Geld & Recht alle pijlers

Aangifte inkomstenbelasting 2010

17-01-2011 09:43 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een nieuw jaar is weer begonnen. Dit betekent voor de meeste mensen ook belastingaangifte. Daarom open ik hierbij een topic voor alle tips, vragen en antwoorden omtrent de belastingdienst.

Ik begin want ik heb een vraag waar ik het antwoord even niet zo snel op kan vinden.

Ik heb flink wat tandartskosten gemaakt vorig jaar. Nu weet ik dat ik de niet vergoede kosten (nog) kan aftrekken in aftrekposten bij specifieke zorgkosten. Nu heb ik ook gelezen dat ik mijn reiskosten kan aftrekken. Echter vind ik in het programma niet duidelijk waar ik die kan invullen. Ik ben toch 4 keer heen een weer van Rotterdam naar Alphen a/d Rijn en terug geweest. Ik vind in het programma alleen reiskosten voor ziekenbezoek en ziekte invaliditeit hogere vervoerskosten.
quote:siep1234 schreef op 14 maart 2011 @ 20:24:

Kan het zijn dat de bovenstaande feiten leiden tot dit hoge bedrag?

Je man kan door de loonsverhoging met de top van zijn salaris in een hoger schijf terecht gekomen zijn. Hierdoor krijg je van iedere euro aftrek procentueel (en dus ook absoluut) meer terug.

Eventuele afsluitprovisie is volgens mij ook aftrekbaar evenals de kosten voor de hypotheekakte.
Mag ik een lastige vraag erbij gooien?

Vorig jaar is mijn studiefinanciering dmv een beschikking kwijtgescholden (fijn!! ) Ik mag dus geen studiekosten meer aftrekken behalve pc/laptop. Weet iemand of dit echt zo is?? Want ik heb bv wel boeken gekocht. Dat staat normaal onder dezelfde studiekosten als pc/laptop.
Mag ik er nog 1 bij gooien??

Bij de aftrekpost voor ziektekosten, staat bovenaan genees-en heelkundige hulp. Nu heb ik een tandartsverzekering die max 225 uitkeert, maar ik zat afgelopen jaar erover heen. Mag ik het bedrag wat ik overheen zat ervan af trekken?
Ik heb ook een vraag: Ik moet ¤1300 terugbetalen, wie wil dit voor mij doen?
quote:fussie schreef op 14 maart 2011 @ 20:34:

Hoe zit het eigenlijk met de kinderopvangtoeslag? Hoeft deze helemaal niet te worden meegenomen in de aangifte?

Nee, hier hoef je nu niets mee te doen. Die definitieve afrekening volgt later. Véél later .

(Zoek topic 'KOT 2009' maar eens op.)
quote:fussie schreef op 14 maart 2011 @ 20:34:

Hoe zit het eigenlijk met de kinderopvangtoeslag? Hoeft deze helemaal niet te worden meegenomen in de aangifte?

Nee, dit moet je apart doen, door te kiezen voor wijzigen in het programma waarmee te het hebt aangevraagd.

Alleen vul je nu je daadwerkelijke inkomen in, ipv het geschatte inkomen. Zelfde met de afgenomen uren.

Het programma berekent dan opnieuw de KOT.
quote:mamalief schreef op 15 maart 2011 @ 10:04:

Ik ben wel blij, want ik krijg over 2009 en 2010 samen bijna ¤1400,- terug
@Moondancer; Nou, dan spelen jij en mamalief bijna quitte, hou je nog 100 euro over
Van mij ook een vraag:

Vorig jaar is aan ons een afgekochte lijfrente uitbetaald, deze geef ik op in box 1, want was onbelast in verleden en is natuurlijk nu inkomen.

Maar later in dat jaar, hebben we ook nog een vergoeding uitbetaald gekregen, omdat deze lijfrenteverzekering een woekerpolis was. Moeten we deze nu ook opgeven in box 1?

(Verzekering waar polis liep, belt maar niet terug (edit: heb zojuist 3e contactformulier ingevuld of ze me aub willen bellen), en bij de BD heb ik ook al uren in de wacht gezeten)

Ben net gebeld. Afgekochte polis bleek geen lijfrente te zijn dus geen box 1 aangifte. Het was een kapitaalverzekering dus een box 3 verhaal.

En dat scheelt ff een hele slok op de borrel! We komen nu onder de grens voor betalen aan BD, dus onze aanslag zal 0 zijn!
machutookunbietjemeerzijn wijzigde dit bericht op 15-03-2011 16:21
Reden: Eindelijk: antwoord!
% gewijzigd
Nope
Vraag: Ik heb een 2e inkomen en wordt betaald uit PGB, nu moet ik daar zelf iets van 43% van wegzetten. Prima allemaal gedaan. Maar nu moet ik ook ineens heffingsrente gaan betalen? Over het HELE bedrag, dit is toch dubbel? Het voelt zo oneerlijk omdat ik al bijna de helft kwijt ben. Bovendien komt er ook nog een deel ziektekostenverzekering bovenop wat ik dus echt idioot vind, ben ik gewoon alles met elkaar dik 500,- erbovenop kwijt.

Iemand die weet hoe dit zit?
quote:mamalief schreef op 15 maart 2011 @ 10:04:

Op zich is het wel handig dat de vragen beantwoordt worden......

Ik heb helaas geen antwoorden, anders had ik die wel gegeven
Hmm ja ik kan er nu niets aan doen maar ben gewoon erg nieuwsgierig.. En machteloos, bahhhh alsof je het maar beter niet kunt doen, zo'n 2e baan!

Wil diegene die zo aardig is om die 1300 te betalen ook mijn schade op zich nemen? Een luttele 2500 euro.. slechts..
quote:Doperwt schreef op 15 maart 2011 @ 12:39:

Vraag: Ik heb een 2e inkomen en wordt betaald uit PGB, nu moet ik daar zelf iets van 43% van wegzetten. Prima allemaal gedaan. Maar nu moet ik ook ineens heffingsrente gaan betalen? Over het HELE bedrag, dit is toch dubbel? Het voelt zo oneerlijk omdat ik al bijna de helft kwijt ben. Bovendien komt er ook nog een deel ziektekostenverzekering bovenop wat ik dus echt idioot vind, ben ik gewoon alles met elkaar dik 500,- erbovenop kwijt.

Iemand die weet hoe dit zit?U heeft dubbel "pech": u heeft twee inkomens, waardoor u al gauw door optelling van de inkomens in een hogere belastingschijf terechtkomt. Bovendien is het PGB ander inkomen: inkomsten uit overige werkzaamheden. Over dit inkomen moet naast de gewone belasting ook premie ZVW (ZorgVerzekeringsWet ) worden betaald. Voor 2011 is dat 5,65%.

Als er inkomen is uit dienstverband, betaalt de werkgever deze premie. Zo is het dus goed mogelijk dat de belastingheffing over het PGB een kleine 50% bedraagt. Als het totale inkomen boven de premiegrens van ¤ 33.427 uitkomt, hoeft over het inkomen boven ¤33.427 geen ZVW-premie meer te worden betaald

----------------------------------------------------------------------------------------------

Lovestar schreef:

Bij de aftrekpost voor ziektekosten, staat bovenaan genees-en heelkundige hulp. Nu heb ik een tandartsverzekering die max 225 uitkeert, maar ik zat afgelopen jaar erover heen. Mag ik het bedrag wat ik overheen zat ervan af trekken?

Ja dat mag. Als u bijvoorbeeld ¤ 525 tandartskosten heeft gehad, is ¤ 300 aftrekbaar.
quote:fisbel schreef op 16 maart 2011 @ 03:27:

[...]

----------------------------------------------------------------------------------------------

Lovestar schreef:

Ja dat mag. Als u bijvoorbeeld ¤ 525 tandartskosten heeft gehad, is ¤ 300 aftrekbaar.Dat mag toch alleen als je boven de drempel zit (die door heel veel mensen niet gehaald wordt).
Het aftrekbaar bedrag kan je gewoon in de aangifte zetten. Maar als er geen andere aftrekbare ziektekosten zijn, zal de drempel meestal niet worden gehaald. Zeker niet bij tweeverdienens. De drempel is overigens voor inkomens beneden modaal niet echt hoog. Bij een gezamenlijk inkomen van ¤ 38.955 is de drempel ¤ 638. Boven de grens van ¤ 38.955 wordt het percentage over het meerdere 5,75%.

Inkomens beneden modaal kunnen bovendien nog steeds profiteren van de vermenigvuldigingsfactor die voor de meeste ziektekostenposten nog steeds van toepassing is. (65+ / keer 2,13 // 65- / keer 1,77 - belastingjaar 2010)

Deze vermenigvuldigingsfactor wordt afgebouwd voor 65-minners en is in 2012 verdwenen.
Ik heb ook n vraagje... Ik heb in 2010 n baan gehad waarover ik geen loonheffing heb betaald (had al een vaste baan waar dit wel het geval was). Nu vul ik mn aangifte in en blijkt dat ik ruim 700 terug moet betalen. Dit vind ik vrij apart omdat bij mn andere baan een ruim bedrag aan loonheffing is ingehouden.. Geldt het dat als je een baan hebt waar er geen loonheffing wordt toegepast je hier later altijd extra belasting over moet betalen?
Shit zeg. Door het lezen van m'n eigen topic kom ik er achter dat ik helemaal ben vergeten een afgekocht kapitaalverzekering in te voeren bij vrijstelling box 1. Ik had m'n aangifte al verzonden.
@Aapislief:

De hoeveelheid loonheffing die je betaald is afhankelijk van je inkomen. Werkgever 1 weet alleen hoeveel je bij werkgever 1 verdiend en hoeveel loonheffing je daarover moet afdragen. Over het loon dat je krijgt bij werkgever 2 zul je dus altijd achteraf moeten betalen.
quote:fisbel schreef op 16 maart 2011 @ 03:27:

Lovestar schreef:

Ja dat mag. Als u bijvoorbeeld ¤ 525 tandartskosten heeft gehad, is ¤ 300 aftrekbaar.Thanks!!!!!
quote:shisensa schreef op 16 maart 2011 @ 03:43:

[...]

Dat mag toch alleen als je boven de drempel zit (die door heel veel mensen niet gehaald wordt).

Je hebt 1 grote noemer dat aftrekpost heet voor ziektekosten. Verzamel daar al je uitgaven voor deze post en je ziet vanzelf of je aan de drempel komt.

Ikzelf kom met gemak aan die drempel.
quote:fisbel schreef op 16 maart 2011 @ 04:33:

Het aftrekbaar bedrag kan je gewoon in de aangifte zetten. Maar als er geen andere aftrekbare ziektekosten zijn, zal de drempel meestal niet worden gehaald. Zeker niet bij tweeverdienens. De drempel is overigens voor inkomens beneden modaal niet echt hoog. Bij een gezamenlijk inkomen van ¤ 38.955 is de drempel ¤ 638. Boven de grens van ¤ 38.955 wordt het percentage over het meerdere 5,75%.

Inkomens beneden modaal kunnen bovendien nog steeds profiteren van de vermenigvuldigingsfactor die voor de meeste ziektekostenposten nog steeds van toepassing is. (65+ / keer 2,13 // 65- / keer 1,77 - belastingjaar 2010)

Deze vermenigvuldigingsfactor wordt afgebouwd voor 65-minners en is in 2012 verdwenen.Mosterd
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 16 maart 2011 @ 15:16:

@Aapislief:

De hoeveelheid loonheffing die je betaald is afhankelijk van je inkomen. Werkgever 1 weet alleen hoeveel je bij werkgever 1 verdiend en hoeveel loonheffing je daarover moet afdragen. Over het loon dat je krijgt bij werkgever 2 zul je dus altijd achteraf moeten betalen.

Dat is wel erg kort door de bocht Kaaaaaaaatje. En alleen maar juist als het inkomen boven ¤ 18.628 uitkomt. En er regulier op het hoogste inkomen loonheffingskorting is toegepast en over het andere inkomen niet. Het is meestal wel schrikken in de situatie van meerdere inkomens. Boven ¤ 18.269 vindt een 9% bijtelling plaats. Bij een inkomen van bijvoorbeeld ¤ 28.269 moet ongeveer ¤ 900 belasting worden bijbetaald.

Vaak grijpt de Belastingdienst na 1 of 2 jaren in door het sturen van een Voorlopige Aanslag voor het komende jaar. Voor dit jaar dus VA2011. Men kan ook zelf om een VA2011 vragen. Dit om bijbetaling achteraf te voorkomen.
Bedankt voor de reacties!

@fisbel: je bedoelt als je totale inkomen boven de 18.628 uitkomt? Het gaat bij mij nu om een loon van ong. 2.000,- waar geen loonheffing over is betaald.. (over mijn hoofdinkomen is dit wel gebeurd.) Dan lijkt mij 700,- terugbetalen wel erg veel..

En wat bedoel je precies met 9% bijtelling? Iedereen die fulltime werkt zit toch al snel over de grens van 18.269 euro?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven