Werk & Studie alle pijlers

Dubbele bachelor (hbo/uni)

14-03-2011 21:13 45 berichten
Wie wilt hier ook doorstuderen op de universiteit maar wordt het door de overheid min of meer onmogelijk gemaakt? Zoals het er nu uitziet mag ik ipv 1500eu college geld 6000eu collegegeld per jaar betalen omdat ik al een bachelor heb. (Maar misschien heb ik het mis, ik hoop het zo!!!)

Zo zit het:

Drie jaar geleden ben ik afgestudeerd aan de pabo en ik ben nu lerares in het basisonderwijs. Ik heb dus mijn bachelor in de pocket! Netjes binnen vier jaar gehaald met prima cijfers. Meteen een baan aangeboden gekregen en ik werk nu vier dagen per week.

Helaas heb ik al vanaf het begin het idee dat ik veel te weinig intellectueel wordt uitgedaagd. Ik wil meer! Ik wil leren, ontwikkelen, lezen, uitgedaagd worden. Maw, ik heb de ernstige behoefte om te studeren. Ik ben net 25, vriend studeert nog een aantal jaar, nog geen nesteldrang, waarom niet!

Als je de pabo hebt gedaan kan je verschillende aansluitende Hbo+ opleidingen volgen, wat prima is, maar het is niet wat ik zoek. Ook kan je een schakeljaar volgen op de universiteit en een master onderwijskunde of orthopedagogiek volgen. Maar tsja, dit is ook niet wat ik zoek.

Goed, ik heb mij georiënteerd op andere studies, en dan vooral duale/deeltijd studies op de universiteit. Ik zou er graag bij blijven werken. Mijn oog is gevallen op de studie Nederlands en cultuur. Gaaf! Sluit toch nog een beetje aan op de pabo, kan ik evt. later Nederlands gaan geven op een middelbare school of stukken schrijven voor een onderwijsvakblad (ik zeg maar wat).

Maar nu! Meneer Plasterk vond het blijkbaar een beetje overdreven en vindt een dubbele bachelor maar teveel van het goede. Je mag het natuurlijk wel doen, maar wel voor bijna 4keer zoveel collegegeld. Als je een bachelor hebt (hbo of uni), wordt het je dus min of meer onmogelijk gemaakt om nog een bachelor te volgen. Of je moet zin hebben om 6000 euro p/j te betalen. Sjongejonge!!

Ligt het nou aan mij of ben ik even de weg kwijt? Het niveau van de leerkrachten ligt te laag (ook in het basisonderwijs). Wilt er één hier doorstuderen, kan het nog niet.

Ik als zeer gedreven student: altijd goede cijfers gehaald, netjes binnen 4 jaar afgestudeerd. Ik wil dolgraag doorstuderen, ben super gemotiveerd en ben bereid om hard te werken. Maar om nou nog 24.000euro op te hoesten. Sorry hoor..

Wie zit in het zelfde schuitje? En mag 'ie nu eindelijk:

HELP!!!!!

(typvauten kunnen aanwezig zijn, ik moet nog een hoop leren )

(ik ga komende week de uni bellen voor studieadvies en natuurlijk ook de duo).
Alle reacties Link kopieren
Turkooiss, ja, is balen, maar... instellingscollegegeld is vaak hoger dan het verhoogd wettelijk collegegeld, dus niet afstuderen aan je HBO-opleiding is geen slechte keuze.
Achnein, dat valt idd buiten deze regeling, zorg. Onderwijs ook, behalve als je dus al een onderwijsbevoegdheid hebt. Welke dan ook. Misschien dat er mbt zorg ook wel weer uitzonderingen zijn..
kan je niet lenen? Je werkt toch? dan kan je ook je studie zelf betalen.
quote:spuka schreef op 14 maart 2011 @ 23:19:

Achnein, dan mag je opgelucht adem gaan halen, want dat is gezondheidszorg en dat valt buiten de regeling.

Al zou ik nog wel even informeren hoe het daar zit, of dan je eerste jaar van inschrijving aan die opleiding de start is. Ik zit zelf niet in de gezondheidszorg, maar in een andere tak van opleidingen en heb dit niet heel helder op t netvlies. Er staat me iets bij van dat dan je jaren opnieuw beginnen, maar weet niet of dat in jou geval ook zo is.

Bellen met de afdeling voorlichting van de hogeschool waar je zou willen gaan studeren.Dankjewel. You just made my day! Ik ga eens even bellen binnenkort.
Hoe zit dat als je met een afgeronde MBO (4), een HBO wil gaan doen, telt dat dan ook als lang studeren en meot je dan ook 3 jaar boete betalen?
Nee, het geldt alleen als je een bachelor of een master diploma hebt (instellingscollegegeld) of als je een x aantal jaren ingeschreven hebt gestaan aan een instelling voor hoger onderwijs (verhoogd wettelijk collegegeld).

Als je na een MBO studie een HBO studie gaat volgen betaal je nominale duur van je HBO opleiding + 1 jaar het wettelijk collegegeld. Doe je langer over je studie dan nominiaal + 1, dan betaal je het verhoogd wettelijk collegegeld.
Mosterd
Tx Spuka!

Krom eigenlijk, maar zal wel zijn omdat een HBO/WO studie gewoon veel duurder is.

Maar goed nieuws voor mijn vriendin iig.

OT: Alles goed met u btw?
Ik wil mogelijk na mijn universitaire master nog een 2e studie hbo v gaan doen, klopt het dat dit dan niet onder re tweede studie / afstudeerboete valt?
Naast deze voorwaarden geldt het wettelijk collegegeld of een instellingscollegegeld ter hoogte van het wettelijk collegegeld ook in de volgende gevallen:

* U wilt een tweede bachelor of een tweede master in de zorg of in het onderwijs volgen en heeft nog geen diploma behaald in deze richtingen. Om te bepalen of een opleiding een zorg- of een onderwijsopleiding is, kunt u het Centraal Register Opleidingen Hoger Onderwijs (CROHO) bij DUO raadplegen.

* U stapt na een hbo-bacheloropleiding over naar een masteropleiding aan een universiteit en heeft daarvoor een schakelprogramma nodig, ingepast in een bachelorprogramma van een universiteit.

* U bent een tweede bachelor of een tweede master gestart tijdens uw eerste studie.

Als je de lerarenopleiding Nederlands gaat volgen (op universitair niveau), dan betaal je gewoon normaal collegegeld. Overigens verschilt het per universiteit welke bedragen gehanteerd worden. Goed uitzoeken per universiteit dus!
@Atelier madame, dat ligt eraan welke bachelor en master je gedaan hebt op de universiteit. Als dat een ba/ma in de zorg is, dan betaal je het instellingscollegegeld. Is het een ba/ma buiten de zorg, dan betaal je het wettelijkcollegegeld.
@Z&Z op je OT, met u gaat het goed.
@Atelier Bama: je komt wel in aanmerking voor de langstudeerdersboete als je te lang over je studie doet...
het betreft n master bachelor in een economisch gerelateerd gebied, dus dat is geen probleem. maar die afstudeerboete gaat die opnieuw lopen of tellen ze die vanaf mijn eerste studie?
quote:abcdefg2009 schreef op 17 maart 2011 @ 18:32:

Naast deze voorwaarden geldt het wettelijk collegegeld of een instellingscollegegeld ter hoogte van het wettelijk collegegeld ook in de volgende gevallen:

* U wilt een tweede bachelor of een tweede master in de zorg of in het onderwijs volgen en heeft nog geen diploma behaald in deze richtingen. Als je de lerarenopleiding Nederlands gaat volgen (op universitair niveau), dan betaal je gewoon normaal collegegeld. Overigens verschilt het per universiteit welke bedragen gehanteerd worden. Goed uitzoeken per universiteit dus!TO heeft al de PABO gedaan. PABO = onderwijs. Dus dit gaat niet op voor TO.
@Atelier Madame Ze tellen opnieuw. Dus nominale studieduur + 1 jaar uitloop voor wettelijk collegegeld. En heb je meer uitloop en val je niet onder een uitzonderingsregel, dan krijg je daarna te maken met het verhoogd wettelijk collegegeld. (de langstudeerdersboete)
Zal ook hier mijn verhaal even neerplempen.

Zit in het derde jaar van de studie psychologie en in het eerste jaar van pedagogiek en onderwijskunde. Wilde in eerste instantie alleen de P halen, door die stomme rotregeling!

Nu met de studieadviseur geregeld dat als ik mijn P haal dit jaar van pedagogiek en onderwijskunde, ik het 2e en 3e jaar in één jaar mag gaan doen om zo de boete te voorkomen (moet ik wel alles in één keer halen en dus aanpoten, maar het is iets).

Ik vind het echt zo oneerlijk! Ben super gemotiveerd, wil van alles, doe mn best en dan dit.. Eerst dat je geen twee studies naast elkaar mocht doen (daarom dit jaar begonnen met de tweede tijdens mijn eerstekeusstudie), nu ineens de regeling dat je niet meer dan 4 jaar mag doen erover, waardoor ik genoodzaakt ben of alleen mn P te halen, of dus het superdruk te hebben door de jaren bij elkaar te koppelen.

Maargoed ik krijg een kans aangereikt die ik nu ga aanpakken.

Iedereen succes!!
Even een update! Ik heb een lerarenbeurs aangevraagd en ik hoop heeeeel erg dat ik hem toegewezen krijg.

Vanavond ga ik voor het eerst naar de universiteit om een keertje te kijken en een college bij te wonen. Spannend! Ik ga het gewoon doen!!

Jeetje Elastiekje, dat is aanpoten zeg! Succes ermee!
quote:Turkooiss schreef op 14 maart 2011 @ 22:14:

Spuka en Koekblikje,

Ik ga mijn hbo diploma helemaal niet meer halen. Dus val dan ook niet onder de langstudeersregeling. Zonde? Ja misschien wel, maar wil gewoon heel graag mn uni halen en nee zag verder geen andere mogelijkheid. Tis gewoon een k*tbesluit die de overheid heeft genomen wbt dubbele bachelor. Hoe kun je een hbo bachelor nou gelijk trekken met een uni bachelor?

De duur van je HBO bachelor telt gewoon mee met de duur van je uni bachelor, of je nou een HBO diploma haalt of niet. Pas als je de MA fase ingaat, gaat er weer een nieuw termijn in. Deze strategie gaat dus niet werken voor je. Maak je HBO Bachelor gewoon af en je kunt nog 1 jaar zonder langstudeer boete een pre-master volgen op de uni (dit telt mee in je bachelor jaren) en dan kun je volgend jaar aan je MA beginnen op de uni.

@Koekblikje, duimen! Ik hoop dat het je gaat lukken!
Nog iemand hier!

Heb MWD (HBO) afgerond, en wilde eigenlijk doorstuderen, maarja, geen stufi meer + op kamers + instellingsgeld ipv collegegeld kan ik helaas niet aan.

Maarach, nu ben ik aan het werk en dat bevalt ook wel:) Als ik anderen hoor over het studentenleven ben ik daar ook wel klaar mee.

Iedereen iig succes met kiezen / studeren e.d.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven