan zou ik dus drie jaar lang een boete moeten betalen a 3000 euro.
Achnein, dan mag je opgelucht adem gaan halen, want dat is gezondheidszorg en dat valt buiten de regeling.

Al zou ik nog wel even informeren hoe het daar zit, of dan je eerste jaar van inschrijving aan die opleiding de start is. Ik zit zelf niet in de gezondheidszorg, maar in een andere tak van opleidingen en heb dit niet heel helder op t netvlies. Er staat me iets bij van dat dan je jaren opnieuw beginnen, maar weet niet of dat in jou geval ook zo is.

Bellen met de afdeling voorlichting van de hogeschool waar je zou willen gaan studeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven